تارخ انتشار: پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
کد خبر : 35454
چاپ خبر

آخرین وضعیت بنزین؛ درخواست برای توقف تامین بنزین از پتروشیمی‌ ها

نازل سوخت

کرج رسا: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی طی اطلاعیه‌ ای، با تشریح آخرین وضعیت کیفی تامین و توزیع بنزین در کشور، ضمن قدردانی از تلاشگران صنعت پتروشیمی، خواستار توقف روند تامین بنزین از پتروشیمی‌ ها شد.

به گزارش کرج رسا، در اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی کشور، آخرین وضعیت کیفی تامین و توزیع بنزین در کشور تشریح شد.

در این اطلاعیه آمده است: مجموعه محدودیت‌ها و تنگناهایی که در سال‌های گذشته کمبود بنزین مورد نیاز کشور را رقم زد ، موجب شد با هماهنگی‌های به عمل آمده و تغییر شرایط تولید خطوط فرایندی برخی واحدهای پتروشیمی روزانه ۶ میلیون لیتر ریفرمیت (به جای تولید محصولات پتروشیمی که مبنای طراحی، ساخت و بهره برداری واحدهای مزبور است) در واحدهای فوق تولید و به عنوان اکتان افزا مورد استفاده و امتزاج و تولید بنزین قرار گیرد که به این ترتیب نیاز کشور به واردات بنزین به حدود ٣ تا ۴ میلیون لیتر در روز کاهش یافت.

براساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی‌ها دارای آروماتیک ۶٠ تا ٧٠ درصد و بنزن حدود ۶ تا ١٠ درصد است که بعد از اختلاط با دیگر مولفه‌های بنزین و تنظیم مشخصات آن مطابق با استاندارد فعلی به بازار عرضه می شود.

در این اطلاعیه آمده است: محصولات بعضی از پتروشیمی‌های تولیدکننده ریفرمیت مدتی است با تغییر و اصلاح فرآیند، با آروماتیک حدود ۶٠ – ۵۵ درصد و بنزن حدود ٢ درصد عرضه می‌شود که البته کاهش بنزن موجب کاهش اکتان محصول نهایی به کمتر از ٩٣ شده است، ضمن آنکه ریفرمیت دریافتی از دیگر پتروشیمی‌های فعال در تامین بنزین از اکتان مناسب برخوردار نبوده و در موارد زیادی اکتان محصول آنها حتی کمتر از ٨۴ و این در حالی است که باید عدد اکتان آن برای تحویل باید حداقل ٩۵ باشد.

مطابق گزارش‌ها، در اکثر روزهای بهمن سال ٩٢ شرایط به همین منوال بوده است. براین اساس، برای امتزاج و تولید محصول نهایی از ریفرمیت فوق، نیاز به اکتان افزای مازاد بوده و این امر باعث شد تا کیفیت بنزین پالایشگاه‌های استفاده کننده از این محصولات بسیار افت کرده و مقدار بنزن آن به بیش از ٣ درصد و مقدار آروماتیک به بیش از ۴٠ درصد افزایش یابد در حالی که میزان بنزن و آروماتیک طبق استاندارد یورو ۴ به ترتیب حداکثر یک و ٣۵ درصد است.

بالا بودن عوامل مذکور نسبت به استاندارد، آثار سوء مضاعفی را بر محیط زیست داشته و دارد. لذا به منظور کیفی سازی و تحویل بنزین با شرایط مطلوب تر تلاش‌های مستمر و دامنه داری برای کاهش هرچه بیشتر عوامل آلاینده در بنزین انجام شده است.

در حال حاضر قسمت اعظم بنزین سوپر وارداتی از جنوب کشور دارای مشخصات آروماتیک ٣٩ درصد، بنزن ١,٩ درصد و دارای اکتان ٩۵ است که ملاحظه می‌شود این محصول در قیاس با ریفرمیت‌های دریافتی از پتروشیمی‌ها در شرایط مطلوب تری قرار دارد.

موضوع دیگر آنکه قیمت ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی‌ها طبق قراردادهای منعقده و توافق‌های صورت گرفته قبلی معادل نفتای فوب خلیج فارس به علاوه ٢٢٠-٢٣۵ دلار است.

با توجه به قیمت بنزین وارداتی با اکتان ٩۵، به ازاء هر تن دریافت ریفرمیت از پتروشیمی معادل ١١۵ – ١٠٠ دلار و براساس فرمول خرید از پالایشگاه های داخلی برای هر تن ریفرمیت، به پتروشیمی ها ١١٣-١۴۵ دلار اضافه پرداخت صورت می پذیرد. به علاوه این موضوع موجب می شود که واحدهای پتروشیمی به دلیل خروج از فرایند طراحی خود با کاهش تولید در واحدهای فرایندی مواجه و در نتیجه تولید محصولات نهایی برای صنایع پایین دستی در این واحدها نیز با کاهش مواجه شود.

از سوی دیگر پتروشیمی ها به دلیل تأمین خوراک از سایر منابع با قیمتی بالاتر، محصول نهایی گرانتری تولید و عرضه می‌کنند که این امر با مفاد اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری مغایرت دارد.

با توجه به آنچه اشاره شد و بر مبنای اصول مبرهن رعایت مزیت‌های نسبی، جایگزینی واردات بنزین مطابق استاندارد یورو ۴ به میزان مورد نیاز به جای دریافت ریفرمیت از پتروشیمی ها مطابق یک برنامه ریزی اصولی و با رعایت جوانب مختلف زیست محیطی و اقتصادی انجام شده است.

هرچند مطابق گزارش‌ها و اخبار منتشر شده با بهره برداری از واحدهای توسعه‌ای و ارتقا کیفی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند و شهید تندگویان تهران و ورود محصولات این واحدها به عرصه مصرف در سال گذشته، هم اکنون وضعیت کلی کیفیت سوخت و هوای کلانشهرها شرایط مطلوبتری یافته و در حال حاضر با توزیع بیش از ١۴ میلیون لیتر بنزین پاک تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره)شازند، شهرهای تهران، کرج و اراک تحت پوشش کامل بنزین فوق قرار دارند.

همچنین با تکمیل و راه اندازی واحدهای ارتقا کیفی و کمی پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه بندرعباس و پروژه ستاره خلیج فارس در آینده نزدیک، انتظار می رود ضمن تأمین کامل بنزین مورد نیاز کشور، مقدار قابل توجهی نیز صادر شود.

 

 

 

ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
سکه
جدیدترین قیمت ها از بازار سکه و ارز
دما هوای البرز به 44 درجه می رسد
دما هوای البرز به ۴۴ درجه می رسد
توضیح دادستان کرج درباره پرونده واریز وجه 4 میلیارد تومانی؛ اشتباه کارمند بانک تعمدی نبوده است
اشتباه کارمند بانک در واریز مبلغ ۴ میلیارد تومان تعمدی نبوده است
سنگ کلیه
ببینید؛ سنگ کلیه را اینگونه از بدن خارج می کنند
12
گزارش تصویری؛ قرمز شدن رنگ آب دریاچه ارومیه
صدور رواید اربعین از شهریور
صدور رواید اربعین از شهریور
به گزارش ایسنا، چند روز است که از ماجرای شکایت آندرانیک تیموریان و کاوه رضایی از استقلال می‌گذرد و این مساله آبی‌ها را وارد حواشی جدیدی کرده است. شکایت تیموریان مربوط به زمانی است که علی فتح‌الله‌زاده و امیر قلعه‌نویی مدیرعامل و سرمربی استقلال بودند. کاوه رضایی هم خواهان دریافت مطالباتی است که اصطلاحا ادعا می‌کند باید به آنها دست پیدا کند.  موضع باشگاه استقلال برابر ادعای کاوه رضایی، این است که این بازیکن در قراردادش آپشن‌هایی از قبیل دعوت به تیم ملی، آقای گلی یا قرار گرفتن در بین سه آقای گل لیگ وجود داشت که در رسیدن به آنها ناکام بود ولی تصور می‌کند که باید این پول به او پرداخت شود. مدیران باشگاه استقلال معتقدند که کاوه رضایی حسن نیت خود را نشان نداد و به نوعی شکل جدایی‌اش از استقلال برای این تیم تبعاتی داشت. استقلالی‌ها می‌گویند که حداقل انتظار داشتند اگر قرار است کاوه از تیمشان جدا شود، این اتفاق به شکل محترمانه‌تر رخ می‌داد نه این که "واسطه‌ای مدام پیام بیاورد که کاوه رضایی در آستانه تمدید است و مشکلی برای ماندن در استقلال ندارد." شاید اگر نحوه جدایی کاوه رضایی از استقلال شکلی دیگر داشت، باشگاه استقلال در این زمینه کمی با او همراهی می‌کرد.  کاوه رضایی و آندرانیک تیموریان با ارسال نامه‌ای با یک سر برگ و یک مشخصات از AFC خواسته‌اند تا مجور حرفه‌ای‌گری استقلال را لغو کند و این تیم مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا نکند.  باشگاه استقلال هم نامه‌ای به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ارسال کرده و خواهان روشن شدن این مساله شده است. باشگاه استقلال از این کمیته خواسته که روشن کند آیا این دو بازیکن مجوز ارسال چنین نامه‌ای را داشته‌اند یا خیر چون برخی از مدیران باشگاه استقلال معتقدند که حرکت صورت گرفته از سوی رضایی و تیموریان تنها برای مطلع کردن AFC بوده و این دو بازیکن خودشان هم می‌دانند که با این کار به پول نمی‌رسند و در نهایت، این سیستم داخلی است که پول آنها را پرداخت خواهد کرد.  به عبارت بهتر این دو بازیکن می‌خواهند که AFC متوجه شرایط داخلی فوتبال ایران شود؛ اتفاقی که شاید بنیان‌های فوتبال ایران را هم تغییر دهد و عوارض آن در بدترین حالت، می‌تواند باعث منحل شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شود.  مساله پایانی این است که آندرانیک تیموریان محکومیت باشگاه استقلال را در اختیار دارد و در نهایت، سازمان لیگ با برداشت پول از مطالبات باشگاه استقلال، پول او را خواهد داد و بار دیگر سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شکایت این دو بازیکن می‌تواند آغاز یک بدعت در فوتبال ایران باشد؟ بدعتی که تمام فوتبال ایران را تغییر می‌دهد و به انحلال سرخ‌آبی‌ها و حتی تراکتورسازی و ملوان و خیلی تیم‌های دیگر منجر می‌شود یا این که فدراسیون با ورود به این مساله، چاره‌اندیشی جدیدی خواهد کرد.
ماجرای کاوه رضایی، تیموریان و لغو مجوز استقلال چیست؟
خنثی سازی بیش از 120 عملیات تروریستی در کشور
خنثی سازی بیش از ۱۲۰ عملیات تروریستی در کشور
افزوده شدن دوخت های سنتی ایران به رشته دانشگاهی کشور در کرج
افزوده شدن دوخت های سنتی ایران به رشته دانشگاهی کشور در کرج
636348643991364640.jpg
اچ تی سی گوشی میان رده‌ای مجهز به فناوری اج سنس می‌سازد
ابوالفضل امینی بوکسور فردیسی
بوکسور فردیسی در مسابقات بوکس قهرمانی کشور مدال طلا گرفت
محمود نریمانی
اولین سالگرد شهید «محمود نریمانی» با حضور جانشین سپاه قدس
سهام عدالت
سود سهام عدالت مشمولان ۱۵۰ هزار تومان است/ زمان واریز مشخص نیست
فلفل قرمز 1 (2)
فیلم؛ فلفل دادن به لاک پشت
عتبات
فراخوان اردوی زیارتی عتبات ویژه دانش آموزان و فرهنگیان در البرز
گاز
واگذاری خدمات اداره گاز البرز به دفاتر پیشخوان دولت
این 7 ماده غذایی را هیچگاه دو بار گرم نکنید!
این ۷ ماده غذایی را هیچگاه دو بار گرم نکنید!
سرقت طلاهای زنان مسن با دادن نذری دروغین +عکس
سرقت طلاهای زنان مسن با دادن نذری دروغین +عکس
راحت‌ترین و سخت‌ترین کشورها برای گرفتن گواهینامه رانندگی!
راحت‌ترین و سخت‌ترین کشورها برای گرفتن گواهینامه رانندگی!
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر
نهم مرداد؛ آغاز اعزام زائران حج تمتع
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی