امروز: جمعه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 10 شعبان 1441 | 2020-04-03
کد خبر: 8627 |
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷ |
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

پروژه آزادراه تهران – چالوس به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالى و مرکزى کشور و سهولت ارتباط با کشورهاى همسایه شمالى در حال اجراست.

مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران – چالوس در سال ۱۳۵۳ آغاز شد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى مطالعات مسیر آزادراه از سوى وزارت راه و ترابرى به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه ریزى نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.

ضمناً در طرح کالبدى منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شوراى عالى معمارى و شهرسازى رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطى سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است.

این آزادراه بخشى از آزادراه سراسرى شمال – جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه عمده‌ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.

 

 

به گزارش همشهری، مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

اجرای این قسمت که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر می‌باشد باعث می‌شود مسیر فعلی حدود ۶۰کیلومتر کوتاهتر گردد.

از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج – چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۳۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر – چالوس -تنکابن متصل می‌شود.

مشخصات فنی آزادراه تهران – شمال

  • طول آزادراه ۱۲۱ کیلومتر بوده و دارای ۲ خط در هر باند (در فرازهای تند ۳ خط) می‌باشد
  • حداکثر شیب طولی مسیر ۶ درصد
  • حداقل شعاع قوس‌ها (در اکثر مسیر)۴۵۰ متر
  • میانگین سرعت سیر ۸۰ کیلومتر در ساعت
  • تعداد تونل‌ها (در باند رفت و برگشت) ۱۴۵ دستگاه که جمعاً به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر می‌باشد که بلندترین آنها تونل‌های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی ۴۸۵۰ متر و ۶۳۵۰ متر (در هر باند
  • تعداد پل‌های بزرگ (در باند رفت و برگشت) جمعا ۹۷ دستگاه و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر
  • حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود ۴۰ میلیون متر مکعب پیش‌بینی می‌شود
  • امکانات رفاهی : پیش بینی محل‌های لازم برای احداث مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و …

مزایای احداث آزادراه تهران – شمال

  • صرفه جویی‌های ملی و عمومی شامل سوخت، ‌استهلاک، زمان، تصادفات و …
  • اشتغال زایی
  • توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای موجود در منطقه شمال
  • ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال
  • کوتاه شدن مسیر عبوری در مقایسه با جاده موجود
  • افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی
  • کاهش زمان مسیر
  • کاهش شیب طولی مسیر
  • کاهش آلودگی ناشی از بهبود وضعیت ترافیک
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top