تارخ انتشار: سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر : 83923
چاپ خبر
بازدیدها: 2,006

آشنایی با روش تهیه آش آذری یا آش انار (غذای شب یلدا)

14-12-14-1051fo2736

آش در میان انواع غذاهای ایرانی از خوراکی‌ هایی است که در روزهای سرد سال بیش از هر زمان دیگری پخته می‌شود و به مصرف می‌رسد.

خیلی‌ ها می‌گویند خوردن آش دور هم بیشتر می‌چسبد. به همین دلیل در آخر هفته‌ ها که اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند، آشی بار می‌گذارند و میل می‌کنند. این انتخاب می‌تواند آش انار باشد.

مواد لازم (برای ۶ نفر):

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰گرم ۵۵۰کیلوکالری

سبزی آش خردشده: ۸ لیوان ۲۰۰کیلوکالری

برنج: ۱/۵لیوان ۲۴۰کیلوکالری

لپه:  ۰/۵ لیوان ۱۰۰کیلوکالری

پیاز: ۶عدد ۷۵کیلوکالری

روغن کانولا: ۶قاشق غذاخوری ۵۴۰کیلوکالری

آب انار: ۴لیوان ۲۴۰کیلوکالری

رب انار: ۱/۵قاشق غذاخوری ۰کیلوکالری

نمک و فلفل سیاه: به میزان دلخواه ۰کیلوکالری

 

14-12-14-1051fo2736

 

طـرز تـهـیـه:

ابتدا در تابه‌ای، پیازها را با ۳ قاشق غذاخوری روغن کانولا سرخ کنید و کنار بگذارید. در قابلمه‌ای دیگر، گوشت و لپه را در باقیمانده روغن تفت دهید و نصف پیاز را به آن اضافه کنید. در مرحله بعدی سبزی‌ها را اضافه کنید و به این مخلوط ۴ لیوان آب انار و ۴ لیوان آب معمولی بیفزایید. سپس نمک، فلفل سیاه، رب انار و باقیمانده پیاز سرخ شده را نیز اضافه کنید. بگذارید تا محتویات آش در کنار هم به مدت ۳ ساعت روی شعله ملایم باقی بمانند. به این ترتیب آش آماده خوردن خواهد بود.

مقدار کالری

موادغذایی یاد شده در مجموع تقریبا ۱۹۵۰ کیلوکالری انرژی دارند که در صورت تقسیم کردن آن بین ۶ نفر ۳۲۵ کیلوکالری به هر نفر خواهد رسید. البته در صورتی که آش با نان میل شود به ازای هر برش نان، ۸۰ کیلوکالری انرژی به مقدار انرژی گفته شده اضافه خواهد شد. در ضمن با افزودن نعناع سرخ شده بیشتر به آش، به دلیل روغنی که دارد به ازای هر قاشق مرباخوری روغن مایع، ۴۵ کیلوکالری به انرژی یاد شده اضافه می‌شود.

همراه این غذا

می‌توانید آش را با برش‌های نازک نان میل کنید و بهتر است نان مصرفی از نوع سبوس‌دار باشد. به علاوه، این نان می‌تواند تهیه شده با آرد گندم یا جو باشد. البته نان‌های خشک نیز گزینه‌های انتخابی مناسبی هستند اما نباید در مصرفشان زیاده‌روی کرد زیرا به راحتی باعث افزایش کالری دریافتی و بروز چاقی می‌شوند.

۸ راز آش انار:

آش انار از جمله غذاهای آذری است که در فصل زمستان پخته و مصرف می‌شود. این آش حبوبات ندارد و فقط از غلات تهیه شده، بنابراین آش سبکی است و پس از مصرفش کمتر کسی احساس سنگینی می‌کند. البته در ۲ طعم «ترش» و «ترش و شیرین» می‌توان آن را تهیه کرد، اما نکته‌هایی برای پخت این غذا وجود دارد که به ترتیب عبارتند از:

۱. برای هرچه خوشمزه‌تر شدن این آش بهتر است قبل از آنکه سبزی آش را به سایر محتویات اضافه کنید، آن را تفت دهید. به این ترتیب طعم آش خاص‌تر می‌شود.

۲. اگر لپه قبل از اضافه شدن به سایر مواد تشکیل دهنده آش، تفت داده شود، شکل خود را حین پخت بهتر حفظ خواهد کرد.

۳. بنابر ذائقه از رب انار ترش یا شیرین استفاده کنید. البته بهتر است این رب در آش انار خیلی ترش و خیلی شیرین نباشد.

۴. بهتر است به جای آب انارهای آماده از آب انار خانگی استفاده کنید یعنی آب انار را خودتان در خانه بگیرید و در آش بریزید.

۵. بهتر است آش را در قابلمه‌های مسی بپزید و از پختن آش در قابلمه‌های تفلون خودداری کنید.

۶. تا زمانی که آش جا بیفتد آن را روی شعله بگذارید. نشانه‌های این موضوع، پخته شدن لپه‌ها و آمدن روغن روی تمام محتویات آش است.

۷. هر قدر پیاز سرخ شده این آش بیشتر باشد، بهتر است. البته پیازها باید نگینی خرد شده باشند، نه به صورت هلالی. یادتان باشد پیازهای هلالی سرخ شده فقط در آش رشته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۸. برای تزیین این آش کافی است فقط از نعناع سرخ شده استفاده کنید و هنگام سرو آن هیچ چاشنی‌ای در آش نریزید زیرا آب انار و رب انار به آن مزه ویژه ای می‌دهد.

اگر لاغر هستید

به شما توصیه می‌شود یک کاسه کوچک آش را اما با غلظت بالا با چند برش نان میل کنید. در ضمن در کاسه آشی که آماده سرو کردن است کمی هم نعناع سرخ شده در روغن زیتون بریزید. به این ترتیب میزان کالری دریافتی‌تان به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

اگر فشارخونتان بالاست

بهتر است در آش نمک نریزید و آن را فقط با آب انار مزه دار کنید. روغن کمی در آش استفاده کنید و کمی هم برگ سیر تازه در آش بریزید. در کل، هر چه آش پرسبزی‌تر باشد بهتر است زیرا سبزی‌های برگ سبز تیزه ترکیباتی دارند که دریافتشان به تنظیم فشارخون کمک می‌کند.

اگر چربی خون دارید

بهتر است به جای گوشت چرخ کرده از گوشت چرخ کرده مرغ استفاده کنید. می‌توانید قسمت سینه مرغ را برای چرخ کردن انتخاب کنید چون چربی کمتری دارد. لازم نیست مواد اولیه را ابتدا تفت دهید و به جای روغن کانولا می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. حتما در آشتان اسفناج هم بریزید زیرا دارای فیبری است که به تنظیم چربی خونتان کمک خواهد کرد.

 

 

 

 

همشهری

 

کرج رسا

یک دیدگاه

  1. سانترال دی ۱۷, ۱۳۹۳ در ۱۱:۳۵ - Reply
     

    مرسی از شما

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
1
پرسپولیس قهرمان سوپر جام ایران شد + عکس
حادثه
واژگونی خودرو در جاده ماهدشت کرج با ۸ مصدوم همراه شد
ترافیک سنگین در راه های استان البرز
ترافیک سنگین در راه های استان البرز
هلال احمر آرم
سانحه رانندگی در جاده چالوس ۵ مصدوم برجای گذاشت
تمساح 1
عبور تمساح خونسرد از عرض خیابان
0
کدام لاستیک را انتخاب کنیم؟
0
ظریف از برنامه‌های سفرش به نیویورک گزارش داد
1
انتقاد امام جمعه کرج از روند ساخت مصلی/ بودجه را کاهش دادند
تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران قهرمان آسیا شد
تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران قهرمان آسیا شد
پاکدامن به جمع ۱۶شمشیرباز برتر جهان صعود کرد
پاکدامن به جمع ۱۶ شمشیرباز برتر جهان صعود کرد
0
اگر شهدا سینه سپر نمی‌کردند، امروز تهران و خوزستان دست چه کسی بود
0
افزایش قیمت مرغ به دلیل گرانی جوجه و گوشت/ مرغ ۸۰۰۰ تومانی گران نیست
داغ شدن رقابت "پرفروش‌ها" با اکران فیلم مهران مدیری
داغ شدن رقابت «پرفروش‌ها» با اکران فیلم مهران مدیری
طلا
بانک کارگشایی اعلام کرد: دادن تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیون ریال با رهن طلا
حادثه
برخورد ۳ خودرو و ۷ مصدوم در جاده چالوس
جاده چالوس 7
جاده کرج – چالوس یک طرفه شد
0
شکایت خانواده «آتنا» از تتلو!
1
شهادت یک پاسدار در درگیری با تروریست‌ها
0
بازیگر «شیطان درون» درگذشت
0
پیکر حبیب‌الله کاسه‌ساز به آرامگاه ابدی بدرقه شد + تصاویر