تارخ انتشار: دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۱
کد خبر : 6402
چاپ خبر

از اختلالات اینترنتی به کجا شکایت کنیم؟

سیم

کرج رسا: نارضایتی کاربران از کیفیت خدمات اینترنتی که دریافت می‌کنند، موضوع تازه‌ ای نیست و در این میان هیچگاه خسارتی بابت اختلالات و قطع و وصل شدن‌ های مکرر به افراد پرداخت نشده اما با این وجود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بخشی را به شکایات مردمی اختصاص داده است.

به گزارش کرج رسا به نقل از ایسنا، بحث نارضایتی کاربران از اینترنت موضوعی است که شاید قدمت آن به اندازه ورود اینترنت به ایران باشد و گویی موضوع کندی و اختلال در اینترنت به امری عادی تبدیل شده و در اغلب موارد و یا حتی شاید در تمام موارد کاربران برای مشکلات ایجاد شده هیچ جریمه‌ای دریافت نمی‌کنند و در این میان کسی هم پاسخگو نیست که به طور مثال اگر مشترکی یک بسته یک ماهه اینترنت خریده و یا برای استفاده یک ماهه از اینترنت هزینه پرداخت کرده چرا باید چندین روز از ماه اختلال و قطعی داشته باشد؟!

چرا کاربران اینترنت برای قطعی ها خسارت نمی گیرند؟!

بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، قطعی‌های اینترنت مشترکان حدود تعیین شده‌ای دارد که درصورت تجاوز از این حدود شرکت ارائه‌کننده خدمات ملزم به پرداخت جریمه‌ می‌شوند البته بی‌شک در این میان استثناء هم وجود دارد و برای برخی قطعی‌های بلندمدت اینترنت جریمه‌ای وجود ندارد اما به طور معمول اختلالات و قطعی‌هایی که این روزها کاربران با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند ارتباط چندانی با استثنائات گفته شده که مواردی مانند حوادث طبیعی یا تغییر محل سکونت را در برمی گیرد ندارد.

اما با تمام این تفاسیر تاکنون شاید هیچ کاربری نباشد که بابت این اختلالات خسارت گرفته باشد چراکه بنا بر اعلام فعالان این حوزه معمولا در قراردادها، بحث پرداخت خسارت قید نشده و حتی در مواردی که مشکلات شرکتهای ارائه کننده اینترنت به بخشهای زیرساختی که متولی دولتی دارد هم مربوط می‌شود حتی خود این شرکتها در گرفتن خسارت ناکام می‌مانند.

با این وجود اواخر هفته گذشته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد دولتی قانونگذار این حوزه این گونه اعلام کرد که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ملزم هستند سرعت و کیفیت پهنای باند اینترنت را مطابق قرارداد و توافقنامه سطح خدمات (SLA) برای مشترکان تأمین کنند.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه گفت: در حوزه ارائه سرویس‌های پرسرعت اینترنتی، بررسی و ارزیابی وضعیت و تناسب پهنای باند تأمین و عرضه شده از سوی دارندگان پروانه نشان می‌دهد فروش پهنای باند اینترنت و اینترانت از طرف شرکت مخابرات ایران در استان‌های کردستان و بوشهر، بیش از حد مجاز بوده و این موضوع باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان این شرکت در این استان‌ها شده است.

البته بحث تقسیم پهنای باند میان جمعیتی بیش از حد تعیین شده به هیچ عنوان موضوع تازه‌ای نیست و طی این سالها همواره یکی از دلایل کندی اینترنت اینگونه اعلام شده که شرکتهای ارائه کننده اینترنت پهنای باند خود را بیش از حد تعریف شده به اشتراک می‌گذارند و به طور مثال اگر قرار است از پهنای باندی چهار مشترک استفاده کنند آن را بین هشت یا ۱۰ کاربر تقسیم می کنند که درنهایت همین موضوع موجب کاهش سرعت می شود.

براساس قوانین تعریف شده در سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای قطعی‌های غیر مجاز بسته به میزان آنها جریمه‌های پنج تا ۱۰۰ درصد برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تعریف شده و شرکت‌ها موظف شده‌اند در صورتی که در ارائه هر سرویس بیش از حد مجاز قطعی داشتند خسارت آن را در همان ماه پرداخت کنند.

حسن رضوانی با تأکید بر الزام رعایت قوانین و مقررات و ارائه سرویس در چارچوب مفاد پروانه و موافقتنامه سطح سرویس از سوی دارندگان پروانه اظهار کرد: رعایت نکردن کیفیت سرویس ارائه شده مطابق توافقنامه سطح خدمات به بهانه عدم تأمین پهنای باند لازم از سوی شرکت تأمین کننده بالادستی توجیه پذیر نبوده و تخلف محسوب می‌شود و رگولاتوری به منظور رعایت حقوق مشترکین اخطارهای لازم را برای توقف فروش سرویس، افزایش پهنای باند و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده برای شرکت مخابرات ایران صادر کرده است.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: در اختیار نداشتن شرایط ، امکانات و تمهیدات لازم برای ارائه خدمات به متقاضیان جدید و ادامه فروش خدمات بدون در نظر گرفتن حقوق مشتریان از مصادیق کم‌فروشی است و در صورت استمرار این روند، موضوع به مراجع قانونی ذیربط جهت رسیدگی منعکس می‌شود.

البته در این اظهارات اشاره‌ای به سایر شرکتهای ارائه کننده اینترنت نشده و تنها به ذکر نام مخابرات بسنده شده است اما به هر صورت دریافت خسارت از شرکتهای ارائه کننده اینترنت و نظارت جدی‌تر بر کیفیت خدمات آنها شاید دیگر از نظر بسیاری از کاربران به نوعی رویا تبدیل شده باشد.

از مشکلات اینترنتی به کجا شکایت کنیم؟!

اما در مصاحبه‌ای که از سوی سازمان تنظیم مقررات منتشر شده از کاربران خواسته شده است شکایات خود در این زمینه را مطرح کنند که حال ممکن است در ذهن برخی از کاربران این سوال ایجاد شود که چگونه می توان این مباحث را پیگیری کرد؟!

سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این زمینه مرجعی است که بخشی را به رسیدگی به شکایات مردمی اختصاص داده و بر روی این پایگاه کاربران می توانند از طریق مراجعه به آدرس www.cra.ir شکایات خود را طرح و پیگیری کنند.

بر روی قسمتی از این سایت که با عنوان «ثبت و پاسخگویی به شکایات» طراحی شده آمده است:

در راستای پایش و کنترل سرویسهای ارتباطی و فناوری اطلاعات و رادیویی، شامل عرضه خدمات اینترنت رسا (ISP)، توزیع و عرضه اینترنت (ISDP)، ارائه خدمات عمومی انتقال داده ها از طریق خطوط تلفن کابلی (PAP)، ارائه خدمات عمومی انتقال داده از طریق ارتباطات ماهواره ای (SAP)، ارائه خدمات مخابراتی ارتباطات همراه بین المللی (GMPCS)، ارائه خدمات ارتباطات بی سیم مبتنی بر فناوری WiMAX، ارائه خدمات تلفن همراه و ثابت و ارتباطات داده‌ها (TCIو غیره)، راه اندازی شبکه و ارائه خدمات ارتباطات سیار (GSM)، ارائه خدمات عمومی تلفن ثابت، ارائه سرویس های پستی ودفاتر پیشخوان خدمات دولت، در تاریخ ۲۲ خردادماه ۹۰ تفاهم نامه ای بین سازمان تنظیم مقررات، پلیس فتا، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، سازمان فنآوری اطلاعات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان نظام صنفی رایانه ای مبادله شد که یکی از اهداف مهم این تفاهم نامه تسهیل و تسریع در احقاق حقوق کاربران حوزه ICT و جلوگیری از سردرگمی آنها است که با ایجاد این سامانه به نتیجه رسیده است.

این سامانه بر اساس اطلاعات اولیه ثبت شده توسط کاربر و وظایف قانونی هر دستگاه، کاربر را به مبدا اصلی رسیدگی کننده به شکایت هدایت خواهد کرد.

مراحل ثبت و پیگیری شکایت در این سامانه به شرح ذیل است:

۱- ابتدا با مراجعه به پایگاه اینترنتی اپراتور سرویس دهنده خود مراجعه و نسبت به تنظیم شکایت، دریافت کد رهگیری و پیگیری مراحل رسیدگی به شکایت خود اقدام کنید.

۲- چنانچه پس از گذشت مدت ۱۴ روز از اپراتور سرویس دهنده خود پاسخی دریافت نکرده و یا پاسخ دریافتی مورد قبول شما واقع نبود، شما می توانید با مراجعه به این سامانه و ارائه کد پیگیری که از پایگاه اینترنتی اپراتور خود دریافت کرده اید، نسبت به تنظیم شکایت اقدام کنید.

۳- برحسب نوع و موضوع شکایت که شما در این سامانه انتخاب می کنید، شکایت شما به مناطق هفت گانه سازمان و یا یکی از اعضاء تفاهم نامه که صلاحیت رسیدگی به شکایت شما را دارند ارسال می شود.

۴- شما همواره می توانید با وارد کردن کد پیگیری خود در قسمت پیگیری شکایت این سامانه نسبت به آگاهی از نتیجه شکایت خود اقدام کنید.

۵- همچنین شما می توانید برخی از سوالات متداول را به همراه پاسخ ذکر شده در این قسمت سوالات متداول مشاهده کنید.

البته علاوه بر این موضوع دو ماه پیش وزیر ارتباطات هم در صحبتهای مختلف خود از طراحی سامانه‌ای برای ثبت مشکلات و شکایات مردمی در زمینه موبایل و اینترنت خبر داده بود که تاکنون خبری مبنی بر آغاز به کار این سامانه منتشر نشده است.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
12
گزارش تصویری؛ قرمز شدن رنگ آب دریاچه ارومیه
صدور رواید اربعین از شهریور
صدور رواید اربعین از شهریور
به گزارش ایسنا، چند روز است که از ماجرای شکایت آندرانیک تیموریان و کاوه رضایی از استقلال می‌گذرد و این مساله آبی‌ها را وارد حواشی جدیدی کرده است. شکایت تیموریان مربوط به زمانی است که علی فتح‌الله‌زاده و امیر قلعه‌نویی مدیرعامل و سرمربی استقلال بودند. کاوه رضایی هم خواهان دریافت مطالباتی است که اصطلاحا ادعا می‌کند باید به آنها دست پیدا کند.  موضع باشگاه استقلال برابر ادعای کاوه رضایی، این است که این بازیکن در قراردادش آپشن‌هایی از قبیل دعوت به تیم ملی، آقای گلی یا قرار گرفتن در بین سه آقای گل لیگ وجود داشت که در رسیدن به آنها ناکام بود ولی تصور می‌کند که باید این پول به او پرداخت شود. مدیران باشگاه استقلال معتقدند که کاوه رضایی حسن نیت خود را نشان نداد و به نوعی شکل جدایی‌اش از استقلال برای این تیم تبعاتی داشت. استقلالی‌ها می‌گویند که حداقل انتظار داشتند اگر قرار است کاوه از تیمشان جدا شود، این اتفاق به شکل محترمانه‌تر رخ می‌داد نه این که "واسطه‌ای مدام پیام بیاورد که کاوه رضایی در آستانه تمدید است و مشکلی برای ماندن در استقلال ندارد." شاید اگر نحوه جدایی کاوه رضایی از استقلال شکلی دیگر داشت، باشگاه استقلال در این زمینه کمی با او همراهی می‌کرد.  کاوه رضایی و آندرانیک تیموریان با ارسال نامه‌ای با یک سر برگ و یک مشخصات از AFC خواسته‌اند تا مجور حرفه‌ای‌گری استقلال را لغو کند و این تیم مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا نکند.  باشگاه استقلال هم نامه‌ای به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ارسال کرده و خواهان روشن شدن این مساله شده است. باشگاه استقلال از این کمیته خواسته که روشن کند آیا این دو بازیکن مجوز ارسال چنین نامه‌ای را داشته‌اند یا خیر چون برخی از مدیران باشگاه استقلال معتقدند که حرکت صورت گرفته از سوی رضایی و تیموریان تنها برای مطلع کردن AFC بوده و این دو بازیکن خودشان هم می‌دانند که با این کار به پول نمی‌رسند و در نهایت، این سیستم داخلی است که پول آنها را پرداخت خواهد کرد.  به عبارت بهتر این دو بازیکن می‌خواهند که AFC متوجه شرایط داخلی فوتبال ایران شود؛ اتفاقی که شاید بنیان‌های فوتبال ایران را هم تغییر دهد و عوارض آن در بدترین حالت، می‌تواند باعث منحل شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شود.  مساله پایانی این است که آندرانیک تیموریان محکومیت باشگاه استقلال را در اختیار دارد و در نهایت، سازمان لیگ با برداشت پول از مطالبات باشگاه استقلال، پول او را خواهد داد و بار دیگر سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شکایت این دو بازیکن می‌تواند آغاز یک بدعت در فوتبال ایران باشد؟ بدعتی که تمام فوتبال ایران را تغییر می‌دهد و به انحلال سرخ‌آبی‌ها و حتی تراکتورسازی و ملوان و خیلی تیم‌های دیگر منجر می‌شود یا این که فدراسیون با ورود به این مساله، چاره‌اندیشی جدیدی خواهد کرد.
ماجرای کاوه رضایی، تیموریان و لغو مجوز استقلال چیست؟
خنثی سازی بیش از 120 عملیات تروریستی در کشور
خنثی سازی بیش از ۱۲۰ عملیات تروریستی در کشور
افزوده شدن دوخت های سنتی ایران به رشته دانشگاهی کشور در کرج
افزوده شدن دوخت های سنتی ایران به رشته دانشگاهی کشور در کرج
636348643991364640.jpg
اچ تی سی گوشی میان رده‌ای مجهز به فناوری اج سنس می‌سازد
ابوالفضل امینی بوکسور فردیسی
بوکسور فردیسی در مسابقات بوکس قهرمانی کشور مدال طلا گرفت
محمود نریمانی
اولین سالگرد شهید «محمود نریمانی» با حضور جانشین سپاه قدس
سهام عدالت
سود سهام عدالت مشمولان ۱۵۰ هزار تومان است/ زمان واریز مشخص نیست
فلفل قرمز 1 (2)
فیلم؛ فلفل دادن به لاک پشت
عتبات
فراخوان اردوی زیارتی عتبات ویژه دانش آموزان و فرهنگیان در البرز
گاز
واگذاری خدمات اداره گاز البرز به دفاتر پیشخوان دولت
این 7 ماده غذایی را هیچگاه دو بار گرم نکنید!
این ۷ ماده غذایی را هیچگاه دو بار گرم نکنید!
سرقت طلاهای زنان مسن با دادن نذری دروغین +عکس
سرقت طلاهای زنان مسن با دادن نذری دروغین +عکس
راحت‌ترین و سخت‌ترین کشورها برای گرفتن گواهینامه رانندگی!
راحت‌ترین و سخت‌ترین کشورها برای گرفتن گواهینامه رانندگی!
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر
نهم مرداد؛ آغاز اعزام زائران حج تمتع
به گزارش خبرنگار مهر، محمود حجتی در دومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی که صبح سه‌شنبه در مرکز همایش‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر واقع در کرج برگزار شد، ضمن گرامیداشت فرارسیدن دهه مبارک کرامت و میلاد باسعادت حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: باید شکرگذار نعمات الهی باشیم، هر آنچه امروز به آن‌دست یافتیم گنج‌های الهی است که به انسان امانت‌داده شده است.  افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی  وی بابیان اینکه حیوانات و گیاهان بر اساس اراده و معیشت الهی در اختیار انسان قرار داده‌شده و انسان باید از تمامی این نعمات بهترین استفاده را داشته باشد، افزود: تکنولوژی های زراعی، نانو و استفاده از ظرفیت‌های موجود طی سنوات اخیر موردتوجه ویژه قرارگرفته است.  وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه گاه آدمی بدون هیچ تأملی از کنار موهباتی که در اختیار وی قرار داده‌شده به‌راحتی عبور کرده و ظرفیت‌های موجود را نادیده می‌گیرد، تصریح کرد: باید از ظرفیت‌ها و منابع در راستای سازگاری و بهبود محیط‌زیست استفاده کنیم.  حجتی با اشاره به اینکه شعار ما در بحث اقتصادی مقاومتی افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی است، گفت، شناخت نسبت به ظرفیت و قابلیت بذر و نهال در کشور ضروری است.  لزوم ارائه محصولات کشاورزی با کیفیت به بازارهای جهانی   وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی در راستای بهبود شرایط حوزه کشاورزی بیش از گذشته استفاده کرد، خاطرنشان کرد: استفاده از تجربیات جهانی و دانش به‌روز در این بخش ضروری است، بدون شک همه موارد یادشده در راستای توسعه و ارتقای کشاورزی کشور، در بخش دولتی بدون مساعدت بخش خصوصی قابل انجام نیست.  وزیر جهاد کشاورزی نقش مسئولان دولتی در راستای ایجاد زنجیره‌ای کامل و قوی برای توسعه کشور در ابعاد مختلف را حائز اهمیت دانست، گفت: بحث توجه به محصولات رقابتی از دیگر موارد حائز اهمیتی است که باید موردتوجه قرار گیرد، حضور محصولات باکیفیت در بازارهای جهانی الزامی است.  حجتی با اشاره به اینکه موظف به بررسی و مشکلات بخش کشاورزی هستیم از طرفی باید به این مهم اذعان داشت امکانات، ظرفیت و قابلیت زیادی در کشور وجود دارد که مورداستفاده افراد قرار نمی‌گیرد، افزود: نیروی انسانی متعهد ازجمله این ظرفیت‌ها محسوب می‌شود، باید با شعار «ما می‌توانیم» قدم‌های مؤثری در کشور را برداریم
لزوم توجه به محصولات رقابتی در حوزه کشاورزی
خالد بن محمد العطیه
رزمایش مشترک قطر ، آمریکا و ترکیه
2
روسیه ۶ موشک کروز به داعش در سوریه شلیک کرد
4 روش ساده برای افزایش سرعتِ گوشی‌تان
۴ روش ساده برای افزایش سرعتِ گوشی‌تان
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی