تارخ انتشار: سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
کد خبر : 32497
چاپ خبر
بازدیدها: 923

از مرگ «رسانه کاغذی» تا تولد «رسانه‌ همراه»

از مرگ "رسانه کاغذی" تا تولد "رسانه‌ همراه"

کرج رسا: اواخر مارس گذشته در جریان همایش رسانه‌ های دیجیتال لندن، نظریه‌ای از سوی یکی از شرکت کنندگان در خصوص سرنوشت رسانه‌ های چاپی مطرح شد که شرکت کنندگان در این همایش را به صورت جدی به چالش کشید.

به گزارش کرج رسا، یکی از شرکت کنندگان در این همایش گفت، “روزنامه‌های کاغذی به موزه می‌روند”. این همایش که با حضور سرمایه‌گذاران و کارشناسان و افراد کارکشته در رسانه‌های غربی و مدیران اجرایی شرکتهایی مانند یاهو، فیسبوک، و روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست برگزار شده بود، با این جمله و پاسخ های مربوط به آن، بحث و جدل جدیدی را به وجود آورد.

“عضوان الاحمری” نویسنده مقیم لندن در روزنامه فرامنطقه‌ای “الشرق الاوسط” نوشت: این فقط سرنوشت مه‌آلود و مبهم مطبوعات نیست، بلکه تلویزیون نیز با چنین سرنوشتی مواجه است. “آنا سوینی” از رؤسای شبکه “دیزنی” و “ای بی سی” آمریکا هم تأکید کرد که گرایش آینده به سوی “تبلت” است.

سوینی خاطرنشان کرد: وقتی درباره آینده تلویزیون و چگونگی تحول این صنعت می‌اندیشیم، به نقطه صفر باز می‌گردیم، و زمان آغاز و تحول این صنعت را به یاد می‌آوریم. از طریق آمار و پژوهشهای متوالی دریافتیم که آینده متعلق به تبلت‌ها و تجهیزات دارای  مونیتور کوچک است. باید تصور کنید که در سال ۲۰۱۶ یک میلیارد تبلت در دنیا وجود دارد.

وی تأکید کرد: مسأله ترس از رقابت نیست، بلکه تلاش برای حضور شایسته در همه تجهیزات و “برنامه‌های کاربردی” (اپلیکیشنها) است. مثلا در یوتیوب آمار نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از کاربران از تبلت و دستگاه‌های همراه استفاده می کنند. تحقیقات سال ۲۰۰۴ هم نشان داد که در آینده بزرگی مونیتور دیگر اهمیتی ندارد. در سال ۲۰۰۵ هم وقتی “استیو جابز” رئیس فقید شرکت “اپل” قسمتی از یکی از سریال‌های ما رای روی دستگاه “آیپد” قرار داد، دریافتیم که همه چیز تغییر می‌کند. ما از آنجا به آینده فکر کردیم و اینکه چگونه می‌توانیم با امکان پخش سریال‌ها و برنامه‌ها از طریق تجهیزات همراه، خود را مطابقت دهیم.

آنا سوینی اظهار داشت: تبلیغات مهم است همان طور که کاربران و بینندگان نیز اهمیت دارند؛ ولی در عین حال تسلیم شدن در قبال این مسأله که یک سامانه الکترونیکی روی تجهیزات همراه به صورت یکپارچه نصب شود و همه مصرف کنندگان نیز از آن استفاده کنند؛ مسأله‌ای اجحاف آمیز است. به همین دلیل شبکه تلویزیونی “ای بی سی” چند نوع اپلیکیشن را طراحی کرد، تا کاربران و تبلیغ دهندگان بتوانند از هرکدام که می‌خواهند استفاده کنند. برخی “برنامه‌های کاربردی” پولی هم برای کاربرانی طراحی شده است که می‌خواهند تبلیغات کمتری را دریافت کنند.

در جلسات مختلف این همایش، رسانه دیجیتال موضوع اصلی گفتگوها بود و کمتر از محتوای رسانه ها سخنی به میان آمد. البته به غیر از افتتاحیه این همایش که با این نظرسنجی آغاز شد: آیا محتوا را مهمتر می دانید؟ بیش از ۹۰ درصد به این سئوال پاسخ مثبت دادند. درنتیجه یکی از کارشناسان اظهار داشت: “بدون شک محتوا مهمتر است، باید به جای ارائه محتوای بی فایده به صورت روزانه، این محتوا باید پالایش شود”.

* هزینه رسانه

“مارک تامپسون” رئیس و مدیر اجرایی شرکت آمریکایی “نیویورک تایمز” هم تأکید کرد که تبلیغات چالش آینده روزنامه‌ها است. و مهمتر از این موضوع، تفاوت قائل شدن بین محتوا و تأثیر تبلیغات است. روزنامه علاوه بر طرح و اهداف مالی، به دنبال پیام و رسالتی خاص است؛ در عین حال به موضوع تبلیغات البته بدون ضربه زدن به فعالیت حرفه‌ای خود توجه می‌کند.

تامپسون خاطرنشان کرد: کسی که به دنبال توسعه است، باید از اصول خود کوتاه نیاید؛ به عنوان مثال در ابتدا ما در نسخه چینی روزنامه خود در سایت با مشکل مواجه بودیم؛ ولی هنگامی که تغییراتی را در خصوص تعامل با مخاطبان خود در چین و اخبار این کشور و انتشار مطالب مورد اهمیت آنان انجام دادیم، توانستیم پایگاه مردمی خوبی را در این کشور بیابیم.

وی در خصوص رسانه همراه گفت: در تجهیزات همراه، مخاطب به دنبال خواندن سریع مطالب به صورت مختصر است؛ برخی مخاطبان هم با جدیت به دنبال جزئیات هستند و می‌خواهند داستان کامل را بخوانند؛ ما درحالیکه در حال تعامل با مخاطبان جدی هستیم، تلاش می‌کنیم هیچکدام از مخاطبان را از دست ندهیم.

به گزارش العالم، تامپسون تحولات آینده در صنعت نشر را متعلق به تلفن‌های همراه هوشمند و تبلتها دانست و گفت: بعضی از روزنامه ها با ایجاد اشتراک اینترنتی و اپلیکیشن‌های ده‌ها میلیون دلاری وارد این صحنه شده‌اند، و فکر می کنم که این روزنامه‌ها باید به تحول محتمای خود ادامه دهند و بر رسانه تلفن‌های هوشمند تمرکز کنند، زیرا این تلفن‌های هوشمند ظرف چند سال آینده منبع اصلی درآمد خواهند بود. همانطور که در گذشته دیدیم رسانه‌های کاغذی به سایت‌های اینترنتی تغییر یافتند. بنابراین تحول آتی، از سایتهای اینترنتی به سوی تلفن‌های همراه خواهد بود.

مدیر اجرایی نیویورک تایمز اظهار داشت: اصطلاح درآمد دوطرفه مسأله‌ای است که روزنامه‌ها باید در برهه آتی بر آن تمرکز کنند. آنها با این راه می‌توانند از خطری که در آینده منابع درآمد آنان را تهدید می‌کند نجات یابند؛ آنها باید قدرت خود را به سوی متنوع کردن منابع درآمد متحول کنند؛ زیرا هر نوع منبع درآمد به شیوه خاص خود از روزنامه حمایت می‌کند.

“آدام برد” مسئول رسانه و سرگرمی در مجموعه “مکنزی” می گوید: فقط تا دو سال آینده، استفاده از اینترنت به وسیله تلفن‌ها و دستگاه‌های همراه، جای رایانه‌های شخصی را خواهد گرفت. ویدیو نیز اهمیت بیشتری خواهد یافت به ویژه آنکه ما دریافته ایم، بیش از ۵۰ درصد از کسانی که در اینترنت در حال جستجو هستند، به دنبال مشاهده ویدیو هستند.

“جاناتان پیرلمن” معاون مدیر کل سایت آمریکایی “بیزفید” هم اظهار داشت: روزنامه‌های کاغذی به دلیل داشتن محتوا، دارای قدرت و جاذبه هستند؛ ولی بعضی از سایتهای خبری در حال ارائه نوع جدیدی از خبرهای کوتاه و مختصری هستند که به خبرهای “کپسولی” معروف شده‌اند، در این خبرها دیگر نیازی به خواندن کامل موضوع نیست.

وی اظهار داشت: روزنامه‌ها هنوز فرصت بسیاری دارند که با قدرت با بسیاری از سایتهای اینترنتی مقابله کند.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
قتل 1
قتل مادر ۳۳ ساله به دست فرزندش
فرماندار ساوجبلاغ:تبلیغات زودهنگام انتخاباتی درفضای مجازی رصد می شود
تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در فضای مجازی رصد می شود
دستگیری اعضای باند سرقت خودرو درالبرز
دستگیری اعضای باند سرقت خودرو در باغستان کرج
3
چشمک ایران به روسیه با عبور از دیوار چین
2
تهران و مسکو ۱۴ سند همکاری امضا کردند
1
روسیه می‌تواند از پایگاه‌های نظامی ایران برای علیه تروریسم در سوریه «به صورت موردی» استفاده کند
2
دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو به روحانی اعطا شد
13
تصاویری از جاده ی الموت، قلعه ی الموت و دریاچه ی اوان
پاسخ قاسمی به سخنان معاون رییس جمهور آمریکا
پاسخ قاسمی به سخنان معاون رییس جمهور آمریکا
خواص دارویی «کیوی» و مضرات آن
خواص دارویی «کیوی» و مضرات آن
کاراته
اعزام دو کاراته کای البرزی به لیگ جهانی امارات
2
جلوگیری از خروج ارز با تولید ۴۵ هزار دز مالئین در موسسه رازی
انتخابات 8
رقابت در انتخابات کدام شوراهای شهر و روستای کشور بیشتر است؟
خط تولید
ضرورت تمرکز بر طراحی و تولید خودروی ملی
کره شمالی یک آزمایش موشکی جدید انجام داد
کره شمالی یک آزمایش موشکی جدید انجام داد
اعلام شرایط اعزام به حج تمتع امسال/ثبت نام از دهه سوم فروردین
اعلام شرایط اعزام به حج تمتع امسال/ثبت نام از دهه سوم فروردین
5
گزارش تصویری؛ محور کرج چالوس با ترافیک سنگین روبرو است
کشف دو پیکر جدید/ شمار قربانیان پلاسکو 5 تن شد
نگاه قانون به تلخ‌ترین حادثه سال ۹۵
ریزش کوه
ریزش سنگ از کوه در جاده هراز ۶ مصدوم برجای گذاشت
به گزارش ایسنا، نرگس کلباسی در توئیت خود از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر محمدجواد ظریف در راستای کمک به وی و همچنین از حسن نوریان (سر کنسول ایران در حیدرآباد)  به خاطر کمک‌هایش و همچنین تلاشش جهت تحقق عدالت در ارتباط با پرونده او تشکر کرده است.

این بانوی نیکوکار ایرانی در پایان از ملت ایران نیز به خاطر حمایتی که از وی در طول این مدت داشته‌اند ، قدردانی کرده است.

به گزارش ایسنا، صبح شنبه، نرگس کلباسی در کانال تلگرام خود نوشت: دقایقی پیش حکم دادگاه تجدید نظر در شهر رایاگادا در مورد پرونده من اعلام و از همه اتهامات وارده تبرئه شده و بی‌گناه شناخته شدم.

در همان روز محمدجواد ظریف در صفحه اینستاگرام خود به نرگس کلباسی به خاطر تبرئه شدنش تبریک گفت.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن ابراز خرسندی از تبرئه این بانوی نیکوکار در روزهای آغازین سال ۱۳۹۶ گفت: از اینکه تلاش‌های بی‌وقفۀ دستگاه دیپلماسی کشور و در رأس آن شخص وزیر امور خارجه آقای دکتر ظریف، به ثمر نشست و خانم نرگس کلباسی از تمامی اتهامات وارده تبرئه شد ، خوشحال هستم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: در کنار تلاش‌های دیپلماتیک، پیگیری‌ها وحمایت‌های مردمی نیز بسیار موثر و کارساز بود.
تشکر نرگس کلباسی از ظریف و ملت ایران