تارخ انتشار: شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۶
کد خبر : 11909
چاپ خبر
بازدیدها: 275

اسفناج نخورها بخوانند

اسفناج

کرج رسا: «بتائین» موجود در اسفناج خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی را کاهش داده و عملکرد ورزشکاران را بالا می‌برد.

به گزارش کرج رسا، اگر عاشق اسفناج هستید که درود بر شما! چون یک ماده‌ی غذایی مفید را وارد برنامه‌ی غذایی‌ تان کرد ه‌اید و احتمالاً تغذیه‌ی سالمی هم دارید. با مطالعه‌ی این مطلب بیشتر متوجه می‌شوید چه خیری به بدنتان می‌رسانید. اما روی سخن ما با کسانی است که اسفناج نمی‌خورند.

شاید این مطلب بتواند تشویقی باشد تا روی خوش به سبزی مورد علاقه‌ی ملوان زبل بدهید. با مصرف اسفناج کالری کمی نصیبتان می‌شود اما در عوض فیبر، ویتامین A، ویتامین C، اسیدفولیک و مواد معدنی خوبی عایدتان می‌شود.

ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید تا با هم مروری بر خواص این سبزی خوش‌رنگ و پرخاصیت داشته باشیم. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هر ۲۰۰ گرم اسفناج پخته معادل ۲۵۰ گرم اسفناج خام حدود ۵۰ کیلوکالری دارد اما میزان فیبر آن به ۷ گرم می‌رسد.

اسفناج سرشار از ویتامین‌ ها

۲۰۰ گرم اسفناج پخته حداقل ۸ میلی‌گرم پیش ساز ویتامین A به بدنتان می‌رسد (بد نیست بدانید که نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین ۳ تا ۵ میلی‌گرم است) و حدود ۳۰ تا ۴۰ میلی‌گرم ویتامین C که در عمل نصف نیاز روزانه‌ی ما را تامین می‌کند. همین میزان اسفناج سه چهارم نیاز بدن ما به اسیدفولیک را تامین می‌کند. باید بدانید که این ویتامین به خصوص برای خانم‌های باردار بسیار لازم و ضروری است.

اسفناج سرشار از مواد معدنی

اسفناج نقش مهمی در پر کردن باک املاح بدن دارد. این ماده‌ی غذایی حاوی میزان زیادی آهن، کلسیم، منیزیم و مواد معدنی دیگر است. درست است که وجود فیبر و همچنین اسید اگزالیک موجود در این سبزی اجازه نمی‌دهد که ترکیبات مفید آن به خوبی جذب شود اما با این حال میزان قابل‌توجهی از این مواد معدنی در بدن باقی می‌ماند به خصوص منیزیم، زینک، مس، منگنز و سلنیوم آن.

باید بدانید که هر ۲۰۰ گرم اسفناج پخته حاوی حدود ۱۴۰ میلی‌گرم منیزیم است که ۴۰ درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ماده‌ی معدنی را تامین می‌کند.

در خصوص آهن موجود در اسفناج باید بگوییم که ۱۰۰ گرم اسفناج حاوی ۲.۷ میلی‌گرم آهن دارد که در حدود ۵ درصد آن جذب بدن می‌شود. اما این میزان زمانی که اسفناج را به همراه گوشت میل کنید به مراتب بیشتر می‌شود (تا حدود ۱۵ درصد).

اسفناج و فلاوونوئیدها

اسفناج علاوه بر داشتن رنگدانه‌های سبز و کاروتنوئیدها (همان پیش سازهای ویتامین A) حاوی فلاوونوئیدها هم می‌باشد. این ترکیبات مغذی مقاومت مویرگ‌ها را افزایش داده و اگر با ویتامین C مصرف شود خاصیت ضداسکوربوتی (بیماری کمبود ویتامین C) دارد.

اسفناج و نیترات

اسفناج مانند سبزیجات سبزرنگ دیگر حاوی میزان قابل‌توجهی نیترات است. اگر دقیق‌تر بگوییم هر ۱۰۰ گرم اسفناج حاوی ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم از این ترکیبات می‌باشد. البته در حین پخت و پز ۳۰ درصد از این نیترات‌ها کاهش می‌یابد.

بهتر است بدانید که باید میزان جذب نیترات‌های غذایی را محدود کرد به خاطر اینکه احتمال دارد این ترکیبات به نیتریت‌ها تبدیل شوند. برای پیشگیری از این مسئله بهتر است تا حد ممکن اسفناج تازه را انتخاب کنید. هنگام شستشو آن‌ها را در آب نخیسانید و بعد از طبخ بلافاصله مصرف کنید. همچنین از حرارت زیاد و طولانی مدت برای پختن این سبزی خودداری کنید.

اسفناج و بیماری‌ ها

داشتن یک برنامه‌ ی غذایی سرشار از سبزیجات سبز مانند اسفناج که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین A، C و E و همچنین منیزیم و سلنیوم است و می‌تواند سدی در برابر ابتلا به سرطان بسازد. باید بدانید که مصرف مداوم اسفناج از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می‌کند.

از این گذشته «بتائین» موجود در اسفناج خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داده و عملکرد ورزشکاران را بالا می‌برد. کاروتنوئید موجود در این سبزی نیز از ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولای چشم، آب مروارید و غیره پیشگیری می‌کند.

دانستنی‌ های اسفناجی

گفتیم که اسفناج حاوی میزان چشمگیری ویتامین C می‌باشد. البته باید بدانید که این میزان بسته به فصل و نوع اسفناج متفاوت است. به عنوان مثال در تابستان میزان ویتامین C اسفناج حدود ۴۰ میلی‌گرم، در پاییز ۷۲ و در زمستان ۱۲۰ میلی‌گرم تخمین زده شده است.

حواستان باشد که دمای محیط و له شدگی برگ‌ها از عواملی هستند که میزان ویتامین C اسفناج را کاهش می‌دهند. پخت و پز و حرارت طولانی‌ مدت نیز جزو عوامل کاهش‌دهنده‌ی ویتامین‌های اسفناج محسوب می‌شوند. میزان ویتامین C موجود در ۱۰۰ گرم اسفناج پخته‌شده معمولاً حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی‌گرم است.

چند توصیه

موقع خرید اسفناج از خرید برگ‌های له شده، خراب با لکه‌های سیاه یا زرد بپرهیزید.

مصرف اسفناج‌های کنسروی توصیه نمی‌شود چون معمولاً بیش از اندازه پخته می‌شوند.

اسفناج‌های جوان یعنی همان برگ‌های تازه و کوچک طعم بهتری دارند و غذاها را خوشمزه‌تر می‌کنند.

مدت زمان پخت اسفناج را کاهش دهید. آن‌ها را در آب جوش بیندازید و بعد از چند ثانیه جوشاندن، آب کش کنید. بهترین روش برای پخت این سبزیجات بخارپز کردن آن هم به مدت یک تا دو دقیقه است. برای اینکه اسفناج را در آش، سوپ یا غذاهای دیگر بریزید نیازی به پخت آن‌ها نیست. می‌توانید اسفناج را به سالادهایتان هم اضافه کنید.

توصیه می‌کنیم تخم‌مرغ را آب‌پز کنید. داخل بشقاب یک لایه اسفناج پخته بچینید و تخم‌مرغ‌ها را ورقه ورقه کرده و روی آن‌ها قرار دهید. می‌توانید روی آن سس بشامل بریزید و میل کنید.

سس بشامل یک سس ایتالیایی است که با شیر (یک پیمانه)، آرد (یک قاشق غذاخوری)، کره (یک و نیم قاشق غذاخوری)، پنیر رنده شده پارمسان (یک قاشق غذاخوری)، نمک و فلفل تهیه می‌شود. کره را آب کنید، آرد را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید.

مرتب هم بزنید و سپس نمک، فلفل و پنیر پارمسان را به مخلوط اضافه کنید. سس را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار داده و به طور مرتب هم بزنید تا غلیظ شود.

خلاصه اینکه

خلاصه اینکه اسفناج کالری کمی به بدن می‌رساند در عین‌ حال فیبر، مواد معدنی ویتامین‌های زیادی دارد. اسفناج یک ماده‌ی غذایی سالم محسوب می‌شود. این سبزی از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. برای اینکه مواد مغذی موجود در آن را به بهترین نحو حفظ کنید لازم است که اسفناج تازه انتخاب کنید، از پخت طولانی آن بپرهیزید و بلافاصله بعد از آماده کردن آن مصرف کنید.

توجه توجه: هر ۱۰۰ گرم اسفناج حاوی ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم اسید اگزالیک و ۷۰ میلی‌گرم اسید اوریک می‌باشد. برای همین هم مصرف آن برای افرادی که از سنگ صفرا یا سنگ مثانه و همچنین نقرس رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

 

 

منبع: تبیان

 

 

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
هیچ مشکلی در برگزاری انتخابات شورای شهر فردیس وجود ندارد
هیچ مشکلی در برگزاری انتخابات شورای شهر فردیس وجود ندارد
سقف جوایز قرض‌الحسنه بانک‌ها ۱۰۰ میلیون تومان شد
سقف جوایز قرض‌الحسنه بانک‌ها ۱۰۰ میلیون تومان شد
کروز کنترل
آشنایی با کروز کنترل در خودرو
هنگام تجربه کردن دژاوو چه اتفاقی در مغز رخ می دهد؟
هنگام تجربه کردن دژاوو چه اتفاقی در مغز رخ می دهد؟
آشنایی با روش تهیه املت شاک شوکا؛ غذای تونسی
آشنایی با روش تهیه املت شاک شوکا؛ غذای تونسی
لغو چند تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران
لغو چند تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران
آنچه باید درباره "میگرن" دانست
آنچه باید درباره «میگرن» دانست
آشنایی با حسگر باران در خودرو
آشنایی با حسگر باران در خودرو
توضیحات پلیس درباره حذف شرط سربازی از گواهینامه؛ «دام‌گستری» نمی‌کنیم
توضیحات پلیس درباره حذف شرط سربازی از گواهینامه؛ «دام‌گستری» نمی‌کنیم
سه دلیل گرانی سفر در ایران / یک ترفند تورهای ارزان خارجی
سه دلیل گرانی سفر در ایران/ یک ترفند تورهای ارزان خارجی
بانک مرکزی مجوز افزایش وام مسکن مهر به ۴۰ میلیون تومان را ابلاغ کرد
بانک مرکزی مجوز افزایش وام مسکن مهر به ۴۰ میلیون تومان را ابلاغ کرد
راه اندازی آرامستان جدید جنوب کرج در آینده ای نزدیک
راه اندازی آرامستان جدید جنوب کرج در آینده ای نزدیک
بختیار رحمانی به فولاد خوزستان
بختیار رحمانی به فولاد خوزستان پیوست
محمد جواد ظریف
ایران با حضور امریکا درنشست آستانه مخالفت کرد
قیمت گاز در ماه‌های سرد سال تصاعدی محاسبه می‌شود
قیمت گاز در ماه‌های سرد سال تصاعدی محاسبه می‌شود
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2017-01-17 16:27:36Z | http://piczard.com | http://codecarvings.comûìË
هفته هفدهم؛ شکست استقلال مقابل استقلال خوزستان
مسمومیت
راه هایی ساده برای جلوگیری از مسمومیت
2
بازی بازی، با دُم تمساح هم بازی! + فیلم
گرفتاری 20 نفر در تله کابین دیزین به دلیل نقص فنی
نجات سرنشینان گرفتار شده تله کابین دیزین
هوای البرزتا پایان هفته ناسالم است
هوای البرز تا پایان هفته ناسالم است