تارخ انتشار: پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
کد خبر : 39762
چاپ خبر
بازدیدها: 1,200

انتشار عکس های خانوادگی در شهر بی‌ در و پیکری به نام «فیس‌ بوک»

13910223000308_PhotoA

کرج رسا: برای کسانی که با تصاویر باور نکردنی دوستانی مواجه می‌شوند که روزگاری محجبه بودند و اکنون با افتخار از گذاشتن عکس‌ های بدون حجاب شادمان هستند، این سوال پیش می‌آید که به راستی چه چیز موجب می‌شود افراد، بی‌ حجابی، بی‌حیایی و بالاخره برهنگی خود را در فیس‌ بوک به عنوان نمادی از متمدن بودن و متجدد بودن، فرض کنند.

به گزارش کرج رسا، فیس بوک (Facebook) همان شبکه اجتماعی معروف است که توانسته، نزدیک به یک میلیارد نفر از جمعیت جهان را به عضویت خود در آورد. آنچه مشخص است اینکه در میان این جمعیت عظیم، ایرانیان زیادی وجود دارند که در داخل و خارج از کشور، به استفاده از این شبکه برای برقراری ارتباط پرداخته اند.

به نظر می رسد که موسسان این سایت اهداف گسترده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از تاسیس آن دنبال می کردند و این مساله با گذشت زمان بیشتر مشخص شد واحتمالا در آینده نیز، لایه های پنهانی دیگری از این شبکه کشف خواهد شد.

هدف این نوشتار بررسی موارد اخلاقی و فرهنگی در شبکه فیس بوک می باشد و از این زاویه به این شبکه نگاه می کند.

اگرچه فعالیت این سایت در کشور ما غیر قانونی است و از همین روی برای مخاطبان اینترنتی قابل دسترسی نبوده و به اصطلاح “فیلتر ” است؛ اما باید پذیرفت که این سایت توانسته مخاطبان نسبتا زیادی را در ایران داشته باشد.

برای ذکر دلایل علاقه مندی ایرانیان به فیس بوک، مجالی مفصل لازم است اما به طور کلی می توان یکی از دلایل محبوبیت فیس بوک در جامعه ایرانی را، ایجاد فضایی آزاد برای ابراز وجود و ابراز نظر نام برد. در واقع در جامعه ما قوانین شرعی و قانونی مختلفی وجود دارد. مثلا رعایت حجاب در جامعه ما الزامی است که البته در حال حاضر شاید بهتر باشد که بگوئیم داشتن تکه پارچه ای بر روی سر با عنوان روسری و یا هر عنوان دیگری، الزامی است. به همین خاطر فضای شبکه ای اجتماعی برای آن دسته از زنان و دختران ایرانی که علاقه و اعتقادی به حجاب ندارند، به عرصه ای برای نمایش خویش تبدیل شده است. این موضوع به حدی پررنگ است که می توان انرا به عنوان انگیزه ای برای عضویت عده ای از دختران نام برد.

عده دیگری هم هستند که علاقه دارند تا درباره هر رویداد و حادثه ای به طور آزادانه به ابراز عقاید و نظرات خود بپردازند و چون بروز هر نوع تفکر و عقیده ای ریشه در تفکرات اومانیستی دارد، این مساله هم در جامعه ما جایگاهی ندارد. البته بخش عمده ای از ابراز نظرات به مسائل سیاسی مربوط می شود که در این زمینه هم محدودیت های زیادی در جامعه وجود دارد و همین امر موجب می شود تا افراد نسبت به قرارگرفتن در فضای فیس بوک و ابراز نظرات خود، اقدام کنند که مقصود این نوشتار پرداختن به این مطلب نیست.

آنچه بیش از هر چیز در این مقاله مورد نظر است، به ابراز وجود و نمایش هایی مربوط می شود که دختران و پسران جوان در شبکه فیس بوک انجام می دهند. از آنجا که قصد داریم تا موضوع حیا و عفت را در این رابطه مطرح کنیم، دختران سهم بیشتری از بحث این نوشتار را به خود اختصاص می دهند. هر چند که موضوعی به نام “حیا” برای تمامی افراد ارزش است اما مسلما حفظ حیا و عفت از جانب زنان و دختران، جایگاه ویژه ای را در دین، آئین و سنت و فرهنگ ما دارد.

اما یکی از امکانات مهمی که این سایت در اختیار کاربرانش قرار می دهد امکان ” انتخاب عکس نحوه عکس گذاری افراد با گذر زمان، دچار تغییر و تحولاتی شده است، به گونه ای که برای عده بسیاری از دختران، این موضوع دیده می شود که به طور تدریجی در نحوه حجاب و پوشش آنها، تغییراتی به سمت کنار گذاری حجاب، ایجاد شده است.” و ” ایجاد یک ” آلبوم عکس ” برای نمایه خود می باشد. امکانی که موجب شد تا بسیاری از جوانان طوری رفتار کنند که گویا مهمترین دغدغه زندگی شان این است که عکس های جدیدتری داشته باشند و هر چند روز یک بار به تعویض عکس های خود بپردازند.

کافیست با نگاهی موشکافانه و از زاویه آسیب شناسی رفتاری، نگاهی به تصاویر افرادی بیندازید که دوستان و آشنایان خودتان در فیس بوک هستند. نقطه اشتراکی که در این زمینه دیده می شود این است که نحوه عکس گذاری افراد با گذر زمان، دچار تغییر و تحولاتی شده است، به گونه ای که برای عده بسیاری از دختران، این موضوع دیده می شود که به طور تدریجی در نحوه حجاب و پوشش آنها، تغییراتی به سمت کنار گذاری حجاب، ایجاد شده است.

مثلا دخترانی که در دنیای واقعی ممکن است حجاب نسبتا مناسبی داشته باشند، در فضای فیس بوک از عکسی استفاده می کنند که مقداری از موهای آنها مشخص است. نکته جالب این است که آن دسته از دختران که اعتقاد چندانی به حجاب نداشته اند و عکس هایی با لباس های پوشیده قرار می دادند، به مرور زمان از عکس هایی استفاده کردند که آنها را با بدنی نیمه برهنه نشان می داد. برخی از این تصاویر با ژست های مضحک و بعضا سخیفی همراه است که حتی دیدن آنها احساس خوبی را ایجاد نمی کند و این در حالی است که صاحبان این عکس ها، دخترانی خانواده دار و اصیل هستند اما به نظر می رسد این فضای فیس بوک است که توانسته تا قبح و حرمت یکسری از مسائل را برای آنان، از بین ببرد.

گویا برای بسیاری از اعضای فیس بوک این پازل طراحی شده که قدمی برای ترویج بی عفتی، بی بند و باری، بی غیرتی و بی حرمتی بردارند. ” و این بسیار تاسف بار و البته نگران کننده است.

حتما می دانید که پس از عضویت در این سایت، تمام مخاطبان و کاربران فعال در آن می توانند به راحتی به نمایه شما دسترسی پیدا کنند و این اجازه را سایت و البته “خود شما ” به کاربران دیگر داده اید که به راحتی شما را شناسایی کرده و در صورت لزوم به شما درخواست دوستی بدهند؛ اما نکته ای که واضح و مبرهن می باشد این است که پس از ورود به نمایه شخص دیگری اعم از دختر و پسر یا مرد و زن، شما عکس اصلی نمایه وی را مشاهده می کنید و تنها در بخش “عکس ها ” یا همان “آلبوم عکس ها ” کاربر می تواند دیگر تصاویر مربوط به خود را از دید شما پنهان کرده و آنها را تنها برای دوستان یا برخی از آنها به نمایش بگذارد.

نکته قابل توجه این است که عکس نمایه بسیاری از کاربران خانم در ایران، عکس هایی بدون پوشش و حجاب و بعضا با لباس های عجیب است. در برخی مواقع با مشاهده این عکس ها این سوال در ذهن ایجاد می شود که چرا برخی از مردم کشورمان در مواجهه با چنین پدیده ای به شکل منفعلانه برخورد کرده و به راحتی استحاله شوند؟

برای کسانی که با تصاویر عجیب و باورنکردنی از دوستانی مواجه می شوند که روزگاری محجبه بودند و اکنون با افتخار از گذاشتن عکسهای بدون حجاب شادمان هستند، این سوال پیش می آید که به راستی چه چیز موجب می شود تا افراد، بی حجابی، بی حیایی و بالاخره برهنگی خود را در فیس بوک به عنوان نمادی از متمدن بودن و متجدد بودن، فرض کنند.

این رفتار در برخی مواقع به گونه ای است که انگار به یک حرکت مطابق عرف تبدیل شده و عملی موجه محسوب می شود به طوریکه ممکن است شما عکس های خانوادگی دوستان و اقوام خود را با پوششی متفاوت و البته نامناسب ببینید که برایتان باور کردنی نیست!

جالب اینجاست که اغلب اعضای فیس بوک می دانند که عکس نمایه آنها برای هرکسی که بخواهد، قابل رویت است و اتفاقا به همین خاطر در قراردادن عکسی مناسب،جذاب و جالب توجه به عنوان عکس نمایه، اصرار دارند.

به راستی چه چیز موجب از بین رفتن حرمت و حیا می شود؟ آیا نمی توان اینگونه فرض کرد که فیس بوک در میان انبوهی از اهداف متعددش، در این زمینه به هدف و نتیجه دلخواه رسیده است و موفق شده تا حیا و عفت را در میان افرادی که در جامعه مسلمان و شیعه زندگی می کنند، از میان ببرد؟

 

 

 

سایت رویکرد

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
شهادت یک کشتی‌گیر تهرانی در سوریه
شهادت یک کشتی گیر در سوریه
ایران 15 شرکت ایالت متحده آمریکا را تحریم کرد + اسامی
ایران ۱۵ شرکت ایالات متحده آمریکا را تحریم کرد + اسامی
تقدیر کسبه کرج از دادستان برای ساماندهی دستفروشان و رفع سد معبر
تقدیر کسبه کرج از دادستان برای ساماندهی دستفروشان و رفع سد معبر
از اتوبوس تیم ملی فوتبال ایران امروز در کمپ تیم های ملی رونمایی شد.
اتوبوس مدرن تیم ملی رسما رونمایی شد
هشدار شدید سوریه به صهیونیستها: موشکهای اسکاد ما آماده پاسخ به حملات هوایی هستند
هشدار شدید سوریه به صهیونیستها: موشکهای اسکاد ما آماده پاسخ به حملات هوایی هستند
قاتل خاموش اینبار در نکا جان یک زوج را گرفت
قاتل خاموش جان یک زوج را گرفت
افزایش دما و وزش باد طی 2 روز آینده در البرز
افزایش دما و وزش باد طی ۲ روز آینده در البرز
http www globe
قیمت اینترنت کاهش می یابد؟
Turkish Crime Family
هکرها اپل را تهدید کردند اطلاعات ۶۰۰ میلیون کاربر را پاک می‌کنند
داور فوتبال در سودان به روی بازیکنان اسلحه کشید
داور فوتبال به روی بازیکنان اسلحه کشید
انتخابات 2
ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراها تا ساعت ۲۴ امشب در البرز
1
بارسلونا استادیوم جدید خود را «کرویف» نامگذاری می کند
عکس آرشیوی
فرمانده پلیس راه چابکسر در تصادف جان باخت
2
تاسیس قانونی باشگاه «شیطان پرستان» در مدارس آمریکایی
باران
ورود سامانه جدید از سمت نوار غربی کشور
تصادف 7
تصادف در اتوبان کرج – قزوین با ۲ مصدوم و ترافیک سنگین همراه شد
گوشت این ماهی آبی است
گوشت این ماهی آبی است + تصاویر
خوردن تخم مرغ
۱۰ اتفاق خوبی که با خوردن تخم مرغ برای بدن تان می افتد!
1
تیم ملی فوتبال زنان آلمان در صدر جدول رده بندی فیفا قرار گرفت
ادامه بارش پراکنده در ارتفاعات البرز
ادامه بارش پراکنده در ارتفاعات البرز