تارخ انتشار: دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
کد خبر : 41716
چاپ خبر
بازدیدها: 1,315

اولین سخن پیامبر(ص) در آغاز دعوتش چه بود؟

مبعث

کرج رسا: اسلام دینی کامل و جامع است و شخصیت ممتاز و شاخص این دین، پیامبر مکرم اسلام (ص) می باشد که این جامعیت به صورت اکمل در وجود ایشان تحقق یافته است.

قرآن کریم ، حضرت رسول را به عنوان الگویی نیکو معرفی می کند . شناخت ویژگی های اخلاقی آن حضرت ، می تواند وسیله تحول اخلاق انسان هایی باشد که تشنه ی کمال و معرفت اند . امــروزه برخورد گزینشی با گزاره های دین یکی از آسیب های جدی است . در صورتی که دین مبین اسلام ، دینی است جامع که باید تمام دستورهایش در کنار هم و البته در جایگاه خود به کار گرفته شود .

پیامبر وقتی در میان مردم آمد سخنی ازنماز خواندن و غیبت نکردن و دروغ نگفتن نفرمود. اینها اگر چه جزء تعلیمات اسلامی است اما در درجات  بعد قرارگرفته است. اولین سخن پیامبر در آغاز دعوتش این بود : « قولوا لا اله الّا الله تفلحوا… ؛ بگویید معبودی جز خدا نیست٬ تا رستگار شوید»

جمله «لا اله الّا الله » که مطلع و آغاز دعوت پیامبر می باشد، قسمت اولش آزادی و قسمت دومش بندگی و عبودیت است ؛ آزادی از غیر خدا و بندگی ذات حق …

آزادی یعنی رهــایی انسان از قید و بندهایی که جلو رشد و تکامل و فعالیتهای او به سوی تکامل را می گیرد.

بنابر این کسی که به خرافات معتقد باشد، گرفتار تعصب و تحجر شده و دچار خسران دنیوی و اخروی خواهد شد.

پیامبراکرم رسالت جهانی خود را به اهل کتاب این گونه معرفی می کند : « یا اهلَ الکتابِ تعالوا الی کلمه سواءِ بیننا و بینکم الّا نعبَد الّا اللهَ و لا نشرکَ به شیئناً و لا یتخّذَ بعضُنا بعضاً ارباباً من دون الله » “ال عمران/۶۱″
قسمت دوم این آیه، بیان آزادی اجتماعی است : « یتخّذَ بعضُنا بعضاً ارباباً …..» در این آیات ، پیامبر قانون اسارت اجتماعی را ملغی اعلام می کند، اینکه بعضی از افراد بشر بعضی دیگر را به صورت استثمار در خدمت خود بگیرند و  دسترنج آنان را به خودشان اختصاص دهند. این قوانین باید از بین برود  زیرا این رسالت قرآن است.

یکی از انواع آزادی اجتماعی، آزادی فکر و عقیده است.یکی از مقدس ترین استعدادهایی که در بشر وجود دارد و شدیداً نیازمند به آزادی است؛ تفکر می باشد. بلکه مهمترین قسمتی از انسان که لازم است پرورش پیداکند تفکر است .امروز هم می بینیم مسأله ای بسیارمهم و قابل توجه به نام آزادی عقیده در جهان مطرح است. خصوصاً بعد  از انتشاراعلامیه های حقوق بشر. در مقدمه ی اعلامیه جهانی حقوق بشر« ظهوردنیایی که در آن افراد بشر در بیان عقیده، آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند » به عنوان بالاترین آرمان بشری اعلام شده است.( مرتضی مطهری، مجموعه ی آثار ، ج ۲۴)

اما باید به این موضوع توجه داشت که بین فکر و عقیده تفاوت وجود دارد. تفکر٬ قوه ای  در انسان است که ناشی از داشتن عقل می باشد. انسان به سبب آنکه ، موجود عاقل و متفکری است در مسائل گوناگون تفکر کرده و حقایق را تا جایی که برایش مقدور است کشف می کند.

اسلام یا هر نیروی دیگری نمی تواند بگوید بشر حق تفکر ندارد. چرا که تفکر عملی  لازم و واجب است و لازمه ی بشریت می باشد. اسلام، در مسأله ی تفکر نه تنها  آزادی  داده٬ بلکه آن را یکی از عبادت ها شمرده است.اگر مقایسه ای بین قرآن با سایر کتب مذهبی صورت بگیرد؛ بر تکیه ی قرآن بر تفکر پی خواهیم برد.قرآن همواره بشر را به تفکر درهمه ی مسائل سوق می دهد. اعم از : تاریخ، خلقت، خدا، انبیاء و نبوت، معاد، تذکرات و تعلیمات انبیاء و …..

در حکومت پیامبر آزادی مذهب برقرار بود و پیروان ادیان دیگر در انجام دادن مراسم مذهبی خود آزاد بودند. هیچ فردی را مجبور نساخت که از دین خود برگردد. زیرا مذهب، حقیقتی است قلبی. زور و فشار در قلب نمی تواند کاری بکند. کاری که از آن ساخته است جلوگیری از انجام دادن مراسم دینی است؛ در آشکار، نه در نهان.با اینکه حکومت پیغمبر اسلام حکومت مذهبی بود٬ ولی آزادی  مذهب در حکومتش برقرار بود و این کار نخستین بار در تاریخ بشر به دست پیغمبر اسلام اجرا گردید. (سید محمد رضا صدر ، راه محمد، ص ۵۵۷ )

حتی هنگامی که با اقتدار کامل مکه را فتح کردند، تعداد زیادی از اهل مکه بر کفر خود باقی بودند و تا سال ها پس از آن به اسلام گرایش پیدا نکردند. پیامبر، همیشه این نکته را به والیانشان تذکرمی دادند که : « مَــن کان علی یهودیهً  أو نصرانیه فانّه لا یفتن عنها، علیه الجزیه علی کان ما لم ذکرٍ أو أنثی…فمن ادّی ذلک الی الله فانّ له ذمّه الله و ذمه رسوله…؛ هر کس بر دین یهودیت یا مسیحیت باقی مانده است ازباقی ماندن بر این دین ها نهی نمی شود و کسی از آنان که به سن تکلیف رسیده، مردان یا زنانشان، باید مالیات ویژه ی اهل کتاب را بدهند. پس هر کس که این جزیه را پرداخت کند در حمایت خدا و رسول است.» (حمیدرضامظاهری سیف ،فصلنامه تخصصی اخلاق ،ص ۶۴)

بنابراین بنای دین اسلام بر سهولت و آسانی  می باشد. اما این به معنای تساهل و تسامح در نگرش غربی نمی باشد بلکه در اصول و مبانی و ضروریات دینی از صلابت و استحکام کامل پیروی نموده و برای حفظ جامعه و برخورد با متجاوزان و مجرمان کمال قاطعیت را در دستور کار خود قرار داده است.

در پایان می توان گفت اسلام دارای جنبه ها و ابعاد مختلف است که این ابعاد نه تنها متناقض با یکدیگر نیستند بلکه در راستای هم و در جهت تحقق عدالت اجتماعی بوده و هر کدام جایگاه خاص خود را دارد .

 

 

هادیان البرز

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
1
بدل جواد خیابانی سر از آمریکا درآورد! + عکس
ماه رمضان4
تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان
اجرای طرح تشدید نظارت های بهداشتی دامپزشکی البرز در ماه مبارک رمضان
اجرای طرح تشدید نظارت های بهداشتی دامپزشکی البرز در ماه رمضان
کاهش زمان محدودیت زوج و فرد در ماه رمضان
کاهش زمان محدودیت زوج و فرد در ماه رمضان
1
زولبیا و بامیه را از مراکز مجاز بخرید/ تخلفات بهداشتی را به ۱۹۰ اعلام کنید
9756a34a-60a1-40e4-8262-f436ad2f0834
هاوال H9 مدل ۲۰۱۸ معرفی شد + تصاویر
اولتیماتوم برای بنگاه‌داری بانک‌ها/دستور واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری
اولتیماتوم برای بنگاه داری بانک ها/ دستور واگذاری صندوق های سرمایه گذاری
34f194f6-1501-4c27-b861-10dd3e6c7ccd
سامسونگ اولین نمایشگر کاملا منعطف جهان را به نمایش می‌گذارد 
8de8998e-accd-4b36-b472-90e31a31ebc2
معاملات دولتی الکترونیکی و شفاف می‌شوند
تصادف زنجیره ای در آزاد راه کرج- قزوین 11مصدوم برجای گذاشت
تصادف زنجیره ای در آزادراه کرج – قزوین ۱۰ مصدوم برجای گذاشت
به گزارش ایرنا، مدیر کل بهزیستی استان البرز روز در حاشیه بهره برداری از این پروژه ها به خبرنگاران گفت: برای اجرای این پروژه ها 80 میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی ، بخش خصوصی و حمایت های نیکوکاران هزینه شده است. داریوش بیات نژاد افزود:مرکز حمایت ٱموزشی کودک و خانواده، گروه همیار زنان سرپرست خانواده ، مهد کودک و موسسات خیریه از جمله مراکزی هستند که به بهره برداری رسیدند. وی با اشاره به راه اندازی مرکز کودک و خانواده بیان داشت:تلاش براین است که خانواده های کودکان کار و خیابان را نسبت عوارض و آسیب های اجتماعی آگاه سازیم . وی اضافه کرد: تشکیل گروه های همیار زنان به منظورتوانمند سازی زنان سرپرست خانواده و کمک به اشتغال و افزایش تولید داخلی در برنامه کاری بهزیستی است. بیات نژاد گفت:در سال 95 ،بیش از 125 زن سرپرست خانوار دراستان البرز مشغول بکار شدند. مدیرکل بهزیستی البرز به 18مرکز شبانه روزی دولتی و خصوصی نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در استان البرز اشاره و تصریح کرد:129کودک در مراکز دولتی و 203 نفر در مراکز خصوصی و 454 در مراکز امداد بگیر وجود دارند. وی ادامه داد:مراکز امداد بگیر بدین معناست که به خانواده هایی که توان مالی نگهداری فرزندان خود را ندارند کمک مالی می کنند. مدیرکل بهزیستی البرز با بیان اینکه اگر افراد نیکوکار نبودند دچار چالش می شدیم ، گفت:توانمند سازی و تربیت این کودکان با هدف ساماندهی و ٱماده سازی ٱنان برای ٲینده از مهم ترین اهداف بهزیستی است.
۱۹ پروژه بهزیستی در شهرستان کرج به بهره برداری رسید
تجمع اعتراضی
تجمع سپرده گذاران کاسپین و معلمان حق التدریس مقابل مجلس
عملیات آزادسازی خرمشهر در البرز تشریح می شود
عملیات آزادسازی خرمشهر در البرز تشریح می شود
منصور رحمانیان
دمای هوا در البرز افزایش می یابد
فرزانه ارسطو
من یک «ترانس سکشوال» هستم
رییس اتاق اصناف مطرح کرد
تلاش برای گران نشدن گوشت، برنج و روغن در ماه رمضان
دیدار رییس جمهور با حضرت آیت الله خامنه‌ای
دیدار رییس جمهور با حضرت آیت الله خامنه ای
دستگیری یک دختر در ورزشگاه آزادی+عکس
دستگیری یک دختر در ورزشگاه آزادی+عکس
"مراکز کودک و خانواده" در سطح کشور گسترش می‌یابد
«مراکز کودک و خانواده» در سطح کشور گسترش می‌یابد
همه تلاشمان تحقق وعده هایی است که به مردم داده ایم
همه تلاشمان تحقق وعده هایی است که به مردم داده ایم