تارخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر : 45866
چاپ خبر

بررسی موضوعیِ استقامت از منظر قرآن کریم

قران

فاصله گرفتن از تعالیم آسمانی اسلام، تاثیر پذیری از فرهنگ بیگانه و استحاله فرهنگی، پیروی از هواهای نفسانی و تساهل فرهنگی، سبب تسلط بیگانگان برافکار، عقائد و فرهنگ ما می شود. جنگ نرم از جنس تهاجم محسوب می شود و از آن در زبان فارسی به تهاجم فرهنگی تعبیر می شود.

به گزارش کرج رسا، سایت خبری مفاآنلاین در مطلبی نوشت: فاصله گرفتن از تعالیم آسمانی اسلام، تاثیر پذیری از فرهنگ بیگانه واستحاله فرهنگی، پیروی از هواهای نفسانی و تساهل فرهنگی، سبب تسلط بیگانگان برافکار وعقائدو فرهنگ ما می شود. جنگ نرم از جنس تهاجم محسوب می شود و از آن در زبان فارسی به تهاجم فرهنگی تعبیر می شود.

تهدید نرم و استقامت فرهنگی “بررسی موضوعی استقامت در قرآن کریم”

چکیده؛

قرآن کریم بر اساس شناخت ماهیت انسان، اهداف و ارزش هایی را برای او ترسیم می کند،تا او بتواند با بکارگیری آنها، از خطرات و ناهنجاری ها به سلامت گذر کند. فاصله گرفتن از تعالیم آسمانی اسلام، تاثیر پذیری از فرهنگ بیگانه واستحاله فرهنگی، پیروی از هواهای نفسانی و تساهل فرهنگی، سبب تسلط بیگانگان برافکار وعقائدو فرهنگ ما می شود. جنگ نرم از جنس تهاجم محسوب می شود و از آن در زبان فارسی به تهاجم فرهنگی تعبیر می شود، قرآن کریم در این رابطه حرف هایی برای گفتن دارد که با استخراج و بکارگیری صحیح آن، انسان می تواند با بینش و بصیرت عمیق و با ایمان راسخ با این مسأله مهم روبرو شده و تأثیرات آن را خنثی نماید. بهترین راه برخورد با فرهنگ مهاجم غربی بهره برداری از پدیده فرهنگ خودی است. فرهنگ اسلامی غنی ترین فرهنگ در عالم هستی است.امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و برقراری ارتباطات پیدایش انواع رسانه های جمعی، بزرگراههای اطلاعاتی و ماهواره ای و غیره، مهاجمان متوجه شده اند که برخورد نظامی نمی تواند مفید و مؤثر باشد و تا زمانی که مسلمین مقید به فضایل انسانی و الهی و مذهبی و سنت هستند، نمی توان با جنگ نظامی آنان را از بین برد. بنابراین با پدیده فرهنگ به جنگ و تقابل روی آوردند. آنان به این امر پی بردند که در تقابل ادوات نظامی و فرهنگی، همیشه فرهنگ پیروز است، و فهمیدند که با پدیده فرهنگ و اعتقادات نمی توان به زور متوسل شد.مسلمین برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیاز مبرمی به صبر و استقامت و برنامه ریزی خواهند داشت.چنان که قرآن کریم پیامبر اکرم را چنین هدایت می نماید:«ف َلذلِکَ فَادعُ وَاستَقِم کَما أُمِرتَ… بدین سبب ای رسول تو همه را دعوت کن و چنان که مأموری پایداری کن…»؛«شوری/۱۵».

از دیدگاه قرآن کریم، استقامت اولین و مهم ترین نکته کلیدی در برابر هر نوع تهاجمی محسوب می شود. چنانچه اگر بدن انسان نیز دچار عارضه ای شود، اولین اقدام سلول های دفاعی بدن، قبل از مراجعه به پزشک و استعمال دارو، استقامت و ایستادگی در برابر ویروس ها است. در مقاله حاضر نویسنده با استفاده از روش تحقیق موضوعی، با استناد به سوره های جن، احقاف، شوری، فصلت و توبه قران کریم و تفاسیر مرجع و معتبر شیعی، تلاش دارد تا به این پرسش پاسخ دهد که: تهدید نرم چیست؟ و اثر بخش ترین و کاربردی ترین راهکار مقابله با جنگ نرم و تهدیدات آن از دیدگاه قرآن کریم چگونه تبیین شده است؟محوریت موضوع این مقاله کلی است، امید است تا با یاری پروردگار به پاسخ های زیربنایی و اساسی در همین زمینه دست یابیم .

کلید واژه: جنگ نرم، استقامت، قرآن کریم، مبارزه، احادیث، پیروزی.

مقدمه:

قرآن کریم، به همراه سنت به عنوان محور اساسى فرهنگ و تمدن اسلامى، هسته اصلى دین اسلام و علوم و معارف آن را تشکیل مى دهند.قرآن، راهنماست و چراغ راه، شفاست و درمان، برای همه مردم و بخصوص برای مؤمنان. خداوند در آیه ۵۷، سوره یونس می فرماید:« یا أیّها الذینَ قد جاءَتکُم مَوعظَهٌ من رَبّکُم و شِفاءٌ لما فی الصُّدور و هُدیً و رَحمَهٌ للمؤمنینَ».بنابراین، فلسفه زندگی و راه و رسم انسان زیستن را باید از این چشمه آب زندگانی گرفت، و باید زیر بنای عقاید و اخلاق و عرفان و تفکر و روابط اجتماعی و حکومت و سیاست، و پشتوانه رفاه انسان و ترقی و پیشرفت جامعه، رهنمودهای قرآن باشد. امروزه مسلمانان با دنیای غرب روابط فرهنگی دامنه داری پیدا کرده اند. و آن در حالی است که معارف بشری در غرب بسته بندی می شود و با رنگ و اسلوب اروپایی و آمریکایی از هر سوی به کشورهای اسلامی سرازیر می گردد. در چنین شرایطی، مسلمانان ناگزیر باید بکوشند و موضع اسلام را در برابر ارمغان های فرهنگی دنیای غرب مشخص گردانند. و برای این کار راهی جز این ندارند که متون اصلی اسلام را به سخن درآورند، حضرت امام علی (ع)وقتی درباره قرآن سخن می گوید، می فرماید:« ذلک القرآن فَاستَنطِقوه»؛«نهج البلاغه، ص ۲۲۴»؛ به گفتگو نشستن با قرآن و طرح سؤالات و مسائل در برابر قرآن است که می توان به پاسخ شبهات دست یافت. و در اعماق این اقیانوس بی کران به غواصی پرداخت،مسلمانان با این روش می توانند موضع مثبت یا منفی اسلام را در برابر یکایک مسائل روز باز شناسند، یا به عبارت دیگر، به بررسی های قرآن و اسلام درباره همان موضوعاتی که بشر در راه فهم و بررسی آنها راه درازی را پیموده است، بصورت دسته بندی شده و مشخص دست یابند. به لطف پروردگار، در قرن اخیر، تحقیقات و مطالعات قرآنی با اسلوب نوینی خودنمایی کرده است، که می توان آن را روش نوین در تفسیر نامید. و آنتفسیر موضوعی است، که جز بررسی مفاهیم آیات قرآنی چیز دیگری نیست؛ تفسیر موضوعی عبارت است از اینکه محقق، آیاتی را درباره یک موضوع در هر یک از سوره های قرآن آمده است گرد آورد.سپس آنها را دسته بندی کند، و آنگاه به توضیح و تفصیل مفاهیم آیات قرآن در رابطه با موضوع مورد نظر بنشیند.موضوع این مقاله،بررسی آیات مرتبط با تهدید نرم در قرآن کریم است. محقق سعی بر آن دارد تا با استخراج آیات «استقامت»، که مهم ترین عنصر مؤثر در مقابله با هر تهاجمی است را موضوع تحقیق خود قرار داده و در آن موضوع معین و مشخص متمرکز شود، و در تمام آیات مکی و مدنی قرآن به پی جویی مطلب مورد نظر دست یابد. تا همه جهات و ابعاد مسأله را بررسی کند.

۱-  کاربرد واژه استقامت در قرآن

این واژه از ریشه «ق و م» است و براى آن معانى مختلفى مانند اعتدال«تاج العروس،ج۱۷، ص۵۹۲» ثبات و مداومت« النهایه، ج۴، ص۱۲۵» استمرار «المفردات فی غریب القرآن، ص ۶۹۰»، پایدارى، ایستادن، درست شدن و قیمت‌نهادن « مجمع البحرین، ج‏۶، ص ۱۵۰» را بازگو کرده‌اند و معناى اعتدال شهرت بیشترى دارد.« لسان العرب، ج‏۱۲، ص: ۴۹۶» برخى گفته‌اند: استقامت همان اقامه است؛ولى اضافه شدن دو حرف «س» و «ت» معناى آن را تأکید مى‌کند.« العین، ج‏۵، ص۲۳۱» در معنایى جامع مى‌توان گفت نظر به اینکه اصل واحد در این ماده، مفهومى است در برابر قعود و معناى اصلى آن به پاداشتن و فعلیت عمل است، استقامت با توجه به معناى‌طلبى باب استفعال، به‌معناى طلب قیام است و استمرار و استدامت و مانند آن از لوازم معناى اصلى به‌شمار مى‌آید.«التحقیق، ج۹، ص۳۴۱» استقامت در مفهوم قرآنى آن اصطلاحى براى پایدارى در دین و مسیر حق در برابر کژیهاست.« التحریر و التنویر، ج۱۱، ص۲۸۲» اهل معرفت تعابیرى چون «اهل استقامت» و«منزل‌استقامت» را که مرحله‌اى از مراحل سلوک الى اللّه است به‌کار مى‌برند.« الفتوحات المکیه، ج۲، ص۲۱۷» در نظر عارفان، استقامت برزخى است بین پرتگاههاى مخوف عالم تفرق و سدره‌المنتهاى عالم جمع و روحى است که احوال سالکان بدان زنده و باقى‌است.« منازل السائرین، ص۴۲» تفسیر استقامت به طلب قیام به این صورت است که انسان در حال قیام وایستادن در متعادل‌ترین حالت و مسلط بر تواناییها و کارهاى خود است و این تسلط انسان را به شخصیت و شأن انسانى خود مى‌رساند تا بتواند کارهاى مناسب با استعداد انسانى خود را انجام دهد.

۲-  ابعاد و ساحت های استقامت در قرآن کریم

مسأله استقامت در برابر تهاجمات محسوس و نامحسوس بیگانگان ، جایگاهی بس شگفت انگیز و البته ناشناخته در قرآن کریم دارد. طوری که با بسیاری از مفاهیم کاملا اساسی همچون، دین و دینداری، ایمان و آخرت، رزق و روزی، آزادی و حریت، رشد و تکامل، سخت گره خورده است. در این مقاله، با استناد به صریح آیات قرآن، به حقایق شگفت انگیزی در ارتباط با ابعاد و ساحت های استقامت، دست یافته ایم که خلاصه آنها از قرار زیر است:

تبیین واژه استقامت از دیدگاه سوره جن:

سوره جن/ ۱۶                                       سیاق سوره:۱ تا ۱۹

« وَ أَلَّوِ اسْتَقَامُواْ عَلىَ الطَّرِیقَهِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا»

« و اگر [مردم‏] در راه درست، پایدارى ورزند، قطعاً آب گوارایى بدیشان نوشانیم‏ »

۱-  استقامت فردی در برابر تهاجمات دشمن فایده ندارد، بلکه استقامت می بایست جمعی و گروهی باشد.« و الَّو استقاموا»

۲-  استقامتی که « علی الطریقه» باشد، یعنی برای اعتلای دین و راه الهی باشد، قطعا با روزی فراوانی همراه خواهد بود.« ماءً غدَقا»

۳-  استقامت در برابر تهاجمات بیگانگان، منشأ و هدف ابتلا و آزمایش دارد« لنفتنهم فیه»

۴-  مهم ترین پایگاه های مقاومت سازی مسلمین مساجد هستند.« و أنّ مساجدَ لله»

۵-  طراح اصلی تهاجمات فرهنگی قاسطون هستند.آنها گروهی هستند که منحرف از حقّند.«سوره جن»

۶-  ثمره استقامت، آزادی و رشد مؤمنین است.«تحرَّوا و رَشَدا»

۷-  هدف از تهاجمات شیطانی دشمنان: رکود، عجز انسان ها، تسلط و به اسارت و بردگی درآوردن انسانهاست.

۸-  ظلم ظالمین بر مظلومان، منشأ دیگر ولع و حرص به تهاجمات فرهنگی است.

۹-  راه های تهاجمات فرهنگی بسیار زیاد و پیچیده است، که می بایست مصادیق مقابله با آنها نیز متعدد و دقیق باشد.«کُنّا طَرائقَ قِدَدا»

۱۰-  دشمنان با ایجاد ظنّ و گمان و تردید در باورها، اراده استقامت ورزی مؤمنین را سست و ضعیف خواهند کرد.

۱۱- خوب گوش دادن و خوب درک کردن به سخنان ارزشمند و راه گشا ، استقامت را در برابر تهاجمات فرهنگی قدرتمندتر خواهد کرد.«سوره جن»

۱۲- یکی دیگر از ابزار دشمنان استراق سمع است. جاسوسی و جمع آوری اطلاعات. «سوره جن»

۱۳- در راه استقامت اگر همواره عنصر رضایت خداوند ملاک مسلمین باشد، بنا بر وعده قرآن امداد غیبی نصیب مؤمنین شده و پیروزی برایشان قطعی است. «سوره جن»

۱۴- در تهاجمات فرهنگی انسان های کافر با گروهی از اجنّه در ارتباط هستند.که این امر موجب غرور آنها شده است. «سوره جن»

۱۵-  سخنان لغو و دروغ، پایه های استقامت را لرزان می کنند. «سوره جن»

۱۶-ایمان به خداوند، مهم ترین عنصر در استقامت کنندگان است. «سوره جن»

۱۷-هدایت، وعده زیبای قرآن به استقامت کنندگان است. «سوره جن»

۱۸-ارزش راهکارهای ارائه شده در قرآن بقدری است که دشمنان طمع و حرص عجیبی برای یافتن آن ذخائر دارند. «سوره جن»

۱-۱-۲ استقامت بر طریقه اسلام وسعت رزق، و اعراض از یاد خدا عذاب رو به فزونى در پى دارد.

طبق بیان این آیه، در مقابله با تهاجم دشمنان آنچه مایه وفور نعمت و گشایش امور مطرح شده است، استقامت بر ایمان است نه اصل ایمان، چرا که ایمان موقت و زودگذر است و نمى‏تواند چنین برکاتى از خود نشان دهد، مهم استقامت بر ایمان و تقوى است که پاى بسیارى از انسان ها همچنان در آن لنگ و لرزان مانده است.( تفسیر نمونه، ج‏۲۵، ص: ۱۲۲).

اما مفهوم واژه «طریقه» چیست؟ ذکر این کلمه در قرآن با الف و لام عهد و جنس ما را به این مفهوم رهبرى مى‏کند که آن طریقه معین شده‏اى براى جن و انس است و غیر از آن طریقه‏اى نیست که ذهن شنونده در آن به تردید افتد یا از آن منصرف شود.به بیان علامه طباطبایی این آیه بیانگر این است که اگر جن و انس بر طریقه اسلام یعنى تسلیم خدا بودن استقامت بورزند، و در مقابل تهاجم مغرضانه دشمنان اسلام بایستند، خداوند رزق بسیارى را نصیبشان خواهد کرد، که البته با آن رزق نیز مورد امتحان قرار خواهند گرفت. « المیزان، ج‏۲۰، ص: ۷۱‏ »؛ امام صادق (ع) فرمودند: استقامت باید در طریق معرفت خدای عز و جل باشد و آن دو صراط است، یکى صراط در دنیا و یکى صراط آخرت، امّا صراطى که در دنیا است همان امام است که واجب الاطاعه است و هر که او را بشناسد و بدو اقتداء کند از صراطى که در آخرت جسر روى دوزخ است بگذرد، و هر که در دنیا او را نشناسد از صراط آخرت بلغزد و در آتش پرتاب شود. «اصول کافى ، ج‏۳، ص ۷۵۳»؛ قائم و ثابت قدم ماندن در پیروی از ولایت امام على (ع) و امامان دیگر است که مورد توجه مسلمین می بایست قرار گیرد. پس نزدیکترین یافته در فهم کلمه طریقه در امور ذیل است:اولا فطرتى که خدا آن را در آفریده‏هاى خود قرار داده، و ایمان و تسلیم شدن به حق برخاسته از آن، پس استقامت بر آن راه رسیدن به هر خیر و سعادت است.و ثانیا پیروی و پایمردی از خط رسالتهاى الهى و پیامبران. علامه طبرسى دراین رابطه چنین نظر دارد: فطرت و رسالتهاى پیامبران چنان است که هر یک از آنها در هدایت انسان به طریقه درست و سالم مکمل یکدیگرند و اگر بشر از آنها پیروى کند او را بر همین طریقه ثابت نگاه مى‏دارند،( مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۳۷۱) و طریقه با استقامت بر آن براى هر مکلف واضح و آشکار است، ولى کمتر کسی است که خود را ملتزم به رعایت آنها به همان گونه که خدا مى‏خواهد کرده باشد و با وجود دشواریها و رنجها، تا آخر بر آن استقامت ورزد. (التفسیر الکبیر، ج ۳۰، ص ۱۶۰ و ۱۶۱)؛ ارزشهاى فرهنگی و مکتبی که همان واقعیات پیروی از فطرت الهی و ولایت مداری است، تا حدّ زیادى به دانه ای شباهت دارد که برزگر آن را بر زمین افشانده است و ناگزیر مى‏بایستى صبر کرد تا نتیجه آن به دست آید، و در این میان باید از آن مراقبت به عمل آورد، و همین امر است که اسلام، استقامت را همچون پایه و اساسى در کوشش عمرانى و تمدنى قرار داده است، و فهم این ارزش واقعى سبب استوار ماندن انسان بر هدایت و از بین رفتن روح نومیدى و یأس از اندیشه و نفس او خواهد شد،«احتجاج ، ج‏۱، ص ۴۲۴»؛ چه استقامت تنها عاملى است که ملتها را به فصل برداشت محصول مى‏رساند و داده‏ها را با تمام قدرت و به دست مى‏آورند، و آب گوارا به دهانى خوشمزه است که تلخى استقامت را چشیده و چالشها و جراحتهاى آن را تحمل کرده است به کامشان می نوشاند.

۲-۱-۲ خداوند چگونه استقامت پیشگان را سیراب می کند؟

از آشکارترین مصداقهاى آب آن چیزى نیست که ما آن را مى‏آشامیم و از آن سیراب مى‏شویم، بلکه در این آیه آب به علمی که حق است و با پذیرفتن آن جانها و خردها زنده و زندگى با آن زیبا و منحصر به فرد مى‏شود اطلاق شده است. « تفسیر هدایت، ج‏۱۶، ص: ۴۸۲ » امام صادق (ع) فرمودند: « با علمى به آنان مدد مى‏رسانیم که آن را از امامان (ع) بیاموزند». « البصائر، ج ۴۹، ص ۴۲۸٫» برید عجلى از حضرت ابا عبد اللَّه (ع) از آیه « وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِیقَهِ» پرسش کرد و حضرت فرمودند: «یعنى ولایت»، و در جواب پرسش از« لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً »گفتند: «این که علم زیادى به ایشان مى‏چشانیم که از امامان (ع) مى‏آموزند». « الکافی، ج‏۱، ص۲۲۱» و از امام باقر (ع) روایت است که فرمودند: «قلبهایشان را از ایمان سیراب مى‏کنیم، و طریقه نیز همان ایمان آوردن به ولایت على (ع) و اوصیاء الهی است» … « نور الثقلین، ج ۵، ص ۴۳۸٫»

۳-۱-۲ منابع قدرت نرم در سطح دانشگاه و استان البرز از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره جن:

۱-  فرد فرد مسئولین(همه مسئولین) و متصدیان اجرایی در سطح دانشگاه و استان.

۲-  مسجد دانشگاه و همه مساجد سطح استان.

۴-۱-۲  مهم ترین تهدیدات از نظر اهمیت و میزان اثرگذاری بر دانشجو و فضای فرهنگی دانشگاه محل تدریس از از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره جن:

مهم ترین تهدیدات دشمنان عبارتند از:

۱-  گسترش زمینه هایی برای ایجاد رکود و عجز در قلب ها و باورهای دانشجویان و اساتید و کارکنان.

۲-  تسلط روحی و معنوی برآنان.

۳-  به اسارت و به بردگی درآوردن نامحسوس مسئولین دانشگاه، دانشجویان، اساتید و کارکنان.

۴-  ظلم پیشگی و نمایاندن معکوس عدالت در دانشکده.

۵-  ایجاد ظنّ و گمان و تردید در باورها و عقاید مسئولین دانشگاه، دانشجویان، اساتید و کارکنان.

۶-  تضعیف نمودن ایمان در بین دانشجویان متعهد.

۷-  ایجاد حس نارضایتی از خود و اطرافیان.

۸-  اشاعه سخنان لغو و بیهوده در میان مسئولین دانشگاه، دانشجویان، اساتید و کارکنان.

۹-  نشر دروغ و دروغ پردازی در محیط دانشگاه.

۵-۱-۲ تبیین اثربخش ترین و کاربردی ترین راهکار مقابله با مهمترین تهدیدات ذکر شده از بررسی سیاق واژه استقامت درسوره جن:

۱-  استقامت در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان گروهی باشد نه انفرادی.

۲-  مهم ترین نیت در مبارزه با تهاجم فرهنگی، اعتلای دین و نشر راه الهی باشد.

۳-  مساجد می بایست از برنامه های کارشناسی شده، زیربنایی، مفرح، جذاب و هدفمند بهره گیرد.

۴-  معرفی سیمای واقعی دشمنان مهاجم. و معرفی فرهنگ قوی ملی و دینی و انتشار حس حماسی در هویت ملی.

۵-  همان طور که راه های تهاجمات فرهنگی بسیار زیاد و پیچیده است، می بایست مصادیق مقابله با آنها نیز متعدد و دقیق طراحی شود.

۶-  ایجاد فضاهای مناسب جهت مرتفع نمودن هر گونه سوال و ابهامات که منجر به رفع حس ظنّ و گمان و تردید در باورهای دانشجویان شود.( تأکید بر کرسی های آزاد اندیشی)

۷-  تربیت اساتید متبحر و ارائه تدریس تکنیک های خوب گوش دادن و خوب درک کردن به سخنان ارزشمند و راه گشا و تشخیص سخنان و رفتار حق از باطل.( برگزاری دوره های تربیت و تعالی ویژه اساتید)

۸-  جلوگیری از جاسوسی اطلاعاتی دشمنان.(تبیین راهکارهای جاسوسی دشمن و بصیرت افزایی)

۹-  تقویت باورهای دینی و اصول عقاید. ( اهمیت دادن به دروس معارف )

۱۰- آموزش تکنیک های فرهنگ سازی تخصصی توسط مسئولین و اساتید، جهت جلوگیری از نشر سخنان لغو و دروغ، در محیط کلاس ها و دانشکده.

۲-۲استقامت از دیدگاه سوره احقاف:

سوره احقاف/۱۳                                               سیاق سوره: ۱۱ الی ۲۰

« إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ»

« محقّقاً کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ایستادگى کردند، بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد»

۱-  در مقابله با هر نوع تهاجمی، مسلمین می بایست به وحدانیت خداوند ایمان راسخ داشته باشند.

۲-  استقامت کنندگان از هیچ کس، غیر از خداوند سبحان هراسی نداشته باشند.

۳-  در تهاجمات فرهنگی، استقامت کنندگان هرگز خسته و محزون نمی شوند.

۴-  ترس و حزن دو عنصر تخریب روحی دشمنان در تهاجمات فرهنگی می باشد.

۵-  وعده خداوند به استقامت پیشگان، بهشت ابدی و مخلد خواهد بود.

۶-  قرآن کریم به نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان مؤمن انقلابی و جسور و شجاع تأکید ویژه دارد.

۷-  از اهداف بزرگ دشمنان در تهاجم فرهنگی که قرآن، آن را افشا نموده است، ایجاد شکاف عمیق روحی و روانی بین فرزندان و پدر و مادر است.

۸-  قرآن کریم تخریب بنیان خانواده را عنصری دیگر در حملات نامحسوس دشمنان اسلام برشمرده است.

۹-  آموزش احسان و تکریم به پدر و مادر در اولویت تربیت جوانان توسط مسؤولین می بایست باشد.

۱۰- نقش مادر در تربیت فرزندان مؤمن و بصیر بسیار حائز اهمیت و مورد سفارش قرآن است.

۱۱- در قرآن کریم، دروغ و کذب و ایجاد تفرقه از ابزار مهم دیگر شیاطین در تهاجمات فرهنگی معرفی شده است.

۱۲-عبرت از تاریخ می تواند نتیجه و ثمره تهاجمات دشمنان بر انسانهایی که مغلوب شده اند و کسانی که مقاومت کرده اند را برای مؤمنین آشکار نماید.

۱۳-  عبرت از تاریخ، ایمان به وعده های الهی در قلوب مؤمنین را محکم تر می کند.

۱۴- قوانین و سنن الهی هرگز تغییر نمی کنند.

۱۵- استقامت در برابر تهاجم فرهنگی، قطعا با پیروزی همراه خواهد بود. این وعده الهی است.

۱۶-کافران، مستکبران، تبهکاران و فاسقان طراح و برنامه ریزان اصلی تهاجات فرهنگی هستند.

۱۷-استقامت بقدری مؤثر و مهم است که حتی کافران، مستکبران، تبهکاران و فاسقان نیز برای رسیدن به اهداف شوم خود، استقامت و صبر و حوصله فراوان بکار می بندند.

۱۸- استقامت و ایستادگی برای رسیدن به آرمان و اهداف را می توان از کافران، مستکبران، تبهکاران و فاسقان آموخت.

۱۹- کافران، مستکبران، تبهکاران و فاسقان که به بیراهه رفته اند، تا آخرین لحظات حیات نیز، برای رسیدن به دنیا و استعمار و استثمار انسانها، دست از اهداف خود برنمی دارند. اما این استقامت هیچ سودی برایشان نخواهد داشت.

۲۰- قرآن کریم به مؤمنین گوش زد میکند که همواره آماده و در حال ایستاده باشند و در خواب و خیال نروند و گمان نکنند که از تهاجمات دشمنان کاسته و یا دشمن بی خیال آنان گشته است.

۲۱- پیش از پیامبر اسلام نیز به امت های پیشین، مانند امت حضرت موسی و حضرت عیسی دعوت و دستور به استقامت در برابر تهاجمات دشمنان دین الهی شده است.

۲۲- فلسفه انذار و تبشیر در برخی آیات قرآن میتواند دالّ بر همین روشنگری باشد، که ای مؤمنین بترسید از روزی که تسلیم تهاجمات دشمنان شوید و در مقابله با آنان اقدامی نکنید. و بشارت باد روزی که اسیر طمع دشمنان نشده و با ایمان راسخ در برابر آنان ایستادگی می کنید که ثمره آن رضایت پروردگار و آزادی و رهایی خودتان از قید و بند های دشمنان قسم خورده اسلام است.

۲۳- قرآن کریم نشر پندار های غلط، شایعه پراکنی و ایجاد خرافات در بین مؤمنین را از دیگر ابزار تهاجمات فرهنگی بیان نموده است. که می بایست در برابر آن ها ایستادگی کرد.

۲۴-در تهاجمات فرهنگی، القاء بی ارزش و تو خالی بودن اعتقادات دینی توسط دشمنان جزء اولین دستوراالعمل ها و اساسنامه های آنان است.

۱-۲- ۲ از کسی هراسی نداریم چرا که رب ما اللَّه است.

انسان های آزادی خواهی که به اصول توحید ایمان آورده و بر آن استقامت مینمایند، معتقدند که پروردگارشان رب و زمام تدبیر بشر را به عهده دارد و در قلب آنان ایمان رسوخ نموده و در آن شائبه تزلزل و شکی ندارند. خداوند به آنان داده که با اطمینان خاطر داشته باشند و هرگز بر آنان بیم و هراسى رخ نخواهد داد. « انوار درخشان، ج‏۱۵، ص۲۵۵ » و همچنین حزن و اندوهی به آنان عارض نخواهد شد. البته لازم ذاتى ایمان و تحکیم رابطه با پروردگار استقامت روح و اعتماد به آفریدگار جهان خواهد بود. استقامت کنندگان از آنچه که شهادت به حقانیتش مى‏دهند منحرف نمى‏شوند، و رفتارى بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمى‏کنند.« المیزان، ج‏۱۸، ص: ۲۹۹ ». با این باور قلبی است که در مقابل هر نوع تهاجم دشمن ایستادگی می کنند. حضرت باقر (ع) فرمودند: کسانی که اذعان دارند که خداىشان اللّه است و بر ولایت امیر المؤمنین با استقامت و پایدار باشند بر آنها هیچ ترس و بیمى نخواهد بود ایشان اهل بهشتند و همیشه در آنجا مخلد خواهند بود به پاداش عمل نیکى که بجا آورده‏اند.«تفسیر جامع، ج‏۶، ص۳۱۷ » در واقع رمز موفقیت در برابر تهاجمات دشمنان، این اعتقاد قلبی است که الله از همه ی قدرتها بالاتر است،با این تفکر است که دیگر هیچ گونه تردید و ترسی و اضطرابی در وجودشان رخنه نخواهد کرد.«بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۴، ص ۲۷۴»

۲-۲-۲    منابع قدرت نرم در سطح دانشگاه و استان البرز از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره احقاف:

۱-  ایمان قلبی و راسخ همه مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه به وحدانیت خداوند.

۲-  شجاع و نترس بودن همه مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۳-  نقش پدر و مادر در ایجاد انسجام خانوادگی، از منابع قدرت نرم در این سوره معرفی شده است.

۴-  الگو پذیری از سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع).

۵-  عبرت آموزی از تاریخ.

۳-۲-۲ مهم ترین تهدیدات از نظر اهمیت و میزان اثرگذاری بر دانشجو و فضای فرهنگی دانشگاه محل تدریس از از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره احقاف:

۱-  ایجاد زمینه های ترس و هراس، در وجود مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۲-  ایجاد خستگی از کار ها و اندیشه ها و تنبل نمودن مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۳-  ایجاد حزن و از بین بردن روحیه شادی و نشاط درانگیزه های مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۴-  ایجاد شکاف عمیق روحی و روانی بین فرزندان و پدر و مادر، و ویران نمودن کانون گرم خانواده ها.

۵-  تخریب آموزه های دینی در رابطه با احسان و تکریم به پدر و مادر.

۶-  ایجاد زمینه برای گسترش دروغ و کذب در وجود مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۷-  ایجاد تفرقه در بین مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۸-  دستبرد مفهومی هدفمند به اسناد و واقعیت های تاریخی و دینی و ملی.

۹-  القاء و ترویج هنرمندانه رذایل اخلاقی مانند کبر، کفر، فسق و تبه کاری، و ایجاد نامحسوس آن در بین مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۱۰- اعمال فشار های روحی و معنوی با هدف خالی نمودن حوصله و صبر در میان مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۱۱- استعمار و استثمار هویتی و ملی.

۱۲- ایجاد غفلت در مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۱۳-نشر پندار های غلط، شایعه پراکنی و ایجاد خرافات در بین مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۴-۲-۲ تبیین اثربخش ترین و کاربردی ترین راهکار مقابله با مهمترین تهدیدات ذکر شده از بررسی سیاق واژه استقامت درسوره احقاف:

۱-  اتحاد و همبستگی

۲-  نترسیدن و شجاع بودن در عقیده و آرمان های دینی و ملی.

۳-  ایجاد زمینه هایی جهت افزایش روحیه نشاط و شادی در بین مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۴-  امید به وعده های الهی.

۵-  تقویت و کمک به افزایش روحیه امیدواری در میان مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۶-  کمک به تحکیم هر چه بیشتر در انسجام خانوادگی.

۷-  برجسته نمودن احسان و نیکوکاری به والدین. (بهره گیری از هنر و تدوین کتب درسی در همین زمینه).

۸-  جلوگیری از انتشار دروغ و شایعه پراکنی در محیط کلاس و دانشگاه.(شفاف سازی و عدم سانسور اخبار)

۹-  ارائه راهکارهای عبرت پذیری از تاریخ و سرنوشت گذشتگان. ( مقاله، کنفرانس، همایش، تحقیق و پژوهش های دانشجویی و…)

۱۰- انتشار آموزه های قرآن باوری و اعتماد به وعده های قرآن.(در قالب مقاله، کنفرانس، همایش، تحقیق و پژوهش های دانشجویی و…)

۱۱- معرفی چهره واقعی کافران، مستکبران، تبهکاران و فاسقان، و شناساندن اهداف آنان به مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۱۲-غفلت زدایی مخاطبین ذکر شده از برنامه ها و اهداف و تکنیک ها و تاکتیک های دشمنان در تهاجم فرهنگی توسط ابزار آلات و امکانات موجود.( برگزاری کارگاه های جنگ نرم)

۱۳-اهمیت به مسأله انذار ( در صورت کوتاهی از مقابله و استقامت در برابر تهاجم دشمن چه سرنوشتی در انتظار خود و نسل آینده خود خواهند داشت) و تبشیر ( در صورت مقابله و استقامت در برابر تهاجم دشمن چه سرنوشتی در انتظار خود و نسل آینده خود خواهند داشت).

۱۴-جلوگیری از انتشار هر گونه توهین و بی احترامی به ارزش ها و باورهای دینی و ملی.

۳-۲استقامت از دیدگاه سوره شوری:

سوره شوری/۱۵                                                    سیاق سوره: ۱۰ الی ۱۵

« فَلِذَالِکَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَ قُلْ ءَامَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِن کِتَابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَ رَبُّکُمْ لَنَا أَعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَالُکُمْ لَا حُجَّهَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ یجَْمَعُ بَیْنَنَا وَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ»

« بنا بر این به دعوت پرداز، و همان گونه که مأمورى ایستادگى کن، و هوسهاى آنان را پیروى مکن و بگو: «به هر کتابى که خدا نازل کرده است ایمان آوردم و مأمور شدم که میان شما عدالت کنم خدا پروردگار ما و پروردگار شماست اعمال ما از آنِ ما و اعمال شما از آنِ شماست میان ما و شما خصومتى نیست خدا میان ما را جمع مى‏کند، و فرجام به سوى اوست»

۱-  از مهم ترین وظایف پیامبر اکرم (ص)، استقامت ورزیدن در راه اعتلای دین اسلامی باشد. ایشان وظیفه داشته اند همواره مؤمنین را دعوت و امر به استقامت در برابر تهاجمات دشمنان نمایند.

۲-  اطاعت از دستورات پیامبر اکرم (ص)، اطاعت از قوانین الهی است.

۳-  یکی از نتایج استقامت در برابر توطئه های دشمنان، رسیدن به یک ثبات در زندگی دنیایی است.

۴-  در برابر تفرقه‏هاى برخاسته از فزون‏طلبى، باید در راه دین، استوار بود.

۵-  تبلیغ دین همراه با مشکلاتى است که باید تحمّل نمود.

۶-  استقامتى ارزشمند است که بر اساس حقّ و وظیفه باشد و گر نه حاصلى جز لجاجت ندارد.

۷-  آنچه که مخالف فرمان خداست، پیروى از هوس‏هاى مردم است‏

۸-  قرآن کریم برای درک بهتر استقامت، توجه مؤمنین را به انواع استقامت موجودات در طبیعت پیرامونشان جلب نموده است،تا نشان دهد که استقامت را می توان از طبیعت و موجوداتش آموخت.

۹-  از دیگر ابزار مؤثر در تهاجم فرهنگی دشمنان مسخره کردن مسلمین و به تمسخر گرفتن اعتقادات آنان، علی الخصوص مسأله مهم معاد و روز قیامت و حسابرسی آن است.

۱۰- پیروى از هوس‏هاى مردم آفتِ دعوت به راه حقّ است‏.

۱۱- می بایست در برابر این تهاجم فرهنگی یعنی به سخریه گرفتن مسائل اعتقادی جوانان به معاد و قیامت ایستادگی کرد. و معکوس آن را تقویت کرد. یعنی همه مردم و به خصوص مسئولین درکوچکترین و زیربنایی ترین رفتار و گفتار و کردارشان این مسأله را پررنگ نموده و از به حاشیه بردن اعتقاد به معاد و قیامت جداً پرهیز نمایند.

۱۲-دشمن در تهاجم فرهنگی از تکنیک ها و روش های هدف مند جدل بهره می برد.

۱۳-  بیان مشترکات بهترین زمینه دعوت است‏ به اسلام است. اما در تهاجم فرهنگی مشترکات انسانی و بشری نادیده گرفته می شود.

۱۴-  رهبر الهى باید به اصول دعوت خود پایبند باشد و در برابر خواسته‏هاى نامشروع مردم تسلیم نشود.

۱۵-استقامتی که برای حفاظت از دین اسلام و ارزش های انسانی صورت پذیرد، حتما با عزت و قدرت همراه خواهد بود.

۱۶- ایجاد تفرقه و گمراه نگاه داشتن انسانها از حقیقت در تهاجم فرهنگی دشمن، ابزار مؤثری است.

۱۷- دشمنان آگاهند که تهاجم فرهنگی، کار زشت و ناپسندی است. و می دانند که علیه فطرت الهی فعالیت می کنند و حتی به عواقب کار خود نیز آگاهند.

۱۸- اسلام، تمامى کتب آسمانى را مى‏پذیرد. در تهاجم فرهنگی اسلام به عنوان دین ضد بشری و خشن معرفی می گردد.

۱۹- تهاجم فرهنگی بیگانگان، در واقع نوعی به جنگ با خداوند قادر متعال و رسول (ص) رفتن است.

۲۰-عدالت خواهى خواست همه ادیان الهى است‏.در تهاجم دشمنان عدالت خواهی معنایی ندارد.

۲۱- تفرقه بین ادیان الهی از اهداف تهاجمات فرهنگی است. تا شاید دشمن بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد.

۲۲-قرآن کریم در مقابله با انواع تهاجم فرهنگی دشمنان، علاوه بر بکارگیری راهکارهای عملیاتی، مسلمین را به پیوند های آسمانی و ارتباطات معنوی مانند توکل، توسل، دعا و مناجات و استغاثه از خداوند سبحان را نیز سفارش کرده است.

۲۳- کلید همه مشکلات و گنج های آسمان و زمین در دست قدرت خدای سبحان است.

۲۴- بسط رزق و روزی وعده قرآن کریم به استقامت پیشگان در برابر دشمنان است.

۲۵-از بین بردن عشق و عاطفه در قلبهای زوج های جوان و القاء روح سرد و مکانیکی بین آنان، از اهداف دیگر تهاجمات فرهنگی دشمنان است.

۲۶- دشمنان می دانند که اگر انسانها، تمام موارد اختلافی را به حکم خدا و تجربه و فطرت الهی بشر ارجاع دهند مشکلات رفع خواهد شد.لذا با تمام وجود با آنها مقابله میکند تا منافعش تهدید نشود.

۲۷- هشدار: اگر یک روز هم مانده باشد تا قیامت، مؤمنین نباید دست از طرفداری و پشتیبانی دین الهی بر دارند.

۲۸-میزان و معیار سعادت دین اسلام است.

۲۹-حسد ورزی از مهم ترین نیات در تهاجم فرهنگی دشمنان معرفی شده است.

۳۰- در مقابل حسد ورزیدشمنان می بایست استقامت کرد.

۳۱- باید مراقب بود که خود، دچار حسد ورزی نشویم.

۱-۳-۲ حسد ورزی و تردید به اسلام و مسلمین عامل مهم در بطن تهاجم فرهنگی دشمنان:

از صدر اسلام تاریخ همواره شاهد حسد ورزی و تردید گروهی از انسان ها به دین اسلام بوده است که تا اکنون نیز ادامه داشته و دشمنان به انواع و اقسام تکنیک ها و تجهیزات روی آورده اند که خوش نامی اسلام را در جهان، به بدنامی مبدل گردانند. علامه طباطبایی معتقدند این آیه مسلمین را از یک حقیقت پنهان آگاه می سازد و به آنان هشدار می دهد که در راهی که برگزیده اند دشمنان حسود و تردید کننده وجود داشته و خواهند بود.و حسدورزی آنان را از عوامل مهم تهاجم دشمنان دین خدا معرفی می کند. خداوند براى همه انبیاء یک دین تشریع کرده بود، ولى امت‏ها دو قسم شدند یکى نیاکان که با علم و اطلاع و از در حسد، در دین اختلاف انداختند، و یکى نسلها که در شک و تحیر ماندند     « المیزان، ج‏۱۸، ص۴۴». به همین جهت خداى تعالى تمامى آنچه را که در سابق تشریع کرده بود براى شخص رسول اکرم(ص)تشریع کرد، پس تو اى پیامبر مردم را دعوت کن، و چون آنها دو دسته شدند یکى مبتلا به حسد یکى مبتلا به شک، پس تو استقامت بورز، و به آنچه مامور شده‏اى پایدارى کن، و هواهاى مردم را پیروى مکن. .« خصال ج‏۲، ص ۱۶۷»؛ در واقع اولین گام در راه استقامت و پایداری در دین که در بطن تهاجم دشمنان همواره وجود داشته مسأله حسدورزی و ماندن در شک و تردید در اسلام و فرامین الهی است. در حالی که چاپلوسى و حسدورزى از اخلاق مؤمن نیست مگر در راه علم آموزی«تحف العقول، ص ۵۲۹»؛.اما آنچه مهم است ملازمت طریق مستقیم است نه چیز دیگر. دشمنان حسود با این بغض و غرضی که داشته و دارند همواره در صدد طراحی انواع تفرقه افکنی ها در میان مسلمین شده اند. « جوامع الجامع، ج‏۵، ص۴۸۶»؛ به خاطر این تفرقه، امت اسلام می بایست به اتحاد و انسجام دینی بیاندیشند. و به دستورات رسول خدا (ص)؛ لبیک گویند. و در این راه از خود استقامت و پایمردی نشان داده، و از خواسته های گوناگون و باطل دشمنان اسلام پیروی نکنند. و از متد ها و آداب بیگانگان الگو بردای نکنند.

۲-۳-۲ منابع قدرت نرم در سطح دانشگاه و استان البرز از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره شوری:

۱-  وجود افراد متخصص و پژوهشگر در زمینه تدوین و تبیین سیره نبوی(ص).

۲-  نهاد رهبری در استان و دانشگاه.

۳-۳-۲ مهم ترین تهدیدات از نظر اهمیت و میزان اثرگذاری بر دانشجو و فضای فرهنگی دانشگاه محل تدریس از از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره شوری:

۱-  خدشه وارد نمودن به شخصیت و الگو بودن شخص رسول اکرم (ص).

۲-  از بین بردن ثبات در زندگی ها.

۳-  تفرقه افکنی.

۴-  وارونه نشان دادن حق و حقیقت.

۵-  اشاعه هوس بازی و بی بندباری جنسی و اخلاقی.

۶-  به تمسخر گرفتن اعتقادات و باورهای دینی و ملی.

۷-  بهره برداری از جدید ترین و پیچیده ترین تکنیک ها و روش های هدف مند جدل و مغلطه.

۸-  حذف مشترکات انسانی و فطری.

۹-  ترور فکری ولایت فقیه و رهبری.

۱۰-    حذف معیار های واقعی و ارزشی عزت و قدرت.

۱۱-  مبارزه با فطرت الهی خداپرستی انسان و تقویت قوای حیوانی و جنسی او.

۱۲- نشر و گسترش تفکر اومانیسم جهانی.

۱۳-  گسترش نامحسوس بی عدالتی.

۱۴- کم رنگ نمودن و در نهایت حذف پیوند های آسمانی و ارتباطات معنوی بشر مانند توکل، توسل، دعا و مناجات و استغاثه به خداوند سبحان.

۱۵-از بین بردن عشق و عاطفه در قلبهای زوج های جوان و القاء روح سرد و مکانیکی بین آنان.

۱۶-حسادت و انتشار حسد ورزی.

۱۷- نشر خرافات دینی و خرافه پرستی.

۴-۳-۲ تبیین اثربخش ترین و کاربردی ترین راهکار مقابله با مهمترین تهدیدات ذکر شده از بررسی سیاق واژه استقامت درسوره شوری:

۱-  تدوین و تبیین سیره واقعی نبوی.

۲-  تقویت اتحاد دینی و انسجام ملی.

۳-  مبارزه با هرگونه خرافه و خرافه پرستی.

۴-  تبیین حق و حقیقت.

۵-  بصیرت افزایی.

۶-  ایجاد زمینه برای ازدواج آسان جوانان.

۷-  مسأله ازدواج جوانان بسیار جدی و هشداری است به مسئولین.(کنترل غریزه جنسی)

۸-  تقویت حس غرور و هویت دینی و ملی.

۹-  مبارزه با جدل و مغلطه.( تربیت متخصصین در رابطه با گفتمان های رودررو با اهالی جدل و مغلطه).

۱۰- معرفی و تبیین اصل ولایت فقیه.

۱۱-پررنگ نمودن معیار های واقعی و ارزشی عزتمندی و قدرت.

۱۲- روشنگری و کمک به فهم بهتر ادعای اومانیسم جهانی و اهداف آن در اندیشه ها.

۱۳-مبارزه با بی عدالتی.

۱۸- پر رنگ نمودن پیوند های آسمانی و ارتباطات معنوی بشر مانند توکل، توسل، دعا و مناجات و استغاثه به خداوند سبحان.

۱۹- تقویت روابط عشقی و عاطفی در بین زوج های جوان.

۲۰- کمک به شناخت بهتر حسد و حسد ورزی.

۴-۲ استقامت از دیدگاه سوره فصلت:

سوره فصلت/۳۰                                                      سیاق سوره: ۲۶ الی ۳۲

« إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَمُواْ تَتَنزََّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَئکَهُ أَلَّا تخََافُواْ وَ لَا تحَْزَنُواْ وَ أَبْشِرُواْ بِالجَْنَّهِ الَّتىِ کُنتُمْ تُوعَدُون ‏»

« در حقیقت، کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ایستادگى کردند، فرشتگان بر آنان فرود مى‏آیند [و مى‏گویند:] «هان، بیم مدارید و غمین مباشید، و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید.»

۱-  امدادغیبی، سنت الهی است که به استقامت پیشگان وعده داده شده است.

۲-  تبدیل حزن ها به شادی، و ترس به دلیری و شجاعت، توسط فرشتگان مأمور، وعده دیگر پروردگار به مدافعان دین اسلام است.

۳-  غفران و رحمت بی کران الهی شامل حال پایداران به اعتلای دین الهی خواهد بود.

۴-  اگر مؤمنین دست از استقامت در برابر تهاجم دشمن بردارند، دچار افسوس و نفرت عمیق از عملکرد خود خواهند شد.

۵-  اگر مؤمنین دست از استقامت در برابر تهاجم دشمن بردارند، آتش جهنم در انتظار عملکرد آنان خواهد بود. «خسر الدّنیا و الآخره»؛ چرا که استقامت فرمان و امر خداوند بوده و آنان به هر دلیلی از فرمان الهی سرپیچی کرده اند.

۶-  استقامت ورزی در برابر تهاجم دشمنان، از راههای امتحان و ابتلاء مؤمنین برشمرده شده است.

۷-  در تهاجم فرهنگی همواره انکار حقایق وجود دارد. که مؤمنین می بایست به این نکته آگاه باشند.

۸-  جلوگیری از استماع آیات قرآن از اولین تصمیمات طراحان اتاق فکر دشمنان علیه بشریت می باشد.

۹-  القاء رفتار و سخنان لغو و بیهوده به شکل زیبا و هنرمندانه آن هم در قالب به اصطلاح ابزارهای شنیداری و دیداری شیک و مدرن و جذاب در همه ابعاد تهاجم فرهنگی دشمن لحاظ می شود.

۱۰-  قرآن کریم، نگاه داشتن عمر انسان ها در بیهودگی و اتلاف وقت بشریت در لحظات کذایی و توخالی را جزء اهداف تهاجم فرهنگی برشمرده شده است.

۱۱- هنگام مقابله و استقامت در مقابل این گونه القائات نباید به سخنان لغو و بیهوده دشمنان توجه کرد.

۱-۴-۲ حسن حال مؤمنین استقامت پیشه و آینده اینیکو

خداوند به پایمردان راه اسلام خطاب دارد که ملازم وسط راه باشند، و دچار انحراف نگردند، و بر سخنى که گفته استوار باقى بمانند. و مادام که کفار با آنان معتدل بودند، آنان هم به اعتدال با ایشان رفتار کنند، و آگاه باشند که از وسط راه منحرف نگردند.« مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۲۲، ص۵۲ »؛ این آیه شریفه از آینده‏اى که در انتظار مؤمنین است، و ملائکه با آن به استقبال ایشان مى‏آیند، خبر مى‏دهد. و آن تقویت دلها و دلگرمى آنان و بشارت به کرامتی است که شامل حالشان می گردد. در کافى ذیل آیه فوق از محمد بن مسلم روایت است از حضرت صادق (ع) که معناى آیه را سؤال نمودم. ایشان فرمودند: مراد از استقامت آنست که بر امامت ائمه یکى بعد از دیگرى معتقد بوده و بر اعتقاد خود استوار و پایدار باشند.« الکافی، ج‏۱، ص ۲۲۱». و از حضرت باقر (ع) روایت شده که فرمودند: مقصود از استقامت آن است که پایمردان اطاعت خداوند و فرمانبردارى از پیغمبر و ولایت آل محمد (ص) را بحد کمال برسانند. فرشتگان بر چنین مردمى در وقت مرگ و روز قیامت فرود آمده و آنها را بشارت بهشت دهند. « تفسیر جامع، ج‏۶، ص ۱۷۰» صبر و استقامت کلید مقصود است و پیروزى خوش عاقبتی سرانجام استقامت است.

۲-۴-۲ منابع قدرت نرم در سطح دانشگاه و استان البرز از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره فصلت:

۱-  نهادهای فرهنگی در سطح استان و دانشگاه.

۲-  اهمیت به انتشار دانش و فرهنگ فهم و تدبر قرآن کریم در سطح استان و دانشگاه.

۳-  تشکیل کارگروه های متخصص در تدوین کتب درسی در زمینه شناخت عمیق گفتار و رفتار لغو و گذراندن عمر به بیهودگی و عنایت به خسران و عقوبت آن.

۳-۴-۲   مهم ترین تهدیدات از نظر اهمیت و میزان اثرگذاری بر دانشجو و فضای فرهنگی دانشگاه محل تدریس از از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره فصلت:

۱-  ایجاد حس یأس و ترس و درماندگی.

۲-  هدایت نامحسوس دشمنان به راهی که منجر به افسوس و ندامت شود.

۳-  انکار حقایق.

۴-  جلوگیری از استماع آیات قرآن با هر متد و روش.

۵-  القاء رفتار و سخنان لغو و بیهوده به شکل زیبا و هنرمندانه و جذاب.

۶-  اتلاف وقت بشریت در لحظات کذایی و توخالی و بی ثمر.

۴-۴-۲ تبیین اثربخش ترین و کاربردی ترین راهکار مقابله با مهمترین تهدیدات ذکر شده از بررسی سیاق واژه استقامت درسوره فصلت:

۱-  بکارگیری راهکارهایی که منجر به ایجاد روحیه امید و توانمندی در بین مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه شود.

۲-  تبیین حقایق با انتقال حس صداقت ورزی بین مسئولین، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه.

۳-  ایجاد زمینه هایی برای استماع قرآن.

۴-  استفاده از متدها و روش های هنری و علمی جذاب برای پرکردن اوغات بیکاری و فراغت.

۵-  بهره گیری از نیروهای جوان خوش ذوق و پرانرژی در سیاست های اجرایی و برنامه های فرهنگی.

۵-۲  استقامت از دیدگاه سوره توبه:

سوره توبه/۷                                                                سیاق سوره: ۷ الی ۱۶

«کَیْفَ یَکُونُ لِلْمُشْرِکِینَ عَهْدٌ عِندَ اللَّهِ وَ عِندَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدتُّمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الحَْرَامِ فَمَا اسْتَقَمُواْ لَکُمْ فَاسْتَقِیمُواْ لهَُمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُتَّقِین‏ ‏»

« چگونه مشرکان را نزد خدا و نزد فرستاده او عهدى تواند بود؟ مگر با کسانى که کنار مسجد الحرام پیمان بسته‏اید. پس تا با شما [بر سر عهد] پایدارند، با آنان پایدار باشید، زیرا خدا پرهیزگاران را دوست مى‏دارد »

۱-  شرک می تواند انسانها را به انواع قانون شکنیها، من جمله به تهاجم فرهنگی سوق دهد.

۲-  از ابزار تهاجم فرهنگی دشمن جهت تسلط بر انسان ها، عادی نمودن عهد و پیمان شکنی و شکستن حرمت این فریضه الهی می باشد.

۳-  در تهاجم فرهنگی، اشتها بر استعمار و استثمار منابع و منافع انسانها پدیده ای دیرینه بوده و هست. حقوق بشر و انسان دوستی هرگز!

۴-  زبان بازی و چرب زبانی و ایجاد کینه و کدورت، از شگردهای دشمنان در تهاجم فرهنگی است.

۵-  بنا بر هشدارهای قرآن کریم، دشمنان همواره به مؤمنین کینه دارند و خواهند داشت.

۶-  در تهاجم فرهنگی همه ی همّ و غمّ دشمنان این است که راه خدا بر مردم همواره بسته بماند.

۷-  مشرکان برای ستم پیشگی و ظلم، دست به تهاجم فرهنگی زده اند.

۸-  راه برگشت این گونه افراد خطاکار، توبه، برپایی نماز و پرداخت زکات بیان شده است.

۹-  اولین ایستادگی و اعتراض می بایست در مقابل پیشوایان و بزرگان کفر و ضلالت باشد.

۱۰- در بعضی از تهاجم دشمنان به مؤمنین سفارش شده که به جنگ و قتال با آنان مقابله کنند.

۱۱- خداوند شفاء سینه ها را به استقامت کنندگان بشارت می دهد.

۱۲-مریض کردن دل ها از دیگر اهداف تهاجم دشمنان است. چرا که دل های مریض و افسرده به آسانی تسخیر می شوند.

۱۳- در صورتی که قلوب مؤمنین با یکدیگر نزدیک شوند می توانند در مقابل هر نوع تهاجمی قویتر و کارآمدتر ایستادگی کنند.

۱۴-  با غیظ قلوب مشرکان ، یشف صدور مؤمنین حاصل خواهد شد. این دو در مقابل یکدیگرند.

۱۵-  خداوند در نتیجه استقامت مؤمنین به آنان علم و حکمت خواهد بخشید.

۱۶-« أم حسبتم» آیا انسان گمان می کند که خداوند آنان را به حال خود رها کرده است؟

۱۷- در جریان استقامت ورزی، دینداران واقعی از غیر واقعی مشخص و جدا می شوند.

۱۸- خداوند خبیر است، و از تمام نیات آگاه است.

۱-۵-۲ تا زمانى که دشمنان به عهد خود استقامت ورزند، مؤمنین هم استقامت می کنند.

قرآن کریم برقرار ماندن مشرکان بر سر پیمان خود را بسیار بعید ذکر می کند. براستی چگونه انتظار می رود که دشمنان اسلام عهدى را با مؤمنین برقرار کنند، در حالی که اگر به ایشان دست یابند و بر آنان غلبه پیدا کنند، با سابقه ایمان و پیمانها که از آنان دارند، نه ملاحظه خویشاوندى با مؤمنین را دارند و نه عهد و پیمانى را لحاظ خواهند کرد.« مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۱، ص ۲۴»؛ و این نتیجه را بارها تاریخ به تصویر کشیده است و عبرت از تاریخ تنها برای صاحبان خرد و اندیشه است. پایدارى به عهد کسانى که به عهد خود وفا دارند از لوازم تقواى دینى است‏.« المیزان، ج‏۹، ص ۲۰۹ »تا موقعى که آنان بر سر پیمان خود پابرجا باشند، مؤمنین نیز هم چنان به شرایط عهد خود با آنها وفادار هستد. از آنجا که یهود و مشرکان، بیشترین دشمنى را با مسلمانان دارند، پس نمی بایست از آنان انتظار وفادارى داشت. و مؤمنین آگاه و هوشیار با دشمنان خود، در وفادارى به پیمان‏ها یا نقض آن، مقابله به مثل خواهند کرد. اعلام برائت از مشرکان و لغو پیمانهاى آنها از سوى خداوند امری مهم ذکر شده«تفسیر نور، ج‏۵، ص ۲۱ »در واقع کسى که مشرک است هرگز خدا و رسول را قبول ندارد و لذا در هر جا که به مصلحت خود باشد پیمان با مسلمانان را می شکند و آن را زیر پا می گذارد. « مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج‏۶، ص۱۱» بنابراین مسلمانان هم هوشیارانه مقابله به مثل ‏کنند و پیمان آنها را نادیده بگیرند، و مسلّم است که با لغو پیمان، مسلمانان تعهدى نداشته و با قدرت و توان با تر گونه تهاجم دشمنان مشرک که مانع پیشرفت اسلام هستند بجنگند.« مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۵، ص ۱۴»؛ قابل ذکر است که قرآن کریم، گروهی از مشرکان که پیمان خود را نشکسته‏اند را استثنا مى‏کند و اظهار مى‏دارد که کسانى از مشرکان که با آنان پیمان بستید، پیمان آنها محترم است و تا وقتى که آنها در این پیمان پایدارى مى‏کنند شما نیز پایدارى کنید و بر سر پیمان خود باشید.«الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏۳، ص ۲۱۴»

۲-۵-۲ منابع قدرت نرم در سطح دانشگاه و استان البرز از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره توبه:

۱-  نمازخانه های سطح شهر و دانشگاه.

۲-  امامان جماعت.

۳-  مسئولین متعهد و دیندار.

۳-۵-۲   مهم ترین تهدیدات از نظر اهمیت و میزان اثرگذاری بر دانشجو و فضای فرهنگی دانشگاه محل تدریس از از بررسی سیاق واژه استقامت در سوره توبه:

۱-  قانون شکنی و قانون گریزی.

۲-  ترویج شرک.

۳-  ترویج عهد شکنی.

۴-  دل مشغولی و تاراج منابع و منافع انسان ها.

۵-  زبان بازی و چرب زبانی.

۶-  رواج ستم پیشگی و ظلم.

۷-  بیمار کردن دلها و افکار.

۸-  القاء این باور که شما نمی توانید.

۴-۵-۲ تبیین اثربخش ترین و کاربردی ترین راهکار مقابله با مهمترین تهدیدات ذکر شده از بررسی سیاق واژه استقامت درسوره توبه:

۱-  ترویج فرهنگ قانون پذیری و احترام به آن.

۲-  مبارزه با شرک.

۳-  رعایت به عهد و پیمان های کاری و انجام وظایفی که بر عهده گرفته شده.

۴-  حفاظت متعهدانه و غیورانه از منابع و منافع ملی.

۵-  مبارزه با ستم پیشگی و ظلم.

۶-  شفاء بیماری دل و قلب، با انس هر چه بیشتر قرآن و اهل بیت میسر خوامد شد.

۷-  ارائه و آموزش راهبرد های توانمند سازی و خودباوری به نسل جوان.

نتیجه

قرآن کریم غیر از اینکه توصیه می کند افراد به یک سلسله مبانی فردی از نظر مسائل اخلاقی و فرهنگی پایبند باشند، یک سلسله قوانین و برنامه‌هایی بیان می کند که بر اساس آن، روابط اجتماعی افراد را به یکدیگر پایبند ‌سازد. در حقیقت حاصل این روابط اجتماعی ایجاد زمینه های مناسب برای استقامت در برابر تهاجم دشمنان و رهایی از بردگی و به اسارت رفتن آنان است. اما برنامه ریزیهایی که اسلام برای هر فرد دارد، جدا از برنامه‌هایی نیست که برای فرهنگ عمومی یک جامعه پیش بینی کرده است؛ به عنوان مثال وقتی اعتقاد به یک سلسله مبانی فردی اخلاقی و فرهنگی مثل پاکی، درستی و حق گویی و بسیاری دیگر از اصول اولیه برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، این امر می‌تواند ریشه و پایه برقراری روابط و مناسبات اجتماعی درستی را بنا نهد. بدیهی است که در چنین دینی، فرهنگ عمومی نیز بر پایه همزیستی، مودت، محبت، همکاری، همیاری و کمک و دستگیری از یکدیگر است.

با تحقیق موضوعی که در آیات سیاق استقامت انجام دادیم، دریافتیم که قرآن کریم مؤمنین را ضمن دعوت به استقامت و پایداری به آرمان و باور اعتقادی و ایمانی و مبارزه با هر نوع فرهنگ بیگانه و دشمن متخاصم ، آنان را تشویق به اتحاد و ثبات در دین اسلام و فرهنگ دینی کرده است، و نتایجی را نیز برایشان ترسیم نموده که از اهم آن نتایج می توان به، اعتلای دین و راه الهی و رضایت مندی پروردگار، آزادی و رشد مؤمنین، رهایی از اسارت و بردگی، عزتمندی و قدرتمندی، تقویت ایمان، شجاع شدن و نهراسیدن، بدور ماندن از هر گونه حزن و اندوه و اضطراب، تحکیم بنیان خانواده، تحکیم روابط زناشویی، پیروزی و الگو واقع شدن در تاریخ، رضایتمندی، اعتلای دین اسلام در جهان، شناخت دوست از دشمن و حق از باطل، رهایی از امیال نفسانی، رشد فضایل ناب اخلاقی، اتحاد و همبستگی، رشد پیوند های آسمانی و ارتباطات معنوی، بسط رزق و روزی،دستیابی به عدالت اجتماعی، استقلال، مهرورزی با اشاره نمود.

در غرب وقتی فرهنگ عمومی تعریف می‌شود، رفتارهای عرفی مبنا قرار می‌گیرد. اما در جامعه اسلامی همانطور که در آیات مربوط به استقامت بررسی کردیم کلیه سطوح یعنی باورها، ارزشها، هنجارها، رفتار، عرف و شئون اجتماعی که عناصر فرهنگ عمومی هستند، بر اساس تعالیم اسلامی و فطرت الهی بشر شکل گرفته‌اند. بنابراین اصلی‌ترین مسأله در مبارزه با تهاجم دشمن، کمال جویی و الهی شدن انسان است.

 

فهرست منابع:

۱-  قرآن کریم

۲-  ابن شعبه حرانى، تحف العقول عن آل الرسول (ص)، نشر جامعه مدرسی، بی تا.

۳-  ابن عاشور، محمد بن طاهر؛ التحریر و التنویر، بی جا، بی تا.

۴-  ابن عربی، محیی الدین، الفتوحات المکیه، – دار الکتب العلمیه،تحقیق أحمد شمس الدین.بی تا.

۵-  ابن منظور، تاج العروس من جواهر القاموس، کتابخانه الحیاه، بیروت، لبنان، بی تا.

۶-  ابن منظور،محمد بن مکرم؛ لسان العرب، دراحیاء التراث العربی، بیروت، بی تا.

۷-  انصاری، خواجه عبدالله، منازل السالکین، ترجمه و شرح منصوری لاریجانی، منصور،نشر خانه کتاب، بی تا.

۸-  بانوی اصفهانی، نصرت امین؛ مخزن العرفان در تفسیر قرآن، نهضت زنان مسلمان، تهران، ۱۳۶۱ ش.

۹-  بروجردی، محمد ابراهیم؛ تفسیر جامع، صدر، تهران، ۱۳۶۶ش.

۱۰-  حسینی همدانی، محمد؛ درخشان پرتوی از اصول کافی، چاپخانه علمیه قم، قم، ۱۳۶۳ ش.

۱۱-  راغب اصفهانی، المفردات الفاظ القرآن، دارالقلم و الدار الشامیه، دمشق، بیروت، ۱۴۱۲ ق.

۱۲-  سیوطی، عبدالرحمن ابن ابی بکر؛ تفسیر الدرالمنشور فی التفسیر باالمأثور، کتابخانه آیه الله مرعشی، قم، ۱۴۰۴ ق.

۱۳-  صدوق، ابن بابویه قمی، الخصال، جماعه المدرسین، قم، ۱۴۰۳ ق.

۱۴-  طباطبایی، محمد حسین؛ نهایه الحکمه، اسلامی، قم، ۱۴۱۶ ق.

۱۵-  طباطبایی، محمدحسین؛ المیزان فی تفسیر القرآن، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ۱۳۴۷ ق.

۱۶-  طبرسی، احمد بن علی؛ الاحتجاج علی اهل اللجاج، مرتضوی، مشهد، ۱۴۰۳ ق.

۱۷-  طبرسی، فضل بن حسن؛ تفسیر جوامع الجامع، دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم، تهران، ۱۳۷۷ ش.

۱۸-  طبرسی، فضل بن حسن؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ناصر خسرو، تهران، ۱۳۷۲ ش.

۱۹-  العروسی الحویزی، عبد علی بن جمعه؛ تفسیر نورالثقلین، دفتر چاپخانه علمیه قم، قم، ۱۳۸۲ ش.

۲۰-  فراهیدی، خلیل بن احمد؛ العین، مؤسسه دارالهجره، قم، ۱۴۰۵ ق.

۲۱-  قرائتی، محسن، تفسیر نور، مرکز درس فرهنگی درس هایی از قرآن، تهران، ۱۳۸۳ ش.

۲۲-  کلینی، محمد بن یعقوب؛اصول کافی، مترجم محمد باقر کمره ای، اسوه، قم، ۱۳۷۰ ش.

۲۳-  لسانی فشارکی، محمد علی، روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، انتشارات قلم مهر، زنجان، ۱۳۸۵ ش.

۲۴-  مترجمان، تفسیر هدایت، بنیاد پژوهش های اسلامی، آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۳۷۷ ش.

۲۵-  مجلسی، محمد باقر؛ بخش امامت بحارالانوار، ترجمه موسی خسروی، اسلامیه، تهران، ۱۳۶۳ ش.

۲۶-  مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، ۱۳۷۸ ش.

۲۷-  مکارم شیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه، دارالکتب، تهران، ۱۳۷۷ ش.

۲۸-  نهج البلاغه، ترجمه دشتی، محمد؛ مشهور، قم، ۱۳۷۹ ش.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
12
خبر درگذشت «اندی» تکذیب شد
تسلیت
شهادت سرباز کرجی بر اثر سوختگی
photo_2017-12-13_19-21-30
کاریکاتور / بودجه ۹۷
1396022315363581310832474
ورود و خروج بیش از ۵ میلیون تومان توسط مسافران ممنوع شد
57607294
«خبرسازترین متهمان و محکومان»
57607382
وقتی کت احمدی نژاد برای نمایندگان متبرک بود!
57516386
مهلت ثبت نام آزمون ارشد تمدید شد
لو رفتن محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت گلکسی اس 9 در اسکرین شات S Health + عکس
لو رفتن محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت گلکسی اس ۹ در اسکرین شات S Health + عکس
پلیس دبی به دنبال لامبورگینی اوروس +عکس
پلیس دبی به دنبال لامبورگینی اوروس +عکس
اگر جزو این گروه‌ها هستید، نمک بیشتری مصرف کنید!
۳ بیماری که با مصرف نمک زیاد به سراغ‌تان می‌آید
ایستگاه شارژ سیار برای خودروی الکتریکی +عکس
ایستگاه شارژ سیار برای خودروی الکتریکی
پاسخ به تمامی ابهامات و مشکلات طرح اینترنت غیر حجمی  + جدول
پاسخ به تمامی ابهامات و مشکلات طرح اینترنت غیر حجمی + جدول
وزارت‌صنعت ارزشیابی کیفی خودروهای‌داخلی را منتشر کرد
خودروسازان سوار بر بی‌کیفیت‌ها می‌تازند!
شارژ سریع 4 پلاس کوالکام چه مزایایی دارد؟ + عکس
شارژ سریع ۴ پلاس کوالکام چه مزایایی دارد؟ + عکس
شایع‌ترین نشانه‌ای که از ام اس خبر می‌دهد / ام‌اس غول بی‌شاخ و دم نیست!
یک توصیه هوشمندانه برای مبتلایان به ام اس
‌مک‌لارن به یاد راننده قدیمی خودرو ساخت +عکس
‌مک‌لارن به یاد راننده قدیمی خودرو ساخت
والیبال قهرمانی باشگاه های جهان /  بانک سرمایه بازی برده را باخت
والیبال قهرمانی باشگاه های جهان / بانک سرمایه بازی برده را باخت
رنگ ادرار خبر می دهد از سِرّ درون/ سوزش ادرار یک نشانه است!
رنگ ادرار خبر می دهد از سِرّ درون/ سوزش ادرار یک نشانه است!
این افراد در معرض ابتلا به بیماری التهابی روده هستند!
دشمنان دستگاه گوارش‌تان را بشناسید
636487695756991762
داماد ترامپ نتانیاهو را عمو صدا می زند!
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا