تارخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
کد خبر : 196760
چاپ خبر

بی‌خوابی و روش‌های درمان اختلال خواب

بی‌خوابی و روش‌های درمان اختلال خواب

بی‌خوابی از آن آشفتگی‌هایی است که تقریبا همه افراد درجاتی از آن را در مقطعی از زندگی خود تجربه می‌کنند. البته از نقطه‌نظر پزشکی، بی‌خوابی معمولا یک اختلال جدی نیست. ولی همین کمبود خواب می‌تواند روند طبیعی زندگی ما را به هم بریزد و با ایجاد خواب آلودگی روزانه، به عملکرد ضعیف در مدرسه یا کار منجر شود و خطر ابتلا به حوادث را افزایش دهد.

به گزارش کرج رسا، اگر بی‌خوابی به مدت طولانی تجربه شود، می‌تواند به مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب ختم شود. شناخت اختلالات خواب و کنترل و درمان آن، به قدری مهم است که در ارتباط با آن، پای صحبت‌های دکتر فرزاد اشرافی، متخص مغز و اعصاب می‌نشینیم.

ابتلا به بیماری بی‌خوابی

به هر گونه مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در خلال شب و همراه با ناتوانی یا اشکال در به خواب رفتن دوباره، بیدار شدن خیلی زود در صبح و خوابی که باعث تجدید قوای فرد نشود، بی‌خوابی گفته می‌شود.

البته گاهی مشکلات خواب فرد به طور مستقیم با وضعیت سلامت و بیماری او ربطی ندارد (در بی‌خوابی اولیه). گاهی نیز مشکلات خواب فرد به‌طور ثانویه به علل دیگری مانند یک بیماری مربوط است. از این رو می‌توان بی‌خوابی را به دو دسته روحی، روانی و با علل پزشکی و بیماری‌ها تقسیم کرد.

چه بیماری‌هایی بی‌خوابی می‌آورند؟

بیماری‌های جزهری که می‌توانند باعث بی‌خوابی شوند عبارتند از سینوزیت یا حساسیت‌ها، مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس،مشکلات غدد درون‌ریز مانند پرکاری تیروئید، آرتروز، آزهر، بیماری‌های مغز و اعصاب مانند بیماری پارکینسون و آلزایمر، درد کمر یا سایر دردهای مزمن.

افراد مبتلا به اضطراب و تنش‌های روحی، شاغلان شیفت شب یا افراد مسن به علت بیماری‌های شایع سنین بالا، بیشترین افراد در معرض ابتلا به اختلالات خواب هستند. در واقع، بیشتر بزرگسالان در مواقع پرتنش زندگی دچار اختلال خواب می‌شوند.

بی‌خوابی با چاشنی اضطراب

اضطراب از طریق تنش‌های روحی شدید، درگیر شدن در افکار وقایع گذشته، نگرانی بیش از حد در مورد آینده و غرق شدن در مسئولیت‌های زندگی می‌تواند عامل بی‌خوابی باشد.

اضطراب ممکن است با اشکال در به خواب رفتن یا بیدار شدن از خواب در طول شب و عدم تمایل به بازگشت به خواب همراه باشد. کار کردن در منزل و اواخر شب و ادامه استرس‌های کاری در منزل، خواب بعدازظهر طولانی‌مدت، کار کردن در مشاغلی که شیفتی هستند و نیز یک شب بیدار بودن مانع به خواب رفتن در شب بعد می‌شود.

تست تشخیص بی‌خوابی وجود دارد؟

تست قطعی برای تشخیص بی‌خوابی وجود ندارد، اما پزشکان از ابزارهای مختلفی برای تشخیص و اندازه‌گیری علائم بی‌خوابی استفاده می‌کنند که بعضی از آنها شامل پرسیدن سوالات، شرح‌حال، پرسشنامه‌ها، انجام برخی آزمایش‌های خون یا انجام مطالعه خواب شبانه است. همه این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کند تا برنامه درمان مناسب را ارائه کند.

رفتار اختلال خواب با رفتار درمانی یا دارو؟

گرچه به طور معمول خیلی‌ها از درمان دارویی برای رفع بی‌خوابی البته با تجویز متخصص بهره می‌برند، اما روش‌های روانی و رفتاری نیز می‌تواند برای درمان بی‌خوابی مفید باشد.

آموزش آرام‌سازی، کنترل محرک، محدودیت خواب، و رفتار درمانی شناختی چند نمونه از این روش‌ها هستند. تمرینات تنفسی، تمرکز حواس، تکنیک‌های مدیتیشن و شنیدن اصواتی خاص قبل از خواب، می‌توانند در به خواب رفتن و نیز ادامه خواب نیمه شب کمک کنند.

رفتار‌درمانی شناختی (CBT) شامل تغییرات رفتاری (مانند نگه داشتن یک خواب منظم یا کاهش زمان چرت‌زدن بعدازظهر) و سایر روش‌های درمانی روان‌شناختی می‌شود.

درمان‌‌های دارویی متنوعی نیز برای درمان بی‌خوابی وجود دارد. البته تعیین این که کدام دارو ممکن است برای فرد مناسب باشد به علائم بی‌خوابی او و بسیاری از عوامل مختلف سلامت بستگی دارد. به همین دلیل است که به هیچ وجه نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک از این داروها استفاده کرد.

داروهای درمان بی‌خوابی شامل بنزودیازپین‌ها، خواب‌آورهای غیربنزودیازپین و آگونیست‌های گیرنده ملاتونین می‌شود.

تکنیک اصلاح الگوی خواب

نباید تا زمانی که احساس نیاز به خواب ندارید وارد رختخواب شوید و از رختخواب فقط برای خواب استفاده کنید (نه برای خواندن، تماشای تلویزیون و غذا خوردن.)

نباید بیش از ۲۰ دقیقه در رختخواب بیدار بمانید. اگر بعد از ۲۰ دقیقه بیدار ماندید، باید اتاق خواب را ترک کنید و فعالیت‌هایی مانند خواندن یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش انجام دهید.

نباید کارهایی انجام دهید که شما را وادار به بیداری می‌کند؛ مانند غذاخوردن دیر هنگام یا تماشای تلویزیون.

اختلالات خواب ممکن است بلافاصله بهبود نیابند. با این حال، خواب‌آلودگی در طول شب‌های متوالی خود باعث تسهیل فرآیند به خواب رفتن در شب‌های بعد می‌شود.

مصرف خودسرانه دارو اختلال خواب می‌آورد

شاید ندانید که در بیشتر مواقع، اختلالات خواب و بیداری بدون دارودرمانی و از طریق تغییر الگوی تغذیه‌ای رفع می‌شود و مصرف خودسرانه دارو برای درمان اختلالات خواب ممکن است عوارض زیادی به همراه داشته باشد.

دکتر عباس کبریایی‌زاده، متخصص سم شناسی و عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران در این باره به جام‌جم می‌گوید: در بیشتر مواقع اختلالات خواب و بیداری بدون دارو درمانی و از طریق تغییر الگوی تغذیه‌ای همچون تغییر انواع نوشیدنی‌ها و غذاها همچنین تغییر ساعات بیداری برطرف می‌شود. متاسفانه اغلب همکاران روانپزشک از طریق داروهای غیردارویی تلاش می‌کنند مشکلات اختلالات خواب را حل کنند. در حالی که پناه آوردن به داروها و مصرف خودسرانه آن تا مدت‌ها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری بر جای بگذارد.

این متخصص درباره عوامل موثر در بروز اختلالات خواب می‌افزاید: در مواردی که یک فرد در شروع به خواب رفتن دچار مشکل است یا خواب‌های کوتاه دارد و به مرحله اصلی خواب عمیق نمی‌رسد، عموما عوامل محیطی و فعالیت‌های روزمره تاثیرگذار است. البته عوامل بیو شیمیایی متعدد، بیماری‌های مختلف جزهری و روانی نیز در فرآیند خواب تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به مهم‌ترین روش‌های کنترل این اختلالات می‌گوید: این روش‌ها شامل از بین بردن عوامل استرس‌زا و مخدوش‌کننده خواب می‌شود؛ عواملی چون استرس و خستگی‌های زیاد، رژیم‌های غذایی مختلف، استفاده از محرک‌های سیستم‌های اعصاب مرکزی مثل کافئین یا برخی داروها.

 

پونه شیرازی / جام جم

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
12
خبر درگذشت «اندی» تکذیب شد
تسلیت
شهادت سرباز کرجی بر اثر سوختگی
photo_2017-12-13_19-21-30
کاریکاتور / بودجه ۹۷
1396022315363581310832474
ورود و خروج بیش از ۵ میلیون تومان توسط مسافران ممنوع شد
57607294
«خبرسازترین متهمان و محکومان»
57607382
وقتی کت احمدی نژاد برای نمایندگان متبرک بود!
57516386
مهلت ثبت نام آزمون ارشد تمدید شد
لو رفتن محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت گلکسی اس 9 در اسکرین شات S Health + عکس
لو رفتن محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت گلکسی اس ۹ در اسکرین شات S Health + عکس
پلیس دبی به دنبال لامبورگینی اوروس +عکس
پلیس دبی به دنبال لامبورگینی اوروس +عکس
اگر جزو این گروه‌ها هستید، نمک بیشتری مصرف کنید!
۳ بیماری که با مصرف نمک زیاد به سراغ‌تان می‌آید
ایستگاه شارژ سیار برای خودروی الکتریکی +عکس
ایستگاه شارژ سیار برای خودروی الکتریکی
پاسخ به تمامی ابهامات و مشکلات طرح اینترنت غیر حجمی  + جدول
پاسخ به تمامی ابهامات و مشکلات طرح اینترنت غیر حجمی + جدول
وزارت‌صنعت ارزشیابی کیفی خودروهای‌داخلی را منتشر کرد
خودروسازان سوار بر بی‌کیفیت‌ها می‌تازند!
شارژ سریع 4 پلاس کوالکام چه مزایایی دارد؟ + عکس
شارژ سریع ۴ پلاس کوالکام چه مزایایی دارد؟ + عکس
شایع‌ترین نشانه‌ای که از ام اس خبر می‌دهد / ام‌اس غول بی‌شاخ و دم نیست!
یک توصیه هوشمندانه برای مبتلایان به ام اس
‌مک‌لارن به یاد راننده قدیمی خودرو ساخت +عکس
‌مک‌لارن به یاد راننده قدیمی خودرو ساخت
والیبال قهرمانی باشگاه های جهان /  بانک سرمایه بازی برده را باخت
والیبال قهرمانی باشگاه های جهان / بانک سرمایه بازی برده را باخت
رنگ ادرار خبر می دهد از سِرّ درون/ سوزش ادرار یک نشانه است!
رنگ ادرار خبر می دهد از سِرّ درون/ سوزش ادرار یک نشانه است!
این افراد در معرض ابتلا به بیماری التهابی روده هستند!
دشمنان دستگاه گوارش‌تان را بشناسید
636487695756991762
داماد ترامپ نتانیاهو را عمو صدا می زند!
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا