تارخ انتشار: دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر : 20405
چاپ خبر

تصویر جهانی ایران پشت صف طولانی سبد کالا

سبد کالا6

کرج رسا: اگر این ماجرا یک استثنا بود، می‌شد آن را حمل بر «بی تدبیری» کرد و «چگونگی» اش را به بوته نقد سپرد، اما مخابره سیستماتیک پیام‌ هایی از این جنس به دشمن، اجازه تقلیل ماجرا به یک بی‌ تدبیری صرف را نمی‌دهد.

به گزارش کرج رسا، هر فردی که تجربه مدیریت یک سازمان ۲۰۰ نفره را هم داشته باشد، نیک می داند که توزیع متمرکز کالا و هدایا به افراد، علاوه بر ایجاد اخلال در روند عادی امور و فلج کردن سازمان در زمان توزیع، صف‌های طویلی پشت باجه توزیع شکل می دهد که نه صحنه های زشت آن و نه حواشی حضور در «صف»، قابل کنترل نیست. شاید برای کارمندان آن سازمان، ماجرا در همان روز توزیع خاتمه یابد، اما در نظر مراجعه کنندگان یا میهمانان و ناظران بیرونی، «تصویر عمومی» آن سازمان، مدیران و کارکنانش ملکوک خواهد شد.

در مثال سازمان، اگر وضعیت فوق الذکر منجر به خدشه دار شدن اعتبار عمومی سازمان و کارمندان در نگاه ناظر بیرونی می شود، درباره یک کشور، وضعیت های مشابه منجر به خدشه دار شدن تصویر عمومی کشور(Country Image) در محیط بین المللی می شود. صف های طویل مردم که طراحان سبد کالا برای ارائه مقداری برنج و مرغ و تخم مرغ شکل دادند و تصاویر ناراحت کننده آن منتشر شد، اگر نخستین حسی که در وجود ناظران داخلی و حاضران در صف‌ها ایجاد کرد «حس حقارت» بود، برای ناظران و بازیگران بین المللی، پیام هایی مخابره کرد که راقم این سطور از تحریر آنها اکراه دارد. اگر این ماجرا یک استثنا بود، می شد آن را حمل بر «بی تدبیری» کرد و از کارشناسان خواست به نقد «چگونگی» توزیع کالا بپردازند؛ اما مخابره سیستماتیک (تکرار شونده) چنین پیام هایی به دشمن، اجازه تقلیل ماجرا به یک بی تدبیری صرف را نداده و ما را ملزم به بررسی «چرایی»‌ این اقدام می کند.

در علم روابط بین الملل مشهور است که دولت‌ها هیچ گاه ارزیابی اطلاعاتی دقیقی از وضعیت قدرت یکدیگر ندارند و همین «احتمال خطای محاسبه»، آنان را در برگزیدن ابزارهای مختلف نیل به اهداف سیاست خارجی دچار تردید می کند. در راستای همین امر، دولت ها معمولا برای افزایش ضریب خطای محاسباتی رقبا، سعی دارند در محیط بین المللی تصویر عمومی قدرتمند و بی نقصی از خود به نمایش بگذارند. این تلاش، در شرایطی که دو دولت در حالت مخاصمه، شبه مخاصمه و یا مذاکره قرار دارند، صد چندان می شود.

در شرایط کنونی که دولت محترم در حال مذاکره با دشمن برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای است، طرف غربی علی رغم ضعف‌های عدیده‌ای که در حوزه های مختلف قدرت دارد، نه تنها ضعفی از خود نشان نمی دهد، بلکه پیوسته در حال تظاهر به قدرتی فراتر از واقعیت سطح قدرت خویش است. تهدید ایران به حمله نظامی، عمده ترین شکل این تظاهر به قدرت است که هرچند در محیط‌های آکادمیک و اتاق های فکر، با توجه به وضع کنونی ایالات متحده به عنوان طنز بدان نگریسته می شود، اما واشنگتن از قصد خود برای تحمیل گزینه نظامی به محاسبات طرف ایرانی، عقب نشینی نمی کند. آمریکایی ها خوب می دانند و به زبان هم آورده اند که «دیپلماسی در خلا عمل نمی کند و موفقیت یک کشور در عرصه دیپلماسی به قدرت آن وابسته است»، لذا طبیعی است که درباره سطح قدرت خود اغراق نمایند. اما در مقابل این اغراق، در کمال تعجب طرف ایرانی نه تنها میزان قدرت خود را بزرگنمایی نمی‌کند، بلکه به طرز غیرقابل باوری دقیقا متناسب با حوزه های ابراز قدرت طرف مقابل، به صورت غیرواقعی اظهار ضعف کرده و کشور را ضعیف تر از آنچه هست نشان می‌دهد! اگر آمریکا از تحریم اقتصادی سخن می گوید، برخی «خزانه خالی» را تکیه کلام خود می‌کنند؛‌ اگر دشمن و طرف مذاکره تهدید به حمله نظامی می کند، جناب آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه در اظهار نظری به دور از واقعیت، می‌گویند «آمریکا اگر بخواهد می‌تواند در عرض ۱۰ دقیقه تمامی تاسیسات هسته‌ای و استراتژیک ایران را نابود کند»؛‌ اگر آمریکا می گوید اثر تحریم ها ایران را به میز مذاکره آورده است، بخش دیگری از سیستم اجرایی با به صف کشیدن مردم برای دریافت مرغ و برنج، برای ادعای دشمن مستندسازی می کند!

همانطوری که پیشتر گفته شد، متاسفانه تکرار سیستماتیک مخابره پیام ضعف به دشمن، ماجرای توزیع سبد کالا را از سطح یک مسئله اجرایی به یک مسئله امنیت ملی ارتقا داده است. نگرانی دوستداران دولت این است که اگر درباره سطح قدرت ایران اغراق نمی شود، چرا واقعیت های قدرت ایران تقلیل داده شده و یا پیام‌های ضعف به دشمن مخابره می‌شود؟

شاید واقعا در پس این موضع گیری ها و اقدامات، چیزی جز بی‌تدبیری و فقر اطلاعاتی نبوده و حتی تکرار سلسله‌وار این اشتباهات نیز، صرفا یک تصادف -هرچند نادر- باشد؛ اما به نظر می رسد با توجه به تاکیدی که دولت محترم بر کرامت انسانی و عزت ملی و همچنین موفقیت در مذاکرات هسته‌ای دارد، ضروری است حساسیت ویژه‌ای نسبت به این گونه امور به خرج داده شود. در صورتی که تعمدی در پس این خطاهای راهبردی باشد، بی‌تردید باید از وجود یک برنامه مشخص برای تخریب وجهه دولت در میان مردم و تلاش برای عدم موفقیت آن در عرصه بین المللی سخن گفت؛ لذا از ریاست محترم جمهور جناب حجت الاسلام روحانی انتظار می‌رود تیمی خبره را مامور بررسی پشت پرده این «سلسله اقدامات قابل تامل» کرده و دستور ویژه ای برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه صادر نمایند.

 

فارس

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
هماهنگی‌های داعش در حمله به مجلس از طریق تلگرام
هماهنگی‌های داعش در حمله به مجلس از طریق تلگرام
معاون احمدی نژاد با تامین وثیقه آزاد شد
معاون احمدی نژاد با تامین وثیقه آزاد شد
منزل بنیتا کوچولو پس از کشف جسدش +عکس
منزل بنیتا کوچولو پس از کشف جسدش +عکس
به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، شهروندان و کارشناسان آلمانی این روزها یک دغدغه جدید ذهنی دارند؛ اینکه داعش چگونه توانسته است یک دختر نوجوان 16 ساله به نام لیندا را جذب کند. دختری که در موصل دستگیر شده است، و از عضویت در داعش ابراز ندامت و پشیمانی می‌کند.

عناصر داعش در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خود را محافظانی گشاده‌رو معرفی می‌کنند. آن‌ها برای جذب دختران جوان تبلیغات خاص خود را دارند.

به گفته سوزانه شروتر، کارشناس مردم‌شناسی دانشگاه فرانکفورت داعش برای جذب دختران جوان چهره‌ای رومانتیک از خود عرضه می‌کند.

در وبلاگ‌هایی که توسط جنگجویان داعش اداره می‌شوند، حکایت‌های بسیاری از زندگی دخترانی که به «دولت اسلامی» پیوسته‌اند و از فداکاری‌ها و جانفشانی‌های قهرمانانه آنان منتشر می‌شود.

سوزانه شروتر در این باره می‌گوید: «موفق‌ترین نمونه‌ها ویدیوهایی هستند که در آن‌ها جنگجویان داعش با بچه‌گربه‌‌ها تصویر شده‌اند».

در واقع داعش در این تبلیغات، صرفا چهره‌ای قدرتمند و شجاع از خود به تصویر نمی‌کشد، بلکه به موازات آن تصویری از پشتیبانی پرمهر اعضای خود را به نمایش می‌گذارد. از این رو هیچ بعید نیست که داعش با همین تبلیغات این دختر آلمانی را شکار کرده باشد.

به باور این کارشناس، داعش یک بخش بسیار فعال و موفق برای شبکه‌های اجتماعی دارد.

موفقیت داعش در شبکه‌های اجتماعی تنها به حضور آن‌ها در فیسبوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و اسنپ‌چت محدود نمی‌شود، بلکه آن‌ها می‌دانند چگونه کاربران مورد نظر خود را خطاب قرار دهند.

داعش در شبکه‌های اجتماعی به بحث‌هایی پیرامون «مفهوم زندگی» نیز دامن می‌زند.

اشتفان هومر، جامعه‌شناسی که در حوزه تروریسم و افراط‌گرایی در اینترنت تحقیق و پژوهش می‌کند، می‌گوید: داعش با طرح مباحثی پیرامون مفهوم زندگی، توجه جوانان را به اسلام جلب می‌کند. در واقع جوانان با این امید که شاید برای این پرسش در اسلام پاسخی بیابند، به آن کشش پیدا می‌کنند.

در همان آغاز فعالیت‌های داعش، یعنی در همان ایامی که هنوز تحقیقات کافی پیرامون فعالیت‌های داعش در اینترنت صورت نگرفته بود، اشتفان هومر و همکارانش متوجه شدند که داعش تبلیغات اینترنتی خود را چنان سامان داده است که جستجوی مفاهیمی همچون «جهاد» یا «شریعت» خیلی سریع به سایت‌هایی پیوند می‌خورد که توسط داعش اداره می‌شوند.

هومر می‌گوید هدف، جذب نیروهایی بود که تصادفا چنین واژه‌هایی را جستجو می‌کردند.

این جامعه‌شناس می‌گوید داعش از این طریق خیلی سریع متوجه چنین افرادی می‌شد و می‌توانست آن‌ها را به طور هدفمند با تبلیغات اسلامی تغذیه کند.

اشتفان هومر می‌گوید: «افرادی که مایل بودند در چنین مواردی بیشتر بدانند، به تالارهای گفت‌وگوی آنلاین منتقل می‌شدند. در آنجا امکان تماس مستقیم برای نخستین بار با این افراد حاصل می‌شد».

هومر بر این باور است که داعش بر مبنای یک اصل کلاسیک روانشناسی افراد را جذب می‌کرده است.

به باور او، تفاوتی نمی‌کند که موضوع بر سر یک فروشگاه باشد، یا یک مسجد و یا یک تالار گفت‌وگوی آنلاین. هرگاه از کسی پرسیده شود که آیا به کمک احتیاج دارد، یا در جستجوی چیزی است یا مایل به دانستن موضوعی، گرایش به دانستن یا داشتن در این فرد تقویت می‌شود. همین گرایش می‌تواند زمینه‌های جذب چنین افرادی را فراهم آورد.
روش های جذب دختران توسط داعش
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز با صدور اطلاعیه ای از مردم برای حضور در راهپیمایی اعتراض آمیز در محکومیت جنایات علیه مسلمانان در فلسطین و میانمار دعوت کرد.
دعوت از مردم البرز برای حضور در راهپیمایی محکومیت صهیونیست ها
جمعیت فردیس با رشد کنونی تا 5 سال آینده به 2 برابر افزایش می یابد
جمعیت فردیس با رشد کنونی تا ۵ سال آینده به ۲ برابر افزایش می یابد
مریم میرزاخانی
مزار مریم میرزاخانی نابغه استان البرز در امریکا
زمان اعلام نتایج آزمون ارشد دانشگاه آزاد اعلام شد
زمان اعلام نتایج آزمون ارشد دانشگاه آزاد اعلام شد
وزارت امور خارجه
ایران پاسخ تحرکات جدید آمریکا را داد
0
۴ مدال برای وزنه‌برداران ایران/ بیرالوند نقره گرفت، سلطانی برنز
طنطاوی قاری برجسته مصری درگذشت
طنطاوی قاری برجسته مصری درگذشت
سهام عدالت
زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد
تغییر ساعات اداری دستگاه‌های اجرایی استان البرز
جزییات تغییر ساعات اداری دستگاه‌های اجرایی استان البرز اعلام شد
636345900182010487.jpg
نبرد «مرگ آور» تمام شد / فوران خون به صورت تماشاگران (تصاویر +۱۶)
636292328487294476.jpg
تعداد بازیکنان بازی Overwatch به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسید!
636330297750241769.jpg
توضیح یک مسئول ورزش درباره ممنوعیت زومبا
635984988730289191.jpg
اتفاق عجیب برای بوکس ایران / ایران بدون مسابقه مدال آسیایی گرفت!
636366567127119376.jpg
دیوید بکام اردوی رئالی ها را به هم ریخت +تصاویر
636355350941512886.jpg
«میزو پرو ۷»یک صفحه نمایش کوچک در پشت بدنه خود دارد! + عکس
636350350464425346.jpg
اشتباه بزرگ مجلس چسباندن واژه «جوانان» به وزارت ورزش بود / نهاد ریاست جمهوری باید «دبیرخانه» جوانان داشته باشد / حضور بانوان در ورزشگاه ها فرهنگ جامعه را ارتقا می دهد
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی