تارخ انتشار: دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
کد خبر : 204958
چاپ خبر

جزئیاتی در مورد جایگزین احتمالی پژو ۴۰۵

جزئیاتی در مورد جایگزین احتمالی پژو 405 +عکس

به‌تازگی چهار محصول از داتسون، برای جایگزینی پژو ۴۰۵ کاندید شده‌اند. این برند فراموش‌شده‌ی ژاپنی که این روزها در هندوستان فعالیت می‌کند، محصولاتی ارزان‌قیمت و قابل مقایسه با ماشینهای وطنی دارد.

به گزارش کرج رسا به نقل از زومیت، به‌تازگی چهار محصول از داتسون، برای جایگزینی پژو ۴۰۵ کاندید شده‌اند. این برند فراموش‌شده‌ی ژاپنی که این روزها در هندوستان فعالیت می‌کند، محصولاتی ارزان‌قیمت و قابل مقایسه با ماشینهای وطنی دارد.

با بیشتر شدن زمزمه‌های حذف ماشینهای آلاینده و کم کیفیت از جمله پژو ۴۰۵ و پراید طی یکی دو سال آتی، سؤالی که ذهن خریداران ماشین را به خود مشغول کرده، این است که چه محصولاتی قرار است جایگزین این ماشینهای نسبتا ارزان و مناسب طبقه متوسط جامعه شوند؟ اخیرا مدیرعامل ایران‌ماشینی خراسان با تأیید این موضوع که مدیران ارشد این شرکت به دنبال حذف ۴۰۵ هستند، ادعا کرد که مدل جایگزین از کشور ژاپن معرفی و تولید خواهد شد.

یکی از برندهای مد نظر ایران‌ماشین، نیسان داتسون است. نام داتسون شاید برای عده‌ای ناآشنا و جدید باشد؛ اما قدیمی‌ترهای دنیای ماشین می‌دانند که این شرکت تا اواسط دهه ۸۰ میلادی فعال بود تا اینکه نیسان، داتسون را از رده خارج کرد. با این حال از سال ۲۰۱۳، این برند با هدف فعالیت در بازارهای در حال توسعه احیا شد. داتسون از زمانی که نیسان در سال ۱۹۳۴ مدیریت آن را به عهده گرفت تا زمان بسته شدنش در سال ۱۹۸۶، به خاطر تولید مدل معروف فیرلیدی (Fairlady)، مدل ۵۱۰ و همچنین کوپه ۲۸۰ZX شناخته می‌شد.

نیسان در ۲۰ مارچ ۲۰۱۲ اعلام کرد که قصد احیای برند داتسون را دارد. این برند به‌عنوان یک شرکت سازنده ماشینهای ارزان و با هزینه پایین، معرفی و از اندونزی، آفریقای جنوبی، هند و روسیه به‌عنوان بازارهای احتمالی آن یاد شد. در ۱۵ جولای ۲۰۱۳، داتسون دوباره به‌صورت رزهری فعالیت خود را آغاز کرد. اولین مدل داتسون پس از شروع دوباره، مدل GO بود که از اوایل ۲۰۱۴ فروش آن در هند آغاز شد. علاوه بر بازارهای یادشده، داتسون در سال ۲۰۱۵ وارد قزاقستان و در سال ۲۰۱۶ وارد لبنان و بلاروس شد.

مدل موردنظر داتسون برای بازار روسیه On-Do نام داشت که بر اساس لادا گرانتا ساخته شده بود و پس از عرضه در آپریل ۲۰۱۴، به یکی از ماشینهای محبوب این کشور تبدیل شد. اما در صورت راهیابی داتسون به ایران، این برند کدام ماشینی خود را برای بازار کشورمان آماده می‌کند؟ داتسون در حال حاضر ۴ مدل اصلی دارد که در ادامه، آن‌ها را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

داتسون GO

این ماشین در واقع بر اساس اولین مدل قدیمی داتسون که Dat-Go نام داشت و اوایل قرن بیستم عرضه شد، نام‌گذاری شده است. این ماشین که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، در حال حاضر در بازارهای هند، آفریقای جنوبی و اندونزی در دسترس است و نسخه استاندارد آن یک هاچ‌بک ۵ در است. این نسخه در ۴ سطح تجهیزاتی مختلف عرضه می‌شود که تمام آن‌ها از یک موتور ۱.۲ لیتری و جعبه‌دنده ۵ سرعت بهره می‌برند.

جدیدترین نسخه این مدل GO+ نام دارد که در واقع یک ماشینی MPV (خانوادگی) ۵ در محسوب می‌شود و همانند نسخه استاندارد، در ۴ سطح تجهیزاتی متنوع در دسترس است. البته این نسخه نیز از لحاظ فنی، تفاوتی با مدل استاندارد ندارد و به همان موتور ۱.۲ لیتری ۶۷ اسب‌بخاری با گشتاور ۱۰۴ نیوتن‌متر مجهز است. داتسون گفته است که هدف آن‌، کاهش مصرف سوخت بوده و همین موضوع، دلیل قدرت نه‌چندان بالای پیشرانه این ماشین است.

البته قدرت پایین مدل GO تنها نقطه ضعف آن نیست و ماشین از لحاظ ایمنی، یک افتضاح تمام‌عیار است! این ماشین از مؤسسه جهانی NCAP امتیاز صفر را دریافت کرد و مدیر این مؤسسه یعنی ماکس مازلی در نامه‌ای به کارلوس گوسن، مدیر رنونیسان، خواستار این شد که تا زمان بهبود ویژگی‌های ایمنی ماشین، مدل GO از بازارهایی که در آن حضور دارد جمع شود؛ زیرا این ماشین هنگام آزمایش‌های ایمنی، کاملا از بین رفته بود! در حال حاضر تنها کاری که برای ایمنی این ماشین انجام شده، اضافه شدن کیسه‌های هوا برای راننده است.

با این وجود، مدل GO موفق شد در سال ۲۰۱۶، جایزه نه‌چندان معتبر Value For Money را از مؤسسه اندونزیایی فراست اند سالیوان دریافت کند و البته از لحاظ فروش هم می‌توان آن را یک محصول کاملا موفق در بازارهای یادشده دانست.

نسخه عادی Go، پنج هزار و ۸۰ دلار و نسخه پلاس آن، حدود ۶ هزار دلار در بازار هند قیمت دارد.

داتسون On-Do

نام عجیب این ماشین از دو کلمه ژاپنی گرفته شده است که در ترجمه آن، Do به معنای حرکت و تحرک و On یک حرف اضافه است که کنار گرفتن این دو کنار هم، «اشتیاق به حرکت» را می‌رساند. این ماشین که در واقع بر اساس مدل روسی لادا گرانتا ساخته شده بود، از آپریل ۲۰۱۴ در بازار روسیه عرضه شد و شرکت AutoVAZ که مدل گرانتا را تولید می‌کرد، تولید انبوه آن را از جولای ۲۰۱۴ آغاز کرد.

مدل On-Do یک سدان کوچک ۴ در است که از ساختار دیفرانسیل جلو و پلتفرم کالینا بهره می‌برد و نسبت به مدل گرانتا، کمی بزرگ‌تر است. محصول مخصوص داتسون برای بازار روسیه، از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که قادر به تولید ۸۷ اسب‌ب خار است. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۵ سرعت دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. البته آپشن جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک نیز برای مشتریان از سال ۲۰۱۶ در دسترس بوده است. از تجهیزات استاندارد این ماشین می‌توان به صندلی‌های حرارتی در جلو و صفحه LCD لمسی چند‌رسانه‌ای اشاره کرد. این ماشین با نرخ فعلی روبل روسیه به دلار ایالات متحده آمریکا، حدود شش هزار دلار قیمت دارد.

داتسون Mi-Do

این ماشین یکی دیگر از مدل‌های مخصوص داتسون برای بازار روسیه است که بر اساس لادا کالینا ساخته شده و باز هم شرکت AutoVAZ تولید آن را بر عهده دارد. مدل دیفرانسیل‌جلوی mi-Do یک هاچ‌بک ۵ در است که به یک موتور ۱.۶ لیتری مجهز شده است. دو نسخه ۸۲ و ۸۷ اسب‌ بخاری از آن موجود است و مانند مدل پیشین مخصوص داتسون برای روسیه، از یک جعبه‌دنده استاندارد ۵ سرعت دستی و یک جعبه‌دنده ۴ سرعت اتوماتیک بهره می‌برد.

گشتاور این ماشین ۱۴۰ نیوتن‌متر است و صفر تا صد آن ۱۲.۲ ثانیه طول می‌کشد. همچنین حداکثر سرعت آن ۱۷۳ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. این ماشین از صندلی‌های حرارتی و صفحه ۷ اینچی لمسی بهره می‌برد. از ویژگی‌های ایمنی mi-Do می‌توان به کیسه‌ هوای راننده و ترمز ضد قفل اشاره کرد. شیشه‌های برقی، مه‌شکن عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و چرخ‌های آلیاژی از دیگر تجهیزات این ماشین هستند. قیمت پایه این ماشین در بازار روسیه و پس از تبدیل ارز، به هشت هزار و ۱۳۳ دلار می‌رسد.

داتسون redi-Go

جدیدترین مدل داتسون، برای بازار هند در نظر گرفته شده و یک هاچ‌بک ۵ در است. این ماشین نخست به‌صورت کانسپت در نمایشگاه هند ۲۰۱۴ معرفی و سپس از نسخه تولیدی آن در آوریل ۲۰۱۶ رونمایی شد. داتسون redi-Go از پلتفرم مخصوص CMF-A بهره می‌برد که محصول مشترک رنو و نیسان است.

از این پلتفرم در دیگر مدلی که به احتمالی قوی راهی ایران خواهد شد یعنی رنو کویید نیز استفاده شده است. مدل داتسون از همان موتور ۰.۸ لیتری کویید بهره می‌برد و قدرت خروجی آن نیز با ۵۴ اسب‌ بخار و گشتاور ۷۲ نیوتن‌متر، برابر با محصول رنو است. البته مدل داتسون سبک‌تر، کوچک‌تر و همچنین ارزان‌تر از رنو کویید است. این ماشین فضای بار ۲۲۲ لیتری ارائه می‌دهد. قیمت پایه این ماشین با نرخ فعلی روپی هند به دلار ایالات متحده آمریکا، سه هزار و ۷۲۹ دلار است.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیفروش ویلا و اجاره ویلااجاره ویلافروش ویلا