تارخ انتشار: یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
کد خبر : 204756
چاپ خبر

جولان تازه واردهای چینی

جولان تازه‌واردهای چینی

به لطف محدود بودن بازار ماشینی ایران، این روزها محصولات چینی در خیابان‌های کشور جولان می‌دهند و رفته رفته برندهای بیشتری از صنعت ماشینسازی سرزمین اژدهای زرد راهی جاده‌ها و خیابان‌های ایران می‌شود.

به گزارش کرج رسا، در این بین با توجه به محبوبیت ماشینهای شاسی‌بلند در بازار کشورمان (از شاسی بلندهای فول سایز گرفته تا کراس‌اوورهای کوچک)، محصولات چینی بلندقامت بیش از دیگر ماشینهای چینی مورد استقبال قرار می‌گیرند. برای مثال در چند سال اخیر، ام‌وی‌ام ایکس۳۳ (X33) و جک اس۵ (S5) دو ماشینی محبوب چینی در بازار ایران بودند که از طرف مصرف‌کنندگان ایرانی مورد استقبال بی‌سابقه‌ای قرار گرفتند.

اما عرضه‌کنندگان این دو محصول (به ترتیب مدیران ماشین و کرمان ماشین) بتازگی برادران کوچک‌تر ایکس۳۳ و اس۵ را برای خریداران ایرانی آماده کرده‌اند که تحت عناوین ام‌وی‌ام ایکس۲۲ (X22) و جک اس۳ (S3) شناخته می‌شوند. نمونه‌های فول این دو محصول تازه تقریبا در یک بازه قیمتی قرار می‌گیرند و هرچند که اس۳ هنوز به خیابان‌های کشور راه پیدا نکرده، اما بزودی شاهد رقابت خوبی بین این ماشین و رقیبانش خواهیم بود. اس۳ اتوماتیک در حال حاضر با قیمت قطعی ۷۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان از طرف کرمان ماشین به فروش می‌رسد و با توجه به این که ام‌وی‌ام ایکس۲۲ تیپ اسپرت اتوماتیک نیز ۶۶ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان قیمت دارد، انتخاب میان این دو برای برخی خریداران قطعا کار آسانی نیست.

در ادامه به نقد و بررسی فنی این دو چینی تازه نفس می‌پردازیم.

بررسی در ابعاد و اندازه

 هر دو ماشین از نظر ابعاد در زمره شاسی بلندهای کوچک که به اصطلاح تخصصی‌تر تحت عنوان «کراس ‌اوورهای فشرده» شناخته می‌شوند قرار می‌گیرند و به همین سبب اس۳ و ایکس۲۲ از نظر ساختار شباهت خاصی به شاسی‎‌بلندهای بزرگی مثل کیا موهاوی یا امثال آنها ندارد! در واقع ایکس۲۲ را می‌توان یک ام‌وی‌ام ۳۱۵ دانست که اندکی بزرگ‌تر شده و شمایلی شبیه به ماشینهای شاسی‌بلند به خود گرفته است. البته با توجه به این که ایکس۲۲ از پلتفرمی مشترک با ۳۱۵ بهره می‌برد، در عمل هم قضیه از همین قرار است. در مقابل اس۳ به عنوان یک شاسی‌بلند کوچک‌تر از اس۵ موفق، هرچند از نظر ابعاد اندکی بزرگ‌تر از ایکس۲۲ است؛ اما این ماشین نیز در زمره کراس‌اوورهای فشرده قرار می‌گیرد که این دسته از ماشینها اصولا کاربردی شهری داشته و برای خانواده‌های کم‌جمعیت یا افراد مجرد مناسب هستند.

جک اس۳ از نظر ظاهر شباهت‌های فراوانی به برادر بزرگ‌ترش یعنی اس۵ دارد و از آنجا که خود اس۵ یک کپی موفق از نسل پیشین هیوندای توسان به شمار می‌رود، پس اس۳ هم بی‌شباهت به زبان طراحی نیم دهه پیش هیوندای نیست. هرچند این ماشین در نمای عقب اندکی عجیب و غریب طراحی شده و به نظر می‌رسد این ظاهر از برخی ژاپنی‌ها کپی شده باشد! در مجموع هر دوی این کراس اوورها با ظاهری نسبتا اسپرت طراحی شده‌اند و از رینگ‌های آلومینیومی اسپرت ۱۶ اینچی بهره می‌برند. همچنین برخی امکانات ظاهری مثل چراغ روز (Daylight) و چراغ راهنمای آینه‌های جانبی در هر دوی این ماشینها مشترک است.

نگاهی به طراحی داخلی و امکانات

جک اس۳ در داخل کابین نیز بسیار شبیه به برادر بزرگ‌ترش طراحی شده و از خط‌مشی شبیه به محصولات هیوندای بهره می‌برد. با این تفاوت که خطوط به کار رفته در داخل کابین این ماشین اندکی برجسته‌تر شده و فضای نسبتا اسپرت‌تری را در قیاس با اس۵ به شما ارائه می‌دهد. کابین این ماشین مملو از ادوات سیاه‌رنگ است و طبق اعلام کرمان ماشین در کاتالوگ رزهری این ماشین، اس۳ با روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها و غربیلک فرمان روانه بازار خواهد شد. همچنین امکاناتی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک، خروجی برق ۱۲ ولت روی داشبورد، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک عقب، سانروف برقی، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم اتولایت (روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو با توجه به نور محیط)، سیستم مشایعت تا درِ منزل چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، قابلیت تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی با شش بلندگو، قابلیت اتصال به بلوتوث و بهره‌گیری از ورودی‌های AUX، USB و iPod، برف‌پاک‌کن شیشه عقب، شیشه‌های برقی چهار در، کنسول زیر آرنجی ردیف اول و دوم و… روی این ماشین استفاده شده که این موارد برای ماشینیی در این ابعاد و کلاس مناسب است.

اما ایکس۲۲ در داخل کابین فضای داخلی جالب‌تر و شاید اسپرت‌تری را به شما ارائه می‌کند. این ماشین در داخل کابین از طراحی ساختارشکنی بهره می‌برد که شبیه هیچ یک از محصولات قدیمی این کمپانی نیست. همچنین وجود امکاناتی مثل ایربگ سرنشینان جلو، مانیتور هشت اینچی لمسی، کروز کنترل، سنسور پارک به همراه دوربین دنده‌عقب (نمایش روی نمایشگر میانی کنسول)، حالت اقتصادی (ECO) گیربکس، تریم داخلی دو رنگ نارنجی و مشکی، روکش چرم صندلی‌ها، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگوی استریو و پشتیبانی از بلوتوث، AUX و USB، سیستم تهویه مطبوع با کنترل‌کننده‌های الکتریکی، شیشه بالابر برقی همه در‌ها، گرمکن و برف پاک‌کن شیشه عقب، سانروف برقی، نمایشگر چندرسانه‌ای ماشین، رایانه سفری، تنظیم برقی آینه‎های جانبی و… در ایکس۲۲، این ماشین را به یک کراس اوور قابل قبول از نظر تمهیدات رفاهی تبدیل می‌کند. البته باتوجه به این که بعضی از امکانات در ایکس۲۲ به چشم می‌خورد، اما در اس۳ یافت نمی‌شود و برعکس، نمی‌توان تصمیم کاملا صحیحی در مورد برتری هر یک از این گزینه در امر امکانات رفاهی داشت، اما به نظر می‌رسد ایکس۲۲ با وجود موارد مذکور تا اینجای مطلب گزینه بهتری برای جوان‌ترها باشد و اس۳ نیز ماشینی ایده‌آل‌تری برای افرادی محسوب شود که دنبال ظاهری موقرتر و ساده‌تر هستند.

معاینه دو ماشین زیر سقف

اس۳ و ایکس۲۲ همان طور که گفته شد دو ماشینی کراس‌اوور فشرده هستند که از نظر ابعاد برای افراد مجرد یا خانواده‌های کم‌جمعیت مناسب هستند. در واقع ابعاد این نوع ماشینها طوری طراحی شده که اندکی جادارتر از یک هاچبک بزرگ و کوچک‌تر از یک کراس اوور سایز متوسط باشند. به همین سبب فضای بار این دسته از ماشینها محدود بوده و به غیر از این، برای مسافرت‌های طولانی با سرنشینان بلندقامت اندکی خسته‌کننده هستند، اما در مجموع بسیاری از ماشینسازان مطرح جهان در حال حاضر سرمایه‌گذاری خوبی روی این دسته از ماشینها کرده‌اند که از نمونه‌های موفق آنها می‌توان به محصولاتی مثل تویوتا سی‌اچ‌آر، نیسان جوک، سانگ‌یانگ تیوولی و … اشاره کرد. اس۳ و ایکس۲۲ هم از نظر ابعاد داخلی (اعم از فضای کلی کابین، حجم فضای بار، فضای پای سرنشینان، ارتفاع کف صندلی تا سقف و…) در وضع متوسطی قرار دارند و هرچند که سرنیشنان بلندقامت در ردیف جلو مشکل خاصی نخواهند داشت، اگر صندلی‌های ردیف جلو تا انتها به عقب کشیده شوند، قرار گرفتن افراد بزرگسال در ردیف عقب اندکی دشوار خواهد بود.

مقایسه فنی در محفظه موتور

همان طور که آغاز نیز اشاره شد، ایکس۲۲ از پلتفرمی مشترک با ام‌وی‌ام ۳۱۵ بهره می‌برد. از این رو موتور و گیربکس مورد استفاده روی این ماشین نیز با ۳۱۵ یکسان است. این محصول چینی با موتور چهار سیلندر ۱/۵ لیتری ۱۶ سوپاپ وارد بازار کشورمان شده است که پیشرانه مذکور قادر به تولید بیشینه قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر خواهد بود. این مجموعه توان با جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک (پنج سرعته دستی در نمونه MT) به چرخ‌های محور جلو منتقل شده و در نهایت اعدادی مثل مصرف سوخت ۶/۱ لیتر در صد کیلومتر را برای ایکس۲۲ به ارمغان می‌آورد، اما نکته‌ای که در همین بخش نظر برخی را به خود جلب می‌کند، این است که ایکس۲۲ نیز همچون ایکس۳۳ بدون سیستم چهارچرخ متحرک به بازار عرضه می‌شود که این مساله نیز گواهی بر تفاوت کراس‌اوورهای کامپکت با ماشینهای شاسی‌بلند سایز بزرگ خواهد بود. در مقابل جک اس۳ را با صد سی‌سی (۰/۱ لیتر) حجم موتور بیشتر داریم که فقط دو اسب بخار بیشتر از ام‌وی‌ام ایکس۲۲ قدرت تولید می‌کند، اما بیشینه گشتاور اس۳ عدد ۱۵۵ نیوتن‌متر است که نسبت به ایکس۲۲ برتری فاحشی دارد. کرمان ماشین هرچند اس۵ را در هر دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه می‌کرد، اما فرزند جدید این برند چینی در بازار ایران تنها با جعبه‌دنده اتوماتیک سی‌وی‌تی به فروش می‌رسد. این نوع جعبه‌دنده‌ها که تحت عنوان «ضریب متغیر» نیز شناخته می‌شوند، عملکرد متفاوتی نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک ساده دارند. به این صورت که شما با قرار دادن گیربکس در وضعیت D، دنده خاصی نخواهید داشت و گیربکس با توجه به نیاز شما با توجه به مکانیزهر پیچیده‌اش، یک ضریب دنده متفاوت به شما ارائه می‌دهد. به این ترتیب دور موتور همیشه پایین باقی می‌ماند و مصرف سوخت نیز کاهش پیدا می‌کند، اما در عوض این گیربکس به هیچ وجه مناسب رانندگی اسپرت نیست. در ایکس۲۲ از ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ به همراه سیستم‌های ABS و EBD استفاده شده، ولی در اس۳ علاوه بر موارد ذکر شده برای ام‌وی‌ام، شاهد امکانات کنترلی بیشتری مثل سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی هیدرولیکی و کنترل پایداری ماشین در سربالایی هستیم.

نظر کارشناسی کلی

ام‌وی‌ام ایکس۲۲ در حال حاضر با چهار تیپ دنده‌ای ساده، دنده‌ای اسپرت، اتوماتیک ساده و اتوماتیک اسپرت به بازار عرضه می‌شود که طبق نرخ‌نامه جدید مدیران ماشین، قیمت (رُند شده) هریک از این ماشینها به ترتیب ۵۷/۵، ۵۹، ۶۵/۵ و ۶۷ میلیون تومان است که در گران‌ترین تیپ، باز هم حدود پنج‌میلیون تومان از اس۳ ارزان‌تر است، اما موضوع اینجاست که در ایکس۲۲ اتوماتیک مشکلاتی مثل خاموش شدن ناگهانی ماشین، مشکلات گیربکس، سیستم برقی و… گزارش شده است و البته هرچند اس۳ هنوز به خیابان‌های ایران راه پیدا نکرده، اما به نظر می‌رسد مثل برادر بزرگ‌ترش مشکلاتی مثل بالابودن مصرف سوخت در کیلومترهای اولیه، ایرادات گیربکس و… را داشته باشد. با این حال اگر قصد خرید یک ماشینی کراس‌اوور فشرده تا حدود ۷۰ میلیون تومان را دارید، بد نیست نیم نگاهی هم به رنو ساندرو استپ وی داشته باشید. این ماشین هرچند از ظاهر بسیار ساده‌تر و امکانات کمتری نسبت به دو محصول چینی بهره می‌برد، دوام بالایی داشته و همچنین ارزان‌تر است. در غیر این صورت با توجه به موارد گفته شده در نوشتار فوق و با در نظر گیری شرایط و سلیقه خود، گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید.

معید حمیدی

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیفروش ویلا و اجاره ویلااجاره ویلافروش ویلا