تارخ انتشار: جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر : 9206
چاپ خبر
بازدیدها: 226

خشنودی شرکت های اروپایی از رفع منع سرمایه‌ گذاری در ایران پس از توافق هسته‌ ای

اتحادیه اروپا3

کرج رسا: شرکت‌ های اروپایی از رفع منع سرمایه‌ گذاری در ایران پس از توافق هسته‌ ای در ژنو ابراز خشنودی کردند.

به گزارش کرج رسا، یک مقام دولت آمریکا گفت: ما فکر نمی‌کنیم که توافق شش ماه باعث گسترش تجارت با ایران شود. اما شکی وجود ندارد که برخی از تجارت‌های گذشته به ایران باز گردد نه تنها آلمان بلکه شرکت های آمریکایی نیز بسیار علاقه‌ مند هستند تجارت با ایران به خصوص در حوزه تجهیزات دارویی که یکی از مهمترین ابعاد تجاری با ایران محسوب می‌شود ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین شرکتهای بخشهای صنعت خودروسازی و خودروسازان نیز خواهان از سرگیری روابط تجاری خود با ایران هستند.

ریچارد برگ استرم، مدیرکل انجمن‌ها و صنایع دارویی فدراسیون اروپا گفت: فکر می‌کنم کاهش تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند پیامدهای مثبت و خوبی برای بیماران ایرانی داشته باشد.

عبدی ابراهیم مدیر یک شرکت دارویی ترکیه گفت: وجود امکان برای از سرگیری پرداخت هزینه‌ها از طریق یک بانک ترکی می‌تواند برای انتقال پرداخت شرکتها مناسب باشد.

به گزارش ایسنا، نزیح باروت یکی از روسای شرکت دارویی ترکیه گفت: تیم ما مدتی است که بازار ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات ایران و ۱+۵ و حصول توافق هسته‌ای ما این روند را سرعت می‌بخشیم. ما انتظار داریم که در پایان سال ۲۰۱۴ یا در اوایل سال ۲۰۱۵ انتقال تولیدات خود به ایران را آغاز کنیم.

به نوشته خبرگزاری رویترز شرکت‌های بزرگ آلمان علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران ابراز کردند.

سخنگوی شرکت بوش در این باره گفت: اکنون شرایط بسیار خوبی حاکم است اگر فضای سیاسی و حقوقی لازم فراهم شود این شرایط می‌تواند برای نسل جوان و تحصیلکرده ایرانی فرصت مناسبی باشد. در حال حاضر بوش هیچ امکاناتی در ایران نداشته و دفتر خود را در سال ۲۰۱۰ در تهران بسته است اما از نزدیک وضعیت ایران با جامعه جهانی را بررسی می‌کند و ممکن است در آینده تجارت‌ها آغاز شود.

بانک داچ درباره احتمال همکاری‌ با ایران اعلام کرد: هنوز زود است در این باره صحبت کنیم.

جورگن فیشن یکی از مدیران اجرایی بانک داچ گفت: هنوز لغو تحریم ها به صورت بنیادین انجام نشده است تا ما بتوانیم تجارت خود را با ایران آغاز کنیم.

به نوشته رویترز بانکهای ترکیه پس از توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ توانسته‌اند چراغ سبز را از دولت این کشور برای همکاری با ایران بگیرند.

ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد ترکیه گفت: در گذشته به دلیل فشار آمریکا بانکهای خصوصی نمی‌توانستند به نقل و انتقال پول با ایران بپردازد اما اکنون این مانع برداشته شده است نه تنها هالک بانک بلکه دیگر بانکهای ترکی قادر به همکاری با ایران هستند.

دیگر شرکتهای اروپایی با علاقه وضعیت ایران را با جامعه بین‌المللی مورد بررسی قرار داده‌اند.

سخنگوی یک شرکت سوئدی گفت: اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود این شرایط جدید می‌تواند برای گروه شرکت ولوو فرصت‌های خوبی به وجود آورد. این بسیار آشکار است.

همچنین شرکت مواد ساختمانی فرانسوی به نام سنت گوبن از مدت‌های پیش شرایط ایران در عرصه بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده است.

پیر آندره شلندر یکی از مدیران اجرایی این شرکت گفت: اگر توافق نهایی ایران با ۱+۵ حاصل شود فرصت‌های جدیدی روبه تهران باز می‌شود در چنین زمانی این شرکت نیز وارد عمل خواهد شد اما هنوز بسیار زود است در این باره صحبت کنیم.

گروه ام تی‌ ان اپراتور موبایل آفریقای جنوبی با حصول توافق جدید ایران و ۱+۵ خشنود و امیدوار است که بتواند ۴۵۰ میلیون دلار که اکنون در واحد این شرکت در ایران به دلیل تحریم‌ها بلوکه شده است به دست آورد.

همچنین شرکت انرژی او ام وی‌ اتریش امیدوار است که با برداشته شدن تحریم‌ها بتواند توافق تولید و بهره‌برداری از گاز که در سال ۲۰۰۷ با ایران امضا کرده است را دوباره زنده کند. این توافق بزرگ به دلیل فشارهای سیاسی به تعلیق در آمده بود.

به نوشته رویترز پارس جنوبی یک فرصت بسیار خوب و بزرگ برای شرکتهای گازی و نفتی اروپا محسوب می‌شود که در گذشته با ایران همکاری می‌کردند.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
اطلاعیه ناجا برای ماه رمضان/برخورد قانونی با هنجارشکنان
اطلاعیه ناجا برای ماه رمضان/ برخورد قانونی با هنجارشکنان
دستگیری تروریست تکفیری در ورامین
دستگیری تروریست تکفیری در ورامین
مهدی راهنورد
نظارت بر واحدهای خام دامی و مطبخ ها در فردیس تشدید می‌شود
آب بنوشید تا چاق نشوید
آب بنوشید تا چاق نشوید
هوای کرج و ساوجبلاغ برای گروه‌های حساس ناسالم است
هوای کرج و ساوجبلاغ برای گروه های حساس ناسالم است
جایگاه پرسپولیس و استقلال در رده بندی برترین تیم های باشگاهی جهان
جایگاه سرخابی ها در رده بندی برترین تیم های باشگاهی جهان
شهید
پیکرهای ۱۳۵ شهید دفاع مقدس به کشور وارد شد
اولین خودروی جدید سیتروئن در ایران چه نام دارد؟ +عکس
اولین خودروی جدید سیتروئن در ایران چه نام دارد؟ + تصاویر
به گزاش جام جم آنلاین از مشرق، روزنامه «وطن‌امروز» در گزارشی نوشت: در دولت روحانی بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط زیر رکود اقتصادی له شدند و این وضعیت برای بنگاه‌های بزرگ و برندهای باسابقه نیز تحقق یافته است.

بانک‌ها و موسسات مالی در دولت یازدهم از رکود اقتصادی نتوانستند فرار کنند و بانک‌های بزرگ و باسابقه کشور در میان ناباوری مسؤولان اقتصادی و انفعال کشنده آنها در حال دست و پا زدن هستند.

زیان چند هزار میلیارد تومانی بانک‌های ملت، تجارت و صادرات نشان داد رکود فراگیر حتی با آمارهای رنگارنگ دولتی تطبیق ندارد و در رشد اقتصادی 9 درصدی که دولت اعلام می‌کند این بنگاه‌های بزرگ در حال زیان دادن هستند. بررسی‌ صورت‌های مالی بانک‌ها و صنایع بزرگ نشان می‌دهد اوضاع برای آنها مساعد نیست و دولت دوازدهم کار بسیار سختی برای پاکسازی عملکرد مفتضح دولت یازدهم دارد.

بانک صادرات که در سال ۹۴ (پس از تخفیفات بانک مرکزی) با ۱۹۶۷ میلیارد تومان زیان به کار خود پایان داد، براساس گزارش پیش‌بینی درآمد سال مالی ۹۶، در سال گذشته هم ۱۷۸۶ میلیارد تومان زیان ثبت کرده و برای سال ۹۶ نیز ۱۴۱۸ میلیارد تومان زیان پیش‌بینی کرده است.

گزارش پیش‌بینی درآمد بانک صادرات در سال 96 که توسط حسابرس مستقل حسابرسی شده بیانگر تعمیق زیان‌دهی این بانک در سال جاری است. در جدول صورت سود و زیان (پیش‌بینی) سال 96 رقمی بالغ بر 1418 میلیارد و 291 میلیون تومان زیان پیش‌بینی شده است. زیان ثبت شده در صورت‌ مالی حسابرسی نشده 9 ماهه سال گذشته 4 هزار و 349 میلیارد تومان درج شده بود.

هنوز صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 95 بانک صادرات منتشر نشده اما در این گزارش پیش‌بینی درآمد، حجم زیان سال 95 به میزان 1786 میلیارد تومان ثبت شده است.

در واقع در صورت تحقق این پیش‌بینی بانک صادرات در 3 سال پیاپی با زیان‌های هنگفتی مواجه شده است به طوری که زیان سال 94 به میزان 1967 میلیارد تومان، سال 95 (برآورد اولیه) 1784 میلیارد تومان و پیش‌بینی سال 96 بالغ بر 1418 میلیارد تومان است.

خوشبختانه بانک صادرات به سبک و سیاق برخی بانک‌ها سعی در ارائه تصویر غیرواقعی از وضعیت سال 96 نکرده و تلاش کرده وضعیت بانک را آنطور که هست و خواهد بود، به تصویر بکشد.

اما همانطور که از آمار و ارقام قابل ارزیابی است، بانک صادرات روند بهبود را طی نمی‌کند به طوری که با وجود پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه از گشایش‌های بانکی و اقتصادی، برای سال جاری هم زیان با رقم بسیار درشت پیش‌بینی کرده است.

زیان 4 هزار میلیارد تومانی ایران‌ خودرو

دولت در سال 1394 در پی پر شدن انبار خودروسازان طرح وام 25 میلیونی خودرو را اجرا کرد و انبار 2 خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌ خودرو و سایپا را خالی کرد اما گویا این طرح ناکام بوده و ایران‌ خودرو تا نیمه سال گذشته با 4 هزار میلیارد تومان زیان مواجه شده است.

زیان انباشته ایران‌ خودرو در نیم‌سال اول سال ۹۵ به رقم سرسام‌آور ۴ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی شرکت ایران‌ خودرو در سال مالی قبل در نیم‌سال اول ۴۶۳ ریال زیان به ازای هر سهم ساخته است که این این رقم در پایان دوره ۱۲ماهه به ۷۸۱ ریال خواهد رسید.

به گزارش نسیم‌آنلاین، تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا در سال مالی قبل دست‌کم ۲ هزار میلیارد تومان به‌دلیل دریافت وام به سامانه بانکی پرداخت کرده‌اند و این رقم همچنان و برای سال مالی جاری در حال افزایش است.

به گزارش نسیم، در شرایطی که حاشیه سود صنعت خودروسازی‌ نسبت به صنایع دیگر بسیار پایین‌تر است، با این حال بخش زیادی از درآمد شرکت‌های خودروساز صرف بازپرداخت اقساط وام‌هایی می‌شود که با بهره‌های بسیار سنگین از بانک‌ها دریافت کرده‌اند.

اطلاعات آماری از صورت سود و زیان ۲ شرکت بزرگ خودروساز یعنی ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد بخش عمده سود این دو شرکت در سال مالی قبل صرف پرداخت بهره بانکی شده که طبق پیش‌بینی رسمی ارائه شده به بورس این روند در سال مالی جاری هم تداوم خواهد یافت.

گزارش‌های مالی ۶ ماهه شرکت ایران‌خودرو (واقعی حسابرسی شده) برای سال مالی قبل نشان می‌دهد شرکت ایران‌خودرو در سال قبل جمعا ۱۰ هزار و ۳۹۴ میلیارد تومان درآمد داشته است که از این مقدار ۹۱۱۷ میلیارد تومان بهای تمام‌شده محصولاتش بوده است و جمع کل درآمد ناخالص ایران خودرو براساس گزارش ۶ ماهه سال مالی ۹۵ جمعا ۱۲۷۷میلیارد تومان بوده است.


این شرکت در همین مدت ۱۳۳۷میلیارد تومان را صرف بازپرداخت اقساط وام‌هایی کرده که از بانک‌ها دریافت کرده است. براساس پیش‌بینی‌های این شرکت احتمالا مقدار کل بازپرداخت اقساط این وام بیش از ۱۷۵۰میلیارد تومان است که البته با توجه به ارائه نشدن صورت‌های مالی ۹ و ۱۲‌ماه هنوز رقم دقیق آن مشخص نیست. اما این شرکت در عین حال پیش‌بینی کرده که رقم کل اقساط وام‌هایی که باید امسال بپردازد هم بیش از ۱۶۲۰میلیارد تومان خواهد بود. با چنین شرایطی زیان انباشته این شرکت در نیم‌سال اول سال ۹۵ به رقم سرسام‌آور ۴ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی شرکت ایران‌خودرو در سال مالی قبل در نیم‌سال اول ۴۶۳ ریال زیان به ازای هر سهم ساخته است که این این رقم در پایان دوره ۱۲ماهه به ۷۸۱ ریال خواهد رسید. خودروسازها در واقع برای جبران کسری سرمایه در گردش به ناچار از بانک‌ها با بهره‌های بالا وام می‌گیرند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

این وام‌ها خودروسازان ایرانی را عملا به برده بانک‌ها تبدیل کرده چنانکه ایران‌ خودرو در نیمه نخست پارسال هم ۹۸۰ میلیارد تومان و سایپا ۷۷۰ میلیارد تومان سود به نظام بانکی پرداخت کرده بودند. همچنین طبق گزارش عملکرد ۹ماهه سایپا، کل سود عملیاتی این شرکت ۶۶۸ میلیارد تومان بوده که بابت پرداخت هزینه مالی (عمدتا تأمین هزینه سود تسهیلات دریافت شده از بانک‌ها) از بین رفته است. طبق این آمار رقم بهره‌ای که بانک‌ها بابت سود وام‌های خود از سایپا در ۹‌ ماه منتهی به آخر آذر ۹۵ دریافت کرده‌اند از ۷۷۶ میلیارد تومان هم فراتر رفته است. براساس اطلاعیه‌های قبلی منتشر شده در بورس تهران رقم زیان انباشته سایپا (در گروه اصلی) در ۹‌ ماه سال مالی ۹۵ معادل ۸۹ میلیارد تومان بوده است.

با توجه به اینکه سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های تابعه سایپا هنوز افشا نشده، انتظار تحقق نیافتن سود برآورد شده در پایان سال مالی ۹۵ باعث می شود سهامداران به نگهداری بلندمدت این سهم اقبال چندانی نشان ندهند. در همین رابطه کارگزاری آبان در تحلیلی از عملکرد سایپا نوشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات سایپا، هزینه مالی بالای این شرکت است به‌طوری که در بودجه فعلی سال ۹۵ با افزایش ۱۸درصدی نسبت به بودجه قبلی تقریبا به اندازه سود عملیاتی، هزینه مالی پیش‌بینی شده است.

شرکت در بودجه قبلی برای سال ۹۵ پیش‌بینی کرده بود از محل سود سهام درآمد 3434 میلیارد ریالی داشته باشد که در بودجه فعلی با تعدیل منفی ۲۷درصدی 2491 میلیارد ریال برآورد شده است. درحالی‌ که سرمایه‌گذاری سایپا در آخرین بودجه سال ۹۵ پیش‌بینی کرده ۶۳ ریال سود به ازای هر سهم داشته باشد، سایپا در بودجه فعلی خود پیش‌بینی کرده است این مبلغ ۵۲۳ ریال باشد و تنها ۶ ریال آن تقسیم شود.
زیان فاجعه آمیز ایران خودرو و بانک صادرات
مهران احمدی وقتی کوچک بود
مهران احمدی وقتی کوچک بود + عکس
فیلم‌های آخر هفته تلویزیون با حال و هوای سوم خرداد
فیلم های آخر هفته تلویزیون با حال و هوای سوم خرداد
البرز درکنترل ضایعات برداشت محصول کشاورزی در کشور اول شد
رتبه اول البرز در کنترل ضایعات برداشت محصول کشاورزی
علیرضا خجسته
جودوکار البرزی به مدال برنز دست یافت
2 علت مهم نارسایی کلیه
۲ علت مهم نارسایی کلیه
عباسعلی کدخدایی
واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات اخیر «روحانی»
ماه رمضان
شنبه اول ماه مبارک رمضان است
ورودی جالب بازار ماهی فروش‌های دبی
ویدئو؛ ورودی جالب بازار ماهی فروش های دبی
ترامپ برای شرکت در اجلاس ناتو وارد بروکسل شد
ترامپ برای شرکت در اجلاس ناتو وارد بروکسل شد
25 خرداد آخرین روز امتحانی دانش‌آموزان/ سحر، فرصتی طلایی برای مرور دروس‌
۲۵ خرداد آخرین روز امتحانی دانش آموزان
تکذیب دوباره آموزش مسائل جنسی در مدارس
تکذیب دوباره آموزش مسائل جنسی در مدارس