امروز: جمعه, ۹ خرداد ۱۳۹۹ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 7 شوال 1441 | 2020-05-29
کد خبر: 20062 |
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸ |
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

یک متخصص تغذیه می گوید در دوران شیوع ویروس کرونا در کشور و جهان اهمیت به نوع تغذیه بسیار مهم و ضروری است و باید از مصرف برخی از غذاها به خصوص فست فودها پرهیز کامل داشت.

در شرایطی که ویروس کرونا سرسختانه به حضور خود در جوامع بشری ادامه می دهد موضوعات متعددی برای مقابله با این بیماری مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این موضوعات اهمیت به نوع تغذیه است. آیا نوع تغذیه در مقابله با این بیماری نقش دارد؟

در این رابطه یک متخصص تغذیه توضیحاتی را ارائه می دهد.

دکتر مهتاب قدوسی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با جام جم عنوان کرد: انرژی موجود در سلول های بدن سیستم ایمنی را تقویت می کند. فراهم آوردن انرژی مورد نیاز بدن از طرق مختلفی امکان پذیر است که نقطه مشترک تمام آنها تغذیه است. با نوع تغذیه می توان انرژی مورد نیاز را به سلول های بدنی رساند تا فرآیند تقویت سیستم ایمنی بدن آغاز شود.

وی گفت: مردم باید خوراکی های «طبع گرم» را استفاده کنند. غذاهای طبع گرم دارای کالری بالایی هستند و با حرارت بالا طبخ می شوند. سلول ها انرژی لازم را از این غذاها دریافت می کنند و در ادامه باعث می شوند بدن مقابل برخی از ویروس ها عملکرد قوی تری داشته باشد.

این متخصص تغذیه افزود: غذاهای زیادی هستند که در طیف طبع گرم قرار می گیرند همانند خرما، انجیر، تو خشک، لپه، نخود، گوشت گوسفند، روغن زیتون، عسل، نان سبوس دار و … برخی از میوه ها نیز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند همانند لیموشیرین، پرتقال، نارنگی.

قدوسی در ادامه گفت: از نوشیدنی های و مواد سنتی نیز می توان استفاده کرد که از آنها می توان به عرقیجات و دمنوش های سنتی، اسطوخودوس، گل گاوزبان، دارچین، نعناع، پونه، چای کوهی، آویشن و زعفران اشاره کرد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مردم از مصرف فست فودها بپرهیزند گفت: سیستم ایمنی بدن در مقابل برخی از غذاها و خوراکی ها ضعف نشان میدهد و ضعیف تر می شود همانند شیرینی های مصنوعی که عموما در طبخ کیک و شیرینی به کار برده می شود و یا سس های صنعتی. دوغ، شیر، عدس، روغن جامد و مایع و … نیز باعث تعیف سیستم ایمنی بدن می شوند.

قدوسی بیان داشت: برخی از ریشه ها نیز دارای طبع گرم هستند، همانند زردک، هویج، شلغم و سیب زمینی ترش. مغزهای گیاهی نظیر بادام زمینی نیز مفید تلقی می شوند.

وی یادآور شد: غذاهای طبع گرم به روند بهتر گردش خون در بدن بیشتر کمک می کنند و انرژی زیادی را به وجود می آورند. البته توصیه می شود از مصرف این غذاها به میزان زیاد خودداری کنید.هر چیزی حدی دارد.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: در روزهای ماه رمضان بسیاری از مردم روزه می گیرند. واجب است تا افراد به نوع تغذیه خود اهمیت بسیار زیادی بدهند و مصرف سبزیجات، میوه ها و مایعات را در برنامه افطار و سحری خود بگنجانند تا در طول روز ضعف شدید که ناشی از گرسنگی و تشنگی است آنها را اذیت نکند.

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top