تارخ انتشار: جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
کد خبر : 43484
چاپ خبر
بازدیدها: 1,643

دستورالعمل‌ تغذیه شب امتحان

137768_134

کرج رسا: برای تقویت مغز و بالا بردن توان یادگیری دانش‌ آموزان و دانشجویان، انجام کارهای مقطعی چاره‌ ساز نیست و نخواهد بود.

همواره باید از نظر تغذیه تناسب رعایت شود و والدین باید بر تغذیه فرزندان خود نظارت داشته باشند. به‌عبارت دیگر، برنامه‌ریزی مناسب تغذیه‌ای و درسی باید در زمان و دوره‌های امتحانی جایگزین پرخوانی‌های بی‌برنامه در این دوره شود.به گفته دکتر سیدضیاءالدین مظهری، مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه با همشهری، یک باور غلط در ذهن ما ایجاد شده که بر این مبنا تصور می‌کنیم که قهوه و مواد قندی تأثیر زیادی در بیدار و هوشیار نگه داشتن دانش‌آموزان و دانشجویان در شب‌ های امتحان دارند.

قهوه شاید تا حدی به‌دلیل وجود کافئین در آن باعث بیدار نگه داشتن فرد برای درس خواندن شود اما مصرف بیش از۲ فنجان قهوه در روز به‌ویژه برای نوجو‌انان و جوانان که در سن یادگیری قرار دارند، توصیه نمی‌شود. از سوی دیگر مصرف مواد قندی زیاد چه به‌طور مقطعی(برای شب‌های امتحان) چه به‌صورت دائمی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

این مواد سبب ترشح انسولین و موجب هدایت قندها به سمت سلول‌ها می‌شوند که ضمن آسیب‌های بعدی، یک آسیب آنی نیز در پی می‌آورند و آن هم دست دادن حس بی‌حالی به فرد دانشجو یا دانش‌آموزی است که قصد دارد به‌زودی در جلسه امتحان شرکت کند. به اعتقاد این متخصص تغذیه، جهت گسترش حافظه و افزایش توانایی‌های مغز به‌طور وی‍ژه باید از مصرف مواد پرکالری و مصرف بی‌رویه گوشت‌های قرمز و گوشت‌های فرآوری شده وانواع فست‌فودها جلوگیری کرد. باید به جای مصرف این مواد از غذاهای حاوی امگا ۳ و همچنین سالاد و میوه‌های فصل و گوشت آبزیان یا گوشت سفید و مواد غذایی حاوی ویتامین ب کمپلکس، نان‌های سبوس‌دار، دانه‌های روغنی، لبنیات کم چرب مخصوصا شیر با چربی کم استفاده کرد. دانش‌آموزان هم در زمان امتحانات و هم در سایر فصول و مواقع سال می‌توانند خیار، مغز کاهو، جوانه گندم و هویج را جایگزین مصرف پفک، چیپس و انواع تنقلات پر‌چرب و شیرین کنند.

این مواد علاوه بر فیبر دارای مقادیر زیادی از آنتی ‌اکسیدان هستند که بر‌ای سلامت بدن مفیدند و از سرطان جلوگیری می‌کنند. به گفته دکتر مظهری، باید در زمان امتحانات همچنین زمان خواب و به‌موقع خوابیدن با انجام یک برنامه درسی منظم رعایت شود، در واقع باید با رعایت ساعت بیولوژیک خواب امکان سم‌زدایی از بدن را که در ساعات خاصی از شب فراهم است، ایجاد کرد.

همچنین به گفته دکتر سیدمرتضی صفوی مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مصاحبه با همشهری، دانش‌آموزان و دانشجویانی که در امتحانات شرکت می‌کنند باید وعده‌های غذایی خود را بیشتر کرده و غذای خود را در وعده‌های کوچک و سبک صرف کنند؛

به‌عنوان مثال بهتر است غذاها در ۵ وعده صرف شوند به‌ویژه برای دانش‌آموزان کم‌سن و سال‌تر مناسب‌تر است. دادن ۲ تا ۳ وعده سنگین و حجیم غذا در روز باعث خواب آلودگی دانش‌آموز یا دانشجو می‌شود. استفاده از میان‌وعده‌های سبک و مغذی مانند آبمیوه، شیر و مغزهای آجیل برای از بین بردن خستگی دانش‌آموز بسیار مهم است. علاوه بر این متقاضیان شرکت در امتحانات نباید با شکم خالی به جلسه امتحان بروند. گرسنگی باعث عدم‌تمرکز دانش‌آموز در جلسه امتحان می‌شود. دانش‌آموز حتما باید در روز امتحان صبحانه مصرف کند زیرا مصرف صبحانه باعث خواهد شد که گلوکز خون در حد ثابتی بماند و به عملکرد مغز لطمه‌ای وارد نشود.

اگر مدت زمان غذا نخوردن و ناشتا ماندن طولانی شود، نگهداری سطح گلوکز خون در سطحی که مغز قادر به انجام فعالیت طبیعی خود باشد، دشوار می‌شود و یادگیری و تمرکز حواس نیز مختل می‌شود و به همین دلیل است که خوردن یک صبحانه سالم علاوه بر ثابت نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبیعی باعث افزایش تمرکز و توانایی در یادگیری می‌شود و به تبع آن نیز نیازهای تغذیه‌ای فرد در طول روز برآورده می‌شود.

 

 

 

همشهری

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
عکس آرشیوی
فرمانده پلیس راه چابکسر در تصادف جان باخت
2
تاسیس قانونی باشگاه «شیطان پرستان» در مدارس آمریکایی
باران
ورود سامانه جدید از سمت نوار غربی کشور
تصادف 7
تصادف در اتوبان کرج – قزوین با ۲ مصدوم و ترافیک سنگین همراه شد
گوشت این ماهی آبی است
گوشت این ماهی آبی است + تصاویر
خوردن تخم مرغ
۱۰ اتفاق خوبی که با خوردن تخم مرغ برای بدن تان می افتد!
ادامه بارش پراکنده در ارتفاعات البرز
ادامه بارش پراکنده در ارتفاعات البرز
کاسبی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت با سهام عدالت
کاسبی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت با سهام عدالت
12
بازدید نوروزی استاندار البرز از مرکز نگهداری سالمندان معلول کرج
2
ویدئو؛ اینجوری گل رز رنگارنگ درست کنید
روزنامه المصری «الیوم»: اکنون زمان آغاز گفتگو با ایران است
روزنامه المصری «الیوم»: اکنون زمان آغاز گفتگو با ایران است
بی‌کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی در سال ۹۵
بی کیفیت ترین خودروهای تولیدی در سال ۹۵ را بشناسید
ادعاهای عجیبب اردوغان علیه ایران
ادعاهای عجیبب اردوغان علیه ایران
1
تنفر چینی ها از فوتبال ایران به خاطر حرکت یازده سال پیش + عکس و فیلم
اولین شهادت در دفاع از حرم در سال ۹۶ | خواجه صالحانی
اولین شهادت در دفاع از حرم در سال ۹۶ | خواجه صالحانی
1
دستور لاریجانی برای تامین اعتبار ۵ طرح عمرانی فرهنگی در ساوجبلاغ
2
پیاده روی تیم اورژانس کلاردشت برای مداوای بانوی مسن
به گزارش خبرگزاری مهر، روز شنبه، پنجم فروردین، قیمت هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید در جریان معاملات بازار آزاد تهران با ۴ هزار تومان افزایش نسبت به ایام پیش از نوروز از یک میلیون و ۱۹۶ هزار و۸۰۰ تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

روز شنبه همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۴۳ دلار و ۹۰ سنت، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۵ هزار و ۸۹۵ تومان، دلار ۳۷۶۷ تومان، یورو ۴۱۲۰ تومان، درهم امارات ۱۰۵۸ تومان، پوند ۴۷۸۱ تومان و لیر ترکیه ۱۰۸۰ تومان است.
سکه طرح جدید گران شد
تشریح برنامه پروازی هواپیماهای برجامی در نوروز ۹۶
تشریح برنامه پروازی هواپیماهای برجامی در نوروز ۹۶
6
گزارش تصویری؛ ورود سومین هواپیمای ایران ایر