تارخ انتشار: یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
کد خبر : 40299
چاپ خبر
بازدیدها: 996

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛

دلیل بروز اختلافات در مذاکرات هسته‌ ای

13-10-15-15446ظ

کرج رسا: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شبکه العالم با اشاره به دلیل بروز اختلافات در مذاکرات هسته‌ ای تأکید کرد، ایران اهل مذاکره است اما زیر بار سلطه و زیاده طلبی نخواهد رفت.

به گزارش کرج رسا، “حسین نقوی حسینی” در مصاحبه با شبکه العالم درباره برداشت خود از این دور از مذاکرات بین ایران و گروه ۵+۱ گفت: از آنجا که ما در آستانه تدوین توافق نهایی هستیم و بنا است که بعد از این همه دور مذاکرات در ژنو و وین حالا به توافق برسیم، و همچنین بعد از توافق اولیه و راستی آزمایی طرفین، برای آمادگی رسیدن به توافق را پشت سرگذاشتیم؛ در وین چهار اختلاف نظرها بروز کرد و نشان داد که بین جمهوری اسلامی ایران و گروه۵+۱ در اغلب موارد فاصله خیلی زیادی وجود دارد.

* نوع اختلافات در مذاکرات هسته‌ ای

وی در ادامه اختلافات بین طرفین را اینگونه بر شمرد: حق غنی سازی، درصد غنی سازی، غنی سازی ۲۰ درصد، فعالیت راکتور آب سنگین اراک، و موارد غیرهسته‌ای که اصلا بنا نبوده در مذاکرات درباره آن صحبت شود، مثل سیستم دفاعی کشور و سیستم موشکی کشور ما. همچنین تحقیق و توسعه درفناوری هسته ای، نوع سانتریفویژها، تعداد سانتیفیوژها و سایت‌های فعالیت هسته ای، از جمله مواردی است که جمهوری اسلامی ایران با گروه ۵+۱ به شدت اختلاف دارد.

* دلیل بروز اختلافات در مذاکرات هسته‌ ای

نقوی حسینی اختلافات را بسیار عمیق توصیف کرد و گفت: دلیل این اختلافات به جمهوری اسلامی ایران برنمی گردد، بلکه حاصل از خود برتربینی و عهد شکنی و زیاده طلبی غربیها است. چون آنها زیاده طلبی می کنند، طبیعی است که تیم مذاکره کننده ما، نمی تواند به این زیاده طلبی‌ها پاسخ مثبت بدهد.

* ادامه مذاکرات در وضعیت کنونی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره توافق طرفین برای ادامه مذاکرات درسایه وضعیت کنونی گفت: علت اینکه جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکرات شد و مقام معظم رهبری اجازه دادند که ما وارد مذاکرات شویم، این بود که غربیها با استفاده از رسانه های تحت سلطه خودشان به افکار عمومی جهان تفهیم کرده بودند که ایران اهل گفت وگو نیست و مذاکره نمی کند.

وی افزود: آنها می خواستند از این بحث این نتیجه را به افکار عمومی القا کنند که علت خودداری ایران از مذاکره این است که کارهای پنهانی انجام می دهد و حتما دارد سلاح هسته ای می سازد.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: آنها این را در افکار عمومی تزریق کرده بودند.

نقوی حسینی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با ورود باصلابت و محکم خودش به مذاکرات می خواست این نقشه را در افکار عمومی جهان نقش برآب بکند و بگوید که ما هم اهل مذاکره هستیم و هم منطق داریم و هم هیچ کار پنهانی نداریم. ما در سایه بازرسی ها که در توافق اولیه پذیرفتیم نه تنها به کل تعهدات در توافق اولیه عمل کردیم، بلکه اقدامات داوطلبانه انجام دادیم تا کاملا این اطمینان را ایجاد کنیم که ما هیچ اقدام پنهانی نداریم.

وی ادامه داد: بنابراین اصرار و صلابت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات این بود که این اهرم را از دست غربیها بگیرد که به ملت های دنیا نگویند که ایران اهل مذاکره نیست و دارد کار پنهانی می کند. ما هیچ کار پنهانی نمی کنیم و اهل مذاکره هستیم اما زیر بار سلطه و زیاده طلبی نخواهیم رفت. مطابق همان توافق حرکت بکنند، ما هم پاسخ خواهیم داد.

 * طولانی بودن زمان تعهدات غربی‌ها

نقوی حسینی با اشاره به اجرا نشدن تعهدات غربی ها، اظهار داشت: جدول زمان بندی که غربی‌ها به دنبال آن هستند به این جهت بلند مدت تنظیم شده است که تعهداتی که ما در توافق اولیه پذیرفته ایم، فوریت داشتند. یعنی ما فوری باید متوقف کنیم و فوری اکسید کنیم. اما تعهدات آنها در یک بازه زمانی دو دهه‌ای انجام شود. و همانطور که همه عملکرد ما را دیدند اقدامات ما فوریتی بود اما مبالغی که قرار بود آنها پرداخت کنند در ۸ قسط و طی ۶ ماه بود، که هنوز یک دلار از آن را نتوانسته ایم استفاده کنیم. بنابراین بیشتر به دنبال این هستند که تعهدات خود را در کوتاه مدت انجام ندهند.

نقوی حسینی درباره مدت زمان مذاکره ایران با ۵+۱ گفت: ما با توجه به یک چارچوب وارد مذاکرات شدیم . جمهوری اسلامی مصمم بود مذاکرات را انجام دهد تا توطئه غربی‌ها علیه ما خنثی شود و اجازه آن را هم مقام معظم رهبری دادند. و برای ادامه آن هم در چارچوب حفظ منافع کلی کشور و خطوط قرمز عمل کردیم که هیچ تیم مذاکره کننده ای خارج از این چارچوب عمل نخواهد کرد.

* به نتایج مذاکرات خوش بین نیستیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: اما با این وجود به نتایج مذاکرات خوش بین نیستیم چون دشمن خودمان را می شناسیم. غربی هایی که ادعای مذاکره دارند، دروغ می گویند و پابیند به نتایج مذاکرات نیستند.

 * پازل غربی‌ها برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: ما بعد از دور اول توافقها، نشانه‌های مختلفی از رفتار غربی‌ها دیدیم که خواهان ادامه مذاکره نیستند و تحت تاثیر صهیونیست‌ها قصد متهم کردن ایران و قطع کردن مذاکرات را دارند؛ مانند صدور قطعنامه پارلمان اورپا ، افزایش تحریم ها از طرف انگلستان، اخراج دانشجویان ما از دانشگاههای نروژ، اظهار نظرهای اخیر وزیرخارجه کانادا، اقدام آرژانتین مبنی بر لغو توافق.

وی ادامه داد: همه این رفتارها نشانگر این است که آنها دنبال پازلی برای به بن بست کشاندن مذاکرات هستند اما نمی خواهند خودشان مسؤولیت این امر را بپذیرند. وگرنه ما منطق و استدلال داریم. می گوییم رآکتور تهران به سوخت ۲۰ درصد نیاز دارد یا برای ما تهیه کنند یا خودمان تهیه کنیم . اما آنها با هردو مسأله مخالفت می کنند. ما قرار است ۱۰ نیروگاه بسازیم که نیروگاه بوشهر فقط یکی از آنها است که ۴۰ هزار سانتریفیوژ نیاز دارد. پس برای ۹ نیروگاه دیگر چه کسی قرار است سانتریفیوژهای ما را تامین کند؟

* امیدی به آمریکایی‌ها نیست

نقوی حسینی گفت: ما از آمریکایی‌ها انتظاری نداریم زیرا در این دوره برای ما بسیار جای تعجب است که آنها قبل از مذاکرات برای کسب تکلیف سراغ رژیم صهیونیستی می روند، و بعد از مذاکرات هم مقامات امریکایی سراغ رژیم صهیونیستی رفتند تا گزارش دهند.

وی تأکید کرد: پس امیدی به امریکا نیست. ما ان پی تی را پذیرفته ایم و انتظار داریم همان طور که تکالیفی که به ما تحمیل شده و آن را انجام می دهیم حقوقی هم که در ان پی تی برایمان در نظر گرفته شده رعایت شود. ما از اروپایی ها انتظار داریم که دنباله روی آمریکا نباشند. آنها نمی توانند فناوری هسته ای ما را به عنوان یک کشور مستقل نادیده بگیرند.

* تجاربی که باید در توافقنامه نهایی باید به آنها توجه کرد

نقوی حسینی اظهار داشت: در توافق اولیه طرف مقابل با استفاده از بار حقوقی کلمات توانست اهدافی را دنبال کند؛ اگر متن توافق اینجا باشد و جمله به جمله و کلمه به کلمه قرائت کنیم متوجه می‌شویم که آنها به هرحال از فضای گفتمانی در حوزه مکالمات انگلیسی استفاده کردند، کلماتی به کار بردند که بار حقوقی خطرناکی داشت.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده ما در متن نهایی باید به این نکته کاملا توجه کند، مثلا در توافق اولیه آمده ایران حق غنی سازی دارد اما نیازهای غنی سازی ایران را ما باید تشخیص دهیم یعنی جمهوری اسلامی ایران پس از توافق نهایی به عنوان یک کشور عادی از فردا باید برود از آنها اجازه بگیرد که برای چه کاری غنی سازی کند، و برای چه کاری غنی سازی نکند؛ این در توافق اولیه آمده و اشتباه بزرگی بود؛ لذا این تجربه را باید مد نظر داشته باشند و در تدوین متن نهایی این نوع کلمات و جملات که بار عمومی خاصی دارد به کار برده نشود.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده باید حواسش بسیار جمع باشد و از آن تجربه بیاموزد تا در توافق نهایی دچار مشکلی نشود.

* تدوین توافقنامه نهایی به فارسی و انگلیسی

نقوی حسینی تأکید کرد: متن باید به هر دو زبان نوشته شود، یعنی همزمان در هر متنی که توافق می کنند به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شود، چون در توافق اولیه دیدیم وقتی که متن انگلیسی منتشر شد ما ان را ترجمه کردیم مقامات آمریکایی و برخی مقامات اروپائی گفتند نه منظور این نیست این اصطلاحات معنایش این است، بنابراین به اعتقاد ما تیم مذاکره باید زیر بار نوشتن یه طرفه متن انگلیسی نرود و لو اینکه به زبان انگلیسی مسلط هم باشد؛ باید همزمان هر بندی که به انگلیسی نوشته می شود فارسی آن هم نوشته شود؛ ما بدانیم انها هم بدانند که ما چه می خوایم و آنها چه می خواهند.

* چه زمانی پیشنهادها درباره تأسیسات اراک پذیرفته می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر پیشنهادها و تغییرات در ارتباط با تأسیسات آب سنگین اراک در حد معقول باشد و نیازهای ما را تأمین کند؛ ما این پیشنهادها را قبول داریم؛ ولی اگر این پیشنهادها معقول نباشد یعنی ماهیت آب سنگین اراک را تغییر دهد و نتواند پاسخگوی صنعت هسته ای ما باشد، قطعا خط قرمز ما خواهد بود و تیم مذاکره کننده ما حق ندارد از آن عبور کند.

* خطوط قرمز

نقوی حسینی در ادامه خطوط قرمز را اینگونه بر شمرد: حق هسته ای جمهوری اسلامی ایران، رفع نیازهای هسته ای کشور، تحقیق و پژوهش در حوزه هسته‌ای، استفاده از نسل‌های مختلف سانترفیوژ، رفع نیاز هسته‌ای کشور، مانند ساخت کشتی هایی در آینده که نیاز به سوخت غنی شده با درصد بالا داشته باشد، هر محدودیتی که ما را محروم کند از غنی سازی اورانیوم.

نقوی حسینی تأکید کرد: تیم مذاکره کننده ما حق عبور از این خطوط قرمز را ندارد.

* موضوع‌ های بی ربط در مذاکرات هسته‌ ای

نقوی حسینی درباره مطرح شدن موضوعات بی ربطی مانند حمایت ایران از جنبش های مقاومت در لبنان و فلسطین در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: کیسینجر سه ماه قبل در شورای روابط خارجی آمریکا جمله‌ای را مطرح کرد که هدف غربی‌ها را از مذاکرات به خوبی آشکار ‌می‌کند. کیسینجر گفت “اگر ایران از ادعاهای انقلابی خود دست برارد و به جایگاه قبل از انقلاب باز گردد دیگر دلیلی ندارد که غربی‌ها با ایران مقابله ای داشته باشند”. اصل موضوع نه مذاکرات هسته‌ای است و نه آینده بشریت و حقوق بشر، و تروریسم؛ همه اینها بهانه است.

 

دلیل بروز اختلافات در مذاکرات هسته‌ای

حسین نقوی حسینی و اسماعیل کوثری در برنامه من طهران شبکه العالم

 

نقوی حسینی تأکید کرد: هرگروه تروریستی را که دنبال کنید، آمریکایی ها پشت آنها قرار دارند. آمریکایی ها رسما در کنگره تصریح می‌کنند که باید از گروه‌های تروریستی حمایت مالی شود، و این موضوع رسما در بودجه سالانه خودشان تصویب می کنند؛ آنها مصوب می کنند که باید به گروه های تروریستی در سوریه کمک مالی و تسلیحاتی شود. آمریکایی ها همه جای دنیا را قلمرو خودشان می دانند.

* عربستان در دام آمریکایی ها و اسرائیلی ها افتاد

نقوی حسینی درباره دعوت وزیرخارجه عربستان از محمد جواد ظریف برای سفر به عربستان در آستانه دور چهارم مذاکرات؛ گفت: ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه و تأثیر گذار در جهان اسلام هستند، و همکاری دو کشور می‌تواند به کسب منافع برای کل جهان اسلام ختم شود.

وی افزود: ایران همواره به دنبال روابط مسالمت آمیز با همه کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی بوده است.  ولی قدرتهایی مثل آمریکا و رژیم اشغالگر قدس برای تأمین منافع خود رد خاورمیانه از سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن استفاده کردند و عربستان را تحریک کردند که ایران درحال بزرگ شدن در منطقه است و جای عربستان را تنگ می کند.

نقوی حسینی با بیان اینکه عربستان در دام آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها افتاد، اظهار داشت: هر زمانی که عربستانی‌ها به واقعیت‌های منطقه پی‌ببرند و بدانند که ایران کشور دوست و مسلمان در جهان اسلام است، قطعا واقع‌بین می‌شوند و متوجه می‌شوند که با روابط گرم با ایران می توانند منافع جهان اسلام و منطقه را تأمین کنند.

نقوی حسینی تأکید کرد: ولی آنجایی که دچار اشتباه می‌شوند، درنتیجه اثری است که آمریکایی‌ها و صهیونیستها می گذارند، و فاصله بین ایران و عربستان را زیاد می‌کنند و عربستانی ها را در جریانهای دیگری می اندازند.

نقوی حسینی اظهار داشت: امیدواریم که مقامات عربستان به این واقعیت پی ببرند که اگر ایران و عربستان در کنار همدیگر باشند قدرتهای سلطه گر و صهیونیستهای متجاوز نمی توانند به حقوق ملتهای مسلمان تجاوز کنند.

* اختلاف شدید در همه بندهای توافق

“اسماعیل کوثری” عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با العالم با اشاره به سخنان نقوی حسینی درباره اختلافات گفت: ما به این مسأله خوشبین نبودیم زیرا توافق مقدماتی که صورت گرفت، در اصل از همان موقع نشان داد که اختلاف شدیدی در همه موضوعات و بندهای توافقی واقعا وجود دارد که شاید هشت یا ۹ مورد آن را آقای نقوی حسینی اشاره کردند و باید بگوییم که بیش از اینها است.

کوثری افزود: یکی از موارد (اختلافات) که من اضافه می‌کنم، بحث برداشتن تحریم ها است. مورد دیگر زمان است، زیرا زمانی که آنها می خواهند بسیار زیاد است درحالیکه ما می گوییم باید کوتاه مدت باشد یعنی حداکثر ۲ یا ۳ دوره ۶ ماهه باشد؛ نه اینکه ۱۰ ساله یا ۲۰ ساله یا باشد.

کوثری درباره دلیل خوشبین نبودن به توافق اظهار داشت: در همان توافق مقدماتی که ما آن را قبول کردیم، متاسفانه طرف مقابل مخصوصا آمریکایها نگذاشتند که حتی همان توافقات خودشان، به اجرا دربیاید. در رابطه با بحث پولها که بلوکه شده بود، به ظاهر در حساب ایران ریخته اند اما هیچ کدام نتوانستند برداشت بکنند، یا اینکه درزمینه کشتیرانی، هیچ تغییری در آن حاصل نشده است؛ یا در بحث هواپیما و قطعات هواپیما هیچ تغییری نشده است. فقط می گویند اروپایی ها و آمریکایی ها تقریبا یک لحن خیلی بهتری نسبت به گذشته دارند. وگرنه اینکه به اصطلاح خواسته باشیم بگوییم اقدامی در این رابطه شده است که ما خوشبین به این مسأله باشیم، باید بگوییم که تا بحال ما چنین چیزی را در عمل ندیده ایم.

* دلیل تلاش غرب برای طولانی کردن مذاکرات

اسماعیل کوثری درباره علت تلاش غرب برای طولانی کردن مذاکرات گفت: علت اینکه غربیها می خواهند مذاکرات طولانی شود این است که فکر می کنند آن مواردی که خواسته خودشان است مثلا در رابطه با بحث ۲۰ درصد، در رابطه با بحث تعداد سانتریفیوژها که به اصطلاح می خواهند محدود کنند، یا بحث راکتور اراک که ۴۰ مگاواتی است و آن را به ۱۰ مگاوات کاهش دهند، یا اینکه پلوتونیوم آن را ضعیف تر بکنند؛ آنها می خواهند با طولانی کردن مدت انجام تعهدات خود کاری کنند که ما به اهداف خودمان نرسیم.

کوثری ادامه داد: هدف ما این است که نیاز خود را به انرژی تامین کنیم. برای نمونه ما قصد تولید سوخت ۲۰ در صد نداشتیم اما چون آن را به ما ندادند ما تولید کردیم. مجلس هفتم ده سال پیش به دولت ابلاغ کرد که باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند. همین الان نیروگاه بوشهر در حدود سالیانه ۳۰ تن اورانیوم غنی شده ی ۳ و نیم تا ۵ درصد نیاز داردکه تعداد سانتریفیوژهای ما باید دست کم ۳۰ تا ۴۰ هزار از نوع نسل جدید آن باشد.

* نگرانی صهیونیستها از توافق در مذاکرات

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: صهیونیست‌ها و عربستان از حصول توافق نگران هستند و اعمال فشار می کنند، چون این توافق به ضرر آنها است. پس بهتر است آنها ابتدا نگرانی را از سوی صهیونیست‌ها حل کنند وگرنه ایران در مذاکرات خود شفاف است و ما زیر بار هر خواسته آنها نخواهیم رفت مگر در چارچوب قانون.

* جنگ روانی برای مقصر نشان دادن ایران

کوثری تأکید کرد: رژیم صهیونیستی حتی عضو آژانس هم نیست پس ما که عضو هستیم باید حقوق ما در چارچوب عضویت مان رعایت شود در صورتی که می‌بینیم آژانس به امریکا و آلمان و فرانسه ابلاغ می کند و آنها سوخت ۲۰ درصد به ما نمی دهند و نگرانی ما هم از همین رفتارها است. آنها دارند جنگ روانی به راه می اندازند تا ایران را به جهان به عنوان مقصر نشان دهند.

* به پروازهای اروپا هنوز سوخت داده نمی‌شود

کوثری تأکید کرد: تا همین الان به هواپیماهای ما در پرواز به اروپا سوخت نمی دهند، کجای این کار واقعگرایی است؛ این درحالی است که ما که در چارچوب قانون عمل می کنیم و دوربین ها و بازرسان به صورت دائم در حال بازرسی هستند؛ این درحالی است که حتی این بازرسها جاسوس هم هستند.

کوثری با این حال گفت: ما به دنیا نشان دادیم در گفتار، مذاکرات و مخصوصا عمل صادق هستیم، با این که به ضررمان بود اما چون تیم مذاکره کننده توافق کرده بود، لذا عمل کردیم.

وی ادامه داد: ما صداقت خود را در عمل به دنیا نشان دادیم، اما طرف مقابل به هیچ وجه این کار را نکرد. البته این کار تا مقطعی قابل قبول است؛ زیرا منافع باید دو طرفه باشد و همانطور که اونها نفع بردند ماهم باید نفع ببریم.
کوثری اظهار داشت: برد – بردی که اقای ظریف گفتند باید برای دو طرف باشه، نه فقط برای یک طرف.

* فشارهای رژیم صهیونیستی بر اروپا و آمریکا

کوثری درباره ادعای صهیونیستها درباره سامانه‌های موشکی ایران با وجود بی ارتباط بودن این موضوع به مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد که هیچ کشوری در منطقه از این رژیم برتری قدرت داشته باشد. رژیم اشغالگر قدس خودش ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلاهک اتمی دارد، ولی چرا آمریکا و اروپا اعتراضی به این رژیم نمی کنند.

کوثری ادامه داد: چرا رژیم صهیونیستی باید به آمریکا و اروپا فشار بیاورد، که ایران موشک دور برد نداشته باشد.

کوثری تأکید کرد: این امر غیر منطقی است؛ ایران با توانمندی خود، موشک دوربرد را خودش ساخته و امکاناتی را برای دفاع از خود فراهم کرده است. ما در جهت دفاع از سرزمین خودمان این اقدامات را انجام داده‌ایم و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که تیم مذاکره کننده وارد این حریم شود، زیرا این مسأله‌ای دفاعی است.

* تأثیر بحران اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای

کوثری درباره ادعای تأثیر مثبت بحران اوکراین بر مذاکرات هسته ای گفت: به نظر من این حرف درست نیست؛ شاید در رابطه با روسیه و آمریکا تأثیرات مستقیمی داشته باشد ولی در ارتباط با ایران نمی توان گفت که ایران بخواهد از وضعیت اوکراین استفاده کند. ما در جهت صلح بین مردم و زندگی عادی آنها حرکت می کنیم.

کوثری اظهار داشت: اما این آمریکایی ها و اروپایی ها بودند که با دخالت مستقیم در اوکراین اوضاع این کشور را به اینجا کشیدند. ما بحث مذاکره خودمان را با دیدگاه ها و منطقه و استدلال قوی خودمان دنبال می کنیم، ولی البته به بحث اوکراین بی تفاوت نیستیم.

* روابط با عربستان

کوثری درباره دعوت عربستان سعودی از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به این کشور گفت: عربستان سعودی در وضعیت کنونی در سوریه کاملا شکست خورده است. ما بالاخره می دانیم که آنها هنگامی که نتوانستند از بعد نظامی و یا ارسال نیرو و امکانات و تجهیزات و مهمات و هزینه کردن بیش از ۲۵ میلیارد دلار برای از بین بردن نظام سوریه کار خود را پیش ببرند؛ و اکنون به طرف ما آمده اند.

وی با بیان اینکه ایران هیچ مشکلی برای مذاکره با عربستان ندارد، ادامه داد: ما همیشه می خواستیم با عربستان ارتباط داشته باشیم؛ ولی آنها فرار می کردند و می خواستند که خودشان را در دامان آمریکا و اسرائیل قرار دهند.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
وزش باد شدید و گردوخاک برای 2 روز آینده البرز
وزش باد شدید و گرد و خاک برای ۲ روز آینده البرز
درخواست مهران مدیری از دولت جدید برای تحقق وعده‌ها
درخواست مهران مدیری از دولت جدید برای تحقق وعده ها
پلمپ یک باشگاه ورزشی در کرج
پلمب یک باشگاه ورزشی در کرج
مخالفت وزیر کشور با استعفای استاندار کرمان
مخالفت وزیر کشور با استعفای استاندار کرمان
شیوه نامه نقل و انتقال فرهنگیان در البرز ابلاغ شد
شیوه نامه نقل و انتقال فرهنگیان در البرز ابلاغ شد
اولین ربات پلیس جهان در دبی به خیابان ها آمد
اولین ربات پلیس جهان در دبی به خیابان ها آمد
انهدام باند قاچاقچیان مواد مخدر در فردیس
انهدام باند قاچاقچیان مواد مخدر در فردیس
شطرنج باز البرزی قهرمان مسابقات شطرنج پیشکسوتان ایران
شطرنج باز البرزی قهرمان مسابقات شطرنج پیشکسوتان ایران
زمان روزه داری
اینفوگرافیک؛ تفاوت مدت زمان روزه داری در ایران و جهان
مقام ارشد چین اعدام شد
مقام ارشد چین اعدام شد
کشف 2 هزارلیتر سوخت قاچاق در ساوجبلاغ
کشف ۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در ساوجبلاغ
ستاره موناکو به منچسترسیتی پیوست
ستاره موناکو به منچسترسیتی پیوست
سهم 40 درصدی مهریه از زندانیان دیه
سهم ۴۰ درصدی مهریه از زندانیان دیه
به گزارش ایسنا، مصوبه هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری که به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، با ایجاد حواشی مختلفی توسط برخی همراه بود. ایراد وارده مربوط به بند ۲ این مصوبه مبنی بر "مسئولیت تطابق تولید، توزیع و عرضه بنزین با استاندارد ملی به شماره ۴۹۰۴ به عهده وزارت نفت" بود، نکته‌ای که نه تنها به عنوان ضعف تلقی نمی‌شود بلکه تصمیمی اصلاحی توسط دولت بود تا مشکل ایجاد شده در سال ۱۳۸۴ توسط دولت نهم را برطرف سازد.

ایرادگیرندگان در خصوص بند ۲ مصوبه هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ معتقد بودند که سازمان ملی استاندارد از بند ۲ مصوبه مذکور حذف شده و این موضوع را به عنوان نقطه ضعف تلقی کردند.

این در حالی است که در بند سوم مصوبه مورد اشاره "نظارت بر حسن اجرای این تصویب‌نامه به عهده سازمان ملی استاندارد ایران و تعیین اولویت‌های توزیع بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است."

اتفاق ناخوشایندی که در دولت نهم و در سال ۱۳۸۴ صورت پذیرفته این بود که به موجب تفاهمنامه‌ای (مابین معاونان وقت وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد) مسئولیت تطابق تولید، توزیع و عرضه بنزین و نظارت بر حسن اجرای آن به مرجع واردکننده که وزارت نفت بود، واگذار شد.

قطعا تجمیع مسئولیت تطابق تولید و توزیع و عرضه بنزین با استاندارد ملی و نیز نظارت بر حسن اجرای این مساله در یک نهاد مشکل‌آفرین بوده و با توجه به اینکه اگر به یک نهاد هم مسئولیت اجرا و هم مسئولیت نظارت داده شود امکان پاسخگویی وجود ندارد و ممکن است تخلفاتی نیز صورت گیرد بنابراین هیات وزیران در اردیبهشت ماه سال جاری تصمیم گرفت تا مصوبه جدیدی را ابلاغ کند که موجب اصلاح تصمیم اتخاذ شده در دولت نهم است.

جهانبخش سنجابی ـ معاون کیفیت و ارزیابی سازمان ملی استاندارد ایران ـ در گفت‌وگو با ایسنا و در ارتباط با مصوبه هیات وزیران در جلسه ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به اینکه استاندارد ملی برای بنزین و گازوئیل وجود دارد و به موجب مصوبه شورای عالی استاندارد، استاندارد ۴۹۰۴ مشمول استاندارد اجباری در کشور بود، اظهار کرد: با این مفهوم که ارائه بنزین در کشور مغایر استاندارد ملی، ممنوعیت داشته و فارغ از اینکه چند محصولی است باید فصل ممیزی بین مسئولیت و نظارت را با یکدیگر تعریف کنیم.

وی ادامه داد: ارائه‌دهنده یک محصول اعم از اینکه کالا یا خدمت باشد قطعا در مواجهه با موضوعات استاندارد یا کیفیت پاسخگوست یعنی مرجع پاسخگویی در قبال رعایت استاندارد یا کیفیت محصول با تولیدکننده محصول یا عرضه‌کننده آن است.

معاون کیفیت و ارزیابی سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در کشورهای مختلف نهادهای متفاوتی برای نظارت بر این مسئولیت تعریف شده‌اند، خاطرنشان کرد: در کشور ما هر محصولی که مشمول استاندارد اجباری شود نظارت بر آن بر عهده سازمان ملی استاندارد است. بر همین اساس مفهوم این است که اگر پالایشگاه‌ها در واقع نسبت به تولید بنزین مبادرت می‌کردند و در صورتی که وزارت نفت نسبت به واردات بنزین اقدام می‌کرد باید رعایت استاندارد ملی را انجام می‌داد.

وی ادامه داد: علیرغم تسریع قانونی در این زمینه و مجزا بودن مصونیت و نظارت در این خصوص به موجب تفاهمنامه‌ای که در دولت نهم مدنظر قرار گرفت صورت جلسه‌ای تنظیم شد که در واقع مسئولیت نظارت بر رعایت استانداردهای بنزین را نیز به مرجع واردکننده و ناظر بر تولید محصول واگذار می‌کرد.

سنجابی با بیان اینکه به عبارت دیگر مسئولیت و نظارت در یک نهاد یا واحد تجمیع می‌شد، گفت: طبیعی است که اگر واحدی مسئولیت داشته باشد باید در قبال ناظر پاسخگو بوده و جمع جبری مسئولیت و نظارت در یک شخص یا نهاد یا واحد امکان‌پذیر نیست در صورتیکه متاسفانه در دولت نهم استراتژی اتخاذ شده مدنظر قرار گرفت و با توجیهاتی که مسئولان در آن زمان داشتند تا پایان دولت دهم این موضوع ادامه داشت.

معاون کیفیت و ارزیابی سازمان ملی استاندارد ایران در مورد عملکرد دولت یازدهم در قبال این تفاهمنامه و تصمیم اتخاذ شده که مسئولیت نظارت در خصوص تولید و عرضه بنزین را در اختیار یک نهاد قرار می‌داد، تصریح کرد: با استقرار دولت یازدهم یکی از اتفاقات مثبت این بود که سازمان ملی استاندارد به دلیل تکلیف قانونی در حوزه نظارت نسبت به صورتجلسه مربوطه در دولت نهم اقدام کرد و وظیفه نظارتی‌اش را بازپس گرفت تا مسئولیت و پاسخگویی در این زمینه در وزارت نفت متمرکز شود و این وزارتخانه نسبت به نهادی دیگر پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به مشکلاتی که در حوزه تولید بنزین برابر استاندارد ملی وجود داشت دولت برنامه اجرایی را تصویب کرد که به موجب آن وزارت نفت مکلف شد تا پایان سال ۱۳۹۷ در کل کشور بنزین با استاندارد ملی توزیع کند و این اقدام بر عهده وزارتخانه مربوطه نهاده شده است.

سنجابی با اشاره به اینکه اگر سازمان ملی استاندارد نمونه‌گیری و نظارت را در این راستا انجام دهد اگر مغایرتی وجود داشته باشد باید وزارت نفت نسبت به آن پاسخ دهد، بیان کرد: مصوبه مربوطه توسط هیات وزیران در اردیبهشت ماه سال جاری یکی از کارشناسی‌ترین تصمیمات و منطبق بر قانون بوده است که اشتباه صورت گرفته در دولت نهم و دهم را اصلاح می‌کند.

معاون کیفیت و ارزیابی سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه تصمیم اتخاذ شده در دولت نهم عوارض خود را طی سالیان گذشته نشان داد، گفت: ما در کشور طی این سال‌ها و پس از تصمیم اتخاذ شده توسط دولت نهم در سال ۱۳۸۴ مواجه شدیم با تولید بنزین‌های پتروشیمی و بنزین‌هایی که مواد آلاینده آن چندین برابر میزان مجاز استاندارد ملی بود که در واقع حوادث زیست محیطی و آلایندگی را به دلیل آلوده بودن بنزین‌ها در سطح شهرها ایجاد کرد.

وی ادامه داد: طی آن سالها دیدیم که تعداد روزهای هوای سالم از دو رقم بالاتر نمی‌رفت و با مصوبه اخیر هیات وزیران وظیفه وزارت نفت کاملا احصاء شده و باید در این رابطه مسئولیت خود را بپذیرد.

سنجابی با بیان اینکه در این مصوبه برای سازمان ملی استاندارد نیز وظایف مربوطه تعریف شده است، گفت: برای سازمان ملی استاندارد نیز وظیفه نظارتی تعیین شده و وزارت نفت را نسبت به این سازمان و نیز کلان حاکمیت پاسخگو می‌کند.
اصلاح تصمیم نادرست «بنزینی» دولت احمدی نژاد/ تفاهم نامه سازمان استاندارد و وزارت نفت ابطال شد
یک نظامی آمریکایی در سوریه کشته شد
یک نظامی آمریکایی در سوریه کشته شد
سرنگونی پهپاد "اسرائیلی" در سوریه
سرنگونی پهپاد اسرائیلی در سوریه
سهمیه نفت سفید البرز اعلام شد
سهمیه نفت سفید البرز اعلام شد
فعالیت های ویژه انتقال خون البرز در ماه مبارک رمضان
فعالیت های ویژه انتقال خون البرز در ماه مبارک رمضان
مدیر لخویا: باید مراقب پرسپولیس در بازی برگشت باشیم
مدیر لخویا: باید مراقب پرسپولیس در بازی برگشت باشیم
پشه
از ضد پشه طبیعی استفاده کنید!