تارخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
کد خبر : 15764
چاپ خبر
بازدیدها: 325

راه حل پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی چیست؟

بیماری قلبی1

کرج رسا: ۴۰ درصد مرگ و میرها در کشورهای پیشرفته و ۲۵ درصد در کشورهای در حال توسعه ناشی از بیماری‌ های قلبی عروقی است. اما روش های مشخصی برای پیشگیری از این بیماری ها وجود دارد.

 به گزارش کرج رسا، عوامل زیادی در بروز بیماری‌ های قلبی- عروقی مؤثرند که از مهمترین آنها می‌توان اختلال در چربی‌ های خون، فشار خون بالا، چاقی، کم تحرکی، استرس، فشارهای روحی- روانی، استعمال دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و مصرف زیاد روغن و چربی را نام برد.

مصرف زیاد روغن و چربی در برنامه غذایی روزانه علاوه بر اینکه خطر بروز بیماری‌ های قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد با افزایش دریافت کالری که در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود، در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

اضافه وزن و چاقی زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری‌ های غیرواگیر از جمله دیابت و انواع سرطان‌ ها فراهم می‌کند. کاهش مصرف روغن و چربی و استفاده درست از روغن‌ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ ها دارد.

* با رعایت نکات زیر در مصرف چربی و روغن می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی پیشگیری کنید:

– مصرف فست‌فودها از جمله سوسیس، کالباس و پیتزا که حاوی چربی زیادی هستند را به حداقل برسانید.

– غذاهای چرب و سرخ شده را که حاوی مقدار زیادی روغن هستند مصرف نکنید. به جای سرخ کردن غذا بهتر است آن را به صورت آب‌پز، تنوری، بخارپز یا کبابی مصرف شود یا در صورت تمایل به سرخ کردن، به تفت دادن آن با مقدار کم روغن و در زمان کوتاه اکتفا شود. حتماً از روغن‌ مخصوص سرخ‌ کردنی استفاده شود.

– در تهیه غذاهایی که به سرخ کردن نیاز ندارند حداقل مقدار روغن و از نوع روغن مایع استفاده کنید.

– شیر و ماست کم‌چرب (کمتر از ۲.۵ درصد چربی) را جایگزین انواع پرچرب آن کنید. شیر و ماست پرچرب دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع است که تنگی و انسداد عروق و در نهایت سکته قلبی را به دنبال دارد ضمن اینکه به دلیل بالا بودن میزان کالری آن موجب اضافه وزن و چاقی نیز می‌شود.

– پنیر خامه‌ای مملو از چربی است. به جای آن از پنیر کم‌چرب و کم نمک استفاده کنید.

– از کره، سرشیر و خامه کمتر استفاده کنید. این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی حیوانی هستند و می‌توانند موجب اضافه وزن و چاقی و همچنین افزایش کلسترول خون بشوند.

– شیرینی‌های خامه‌ای حاوی چربی زیادی هستند به جای آن از شیرینی‌های ساده و به مقدار کم استفاده کنید.

– به جای گوشت های پرچرب از گوشت‌های کم‌چرب استفاده کنید و چربی قابل رویت گوشت را قبل از پخت تا آنجا که ممکن است جدا کنید قبل از طبخ مرغ نیز پوست آن را جدا کنید.

– کله پاچه و مغز حاوی مقادیر زیادی چربی (کلسترول) است و مصرف آن‌ها باید محدود شود.

– مصرف روغن را به حداقل برسانید و غذاها را با روغن کم بپزید. مصرف زیاده از حد روغن باعث بروز اضافه وزن و چاقی شده و امکان افزایش کلسترول بد (LDL)، افزایش فشار خون و در نتیجه خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی را فراهم می‌آورد. حداکثر ۳۰-۲۵ درصد انرژی دریافتی روزانه باید از چربی‌ها تامین شود.

– روغن زیتون از منابع خوب روغن و حاوی اسید اولئیک فراوان است که مصرف متعادل آن با کاهش کلسترول خون برای سلامت قلب و عروق مفید است.

– روغن زیتون از مصارف مختلف پخت مناسب است ولی همانند سایر روغن‌های مایع به حرارت بالا حساس است. مصرف روغن زیتون به عنوان جایگزین سس‌های سالاد توصیه می‌شود.

– روغن نباتی جامد را حذف کنید و به جای آن از انواع روغن‌ مایع از جمله کلزا، آفتابگردان، ذرت، روغن زیتون و روغن کنجد استفاده کنید.

– غذاهای آماده مثل پیتزا، سوسیس، کالباس، همبرگر، غذاهای سرخ کرده (سیب‌زمینی سرخ کرده، چیپس و …) حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. مصرف این نوع غذاها را به حداقل برسانید.

– سس‌های چرب مثل سس مایونز کمتر استفاده کنید. به جای آن می‌توانید با مخلوط کردن ماست کم چربی، آبلیمو، سرکه یا آب نارنج، کمی نمک و فلفل و سبزی‌های معطر و روغن زیتون یک سس سالاد سالم در منزل تهیه و مصرف کنید.

 

 

 

فارس

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
جنتی
خبر بستری شدن آیت الله جنتی تکذیب شد
اخبار
صوت؛ اخبار نیمروزی کرج رسا ۲ بهمن ماه
انفجار یک منزل مسکونی در بهشهر یک مصدوم بر جای گذاشت
انفجار منزل مسکونی یک مصدوم بر جای گذاشت
رئیس‌جمهور 2 قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
آندرانیک تیموریان
تیموریان: استقلال تیم خودم است، خوشحالم برگشتم
یارانه نقدی چه خانوارهایی قطع می‌شود؟
یارانه نقدی چه خانوارهایی قطع می‌شود؟
جوان شدن با تزریق خون جوان؛ کلاهبرداری یا واقعیت
جوان شدن با تزریق خون جوان؛ کلاهبرداری یا واقعیت
شنبه ۲ بهمن | کاهش قیمت دلار؛ افزای شنبه ۲ بهمن | کاهش قیمت دلار؛ افزایش یورو و پوند بانکی ش یورو و پوند بانکی
شنبه ۲ بهمن | کاهش قیمت دلار؛ افزایش یورو و پوند بانکی
بدنتان را فریب دهید و لاغر شوید!
بدنتان را فریب دهید و لاغر شوید!
باراک اوباما
آخرین جملۀ حساسِ اوباما پیش از ترک کاخ سفید
حادثه پلاسکو در دولت بررسی می‌شود
حادثه پلاسکو در دولت بررسی می‌شود
استاندار البرز:‌ تجهیزات آتش نشانی البرز تقویت می شود
استاندار البرز:‌ تجهیزات آتش نشانی البرز تقویت می شود
پرچم های مختلف آمریکا نشان دهنده چه چیزی هستند؟
پرچم های مختلف آمریکا نشان دهنده چه چیزی هستند؟
هفته دوم لیگ فوتبال بزرگسالان فردیس برگزارشد
هفته دوم لیگ فوتبال بزرگسالان فردیس برگزار شد
پرچم‌ سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیمه افراشته شد
پرچم‌ سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نیمه افراشته شد
آبگرفتگی کرج
احتمال سیل و آبگرفتگی در البرز
آلودگی هوای کرج
برف و باران هوای البرز را پاک نکرد
پیش‌بینی آتش‌نشانی به‌عنوان شغل سخت و زیان‌آور در برنامه ششم
پیش بینی آتش نشانی به عنوان شغل زیان آور در برنامه ششم
تصادف جاده چالوس
۸ مصدوم حاصل برخورد سمند و پژو در جاده چالوس
بارش برف و لغزندگی جاده های البرز
بارش برف و لغزندگی جاده های البرز