تارخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
کد خبر : 15764
چاپ خبر

راه حل پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی چیست؟

بیماری قلبی1

کرج رسا: ۴۰ درصد مرگ و میرها در کشورهای پیشرفته و ۲۵ درصد در کشورهای در حال توسعه ناشی از بیماری‌ های قلبی عروقی است. اما روش های مشخصی برای پیشگیری از این بیماری ها وجود دارد.

 به گزارش کرج رسا، عوامل زیادی در بروز بیماری‌ های قلبی- عروقی مؤثرند که از مهمترین آنها می‌توان اختلال در چربی‌ های خون، فشار خون بالا، چاقی، کم تحرکی، استرس، فشارهای روحی- روانی، استعمال دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و مصرف زیاد روغن و چربی را نام برد.

مصرف زیاد روغن و چربی در برنامه غذایی روزانه علاوه بر اینکه خطر بروز بیماری‌ های قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد با افزایش دریافت کالری که در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود، در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

اضافه وزن و چاقی زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری‌ های غیرواگیر از جمله دیابت و انواع سرطان‌ ها فراهم می‌کند. کاهش مصرف روغن و چربی و استفاده درست از روغن‌ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ ها دارد.

* با رعایت نکات زیر در مصرف چربی و روغن می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی پیشگیری کنید:

– مصرف فست‌فودها از جمله سوسیس، کالباس و پیتزا که حاوی چربی زیادی هستند را به حداقل برسانید.

– غذاهای چرب و سرخ شده را که حاوی مقدار زیادی روغن هستند مصرف نکنید. به جای سرخ کردن غذا بهتر است آن را به صورت آب‌پز، تنوری، بخارپز یا کبابی مصرف شود یا در صورت تمایل به سرخ کردن، به تفت دادن آن با مقدار کم روغن و در زمان کوتاه اکتفا شود. حتماً از روغن‌ مخصوص سرخ‌ کردنی استفاده شود.

– در تهیه غذاهایی که به سرخ کردن نیاز ندارند حداقل مقدار روغن و از نوع روغن مایع استفاده کنید.

– شیر و ماست کم‌چرب (کمتر از ۲٫۵ درصد چربی) را جایگزین انواع پرچرب آن کنید. شیر و ماست پرچرب دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع است که تنگی و انسداد عروق و در نهایت سکته قلبی را به دنبال دارد ضمن اینکه به دلیل بالا بودن میزان کالری آن موجب اضافه وزن و چاقی نیز می‌شود.

– پنیر خامه‌ای مملو از چربی است. به جای آن از پنیر کم‌چرب و کم نمک استفاده کنید.

– از کره، سرشیر و خامه کمتر استفاده کنید. این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی حیوانی هستند و می‌توانند موجب اضافه وزن و چاقی و همچنین افزایش کلسترول خون بشوند.

– شیرینی‌های خامه‌ای حاوی چربی زیادی هستند به جای آن از شیرینی‌های ساده و به مقدار کم استفاده کنید.

– به جای گوشت های پرچرب از گوشت‌های کم‌چرب استفاده کنید و چربی قابل رویت گوشت را قبل از پخت تا آنجا که ممکن است جدا کنید قبل از طبخ مرغ نیز پوست آن را جدا کنید.

– کله پاچه و مغز حاوی مقادیر زیادی چربی (کلسترول) است و مصرف آن‌ها باید محدود شود.

– مصرف روغن را به حداقل برسانید و غذاها را با روغن کم بپزید. مصرف زیاده از حد روغن باعث بروز اضافه وزن و چاقی شده و امکان افزایش کلسترول بد (LDL)، افزایش فشار خون و در نتیجه خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی را فراهم می‌آورد. حداکثر ۳۰-۲۵ درصد انرژی دریافتی روزانه باید از چربی‌ها تامین شود.

– روغن زیتون از منابع خوب روغن و حاوی اسید اولئیک فراوان است که مصرف متعادل آن با کاهش کلسترول خون برای سلامت قلب و عروق مفید است.

– روغن زیتون از مصارف مختلف پخت مناسب است ولی همانند سایر روغن‌های مایع به حرارت بالا حساس است. مصرف روغن زیتون به عنوان جایگزین سس‌های سالاد توصیه می‌شود.

– روغن نباتی جامد را حذف کنید و به جای آن از انواع روغن‌ مایع از جمله کلزا، آفتابگردان، ذرت، روغن زیتون و روغن کنجد استفاده کنید.

– غذاهای آماده مثل پیتزا، سوسیس، کالباس، همبرگر، غذاهای سرخ کرده (سیب‌زمینی سرخ کرده، چیپس و …) حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. مصرف این نوع غذاها را به حداقل برسانید.

– سس‌های چرب مثل سس مایونز کمتر استفاده کنید. به جای آن می‌توانید با مخلوط کردن ماست کم چربی، آبلیمو، سرکه یا آب نارنج، کمی نمک و فلفل و سبزی‌های معطر و روغن زیتون یک سس سالاد سالم در منزل تهیه و مصرف کنید.

 

 

 

فارس

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
photo_2017-11-22_14-11-09
گرانی نان صدای مجلس را درآورد
636469332702867936
حذف دفترچه بیمه رایگان
به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، منابع نظامی روسیه اعلام کردند که بشار اسد با یک فروند جنگنده روسی به همراه دو فروند جنگنده روسی دیگر جهت تضمین امنیت جان وی از پایگاه هوایی حمیمیم در نزدیکی «لاذقیه» به سمت فرودگاه سوچی پرواز کرد.

طبق گفته منابع مذکور، رئیس جمهور سوریه با ولادیمیر پوتین، همتای روسش نشستی چهار ساعته برگزار کرد.

این منابع افزودند، پس از این نشست جنگنده حامل بشار اسد به همراه همان دو جنگنده روسی به پایگاه حمیمیم روسیه بازگشت.
رئیس جمهور سوریه با جنگنده به سوچی رفت
شورای شهر کرج
مخالفت و موافقت ها با فروش اوراق مشارکت قطار شهری کرج در شورا
57596809
موافقت مجلس با یک فوریت طرح «لغو تعطیلی هشتم ربیع‌الاول»
n82738753-72006694
عضو شورا : دوربین جایگزین سرعت گیرهای کرج شود
82738730-72006652
زدودن غبار محرومیت از محله های کم برخوردار کرج/ هرجمعه یک محله
ستاره هایی که به قرعه کشی جام جهانی می روند
ستاره هایی که به قرعه کشی جام جهانی می روند
علاقه‌مندان به چای و قهوه بخوانند/راهکار‌هایی خانگی برای سفید کردن دندان‌ها
راهکار‌هایی خانگی برای سفید کردن دندان ها
والیبال 12
برنامه کامل هفته هشتم لیگ برتر والیبال + جدول رده بندی
تصویر جدیدی از گلکسی A7 2018 منتشر شد ؛ دوربین سلفی دوگانه! + عکس
تصویر جدیدی از گلکسی A7 2018 منتشر شد ؛ دوربین سلفی دوگانه! + عکس
مشخصات گوشی سونی H4133 افشا شد؛ دوربین 21 مگاپیکسلی، 3 گیگ رم + اسکرین شات
مشخصات گوشی سونی H4133 افشا شد؛ دوربین ۲۱ مگاپیکسلی، ۳ گیگ رم + اسکرین شات
فشار باد تایر در عملکرد خودرو چه تاثیری دارد؟
فشار باد تایر در عملکرد ماشین چه تاثیری دارد؟
بوفون خسته و ناامید در برابر یاران مسی / بازی بزرگ در مادرید
بوفون خسته و ناامید در برابر یاران مسی / بازی بزرگ در مادرید
با این 5 ماده پوستتان را سم‌زدایی کنید
با این ۵ ماده پوستتان را سم زدایی کنید
n3545741-6154441
زندگی شترها در بیابان اشتهارد + تصاویر
دیابتی‌ها، این رژیم غذایی را دریابید!
دیابتی ها، این ۸ میوه کم قند را فراموش نکنید!
ویزای کیانوش رستمی و برادرش صادر شد
ویزای کیانوش رستمی و برادرش صادر شد
چگونه دچار شایع‌ترین علت "کار افتادگی" نشویم؟/ چطور خشکی مفاصل نگیریم؟
چگونه دچار شایع‌ترین علت «کار افتادگی» نشویم؟/ چگونه خشکی مفاصل نگیریم؟
جاده چالوس
جاده کرج – چالوس روز جمعه یک طرفه می شود
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیفروش ویلا و اجاره ویلااجاره ویلافروش ویلا