تارخ انتشار: شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
کد خبر : 204499
چاپ خبر

سیستم‌ چهارچرخ محرک چیست؟

سیستم‌ چهارچرخ متحرک چیست؟

سیستم چهارچرخ متحرک، سامانه‌ای است که در سال ۱۹۴۲ طراحی شد و هدف از آن انتقال نیروی موتور به چهار چرخ اتومبیل بود.

به گزارش کرج رسا به نقل از جام جم آنلاین، سیستم چهارچرخ محرک، سامانه‌ای است که در سال ۱۹۴۲ طراحی شد و هدف از آن انتقال نیروی موتور به چهار چرخ اتومبیل بود. سیستم‌های چهارچرخ متحرک در ۲ دسته کلی ۴WD و AWD قرار می‌گیرند که هر کدام از این دسته‌ها نیز به دو نوع متفاوت تقسیم می‌شوند.

سیستم چهار چرخ ۴WD

سیستم چهار چرخ ۴WD، اولین سیستمی بود که توسط مهندسان ایالات متحدهیی برای خودرو machine‌های جنگی و نفر بر ارتش ایالت متحده ایالات متحده طراحی شد. در نخست سیستم ۴WD، یک سیستم کاملا فیزیکی بود که نیروی تولید شده بوسیله میل لنگ‌هایی به ۴ چرخ اتومبیل انتقال پیدا می‌کرد.

اولین سیستم‌های ۴WD، به نام (( Part Time 4WD )) شناخته می‌شوند، در این مکانیزم مهندسان با قرار دادن هدایت‌گر اضافی دنده، به راننده این اجازه را می‌دهند که بین سیستم ۲WD ، ۴WDLO و ۴WDHi یکی را به عنوان مکانیزم اصلی برای تقسیم نیرو موتور انتخاب کند.

در ۴WDLO نیروی تولید شده از موتور تفاوتی نمی‌کند و به طور مساوی بین چهار چرخ تقسیم می‌شود. در مکانیزم ۴WDHi سوخت بیشتری به موتور تزریق می‌شود که همین امر باعث افزایش توان و قدرت موتور می‌باشد و در نتیجه نیروی بیشتری به چرخ‌های اتومبیل انتقال پیدا می‌کرد.

به طور کلی مکانیزم ۴WDLO برای زمانی است که اتومبیل برای حرکت به نیروی مضاعف نیازی ندارد و می‌تواند به راحتی به حرکت خود ادامه دهد؛ معمولا مکانیزم ۴WDLO برای زمانی است که خودرو machine در سراشیبی قرار دارد و نیروی جاذبه موافق با جهت حرکت خودرو machine است؛ اما مکانیزم ۴WDHi برای زمانی است که خودرو machine در مسیر‌های سربالایی قرار دارد و باید از طریق انتقال نیروی بیشتر به چرخ‌ها به نیروی جاذبه غلبه کند.

در نظر بگیرید این نمونه از سیستم‌های ۴WD، باعث بالا رفتن وزن خودرو machine می‌شود و همچنین حرکت اتومبیل را در جاده‌های صاف و هم‌سطح دشوار می‌کرد، به همین دلیل مهندسان همراه با این سیستم، قابلیت انتخاب مکانیزم ۲WD را نیز برای خودرو machine در نظر می‌گرفتند تا رانندگان این اتومبیل‌ها در جاده‌های هم‌سطح به مشکل بر نخورند.

نوع دیگر سیستم‌های چهار چرخ متحرک ۴WD، (( Full Time 4WD )) می‌باشد؛ در این مکانیزم دیگر خبری از ۲WD نیست و خودرو machine در جاده‌های صاف و هم‌سطح دچار مشکل نخواهد شد؛ این مکانیزم وزن کمتری نسبت به (( Part Time 4WD )) که باعث می‌شود خودرو machine سوخت کمتری مصرف کند.

سیستم چهارچرخ متحرک AWD

مکانیزم سیستم AWD مشابه ۴WD دائمی است، با این تفاوت که فاقد تنظیم گشتاور و یا در واقع الگوی ضریب دنده است؛ به زبان ساده‌تر در سیستم AWD نیازی نیست فرد سیستم را بین ۴WDLO و ۴WDHi تغییر دهد و خود مکانیزم بر اساس فشاری که بر روی چرخ‌ها وارد می‌شود، حداکثر گشتاور و قدرت موتور را تغییر می‌دهد.

مکانیزم سیستم AWD به دو دسته متقارن و نام متقارن ( اتوماتیک ) تقسیم می‌شود؛ در حالت متقارن نیروی منتقل شده به چرخ‌ها کاملا یکسان است و به هر چهار چرخ به یک مقدار نیرو وارد می‌شود، اما در سیستم‌های AWD اتوماتیک، مکانیزم کلی به این شکل است که هر چه فشار بر روی یک چرخ بیشتر باشد، نیروی منتقل شده به آن چرخ نیز بیشتر است؛ به زبان ساده‌تر، در سیستم AWD اتوماتیک چرخ‌ها به همان مقدار که نیاز دارند از موتور نیرو دریافت می‌کنند که همین موضوع باعث کاهش مصرف سوخت در اتومبیل می‌شود.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیفروش ویلا و اجاره ویلااجاره ویلافروش ویلا