تارخ انتشار: پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
کد خبر : 198460
چاپ خبر

شرایط مراقبت و نگهداری از لاستیک ماشین

شرایط مراقبت و نگهداری از لاستیک خودرو

تایر به عنوان آخرین عضو گرداننده از سیستم انتقال قدرت می باشدکه نقش مهمی را در کنترل ماشین بر عهده دارد، پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر این عضو از سیستم محسوب می گردد.

به گزارش کرج رسا به نقل از عصر خودرو، تایر به عنوان آخرین عضو گرداننده از سیستم انتقال قدرت می باشدکه نقش مهمی را در کنترل ماشین بر عهده دارد، پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر این عضو از سیستم محسوب می گردد. یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک می باشد. برای روشن شدن هر چه بهتر این اصل به مثالی اشاره می کنیم.

براساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک در ماشین مشابه استخوان وگوشت پاشنه پا است. به این ترتیب که تنها ۵ درصد وزن ماشین روی لاستیک وارد شده و ۹۵ درصد دیگر را باد درون لاستیک تحمل می کند. به همین دلیل کارشناسان فنی ماشین از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند. آنها توصیه می کنند همان طورکه به سلامتی پاهایتان فکر می کنید برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان به فکر سلامتی پای ماشینیتان هم باشید.

کنترل فشار باد لاستیک

مهم ترین توصیه مکانیک ها در این خصوص کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک است. فشار باد تایرها براساس استانداردهای خاصی تنظیم می شودکه ماشینسازان در دفترچه راهنمای ماشین آن را اعلام می کنند. معمولا فشار باد لاستیک برای هر ماشین به صورت برچسبی در کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب هم تعبیه می شود. به گفته کارشناسان لاستیک میزان فشار باد تایر برای ماشین های سواری بین ۳۰ تا ۳۵ PSi است. اگر فشار باد لاستیک پایین تر از میزان اعلام شده باشد، باعث لغزش یا جابجایی بیش از حدتایر در ناحیه تماس با جاده شده و درنتیجه سبب افزایش حرارت بیش از حد آن می شود.

همین مشکل در مورد فشار بیش از حد باد نیزصادق است. درصورتیکه فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان ماشین خطر آفرین باشد. کارشناسان لاستیک توصیه می کنند پیش از حرکت وزمانی که تایر خنک است اقدام به تنظیم فشار باد آن کنید. معمولا پس از رانندگی طولانی، حرارت وفشار باد افزایش پیدا می کند. بنابراین در این حالت اگر فشار باد تایر از حد توصیه شده بیشترباشد هیچگاه آن را کم نکنید وپس از خنک شدن، مجددا فشارباد تایر را کنترل کنید.توصیه دیگر اهل فن، تنظیم فشار باد براساس باری است که ماشین حمل می کند.شمانباید باری که بیش از حدمجاز برای وسیله نقلیه تان است را با آن حمل کنید.اگر به هر دلیلی مجبورشدید تاباری بیش از حد مجاز را روی ماشینتان وارد کنیدباید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای ماشین ومشورت با کارشناسان فنی میزان فشار باد لاستیک را افزایش دهید.

انتخاب صحیح رینگ و لاستیک

انتخاب متناسب با کاربری فعالان بازار لاستیک توصیه می کنند به منظور انتخاب صحیح رینگ و لاستیک ،پس از مطالعه کتابچه راهنمای ماشین، به کاربری ماشین تان توجه کنید. به گفته آن‌ها، دراین زمینه به عواملی مثل کاربری استاندارد یا اسپرت، تحمل بار معمولی یا زیاد و…. باید توجه کنید. معمولا ماشینهایی که از کمپانی خارج می شوند دارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند. برای نمونه روی ماشینیی مثل پژو ۲۰۶، لاستیک و رینگ استاندارد با سایز ۱۸۵/۶۵/۱۴ نصب شده است.

اگر شما می خواهید این ماشین را به حالت اسپرت تغییر دهید، حداکثر سایز رینگ و لاستیک متناسب با این کاربری ۲۰۵٫۴۵٫۱۶ خواهد بود. عدد ۲۰۵ پهنای لاستیک به میلیمتر، ۴۵ فاق لاستیک به میلیمتر و عدد ۱۶، قطر رینگ به اینچ را نشان می‌دهد. امروزه چون پلیس نسبت به اسپرت ماشینها حساس شده است، مردم کمتر به سراغ رینگ اسپرت می روند و چندسالی است که استقبال مردم از رینگ و لاستیک های پهن و اسپرت کم شده است. کارشناسان فنی ماشین معتقدند رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام اسپرت زیبایی خاصی به ماشین می دهد اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می‌شود.

رادیال یا بایاس؟

گام بعدی در انتخاب لاستیک توجه به نوع تکنولوژی تولیدی آن است. به طور معمول لاستیک های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است.

به گفته کارشناسان، در تولید لاستیک های بایاس که از تکنولوژی قدیمی برخوردار هستند، از الیاف ورشته های نخی استفاده می شود. درحالیکه در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود. فروشندگان تایرمعتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند ،سطح تماس آج آنها تغییر شکل داده وبه مرور حالت جمع شده پیدا می کند.

این مساله باعث کاهش عمرلاستیک وچسبندگی آن به جاده می شود. درمقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم وتغییرات اندک شکل آج ها، درپیچ، چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند. این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی در ساختار خود، تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارند و عمر آنها نسبت به لاستیک های بایاس ۴۰تا۶۰ درصد بیشتراست.

به گفته فعالان بازار، تکنولوژی تولیدی اکثر شرکت های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایر های رادیال وارداتی هستند. توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده ونوع تایر روی آن حک شده است.

راه تشخیص یک لاستیک تازه تولید شده با لاستیک انباری از دغدغه ها ونگرانی ها رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است. متاسفانه در کشور ما لاستیکهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است. این مورد برای لاستیک‌های ساخت داخل کمتر وجود دارد.

خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل ماشین توسط افراد خانواده، … باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از ماشین در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.

این لاستیک‌ها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند. به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می گردند.و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان ازآن باخبر هستند.

این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست هزار تومان کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد. در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند. متاسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بیخبر فروخته می شود.این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند. وازنظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد. سازندگان ماشین جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.

متاسفانه این تاریخ به گونه ائی برلاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست. با مطالعه مطلب ذیل به راحتی میتوانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید.در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولیدآن است.

این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد. قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که ازتاریخ تولید آنها بیش از ۳ سال می گذرد مناسب نیست.

فرضا درج عدد ۱۶۰۷ بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۷ تولید شده است. اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال ۲۰۰۰ می باشد. نکته ی دیگر قابل ذکر در مورد لاستیک های ایرانی این است که در هنگام خرید حتما دارای علامت استاندارد باشند. لاستیک های ایرانی از این دسته در دونوع در بازار یافت می شوند. در نوع اول لاستیک ایرانی در دوطرف خود دارای مهراستاندارد می باشد که این نوع لاستیک درجه یک محسوب می شود.اگر لاستیک تنها در یک طرف دارای علامت استاندارد باشد بیانگر این است که لا ستیک درجه دو می باشد. لاستیک هایی که در زمان تولید در کارخانه به هر علتی در حین تولید مانند قطع برق وقفه ای در تولیدشان می افتد به جمع لاستیک های درجه دو می پیوندند.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
2
آقای دوربینی بازیگر فیلم سعید سهیلی
اعدام 1
اعدام قاتل ستایش در سحرگاه پنجشنبه
5
خیرین اصناف سنگ تمام گذاشتند/ زوج سالمند کرجی صاحبخانه شدند
751993_344
تجاوز ناپدری به پسر ۳ ساله در رشت/ بازداشت مادر و ناپدری +عکس
636437624446445969
صدور بیش از ۴۳۰۰ ویزای اربعین در البرز
یک عضو شورای شهر هشتگرد دستگیر شد
یک عضو شورای شهر هشتگرد دستگیر شد
دلار 1
دلار ثابت ماند؛ سکه افزایشی شد
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، گذرگاه‌های پرویزخان و باشماق تاکنون در اختیار نیروها و کارمندان وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده که ظاهرا در توافقی میان این حزب و بغداد، اداره آن به دولت مرکزی سپرده شده است.

بنا به گفته مسئولان محلی در استان سلیمانیه که خاستگاه اصلی حزب اتحادیه میهنی است، نیروهای دولت فدرال عراق هم‌اکنون در این گذرگاه‌های مهم مستقر شده‌اند.

در دو روز اخیر پیشمرگ‌های وابسته به حزب اتحادیه میهنی از بسیاری از مواضع خود در مناطق مورد مناقشه با بغداد از جمله کرکوک عقب نشینی کردند و نیروهای دولت مرکزی در این مناطق مستقر شدند، امری که باعث شده این حزب از سوی حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی به "خیانت" متهم شود.
گذرگاه های مرزی پرویزخان و باشماق به دولت عراق واگذار شد
636437624446445969
شورای قبل با پسماندهای کرج چه کرد؟!
زندان قزلحصار
آزادی ۳۷ زندانی توسط زوج نیکوکار البرزی
اعضای هیئت منصفه مطبوعات استان البرز انتخاب شدند/ دفاع دستگاه قضایی استان از آزادی بیان در چارچوب قانون
اعضای هیئت منصفه مطبوعات استان البرز انتخاب شدند
دستگیری
۸ عضو یک شرکت هرمی در فردیس دستگیر شدند
یک واکنش به برخورد قرائتی با آقای دوربینی
یک واکنش به برخورد قرائتی با آقای دوربینی
636437624446445969
اطلاعیه «مرکز بهداشت کرج» در خصوص جمع آوری قلیان ها
636437624580979566
وقوع پدیده گرد و غبار و کاهش دما ۲ روز آینده در البرز
636437624446445969
اجرای طرح تشخیص و ارزیابی وضعیت جسمی حرکتی سالمندان در کرج
علائم و درمان طبیعی سنگ کلیه/خوراکی هایی که سنگ کلیه را نابود می‌کند
علائم و درمان طبیعی سنگ کلیه/خوراکی هایی که سنگ کلیه را نابود می‌کند
کدام بنزین مناسب خودروی من است؟
کدام بنزین مناسب خودروی من است؟
۵۰۰ میلیون کامپیوتر شخصی قربانی استخراج ناخواسته بیت‌ کوین
۵۰۰ میلیون کامپیوتر شخصی قربانی استخراج ناخواسته بیت‌ کوین
به این 7 دلیل در پاییز روزی 30 دقیقه در آفتاب بایستید
به این ۷ دلیل در پاییز روزی ۳۰ دقیقه در آفتاب بایستید
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی