تارخ انتشار: سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر : 30834
چاپ خبر
بازدیدها: 699

عوارض چاقی و بهترین راه برای کاهش وزن را بشناسیم

چاقی1

کرج رسا: اضافه وزن و چاقی عامل مهم خطرساز و تهدید کننده بیماری‌ های غیرواگیر از جمله بیماری قلبی – عروقی (سکته قلبی و مغزی)، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ ها هستند.

 به گزارش کرج رسا، چاقی به شرایطی گفته می‌شود که افزایش توده چربی بدن در اندازه‌ ای باشد که سلامت را به خطر اندازد.

وزن بدن زمانی افزایش می‌یابد که مقدار انرژی که از خوردن غذا به دست می‌آ‌ید از مقدار انرژی که با فعالیت روزمره سوزانده و مصرف می‌شود، بیشتر باشد. اگر مقدار افزایش وزن در حدی باشد که مقدار نمایه توده بدنی بین ۲۹.۹ تا ۲۵ کیلوگرم بر مترمربع باشد، اضافه وزن و اگر ۳۰ و بالاتر باشد، چاقی محسوب می‌شود.

چه عللی باعث چاقی می‌شوند؟

– مصرف غذاهای پرانرژی مانند مواد قندی و چربی‌ها، پرخوری و بی‌علاقگی به میوه‌ها و سبزی‌ها.

– کم تحرکی

– افرادی که با افزایش سن، کم تحرک هستند و بیشتر می‌خوابند و بالطبع نیاز به انرژی کمتری دارند، اما دریافت انرژی یعنی مواد غذایی را که مصرف می‌کنند به مقدار لازم کاهش نمی‌دهند.

– بیماری‌هایی که سبب کاهش فعالیت می‌شوند مانند بیماری‌های استخوانی مفصل مانند آرتروز

– اختلال در فعالیت برخی از غدد داخلی بدن مانند کم کاری غده تیروئید

– زمینه ارثی چاقی

اضافه وزن و چاقی چه عوارضی دارد؟

هر چه وزن بیشتر باشد، قلب مجبور است سخت‌تر کار کند. چاقی سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود که برخی از آنها عبارتند از بیماری‌های قلبی – عروقی (مانند سکته قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا)، عوارض ریوی، دیابت، بیماری کبد و مجاری صفراوی (مانند سنگ کیسه صفرا و مجاری صفراوی، سیروز کبدی و …)، نقرس، آرتروز و درد مفاصل، برخی سرطان‌ها مانند (سرطان رحم)، فتق و ایجاد واریس.

اما به خاطر بسپارید که اگر بتوان وزن را کم کرد و به وزن مناسب رسید می‌توان از بروز همه این مشکلات تا حد زیادی جلوگیری کرد.

پایین آوردن وزن تا رسیدن به حد مطلوب باید تدریجی و مداوم باشد و این بسیار بهتر و سالم‌تر از کم کردن سریع وزن است. بهترین راه برای این کار، افزایش فعالیت بدنی، اصلاح رژیم و عادت‌های غذایی و کاهش مصرف انرژی است (یعنی مصرف غذاهای پرانرژی مانند غذاهای چرب و شیرین را کاهش دهید.)

توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از چاقی

– رژیم غذایی:

رعایت برنامه غذایی و تغذیه صحیح سبب می‌شود که ضمن تامین نیازمندی‌های اصلی مواد مغذی از زیاده‌روی در مصرف غذا خودداری و سلامتی تضمین شود. بنابراین:

– مصرف غذاهای چرب یعنی مصرف لبنیات پرچربی، روغن، کره، گوشت قرمز پرچربی، کله و پاچه، سیرابی و شیردان، جگر، مغز، قلوه، دل، سس سالاد و پوست مرغ را به حداقل برسانید.

– غذاها را بیشتر به صورت آب‌پز، بخارپز یا کباب شده تهیه کنید.

– از مواد غذایی فیبردار مانند سبزیجات مختلف، میوه‌ها، نان سبوس‌دار، حبوبات (لوبیا، عدس، نخود، ماش، لپه و باقلا) و غلات (برنج، گندم سبوس‌دار و جو با پوست) بیشتر مصرف کنید.

– بهتر است تخم‌مرغ خصوصا زرده آن را حداکثر هفته‌ای دو عدد مصرف کنید.

– بهتر است برای پخت و پز از روغن مایع استفاده کنید.

– مصرف غذاهای پرانرژی نشاسته‌دار و دارای قند زیاد مانند انواع ماکارانی، سیب‌زمینی، نان و برنج به خصوص مصرف قند و شکر (قند خالص)، نوشابه‌های شیرین، شیرینی و شکلات را به حداقل برسانید.

– از مصرف غذاهای آماده پرانرژی (غذاهای فوری یا میان وعده) مانند چیپس، پیراشکی، سمبوسه، سوسیس و کالباس حتی‌الامکان بپرهیزید.

– وعده‌های غذا خوردن را افزایش دهید ولی میزان غذای مصرف شده در هر وعده را کم کنید. نوع غذا خیلی مهم‌تر از مقدار آن است. در ساعات منظم غذا بخورید.

ورزش:

سمت دیگر ترازوی تعادل وزن، ورزش است. قرار دادن ورزش در برنامه زندگی روزمره همچون خواب و غذا امری ضروری است. بهترین، آسان‌ترین و مناسب‌ترین ورزش پیاده‌روی است که با سرعت متوسط (حدی که در عین فعالیت قادر به صحبت باشید) انجام شود.

– اگر بالای ۴۰ سال هستید، حتی اگر بیماری خاصی ندارید قبل از شروع ورزش یا افزایش فعالیت بدنی با پزشک مشورت کنید. ضمنا باید توجه داشت افراد مسن، بیماران قلبی، افراد مبتلا به بیماری‌های مفصلی و مبتلایان به آسم باید قبل از اقدام به ورزش مورد معاینه پزشک قرار بگیرند.

– اگر فقط فعالیت بدنی افزایش یابد در حد محدودی باعث کاهش وزن می‌شود، بنابراین باید حتما با مصرف کمتر مواد غذایی همراه باشد.

– توصیه می‌شود حداقل هفته‌ای سه مرتبه و ترجیحا هر روز و هر بار به مدت نیم ساعت تمرینات ورزشی با شدت متوسط انجام دهید. می‌توانید این مدت را به مدت‌های کوتاه‌تر حداقل ۱۰ یا ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید و در روز دو یا سه‌ مرتبه ورزش کنید.

– در کارهای روزمره، فعالیت خودتان را زیاد کنید. چاقی فقط یک مشکل زیبایی نیست. همانطور که گفتیم وزن اضافی سلامت شما را به خطر می‌اندازد. پس به محض اینکه به وزن مناسب رسیدید برای نگهداری آن باید به ورزش و خوردن غذای متعادل و مناسب ادامه دهید.

 

 

ایسنا

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
قتل 1
قتل مادر ۳۳ ساله به دست فرزندش
فرماندار ساوجبلاغ:تبلیغات زودهنگام انتخاباتی درفضای مجازی رصد می شود
تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در فضای مجازی رصد می شود
دستگیری اعضای باند سرقت خودرو درالبرز
دستگیری اعضای باند سرقت خودرو در باغستان کرج
3
چشمک ایران به روسیه با عبور از دیوار چین
2
تهران و مسکو ۱۴ سند همکاری امضا کردند
1
روسیه می‌تواند از پایگاه‌های نظامی ایران برای علیه تروریسم در سوریه «به صورت موردی» استفاده کند
2
دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو به روحانی اعطا شد
13
تصاویری از جاده ی الموت، قلعه ی الموت و دریاچه ی اوان
پاسخ قاسمی به سخنان معاون رییس جمهور آمریکا
پاسخ قاسمی به سخنان معاون رییس جمهور آمریکا
خواص دارویی «کیوی» و مضرات آن
خواص دارویی «کیوی» و مضرات آن
کاراته
اعزام دو کاراته کای البرزی به لیگ جهانی امارات
2
جلوگیری از خروج ارز با تولید ۴۵ هزار دز مالئین در موسسه رازی
انتخابات 8
رقابت در انتخابات کدام شوراهای شهر و روستای کشور بیشتر است؟
خط تولید
ضرورت تمرکز بر طراحی و تولید خودروی ملی
کره شمالی یک آزمایش موشکی جدید انجام داد
کره شمالی یک آزمایش موشکی جدید انجام داد
اعلام شرایط اعزام به حج تمتع امسال/ثبت نام از دهه سوم فروردین
اعلام شرایط اعزام به حج تمتع امسال/ثبت نام از دهه سوم فروردین
5
گزارش تصویری؛ محور کرج چالوس با ترافیک سنگین روبرو است
کشف دو پیکر جدید/ شمار قربانیان پلاسکو 5 تن شد
نگاه قانون به تلخ‌ترین حادثه سال ۹۵
ریزش کوه
ریزش سنگ از کوه در جاده هراز ۶ مصدوم برجای گذاشت
به گزارش ایسنا، نرگس کلباسی در توئیت خود از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر محمدجواد ظریف در راستای کمک به وی و همچنین از حسن نوریان (سر کنسول ایران در حیدرآباد)  به خاطر کمک‌هایش و همچنین تلاشش جهت تحقق عدالت در ارتباط با پرونده او تشکر کرده است.

این بانوی نیکوکار ایرانی در پایان از ملت ایران نیز به خاطر حمایتی که از وی در طول این مدت داشته‌اند ، قدردانی کرده است.

به گزارش ایسنا، صبح شنبه، نرگس کلباسی در کانال تلگرام خود نوشت: دقایقی پیش حکم دادگاه تجدید نظر در شهر رایاگادا در مورد پرونده من اعلام و از همه اتهامات وارده تبرئه شده و بی‌گناه شناخته شدم.

در همان روز محمدجواد ظریف در صفحه اینستاگرام خود به نرگس کلباسی به خاطر تبرئه شدنش تبریک گفت.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن ابراز خرسندی از تبرئه این بانوی نیکوکار در روزهای آغازین سال ۱۳۹۶ گفت: از اینکه تلاش‌های بی‌وقفۀ دستگاه دیپلماسی کشور و در رأس آن شخص وزیر امور خارجه آقای دکتر ظریف، به ثمر نشست و خانم نرگس کلباسی از تمامی اتهامات وارده تبرئه شد ، خوشحال هستم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: در کنار تلاش‌های دیپلماتیک، پیگیری‌ها وحمایت‌های مردمی نیز بسیار موثر و کارساز بود.
تشکر نرگس کلباسی از ظریف و ملت ایران