تارخ انتشار: سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر : 30834
چاپ خبر

عوارض چاقی و بهترین راه برای کاهش وزن را بشناسیم

چاقی1

کرج رسا: اضافه وزن و چاقی عامل مهم خطرساز و تهدید کننده بیماری‌ های غیرواگیر از جمله بیماری قلبی – عروقی (سکته قلبی و مغزی)، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ ها هستند.

 به گزارش کرج رسا، چاقی به شرایطی گفته می‌شود که افزایش توده چربی بدن در اندازه‌ ای باشد که سلامت را به خطر اندازد.

وزن بدن زمانی افزایش می‌یابد که مقدار انرژی که از خوردن غذا به دست می‌آ‌ید از مقدار انرژی که با فعالیت روزمره سوزانده و مصرف می‌شود، بیشتر باشد. اگر مقدار افزایش وزن در حدی باشد که مقدار نمایه توده بدنی بین ۲۹٫۹ تا ۲۵ کیلوگرم بر مترمربع باشد، اضافه وزن و اگر ۳۰ و بالاتر باشد، چاقی محسوب می‌شود.

چه عللی باعث چاقی می‌شوند؟

– مصرف غذاهای پرانرژی مانند مواد قندی و چربی‌ها، پرخوری و بی‌علاقگی به میوه‌ها و سبزی‌ها.

– کم تحرکی

– افرادی که با افزایش سن، کم تحرک هستند و بیشتر می‌خوابند و بالطبع نیاز به انرژی کمتری دارند، اما دریافت انرژی یعنی مواد غذایی را که مصرف می‌کنند به مقدار لازم کاهش نمی‌دهند.

– بیماری‌هایی که سبب کاهش فعالیت می‌شوند مانند بیماری‌های استخوانی مفصل مانند آرتروز

– اختلال در فعالیت برخی از غدد داخلی بدن مانند کم کاری غده تیروئید

– زمینه ارثی چاقی

اضافه وزن و چاقی چه عوارضی دارد؟

هر چه وزن بیشتر باشد، قلب مجبور است سخت‌تر کار کند. چاقی سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود که برخی از آنها عبارتند از بیماری‌های قلبی – عروقی (مانند سکته قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا)، عوارض ریوی، دیابت، بیماری کبد و مجاری صفراوی (مانند سنگ کیسه صفرا و مجاری صفراوی، سیروز کبدی و …)، نقرس، آرتروز و درد مفاصل، برخی سرطان‌ها مانند (سرطان رحم)، فتق و ایجاد واریس.

اما به خاطر بسپارید که اگر بتوان وزن را کم کرد و به وزن مناسب رسید می‌توان از بروز همه این مشکلات تا حد زیادی جلوگیری کرد.

پایین آوردن وزن تا رسیدن به حد مطلوب باید تدریجی و مداوم باشد و این بسیار بهتر و سالم‌تر از کم کردن سریع وزن است. بهترین راه برای این کار، افزایش فعالیت بدنی، اصلاح رژیم و عادت‌های غذایی و کاهش مصرف انرژی است (یعنی مصرف غذاهای پرانرژی مانند غذاهای چرب و شیرین را کاهش دهید.)

توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از چاقی

– رژیم غذایی:

رعایت برنامه غذایی و تغذیه صحیح سبب می‌شود که ضمن تامین نیازمندی‌های اصلی مواد مغذی از زیاده‌روی در مصرف غذا خودداری و سلامتی تضمین شود. بنابراین:

– مصرف غذاهای چرب یعنی مصرف لبنیات پرچربی، روغن، کره، گوشت قرمز پرچربی، کله و پاچه، سیرابی و شیردان، جگر، مغز، قلوه، دل، سس سالاد و پوست مرغ را به حداقل برسانید.

– غذاها را بیشتر به صورت آب‌پز، بخارپز یا کباب شده تهیه کنید.

– از مواد غذایی فیبردار مانند سبزیجات مختلف، میوه‌ها، نان سبوس‌دار، حبوبات (لوبیا، عدس، نخود، ماش، لپه و باقلا) و غلات (برنج، گندم سبوس‌دار و جو با پوست) بیشتر مصرف کنید.

– بهتر است تخم‌مرغ خصوصا زرده آن را حداکثر هفته‌ای دو عدد مصرف کنید.

– بهتر است برای پخت و پز از روغن مایع استفاده کنید.

– مصرف غذاهای پرانرژی نشاسته‌دار و دارای قند زیاد مانند انواع ماکارانی، سیب‌زمینی، نان و برنج به خصوص مصرف قند و شکر (قند خالص)، نوشابه‌های شیرین، شیرینی و شکلات را به حداقل برسانید.

– از مصرف غذاهای آماده پرانرژی (غذاهای فوری یا میان وعده) مانند چیپس، پیراشکی، سمبوسه، سوسیس و کالباس حتی‌الامکان بپرهیزید.

– وعده‌های غذا خوردن را افزایش دهید ولی میزان غذای مصرف شده در هر وعده را کم کنید. نوع غذا خیلی مهم‌تر از مقدار آن است. در ساعات منظم غذا بخورید.

ورزش:

سمت دیگر ترازوی تعادل وزن، ورزش است. قرار دادن ورزش در برنامه زندگی روزمره همچون خواب و غذا امری ضروری است. بهترین، آسان‌ترین و مناسب‌ترین ورزش پیاده‌روی است که با سرعت متوسط (حدی که در عین فعالیت قادر به صحبت باشید) انجام شود.

– اگر بالای ۴۰ سال هستید، حتی اگر بیماری خاصی ندارید قبل از شروع ورزش یا افزایش فعالیت بدنی با پزشک مشورت کنید. ضمنا باید توجه داشت افراد مسن، بیماران قلبی، افراد مبتلا به بیماری‌های مفصلی و مبتلایان به آسم باید قبل از اقدام به ورزش مورد معاینه پزشک قرار بگیرند.

– اگر فقط فعالیت بدنی افزایش یابد در حد محدودی باعث کاهش وزن می‌شود، بنابراین باید حتما با مصرف کمتر مواد غذایی همراه باشد.

– توصیه می‌شود حداقل هفته‌ای سه مرتبه و ترجیحا هر روز و هر بار به مدت نیم ساعت تمرینات ورزشی با شدت متوسط انجام دهید. می‌توانید این مدت را به مدت‌های کوتاه‌تر حداقل ۱۰ یا ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید و در روز دو یا سه‌ مرتبه ورزش کنید.

– در کارهای روزمره، فعالیت خودتان را زیاد کنید. چاقی فقط یک مشکل زیبایی نیست. همانطور که گفتیم وزن اضافی سلامت شما را به خطر می‌اندازد. پس به محض اینکه به وزن مناسب رسیدید برای نگهداری آن باید به ورزش و خوردن غذای متعادل و مناسب ادامه دهید.

 

 

ایسنا

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
ترامپ: احتمال پایان یافتن توافق هسته‌ای وجود دارد
ترامپ: احتمال پایان یافتن توافق هسته ای وجود دارد
قوچان‌نژاد: هیرنوین فراتر از نام من است/ همیشه بیشترین تلاشم را می‌کنم
قوچان‌نژاد: هیرنوین فراتر از نام من است/ همیشه بیشترین تلاشم را می‌کنم
درمان نوعی اختلال جنسی زنانه
ورزش جلوی این عارضه زنانه را می‌گیرد/ چرا زنان نباید زیاد گوشت قرمز بخورند؟
da86d8bad986d8afd8b1-d988-db8cdaa9-d8afd986db8cd8a7-d981d8a7db8cd8afd987.jpg
خطرات و فواید سلامت مصرف چغندر
کراس‌اوور جدید فولکس‌واگن رقیب پژو 2008 و نیسان جوک +عکس
کراس‌اوور جدید فولکس‌واگن رقیب پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک +عکس
اتفاق عجیب برای جام جهانی 2018 / اسپانیا سرگروه نیست
رویداد عجیب برای جام جهانی ۲۰۱۸ / اسپانیا سرگروه نیست
15 ترفند بی‌نظیر برای رفع سریع خستگی و کوفتگی
۱۵ ترفند بی‌نظیر برای رفع سریع خستگی و کوفتگی
پست آلمان مشتری خودروهای خودران
پست آلمان مشتری ماشینهای خودران
امکان سفارش غذا از طریق فیسبوک فراهم شد
امکان سفارش غذا از طریق فیسبوک فراهم شد
خون دماغ، خوش‌خیم یا خطرناک؟
خون دماغ، خوش‌خیم یا خطرناک؟
فراری شاسی‌بلند می‌سازد
فراری شاسی بلند می‌سازد
آیفون 11 پلاس را  اپل احتمالا به همراه استایلوس عرضه خواهد کرد + عکس
آیفون ۱۱ پلاس را اپل احتمالا به همراه استایلوس عرضه خواهد کرد + عکس
فوتبال 3
تساوی تیم های فوتبال اکسین البرز و مس رفسنجان
2
سکوت قاتل خانم معلم نظرآبادی شکست
1
مسابقات جهانی عسل؛ لرستان برنز گرفت + عکس
636437661549045733
لباس پلیس ایران عوض می شود + عکس
ورود عربستانی ها به این 6 کشور ممنوع است
ورود عربستانی ها به این ۶ کشور ممنوع است
57569930
مشروب الکلی تولید ایران مخصوص غیر مسلمانان + عکس
کلاس درس
سیلی ناظم، پرده گوش دانش آموز را پاره کرد + عکس
محمدجواد آذری جهرمی
شماره پیامک های تبلیغاتی مزاحم مسدود می‌شود
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی