تارخ انتشار: دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر : 25749
چاپ خبر
بازدیدها: 875

قیمت واقعی خودروهای داخلی چقدر است؟

پژو 1

کرج رسا: این روزها که همه، خودروسازان را مقصر گرانی خودرو می‌دانند، آنها ریز هزینه‌ های تولید چهار محصول خود را اعلام کرده‌ اند، تا به نوعی نشان دهند مقصر اصلی گرانی خودرو نیستند.

به گزارش کرج رسا، پژو ۴۰۵ مدل اس‌ال‌ایکس، سمند EF7، رانا و تیبا چهار خودرویی است که ریز هزینه تولیدشان از سوی ایران‌خودرو و سایپا اعلام شده و در این گزارش به بررسی آنها می‌پردازیم.

خودروسازان در گزارش اعلامی خود عنوان کرده‌اند بیش از ۴۰ درصد قیمت خودروهای داخلی به جیب دولت می‌رود و همچنین آنچه سبب شده خودرو در سال ۹۱ با رشد شدید قیمت مواجه شود، افزایش هزینه‌های تولید و رشد نرخ ارز است.

طبق آنچه در گزارش خودروسازان آمده، قیمت هر خودرو داخلی معلول هزینه‌های «تامین مواد اولیه داخلی و خارجی» «سود شرکت‌ها» «هزینه‌های تولید، فروش و تامین مالی» (به‌خصوص سودهای پرداختی به بانک‌ها) و همچنین هزینه‌های مربوط به «شماره‌گذاری و مالیات و پست و عوارض و…» است و در این ماجرا، خودروسازها تنها ۶۰ درصد نقش دارند.

پژو۴۰۵

ابتدا از پژو ۴۰۵ مدل اس‌ال‌ایکس شروع کنیم، خودرویی که به لحاظ فنی تفاوتی با دیگر مدل‌های ۴۰۵ ندارد.

بنابر گزارش ایران‌خودرو، این محصول در سال ۹۰ قیمت تمام شده‌ای برابر با ۱۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان داشته؛ اما در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، قیمت آن به ۲۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین در همین سال و با احتساب ارز آزاد، مشتریان باید ۳۳ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان بابت ۴۰۵ مدل SLX می‌پرداخته‌اند.

به گفته ایران‌خودرویی‌ها، جمع کل هزینه مواد اولیه داخلی پژو ۴۰۵ در سال ۹۰، چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده و مواد اولیه خارجی نیز هزینه‌ای ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی روی دست آبی‌های جاده مخصوص گذاشته است.

با این حساب، جمع پولی که ایران‌خودرو در سال ۹۰ برای خرید مواد اولیه پژو ۴۰۵ هزینه کرده، به ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان می‌رسد. این در شرایطی است که در سال ۹۱، هزینه مواد اولیه رشد قابل‌توجهی کرده و با احتساب ارز مبادله‌ای، به ۱۶ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسیده و با محاسبه ارز آزاد نیز به ۲۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بالغ شده است.

این به آن معنا است که هزینه تامین مواد اولیه پژو ۴۰۵ در سال ۹۱ (با ارز آزاد)، نسبت به سال ۹۰ بیش از ۵/۲ برابر شده، که خودروسازان این جهش شدید را مولود تحریم‌ها و تورم داخلی و رشد نرخ ارز می‌دانند.

قیمت‌های مذکور؛ اما نرخ نهایی پژو ۴۰۵ نبوده و آن طور که در گزارش ایران‌خودرو آمده، هزینه‌هایی دیگر به آنها اضافه شده تا در نهایت این محصول گران‌تر به دست مشتریان برسد.

بر این اساس، در سال ۹۰ بابت هزینه‌های تولید و توزیع و تامین مالی، سه میلیون ۶۲۰ هزار تومان به قیمت پژو ۴۰۵ اضافه شده و ایران‌خودرو نیز سودی از تولید این محصول نبرده است، تا قیمت ۴۰۵ به ۱۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان در کارخانه افزایش یابد. در ادامه نیز با احتساب یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بابت هزینه‌های پست و شماره‌گذاری و مالیات و …، خرید پژو ۴۰۵ مدل SLX 14 میلیون و ۸۶۰ هزار تومان برای مشتریان آب خورده است.

این در حالی است که طی سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان به هزینه‌های تولید و توزیع و تامین مالی پژو ۴۰۵ اضافه شده و ایران‌خودرو نیز سودی یک میلیون و ۹۰ هزار تومانی برده تا قیمت این محصول به ۲۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان در کارخانه برسد.

با توجه به اینکه هزینه‌های پست و شماره‌گذاری و مالیات نیز رشد کرده‌اند، در نهایت قیمت ۴۰۵ در سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، به ۲۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیده است.

محاسبات همچنین نشان می‌دهد قیمت پژو ۴۰۵ در سال ۹۱ و با در نظر گرفتن ارز آزاد، به ۳۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان صعود کرده که دلیل اصلی این رشد، افزایش هزینه‌های تولید و توزیع و تامین مالی بوده است.

در نهایت قیمت تمام شده ۴۰۵ در سال ۹۱ و با احتساب ارز آزاد، به ۳۳ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسیده که ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان آن به هزینه‌های پست و مالیات و شماره‌گذاری و… مربوط می‌شود.

سمند

اما به سراغ دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند‌EF7 برویم. ایران‌خودرویی‌ها در سال ۹۰ مجموعا ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان برای تامین مواد اولیه سمند هزینه کرده‌اند که از این رقم، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مواد اولیه داخلی مربوط می‌شود و چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نیز صرف تامین مواد اولیه خارجی شده است.

این در شرایطی است که طی سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، ایران‌خودرویی‌ها مجبور شده‌اند حدود هفت میلیون تومان بیش از سال ۹۰ برای تامین مواد اولیه سمند هزینه کنند. این رقم البته با احتساب ارز آزاد، بیشتر هم شده و به بیش از ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است تا نسبت به سال ۹۰، رشدی حدودا ۵/۲ برابری را تجربه کرده باشد.

ایران‌خودرو همچنین در سال ۹۰ بابت تولید، توزیع، فروش و تامین مالی سمند، سه میلیون و ۶۲۰ هزار تومان هزینه کرده‌، حال آنکه این رقم در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، به هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده و با ارز آزاد نیز به هفت میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده است.

تا اینجای کار، قیمت سمند در سال ۹۰ و در کارخانه، ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، در سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، ۲۵ میلیون تومان و در همین سال و مطابق با ارز آزاد، ۳۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان بوده؛ هر چند سود ایران‌خودرو به همراه هزینه‌های شماره‌گذاری و مالیات و…، قیمت‌های بالاتری را برای سمند رقم زده است. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها در سال ۹۰، یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و در همین سال و با ارز آزاد، ۳‌میلیون و ۱۲۰ هزار تومان برای شماره‌گذاری و مالیات و پست و… سمند، هزینه کرده‌اند تا قیمت این محصول به ترتیب، ۱۶، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ و ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد.

رانا

دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا نیز از لحاظ افزایش هزینه‌های تولید، دست کمی از هم خانواده‌هایش ندارد.

طبق گزارش ایران‌خودرو، این شرکت در سال ۹۰ برای تامین مواد اولیه رانا ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان هزینه کرده که از این رقم، هفت میلیون و ۳۸۰ هزار تومان صرف تامین مواد اولیه داخلی شده است. برای تامین مواد اولیه خارجی رانا نیز سه میلیون و ۹۴۰ هزار تومان هزینه شده و این در شرایطی است که طی سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، ایران‌خودرویی‌ها مجبور به هزینه کردن هشت میلیون و ۲۸۰ هزار تومان برای خرید مواد اولیه خارجی رانا شده‌اند.

آنها با همین نرخ ارز نیز هشت میلیون و ۷۱۰ هزار تومان برای تامین مواد اولیه داخلی رانا در سال ۹۱، هزینه کرده‌اند تا در مجموع مواد اولیه این محصول، ۱۶ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان خرج روی دست شان گذاشته باشد.

آمار اعلامی از سوی ایران‌خودرو همچنین می‌گوید این شرکت در سال ۹۱ و با احتساب ارز آزاد، ۲۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان برای تامین مواد اولیه رانا هزینه کرده که بیشتر آن به تامین خارجی این خودرو مربوط می‌شود.

از سوی دیگر، هزینه‌های مربوط به تولید و توزیع و تامین مالی رانا نیز در سال ۹۰، چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بوده که این رقم در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، به هفت‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

این هزینه‌ها با احتساب ارز آزاد، هشت میلیون تومان بوده؛ یعنی تنها ۳۰۰ هزار تومان بیش از هزینه‌های رانا با ارز مبادله‌ای.

با توجه به هزینه‌های مذکور، رانا در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، ۲۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان در کارخانه قیمت داشته و متناسب با ارز آزاد نیز قیمت آن به ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بالغ شده است.

این در شرایطی است که هزینه ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومانی مرتبط با شماره‌گذاری و مالیات و…، سبب شده قیمت نهایی رانا در سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، به ۲۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان برسد.

این خودرو همچنین با احتساب ارز آزاد نیز قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در سال ۹۱ داشته است. با این حساب، قیمت رانا با ارز آزاد، حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بیش از قیمت این محصول با ارز مبادله‌ای در سال ۹۱ بوده است.

تیبا

اما به سراغ تیبا برویم، خودرویی متعلق به سایپا که قیمت آن نیز با هزینه‌های غیرتولیدی درگیر شده است.

بنابر اعلام سایپا، در سال ۹۰ برای تامین مواد اولیه تیبا، بیش از هفت میلیون تومان هزینه شده که سه میلیون و ۸۹۰ هزار تومان آن متعلق به مواد اولیه داخلی بوده و سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان باقیمانده نیز صرف خرید مواد اولیه خارجی شده است.

با توجه به هزینه دو میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی تولید و فروش و تامین مالی تیبا و همچنین سود سایپا، قیمت این خودرو در سال ۹۰ به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بالغ می‌شود، هر چند باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت هزینه‌های شماره‌گذاری و مالیات و… نیز به این قیمت اضافه کرد.

در نهایت، تیبا در سال ۹۰ قیمتی برابر با ۱۱‌میلیون و ۵۴۰ هزار تومان در نمایندگی‌های سایپا داشته است. در سال ۹۱ اما اوضاع فرق کرده، به نحوی که سایپایی‌ها مجبور شده‌اند با احتساب ارز مبادله‌ای، ۱۱ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بابت تامین مواد اولیه تیبا هزینه کنند.

آنها همچنین با در نظر گرفتن نرخ آزاد ارز، ۱۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان برای این کار هزینه کرده‌اند، یعنی دو برابر هزینه شان در سال ۹۰.

همچنین بابت هزینه‌های تولید و فروش و تامین مالی نیز هزینه‌ای شش میلیون و ۶۳۰ هزار تومانی گریبان سایپا را گرفته که در مقایسه با سال ۹۰ از رشد بیش از دو برابری این هزینه‌ها برای تیبا خبر می‌دهد. همچنین هزینه‌های مربوط به شماره‌گذاری و مالیات و… نیز در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، به ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و با در نظر گرفتن ارز آزاد، به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی به ترتیب «۹۰۰ هزار» و «یک میلیون و ۵۰ هزار» بیش از سال ۹۰. در نهایت نیز قیمت تیبا به ۲۰ میلیون و ۹۸ هزار تومان با ارز مبادله‌ای و ۲۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان با ارز آزاد، در سال ۹۱ رسیده است.

این یعنی تیبا در مقایسه با سال ۹۰، حداقل ۵/۸ و حداکثر ۱۲ میلیون تومان گران شده که از تورم دو برابری آن خبر می‌دهد.

 

 

پارسینه

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
1
قصه شب؛ رادیو کرج رسا / روباه حیله گر
2
ویدیو؛ جزئیات شلیک به یک کوادکوپتر در تهران
اوباما
اوباما برای آخرین بار ایران را متهم کرد
1
دومین فراخوان جشنواره‌ عکاسی، گرافیک و معماری البرز آغاز شد
وی ادامه داد: این عملیات در دو مرحله و با حضور 540 نفر از عوامل انتظامی و 80 اکیپ خودرویی اجرایی شد و ضمن تخریب و پاکسازی اماکن از توزیع کنندگان مواد مخدر، از اراضی تصرف شده رفع تصرف به عمل آمد و به دولت تحویل داده شد.
تخریب ۱۰۴ بنای غیرمجاز در حصار کرج
خروج هلی شات از منطقه پرواز ممنوع با شلیک پدافند هوایی
خروج هلی شات از منطقه پرواز ممنوع با شلیک پدافند هوایی
عبادالله کامکار
اختصاص ۵ میلیارد تومان برای احداث نمایشگاه‌ بین‌المللی البرز
سردار سلیمانی 3
نشستن سردار سلیمانی در مقابل رهبر داعش در یکی از سخنرانی های او
به گزارش ایسنا، «جام‌نیوز» نوشته است: خرافات گاهی انسان را تبدیل به حیوان وحشی می‌کند.

در آفریقا و بویژه در تانزانیا برخی بر این باورند که در بدن کودکانِ زال، روحی شیطانی غلبه کرده و برای خارج کردن این روح از بدنشان باید یکی از اعضای بدن بریده و فروخته شود.

براکا روسامو یکی از کودکانی است که قربانی این خرافه شد. پدر او دست راستش را برید و به قیمت ۵۰۰۰ دلار به فروش رساند و چون تغییری در وضعیت فرزندش ندید، او را روانه یتیم‌خانه‌ای کرد که در آن تمام کودکانِ زال نگهداری می‌شوند.

هم‌اکنون این پسربچه در یتیم‌خانه به سر می‌برد و تحت درمان‌های پزشکی لازم است. او تنها یک آرزو دارد و آن اینکه در آینده پزشک شود.
پدری یک دست پسرش را فروخت! + عکس
قیمت خودرو
افت قیمت برخی خودروهای داخلی
پذیرفته شدگان سه برابر ظرفیت آزمون استخدام پیمانی سال 95 آموزش و پرورش استان البرز
پذیرفته شدگان آموزش و پرورش البرز به مراکز اداری مراجعه کنند
«انتقام زیبا» از نامزدی که ناگهان همه چیز را خراب کرد
«انتقام زیبا» از نامزدی که ناگهان همه چیز را خراب کرد
نمک صورتی
در مورد نمک صورتی چه می دانید؟
اختصاص زمین برای ساماندهی دستفروشان در فردیس
اختصاص زمین برای دستفروشان در فردیس
واکنش تازه چین به ترامپ با انتشار بیانیه ای توسط وزارت امور خارجه این کشور صورت گرفت و این وزارتخانه به صراحت تاکید کرد که اصل چین واحد (یک چین) به هیچ وجه قابل قابل مذاکره نیست. رئیس جمهوری منتخب آمریکا در تازه ترین سخنان خود اعلام کرد بود که از این اصل برای گرفتن امتیاز از چین استفاده خواهد کرد و فعلا خود را ملزم به اجرای آن نمی بیند. ترامپ تهدید کرده است که به دلیل چالش های فراوان با چین در دریای جنوبی و در عرصه تجارت جهانی، به دنبال زیر پا گذاشتن این اصل و تقویت روابط با منطقه تایوان است. در بیانیه وزارت امور خارجه چین که روز دوشنبه منتشر شده با اشاره به اینکه در جهان فقط یک چین وجود دارد، تاکید شده است: تایوان هم بخشی از همین چین است و اینکه همین چین دولت و حکومت مشروع به حساب می آید. در حالی که چین بر قابل مذاکره نبودن این اصل تاکید می ورزد،‌ ترامپ می گوید که از دیدگاه او همه چیز از جمله اصل چین واحد قابل گفت وگو است. در بیانیه مزبور به ترامپ و دولت وی هشدار داده شده است که حساسیت مساله تایوان و اصل چین واحدرا درک کرده و اجازه ندهد کل روابط دوجانبه تیره شود. اولین هشدار پکن به ترامپ مربوط به ماه دسامبر سال گذشته میلادی (آذر ماه 95) است که در آن زمان گفته بود، نمی داند چرا وقتی به تایوان میلیاردها دلار سلاح از جانب آمریکا فروخته می شود نباید با آن جزیره رابطه داشت. تارنمای ژاپن تودی نیز امروز در گزارشی نوشت: چین حتی تهدید کرده است که اگر ترامپ به این رفتارها و اقدامات ادامه دهد این کشور نیز از نیروهای خصم در داخل آمریکا حمایت خواهد کرد. به گزارش ایرنا، پس از گفت و گوی تلفنی ترامپ با خانم «تسای اینگ ون» رئیس حکومت تایوان در ماه دسامبر و اعتراض چین به این اقدام بی سابقه در ۳۷ ساله گذشته، ‌رئییس جمهوری منتخب آمریکا گفت که ما 2 میلیارد دلار در سال گذشته به تایوان سلاح فروخته ایم اما نمی توانیم با رهبر این جزیره تلفنی گفت و گو کنیم و این قابل قبول نیست. تایوان و چین در پایان جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یکدیگر جدا شدند، اما پکن این جزیره را بخشی از خاک خود می داند و مایل است که در تایوان بعد از پیوستن به سرزمین مادری نیز الگوی یک کشور و دو نظام را همچون هنگ کنگ وجزیره ماکائو پیاده کند.
تازه ترین هشدار جدی چین به ترامپ
عکس ... وزیر زن اسپانیایی با دامن کوتاه در دیدار با سران سعودی
عکس خبر؛ وزیر زن اسپانیایی با دامن کوتاه در دیدار با سران سعودی
ویدیو ... پاسخ داور به بازیکنی که پس از گل زدن خواستگاری کرد!
پاسخ داور به بازیکنی که پس از گل زدن خواستگاری کرد!
اوباما: یکی از اختلاف‌هایم با نتانیاهو برجام بود
اوباما: یکی از اختلاف هایم با نتانیاهو برجام بود
ویدیو ... نجات معجزه‌آسای هواپیمای روسی پس از اصابت مستقیم صاعقه
نجات معجزه آسای هواپیمای روسی پس از اصابت مستقیم صاعقه + فیلم
درخواست ضد ایرانی مقامات اسبق آمریکا از ترامپ
درخواست ضد ایرانی مقامات اسبق آمریکا از ترامپ