تارخ انتشار: دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر : 25749
چاپ خبر

قیمت واقعی خودروهای داخلی چقدر است؟

پژو 1

کرج رسا: این روزها که همه، خودروسازان را مقصر گرانی خودرو می‌دانند، آنها ریز هزینه‌ های تولید چهار محصول خود را اعلام کرده‌ اند، تا به نوعی نشان دهند مقصر اصلی گرانی خودرو نیستند.

به گزارش کرج رسا، پژو ۴۰۵ مدل اس‌ال‌ایکس، سمند EF7، رانا و تیبا چهار خودرویی است که ریز هزینه تولیدشان از سوی ایران‌خودرو و سایپا اعلام شده و در این گزارش به بررسی آنها می‌پردازیم.

خودروسازان در گزارش اعلامی خود عنوان کرده‌اند بیش از ۴۰ درصد قیمت خودروهای داخلی به جیب دولت می‌رود و همچنین آنچه سبب شده خودرو در سال ۹۱ با رشد شدید قیمت مواجه شود، افزایش هزینه‌های تولید و رشد نرخ ارز است.

طبق آنچه در گزارش خودروسازان آمده، قیمت هر خودرو داخلی معلول هزینه‌های «تامین مواد اولیه داخلی و خارجی» «سود شرکت‌ها» «هزینه‌های تولید، فروش و تامین مالی» (به‌خصوص سودهای پرداختی به بانک‌ها) و همچنین هزینه‌های مربوط به «شماره‌گذاری و مالیات و پست و عوارض و…» است و در این ماجرا، خودروسازها تنها ۶۰ درصد نقش دارند.

پژو۴۰۵

ابتدا از پژو ۴۰۵ مدل اس‌ال‌ایکس شروع کنیم، خودرویی که به لحاظ فنی تفاوتی با دیگر مدل‌های ۴۰۵ ندارد.

بنابر گزارش ایران‌خودرو، این محصول در سال ۹۰ قیمت تمام شده‌ای برابر با ۱۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان داشته؛ اما در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، قیمت آن به ۲۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین در همین سال و با احتساب ارز آزاد، مشتریان باید ۳۳ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان بابت ۴۰۵ مدل SLX می‌پرداخته‌اند.

به گفته ایران‌خودرویی‌ها، جمع کل هزینه مواد اولیه داخلی پژو ۴۰۵ در سال ۹۰، چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده و مواد اولیه خارجی نیز هزینه‌ای ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی روی دست آبی‌های جاده مخصوص گذاشته است.

با این حساب، جمع پولی که ایران‌خودرو در سال ۹۰ برای خرید مواد اولیه پژو ۴۰۵ هزینه کرده، به ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان می‌رسد. این در شرایطی است که در سال ۹۱، هزینه مواد اولیه رشد قابل‌توجهی کرده و با احتساب ارز مبادله‌ای، به ۱۶ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسیده و با محاسبه ارز آزاد نیز به ۲۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بالغ شده است.

این به آن معنا است که هزینه تامین مواد اولیه پژو ۴۰۵ در سال ۹۱ (با ارز آزاد)، نسبت به سال ۹۰ بیش از ۵/۲ برابر شده، که خودروسازان این جهش شدید را مولود تحریم‌ها و تورم داخلی و رشد نرخ ارز می‌دانند.

قیمت‌های مذکور؛ اما نرخ نهایی پژو ۴۰۵ نبوده و آن طور که در گزارش ایران‌خودرو آمده، هزینه‌هایی دیگر به آنها اضافه شده تا در نهایت این محصول گران‌تر به دست مشتریان برسد.

بر این اساس، در سال ۹۰ بابت هزینه‌های تولید و توزیع و تامین مالی، سه میلیون ۶۲۰ هزار تومان به قیمت پژو ۴۰۵ اضافه شده و ایران‌خودرو نیز سودی از تولید این محصول نبرده است، تا قیمت ۴۰۵ به ۱۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان در کارخانه افزایش یابد. در ادامه نیز با احتساب یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بابت هزینه‌های پست و شماره‌گذاری و مالیات و …، خرید پژو ۴۰۵ مدل SLX 14 میلیون و ۸۶۰ هزار تومان برای مشتریان آب خورده است.

این در حالی است که طی سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان به هزینه‌های تولید و توزیع و تامین مالی پژو ۴۰۵ اضافه شده و ایران‌خودرو نیز سودی یک میلیون و ۹۰ هزار تومانی برده تا قیمت این محصول به ۲۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان در کارخانه برسد.

با توجه به اینکه هزینه‌های پست و شماره‌گذاری و مالیات نیز رشد کرده‌اند، در نهایت قیمت ۴۰۵ در سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، به ۲۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیده است.

محاسبات همچنین نشان می‌دهد قیمت پژو ۴۰۵ در سال ۹۱ و با در نظر گرفتن ارز آزاد، به ۳۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان صعود کرده که دلیل اصلی این رشد، افزایش هزینه‌های تولید و توزیع و تامین مالی بوده است.

در نهایت قیمت تمام شده ۴۰۵ در سال ۹۱ و با احتساب ارز آزاد، به ۳۳ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسیده که ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان آن به هزینه‌های پست و مالیات و شماره‌گذاری و… مربوط می‌شود.

سمند

اما به سراغ دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند‌EF7 برویم. ایران‌خودرویی‌ها در سال ۹۰ مجموعا ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان برای تامین مواد اولیه سمند هزینه کرده‌اند که از این رقم، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مواد اولیه داخلی مربوط می‌شود و چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نیز صرف تامین مواد اولیه خارجی شده است.

این در شرایطی است که طی سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، ایران‌خودرویی‌ها مجبور شده‌اند حدود هفت میلیون تومان بیش از سال ۹۰ برای تامین مواد اولیه سمند هزینه کنند. این رقم البته با احتساب ارز آزاد، بیشتر هم شده و به بیش از ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است تا نسبت به سال ۹۰، رشدی حدودا ۵/۲ برابری را تجربه کرده باشد.

ایران‌خودرو همچنین در سال ۹۰ بابت تولید، توزیع، فروش و تامین مالی سمند، سه میلیون و ۶۲۰ هزار تومان هزینه کرده‌، حال آنکه این رقم در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، به هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده و با ارز آزاد نیز به هفت میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده است.

تا اینجای کار، قیمت سمند در سال ۹۰ و در کارخانه، ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، در سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، ۲۵ میلیون تومان و در همین سال و مطابق با ارز آزاد، ۳۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان بوده؛ هر چند سود ایران‌خودرو به همراه هزینه‌های شماره‌گذاری و مالیات و…، قیمت‌های بالاتری را برای سمند رقم زده است. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها در سال ۹۰، یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و در همین سال و با ارز آزاد، ۳‌میلیون و ۱۲۰ هزار تومان برای شماره‌گذاری و مالیات و پست و… سمند، هزینه کرده‌اند تا قیمت این محصول به ترتیب، ۱۶، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ و ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد.

رانا

دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا نیز از لحاظ افزایش هزینه‌های تولید، دست کمی از هم خانواده‌هایش ندارد.

طبق گزارش ایران‌خودرو، این شرکت در سال ۹۰ برای تامین مواد اولیه رانا ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان هزینه کرده که از این رقم، هفت میلیون و ۳۸۰ هزار تومان صرف تامین مواد اولیه داخلی شده است. برای تامین مواد اولیه خارجی رانا نیز سه میلیون و ۹۴۰ هزار تومان هزینه شده و این در شرایطی است که طی سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، ایران‌خودرویی‌ها مجبور به هزینه کردن هشت میلیون و ۲۸۰ هزار تومان برای خرید مواد اولیه خارجی رانا شده‌اند.

آنها با همین نرخ ارز نیز هشت میلیون و ۷۱۰ هزار تومان برای تامین مواد اولیه داخلی رانا در سال ۹۱، هزینه کرده‌اند تا در مجموع مواد اولیه این محصول، ۱۶ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان خرج روی دست شان گذاشته باشد.

آمار اعلامی از سوی ایران‌خودرو همچنین می‌گوید این شرکت در سال ۹۱ و با احتساب ارز آزاد، ۲۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان برای تامین مواد اولیه رانا هزینه کرده که بیشتر آن به تامین خارجی این خودرو مربوط می‌شود.

از سوی دیگر، هزینه‌های مربوط به تولید و توزیع و تامین مالی رانا نیز در سال ۹۰، چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بوده که این رقم در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، به هفت‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

این هزینه‌ها با احتساب ارز آزاد، هشت میلیون تومان بوده؛ یعنی تنها ۳۰۰ هزار تومان بیش از هزینه‌های رانا با ارز مبادله‌ای.

با توجه به هزینه‌های مذکور، رانا در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، ۲۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان در کارخانه قیمت داشته و متناسب با ارز آزاد نیز قیمت آن به ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بالغ شده است.

این در شرایطی است که هزینه ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومانی مرتبط با شماره‌گذاری و مالیات و…، سبب شده قیمت نهایی رانا در سال ۹۱ و با ارز مبادله‌ای، به ۲۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان برسد.

این خودرو همچنین با احتساب ارز آزاد نیز قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در سال ۹۱ داشته است. با این حساب، قیمت رانا با ارز آزاد، حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بیش از قیمت این محصول با ارز مبادله‌ای در سال ۹۱ بوده است.

تیبا

اما به سراغ تیبا برویم، خودرویی متعلق به سایپا که قیمت آن نیز با هزینه‌های غیرتولیدی درگیر شده است.

بنابر اعلام سایپا، در سال ۹۰ برای تامین مواد اولیه تیبا، بیش از هفت میلیون تومان هزینه شده که سه میلیون و ۸۹۰ هزار تومان آن متعلق به مواد اولیه داخلی بوده و سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان باقیمانده نیز صرف خرید مواد اولیه خارجی شده است.

با توجه به هزینه دو میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی تولید و فروش و تامین مالی تیبا و همچنین سود سایپا، قیمت این خودرو در سال ۹۰ به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بالغ می‌شود، هر چند باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت هزینه‌های شماره‌گذاری و مالیات و… نیز به این قیمت اضافه کرد.

در نهایت، تیبا در سال ۹۰ قیمتی برابر با ۱۱‌میلیون و ۵۴۰ هزار تومان در نمایندگی‌های سایپا داشته است. در سال ۹۱ اما اوضاع فرق کرده، به نحوی که سایپایی‌ها مجبور شده‌اند با احتساب ارز مبادله‌ای، ۱۱ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بابت تامین مواد اولیه تیبا هزینه کنند.

آنها همچنین با در نظر گرفتن نرخ آزاد ارز، ۱۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان برای این کار هزینه کرده‌اند، یعنی دو برابر هزینه شان در سال ۹۰.

همچنین بابت هزینه‌های تولید و فروش و تامین مالی نیز هزینه‌ای شش میلیون و ۶۳۰ هزار تومانی گریبان سایپا را گرفته که در مقایسه با سال ۹۰ از رشد بیش از دو برابری این هزینه‌ها برای تیبا خبر می‌دهد. همچنین هزینه‌های مربوط به شماره‌گذاری و مالیات و… نیز در سال ۹۱ و با احتساب ارز مبادله‌ای، به ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و با در نظر گرفتن ارز آزاد، به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی به ترتیب «۹۰۰ هزار» و «یک میلیون و ۵۰ هزار» بیش از سال ۹۰. در نهایت نیز قیمت تیبا به ۲۰ میلیون و ۹۸ هزار تومان با ارز مبادله‌ای و ۲۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان با ارز آزاد، در سال ۹۱ رسیده است.

این یعنی تیبا در مقایسه با سال ۹۰، حداقل ۵/۸ و حداکثر ۱۲ میلیون تومان گران شده که از تورم دو برابری آن خبر می‌دهد.

 

 

پارسینه

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
0
قرعه کشی مرحله اول جام حذفی برگزار شد
۱۴ استارت‌آپ کرجی در نمایشگاه الکامپ حضوری موفق داشتند
۱۴ استارت‌آپ کرجی در نمایشگاه الکامپ حضوری موفق داشتند
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، این دختر ایزدی ۱۴ ساله تاکید کرد که شش ماه است که از خانواده‌اش جدا شده و طی این شش ماه هر روز مورد تجاوز اعضای داعش قرار گرفته است.  تعدادی از رسانه‌های غربی داستان این دختر ۱۴ ساله که نامش "اخلاص" است را منتشر کردند. او سعی داشت به تنهایی از طریق کوه‌های سنجار واقع در شمال عراق از دست داعشی ها فرار کند که مجددا به دست آنها اسیر می‌شود و نمی‌تواند فرار کند تا قربانی تجاوزات جنسی آنها شود.  داعش ایزدی‌های با اصالت کرد را در سال ۲۰۱۴ میلادی مورد هدف قرار داد.  اخلاص به یکی از رسانه‌های انگلیس گفت که طی این شش ماه هر روز مورد تجاوز قرار می‌گرفته و بارها دست به خودکشی زده است.  وی گفت که از او به عنوان برده جنسی استفاده می‌شده و از میان ۱۵۰ زن ایزدی ربوده شده قرعه به نام وی افتاد و یکی از داعشی‌ها صاحب او شد و هر روز به وی تجاوز می‌کرد.  این دختر ۱۴ ساله درباره این مرد متجاوز گفته است: او واقعا مانند حیوان وحشی پست و شنیع بود،‌ موهای بلندی داشت، بوی بدی می‌داد. من خیلی از او می‌ترسیدم و نمی‌توانستم نگاهش کنم.  اخلاص می‌افزاید، بعد از شش ماه ربوده‌ شدنش زمانی که صاحبش خارج از منزل و برای جنگ رفته بود توانست فرار کند.  او اکنون در آلمان در یکی از بیمارستان‌ها تحت مداوا و آموزش است و می‌خواهد وکیل شود.
دختر ۱۴ ساله ای که ۱۸۰ بار مورد تجاوز داعشی ها قرار گرفت
2
تفریح تازه و عجیب بچه پولدارهای تهران + عکس
واکنش سپاه به اقدام تحریک آمیزدر خلیج فارس: ناو آمریکایی پس از شلیک هوایی منطقه را ترک کرد
حرکت تحریک آمیز رزم ناو آمریکایی در خلیج فارس خنثی شد
تصادف جاده چالوس
فرود پراید پرنده در ایستگاه اتوبوس جاده چالوس + تصاویر
قتل 3
ماجرای جنازه سوخته در زباله های شهرداری کرج/ بخشش قاتل پای چوبه دار
سفر ریلی به مشهد ۶ساعته می‌شود
سفر ریلی به مشهد ۶ ساعته می‌شود
اجرای محدودیت ترافیکی در جاده کرج -چالوس
اجرای محدودیت ترافیکی در جاده کرج -چالوس
موسسه رازی
تولید واکسن های توکسوئیدهای کلستریدیایی دامی برای نخستین بار در کشور توسط موسسه رازی
رکوردزنی مصرف آب و برق درالبرز/تعطیلی پنجشنبه ها در دستور کار
رکورد زنی مصرف آب و برق درالبرز/ تعطیلی پنجشنبه ها در دستور کار
ساعات کار ادارات البرز تغییر کرد/پنجشنبه 5مرداد ادارات تعطیل است
ساعات کار ادارات البرز تغییر کرد/ پنجشنبه ۵ مرداد ادارات تعطیل است
به گزارش ایرنا، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در آئین افتتاح قرارگاه فضای مجازی کنگره شهدای استان البرز، گفت: اگر مسائل تاریخی و مذهبی با امور فرهنگی، تبلیغی و هنری تلفیق شود، ماندگارتر و برای همیشه ثبت می شود. وی اضافه کرد: آرام آرام نسلی که انقلاب را به وجود آورد و نسلی که سبب ماندگاری این انقلاب شد، از دنیا می روند و یا خاطرات آن دوران به فراموشی سپرده می شود، اما این فرهنگ باید به نسل های بعدی منتقل شود و علاوه بر ثبت مکتوب و شفاهی یکی دیگر از راه ها برای ثبت وقایع انقلاب جذب مخاطب از یک سرفصل جدید و چیزهایی است که با فترت و روح انسان در ارتباط باشد. حسینی همدانی گفت: همچنین یکی از مسایلی که همواره مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته اند و زنده بودن انقلاب ما را تثبیت می کند دوران هشت ساله دفاع مقدس است که نمی توان آن را از انقلاب جدا کرد، این دوران ممکن است آرام آرام از یادها برود و یا درآن تحریفی وارد شود، اما استفاده از عوامل دیگری مانند ساخت فیلم، انیمیشن کار موثری در سازگاری و توسعه و نشر ارزش های دوران دفاع مقدس است. وی ادامه داد: دشمنان با ساخت فیلم و دیگر عوامل سعی می کنند تا مطالب خود را به جامعه القاء کنند و در این میان نقش ما برای اینکه تولید محتوا و توسعه هر چه بیشتر آنها در جامعه را داشته باشیم بیشتر می شود. رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شهدای البرز گفت: ساخت انیمیشن در نسل امروز بسیار موثر است و برای انتقال امروز آثار از نسلی به نسل های دیگر نیاز است تا از روش های جدید بهره برد. فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز نیز در این نشست گفت: امروز ذائقه افراد و به خصوص نسل جوان و نوجوان تغییر کرده و به همین منظور برای اثر گذاری هر چه بیشتر بر نسل جدید باید از روش های نوین بهره برد. سردار سید یوسف مولایی افزود: باید ذائقه مخاطب دنیای امروز را شناسایی و راههای اثر گذاری بیشتر بر این ذائقه ها را پیدا کرد. وی اضافه کرد: تغییر ذائقه ها را با یک نگاه به میزان گردش مالی بازار کتاب و میزان گردش مالی نرم افزارها می توان به خوبی فهید و به همین منظور است که باید از روش های نوین بهره برد.
قرارگاه فضای مجازی کنگره شهدای البرز راه اندازی شد
سکه
جدیدترین قیمت ها از بازار سکه و ارز
دما هوای البرز به 44 درجه می رسد
دما هوای البرز به ۴۴ درجه می رسد
توضیح دادستان کرج درباره پرونده واریز وجه 4 میلیارد تومانی؛ اشتباه کارمند بانک تعمدی نبوده است
اشتباه کارمند بانک در واریز مبلغ ۴ میلیارد تومان تعمدی نبوده است
سنگ کلیه
ببینید؛ سنگ کلیه را اینگونه از بدن خارج می کنند
12
گزارش تصویری؛ قرمز شدن رنگ آب دریاچه ارومیه
صدور رواید اربعین از شهریور
صدور رواید اربعین از شهریور
به گزارش ایسنا، چند روز است که از ماجرای شکایت آندرانیک تیموریان و کاوه رضایی از استقلال می‌گذرد و این مساله آبی‌ها را وارد حواشی جدیدی کرده است. شکایت تیموریان مربوط به زمانی است که علی فتح‌الله‌زاده و امیر قلعه‌نویی مدیرعامل و سرمربی استقلال بودند. کاوه رضایی هم خواهان دریافت مطالباتی است که اصطلاحا ادعا می‌کند باید به آنها دست پیدا کند.  موضع باشگاه استقلال برابر ادعای کاوه رضایی، این است که این بازیکن در قراردادش آپشن‌هایی از قبیل دعوت به تیم ملی، آقای گلی یا قرار گرفتن در بین سه آقای گل لیگ وجود داشت که در رسیدن به آنها ناکام بود ولی تصور می‌کند که باید این پول به او پرداخت شود. مدیران باشگاه استقلال معتقدند که کاوه رضایی حسن نیت خود را نشان نداد و به نوعی شکل جدایی‌اش از استقلال برای این تیم تبعاتی داشت. استقلالی‌ها می‌گویند که حداقل انتظار داشتند اگر قرار است کاوه از تیمشان جدا شود، این اتفاق به شکل محترمانه‌تر رخ می‌داد نه این که "واسطه‌ای مدام پیام بیاورد که کاوه رضایی در آستانه تمدید است و مشکلی برای ماندن در استقلال ندارد." شاید اگر نحوه جدایی کاوه رضایی از استقلال شکلی دیگر داشت، باشگاه استقلال در این زمینه کمی با او همراهی می‌کرد.  کاوه رضایی و آندرانیک تیموریان با ارسال نامه‌ای با یک سر برگ و یک مشخصات از AFC خواسته‌اند تا مجور حرفه‌ای‌گری استقلال را لغو کند و این تیم مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا نکند.  باشگاه استقلال هم نامه‌ای به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ارسال کرده و خواهان روشن شدن این مساله شده است. باشگاه استقلال از این کمیته خواسته که روشن کند آیا این دو بازیکن مجوز ارسال چنین نامه‌ای را داشته‌اند یا خیر چون برخی از مدیران باشگاه استقلال معتقدند که حرکت صورت گرفته از سوی رضایی و تیموریان تنها برای مطلع کردن AFC بوده و این دو بازیکن خودشان هم می‌دانند که با این کار به پول نمی‌رسند و در نهایت، این سیستم داخلی است که پول آنها را پرداخت خواهد کرد.  به عبارت بهتر این دو بازیکن می‌خواهند که AFC متوجه شرایط داخلی فوتبال ایران شود؛ اتفاقی که شاید بنیان‌های فوتبال ایران را هم تغییر دهد و عوارض آن در بدترین حالت، می‌تواند باعث منحل شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شود.  مساله پایانی این است که آندرانیک تیموریان محکومیت باشگاه استقلال را در اختیار دارد و در نهایت، سازمان لیگ با برداشت پول از مطالبات باشگاه استقلال، پول او را خواهد داد و بار دیگر سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شکایت این دو بازیکن می‌تواند آغاز یک بدعت در فوتبال ایران باشد؟ بدعتی که تمام فوتبال ایران را تغییر می‌دهد و به انحلال سرخ‌آبی‌ها و حتی تراکتورسازی و ملوان و خیلی تیم‌های دیگر منجر می‌شود یا این که فدراسیون با ورود به این مساله، چاره‌اندیشی جدیدی خواهد کرد.
ماجرای کاوه رضایی، تیموریان و لغو مجوز استقلال چیست؟
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی