تارخ انتشار: سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر : 37874
چاپ خبر

مهشید افشارزاده:

ممنوع‌ الکاری مسیر زندگی‌ ام را تغییر داد

مهشید افشارزاده

کرج رسا: دوران طلایی بازیگری‌ اش دهه‌ ی هفتاد بود و پس از آن به واسطه ممنوع‌ الکار شدنش حضور پررنگی نداشت،‌ اما حالا می‌خواهد جدی‌تر از قبل و این بار در کسوت کارگردانی به علاقه‌ اش در سینما برسد.

 به گزارش کرج رسا،‌ مهشید افشارزاده را که بازیگری را با فیلم «بای سیکل‌ ران» آغاز کرد، بیشتر با حضور در فیلم‌هایی همچون «افسون»،‌«بچه‌ های طلاق»، «افسانه آه»،«توفان شن»،«آی پارا» و در سال‌های اخیر با «عیار ۱۴» پرویز شهبازی به یاد می‌آوریم‌، او که مدت‌ها از بازیگری فاصله گرفته بود این روزها اولین فیلم سینمایی خود را که کارگردانی کرده آماده نمایش دارد و قرار است از فردا ۱۷ اردیبهشت ماه اکران عمومی شود.

افشارزاده در گفت‌و‌گو با ایسنا از فیلم «پنج ستاره» به تهیه‌ کنندگی امیر سماواتی و با بازی شهاب حسینی،‌ همایون ارشادی،‌ سحر قریشی،‌ ‌ بهناز جعفری و … به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود در سینما و نیز از تلاش برای ثابت کردن خود صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید:

شما زمانی به عنوان یکی از بازیگران پرکار در سینما شناخته می شدید اما چند سالی است که حضور خیلی کمرنگی در این عرصه دارید و «عیار ۱۴» تنها فیلم شما در دهه ۸۰ بود، چه شد که از بازیگری به فیلمسازی رسیدید؟

بله درست است ، در این سالهای اخیر خیلی در سینما نبودم در حالیکه در دهه ۷۰ فیلم‌های زیادی داشتم و در سال ۷۲ پرکارترین بازیگر زن سینما بودم، اما متاسفانه جمعی از دوستان و همکاران مشکلاتی را برای من ایجاد کردند و من نتوانستم به بازیگری ادامه دهم، به طوری که در آن مقطع از طرف اتحادیه تهیه‌کنندگان بایکوت شدم و جمعی از تهیه‌کنندگان قرار گذاشتند به من کاری را پیشنهاد نکنند و به این شکل عملا کم کار یا بهتر بگویم ممنوع الکار شدم.

یعنی به دلیل همین شرایط از بازیگری کناره‌گیری کردید و سراغ فیلمسازی رفتید؟

خیر، قبل از آن هم به دنبال ساخت فیلم بودم و اصلا بازیگری برایم مسیری جهت آشنایی با فیلمسازی بود، چون در آن زمان در دانشگاه‌ها رشته کارگردانی سینما تدریس نمی‌شد و به همین دلیل ابتدا در رشته تئاتر درس خواندم و بعد از آن از طریق بازیگری وارد سینما شدم، هر چند بعد از اینکه در سال ۷۲ ممنوع‌الکار شدم دیگر کار نکردم و دوران طلایی حضورم به عنون بازیگر در سینما به پایان رسید. درواقع دوستان باعث شدند از دور بازیگری خارج شوم اما این اتفاق باعث سرخوردگی من نشد و در طول این سال‌ها تلاش کردم در راستای هدفی که از ابتدا داشتم کار کنم. بر همین اساس در کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی شرکت کردم و در این کلاس‌ها با برخی اساتید مطرح سینما هم دوره‌هایی را گذراندم، هرچند بسیاری از سوژه‌هایم در این کلاس‌ها لو رفت و بعدها توسط برخی از همان اساتید آن ها را بر پرده سینماها دیدم، اما از انجا که اهل شکایت کردن نیستم هیچ گاه این جریان را پیگیری نکردم.

پس چرا خیلی زودتر از این‌ها سراغ فیلم ساختن نرفتید؟

برای شروع کارم به عنوان کارگردان باید مجوز لازم را از خانه سینما می‌گرفتم و برای این کار هم با توجه به اینکه مدرک دانشگاهی مرتبط نداشتم، باید حتما یک فیلم کوتاه می‌ساختم که در سال ۸۷ اولین فیلم کوتاهم را با نام «موریانه» ساختم. بعد از آن به خانه سینما مراجعه کردم تا مجوز فیلمسازی بگیرم اما با وجود اینکه این فیلم در جشن خانه سینما جزو پنج کاندیدای اصلی از بین ۷۲۰ فیلم بود، کارگردانی من تایید نشد. در سال ۸۹ هم یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای با نام «آغاز دوم» ساختم که ان هم در جشنواره آیینه و آفتاب اصفهان جایزه بهترین فیلم اجتماعی را گرفت، اما باز هم مورد تایید خانه سینما قرار نگرفت و در نهایت پروسه مجوز فیلمسازی گرفتن من حدود ۱۰ سال طول کشید.

دلیل این تایید نشدن در خانه سینما چه بود؟

آن‌ها می‌گفتند به هر کدام از فیلم‌هایی که ارائه می‌شود نمره می‌دهند و آثار من نسبت به کارهای همکاران دیگر امتیاز کمتری می‌گیرد، به همین دلیل پس از مدتی تصمیم گرفتم تحصیلات دانشگاهی‌ام را ادامه دهم تا با ارائه یک مدرک دانشگاهی مرتبط، به ارشاد دیگر هیچ بهانه‌ای برای صادر شدن مجوزم نباشد که در رشته تدوین هم درس خواندم. البته در وزارت ارشاد باز هم گفتند باید یک فیلم کوتاه دیگر بسازم که در سال ۸۸ ماشینم را فروختم و یک فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای فقط برای وزارت ارشاد ساختم، البته آن‌ها این فیلم را ندیدند و فقط فیلم اولم را دیدند و سرانجام توانستم مجوز بگیرم.

فیلمنامه «پنج ستاره» را از قبل داشتید که بعد از گرفتن مجوز، سراغ ساخت آن رفتید؟

من از سال ۸۸ تا ۹۲ سناریوهای مختلفی را به شورای پروانه ساخت ارائه می‌کردم، اما هر بار مورد قبول قرار نمی‌گرفت و به خصوص آقای جمال شورجه آن‌ها را رد می‌کرد، چون او از من خواسته بود برای تسریع روند کار ابتدا فیلمنامه‌ام را به او بدهم تا بخواند و بعد در شورا مطرح شود، اما بعد از خواندن آن‌ها هیچکدام را قبول نمی‌کرد. تا اینکه کاظم بلوچی، یکی از دوستان همسرم، این فیلمنامه را در اختیارم قرار داد و با توجه به اینکه آقای قاضی نظام (نویسنده «پنج ستاره») را از فیلم «نیاز» می‌شناختم و آقای سماواتی هم سال‌ها قبل این فیلمنامه را خوانده بود، شرایط برای ساخت «پنج ستاره» مهیا شد.

البته این را هم بگویم که فیلمنامه «پنج ستاره» مربوط به ۱۵ سال قبل بود که ما در بازنویسی شش هفت ماهه‌ای که داشتیم، خط داستانی آن را تغییر دادیم.

با توجه اینکه فیلم اول خود را می‌ساختید چطور شد که از شهاب حسینی به عنوان یکی از بازیگران مطرح سینما دعوت به کار کردید؟

شخصیت رضای داستان «پنج ستاره» را از همان ابتدا در قالب شهاب حسینی می‌دیدم و با وجود اینکه بازیگران دیگری معرفی شدند، اما هیچکدام، از نظر نوع بازی و ‌چهره، ویژگی‌های شهاب حسینی را نداشتند.ضمن اینکه می‌دانستم او می‌تواند خیلی خوب به این کاراکتر جان ببخشد و از آنجا که به عنوان یک بازیگر مطرح در میان علاقه مندان و تماشاگران سینما محبوبت دارد، او را بهترین انتخاب برای این نقش می دانستم، البته قبلا سر فیلم «آغاز دوم» هم از او دعوت به همکاری کرده بودم ولی این فرصت همکاری در «پنج ستاره» پیش آمد.

شهاب حسینی در این فیلم با یک صدای گرفته صحبت میکند. این موضوع از ابتدا در فیلمنامه وجود داشت و دلیل آن چه بود؟

از اول چنین چیزی در فیلمنامه نداشتیم اما او به خاطر حساسیتی که به هوا داشت، در حین کارصدایش دچار گرفتگی شد ولی بعد از بهبود هم راکورد خود را حفظ کرد و نقش را شکل ادامه داد که البته من هم از این کار استقبال کردم چون با توجه به ویژگی‌های کاراکتر فیلم که اجازه حرف حق زدن به او داده نمی شد و صدایش به جایی نمیرسید، اتفاق مثبت و همسویی با داستان فیلم محسوب می‌شد.

به عنوان کار اولتان طرح خاصی برای پرداختن به موضوعی مثل مثلث عشقی داشتید که برای مخاطب جذاب باشد؟ آن هم با وجود فیلم های زیاد دیگری که با قصه ای مشابه ساخته شده اند.

در «پنج ستاره» ماجراها در بستر یک داستان به ظاهر عاشقانه مطرح می‌شوند تا بیننده درگیر شخصیت‌های داستان شود و من تلاش کردم بر اساس احساس عمل نکنم بلکه قصد داشتم احساسات تماشاگر فرهیخته سینما از مجرای وجدان درگیر داستان شود و حتی از ترفندهای روز هم استفاده نکردم تا از این طریق خاطب را برای دیدن فیلم و فروش بیشتر آن جذب کنم. در واقع تمام هدفم این بود که داستانی را صادقانه روایت کنم.

کلا ژانر مورد علاقه شما برای فیلمسازی چیست؟ آیا قرار است مثل برخی از فیلمسازان زن ایران بیشتر به موضوعات زنان بپردازید؟

بیشتر دوست دارم در سینمایی کار کنم که در حوزه اجتماعی و نقد اجتماعی باشد چون این نوع سینما مخاطب بیشتری هم دارد، مثل فیلم‌های اصغر فرهادی که مسائل اجتماعی را به خوبی نقد می‌کند بدون اینکه یک بیانیه سیاسی بسازد.

حالا از این پس قرار است شما را به عنوان یک فیلمساز زن در کنار فیلمسازان زن انگشت‌شماری که در سینمای ایران هستند، ببینیم یا به عرصه بازیگری برمی‌گردید و «پنج ستاره» فقط یک تجربه بود؟

کارگردانی برای من جدی‌تر از بازیگری است و الان باید جامعه سینمایی توانایی‌های ما را به عنوان متخصص به رسمیت بشناسد. من تلاش کردم این باور را در میان سینماگران ایجاد کنم و برای ساخت «پنج ستاره» هم سختی زیادی کشیدم تا خود را به عنوان کسی که می‌خواهد وارد این عرصه شود ثابت کنم، آن هم در شرایطی که مردان مرا مدام به عقب می‌راندند.

پس احتمالا خیلی تمایل نداشتید که فیلم در این زمان اکران شود؟

بله خیلی موافق نبودم اما شرایط اکران فیلم‌ها طوری است که چاره دیگری هم جز این نداشتیم.

و حرف آخر برای کسانی که به دیدن «پنج ستاره» می‌روند.

در «پنج ستاره» تلاش کردم برای مردم قصه قشنگی تعریف کنم و اولویتم مخاطب داخلی بود که به یک فهم مشترک برسیم و فکر می‌کنم با نسل جوان ایران شناخت خوبی دارم. هم چنین امیدوارم بازی‌های جام جهانی فوتبال و همزمانی با اکران این فیلم، تاثیر منفی روی دیده شدن و البته فروش آن نداشته باشد تا پس از ده سال نتیجه زحماتم را به خوبی بگیرم.

به گزارش کرج رسا،«پنج ستاره» اولین ساخته بلند سینمایی مهشید افشارزاده است. قصه این فیلم را علی‌اکبر قاضی نظام نوشته است. این فیلم داستان دختری است که برای رفتن به دانشگاه دچار مشکلاتی می‌شود و در پی یافتن کار برای تأمین هزینه دانشگاه، ماجراهایی برای او رقم می‌خورد.

شهاب حسینی، همایون ارشادی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، شیرین بینا، لیلا بلوکات، امید روحانی، محمود جعفری، دیبا زاهدی و… بازیگران این فیلم هستند.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
0
قرعه کشی مرحله اول جام حذفی برگزار شد
۱۴ استارت‌آپ کرجی در نمایشگاه الکامپ حضوری موفق داشتند
۱۴ استارت‌آپ کرجی در نمایشگاه الکامپ حضوری موفق داشتند
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، این دختر ایزدی ۱۴ ساله تاکید کرد که شش ماه است که از خانواده‌اش جدا شده و طی این شش ماه هر روز مورد تجاوز اعضای داعش قرار گرفته است.  تعدادی از رسانه‌های غربی داستان این دختر ۱۴ ساله که نامش "اخلاص" است را منتشر کردند. او سعی داشت به تنهایی از طریق کوه‌های سنجار واقع در شمال عراق از دست داعشی ها فرار کند که مجددا به دست آنها اسیر می‌شود و نمی‌تواند فرار کند تا قربانی تجاوزات جنسی آنها شود.  داعش ایزدی‌های با اصالت کرد را در سال ۲۰۱۴ میلادی مورد هدف قرار داد.  اخلاص به یکی از رسانه‌های انگلیس گفت که طی این شش ماه هر روز مورد تجاوز قرار می‌گرفته و بارها دست به خودکشی زده است.  وی گفت که از او به عنوان برده جنسی استفاده می‌شده و از میان ۱۵۰ زن ایزدی ربوده شده قرعه به نام وی افتاد و یکی از داعشی‌ها صاحب او شد و هر روز به وی تجاوز می‌کرد.  این دختر ۱۴ ساله درباره این مرد متجاوز گفته است: او واقعا مانند حیوان وحشی پست و شنیع بود،‌ موهای بلندی داشت، بوی بدی می‌داد. من خیلی از او می‌ترسیدم و نمی‌توانستم نگاهش کنم.  اخلاص می‌افزاید، بعد از شش ماه ربوده‌ شدنش زمانی که صاحبش خارج از منزل و برای جنگ رفته بود توانست فرار کند.  او اکنون در آلمان در یکی از بیمارستان‌ها تحت مداوا و آموزش است و می‌خواهد وکیل شود.
دختر ۱۴ ساله ای که ۱۸۰ بار مورد تجاوز داعشی ها قرار گرفت
2
تفریح تازه و عجیب بچه پولدارهای تهران + عکس
واکنش سپاه به اقدام تحریک آمیزدر خلیج فارس: ناو آمریکایی پس از شلیک هوایی منطقه را ترک کرد
حرکت تحریک آمیز رزم ناو آمریکایی در خلیج فارس خنثی شد
تصادف جاده چالوس
فرود پراید پرنده در ایستگاه اتوبوس جاده چالوس + تصاویر
قتل 3
ماجرای جنازه سوخته در زباله های شهرداری کرج/ بخشش قاتل پای چوبه دار
سفر ریلی به مشهد ۶ساعته می‌شود
سفر ریلی به مشهد ۶ ساعته می‌شود
اجرای محدودیت ترافیکی در جاده کرج -چالوس
اجرای محدودیت ترافیکی در جاده کرج -چالوس
موسسه رازی
تولید واکسن های توکسوئیدهای کلستریدیایی دامی برای نخستین بار در کشور توسط موسسه رازی
رکوردزنی مصرف آب و برق درالبرز/تعطیلی پنجشنبه ها در دستور کار
رکورد زنی مصرف آب و برق درالبرز/ تعطیلی پنجشنبه ها در دستور کار
ساعات کار ادارات البرز تغییر کرد/پنجشنبه 5مرداد ادارات تعطیل است
ساعات کار ادارات البرز تغییر کرد/ پنجشنبه ۵ مرداد ادارات تعطیل است
به گزارش ایرنا، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در آئین افتتاح قرارگاه فضای مجازی کنگره شهدای استان البرز، گفت: اگر مسائل تاریخی و مذهبی با امور فرهنگی، تبلیغی و هنری تلفیق شود، ماندگارتر و برای همیشه ثبت می شود. وی اضافه کرد: آرام آرام نسلی که انقلاب را به وجود آورد و نسلی که سبب ماندگاری این انقلاب شد، از دنیا می روند و یا خاطرات آن دوران به فراموشی سپرده می شود، اما این فرهنگ باید به نسل های بعدی منتقل شود و علاوه بر ثبت مکتوب و شفاهی یکی دیگر از راه ها برای ثبت وقایع انقلاب جذب مخاطب از یک سرفصل جدید و چیزهایی است که با فترت و روح انسان در ارتباط باشد. حسینی همدانی گفت: همچنین یکی از مسایلی که همواره مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته اند و زنده بودن انقلاب ما را تثبیت می کند دوران هشت ساله دفاع مقدس است که نمی توان آن را از انقلاب جدا کرد، این دوران ممکن است آرام آرام از یادها برود و یا درآن تحریفی وارد شود، اما استفاده از عوامل دیگری مانند ساخت فیلم، انیمیشن کار موثری در سازگاری و توسعه و نشر ارزش های دوران دفاع مقدس است. وی ادامه داد: دشمنان با ساخت فیلم و دیگر عوامل سعی می کنند تا مطالب خود را به جامعه القاء کنند و در این میان نقش ما برای اینکه تولید محتوا و توسعه هر چه بیشتر آنها در جامعه را داشته باشیم بیشتر می شود. رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شهدای البرز گفت: ساخت انیمیشن در نسل امروز بسیار موثر است و برای انتقال امروز آثار از نسلی به نسل های دیگر نیاز است تا از روش های جدید بهره برد. فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز نیز در این نشست گفت: امروز ذائقه افراد و به خصوص نسل جوان و نوجوان تغییر کرده و به همین منظور برای اثر گذاری هر چه بیشتر بر نسل جدید باید از روش های نوین بهره برد. سردار سید یوسف مولایی افزود: باید ذائقه مخاطب دنیای امروز را شناسایی و راههای اثر گذاری بیشتر بر این ذائقه ها را پیدا کرد. وی اضافه کرد: تغییر ذائقه ها را با یک نگاه به میزان گردش مالی بازار کتاب و میزان گردش مالی نرم افزارها می توان به خوبی فهید و به همین منظور است که باید از روش های نوین بهره برد.
قرارگاه فضای مجازی کنگره شهدای البرز راه اندازی شد
سکه
جدیدترین قیمت ها از بازار سکه و ارز
دما هوای البرز به 44 درجه می رسد
دما هوای البرز به ۴۴ درجه می رسد
توضیح دادستان کرج درباره پرونده واریز وجه 4 میلیارد تومانی؛ اشتباه کارمند بانک تعمدی نبوده است
اشتباه کارمند بانک در واریز مبلغ ۴ میلیارد تومان تعمدی نبوده است
سنگ کلیه
ببینید؛ سنگ کلیه را اینگونه از بدن خارج می کنند
12
گزارش تصویری؛ قرمز شدن رنگ آب دریاچه ارومیه
صدور رواید اربعین از شهریور
صدور رواید اربعین از شهریور
به گزارش ایسنا، چند روز است که از ماجرای شکایت آندرانیک تیموریان و کاوه رضایی از استقلال می‌گذرد و این مساله آبی‌ها را وارد حواشی جدیدی کرده است. شکایت تیموریان مربوط به زمانی است که علی فتح‌الله‌زاده و امیر قلعه‌نویی مدیرعامل و سرمربی استقلال بودند. کاوه رضایی هم خواهان دریافت مطالباتی است که اصطلاحا ادعا می‌کند باید به آنها دست پیدا کند.  موضع باشگاه استقلال برابر ادعای کاوه رضایی، این است که این بازیکن در قراردادش آپشن‌هایی از قبیل دعوت به تیم ملی، آقای گلی یا قرار گرفتن در بین سه آقای گل لیگ وجود داشت که در رسیدن به آنها ناکام بود ولی تصور می‌کند که باید این پول به او پرداخت شود. مدیران باشگاه استقلال معتقدند که کاوه رضایی حسن نیت خود را نشان نداد و به نوعی شکل جدایی‌اش از استقلال برای این تیم تبعاتی داشت. استقلالی‌ها می‌گویند که حداقل انتظار داشتند اگر قرار است کاوه از تیمشان جدا شود، این اتفاق به شکل محترمانه‌تر رخ می‌داد نه این که "واسطه‌ای مدام پیام بیاورد که کاوه رضایی در آستانه تمدید است و مشکلی برای ماندن در استقلال ندارد." شاید اگر نحوه جدایی کاوه رضایی از استقلال شکلی دیگر داشت، باشگاه استقلال در این زمینه کمی با او همراهی می‌کرد.  کاوه رضایی و آندرانیک تیموریان با ارسال نامه‌ای با یک سر برگ و یک مشخصات از AFC خواسته‌اند تا مجور حرفه‌ای‌گری استقلال را لغو کند و این تیم مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا نکند.  باشگاه استقلال هم نامه‌ای به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ارسال کرده و خواهان روشن شدن این مساله شده است. باشگاه استقلال از این کمیته خواسته که روشن کند آیا این دو بازیکن مجوز ارسال چنین نامه‌ای را داشته‌اند یا خیر چون برخی از مدیران باشگاه استقلال معتقدند که حرکت صورت گرفته از سوی رضایی و تیموریان تنها برای مطلع کردن AFC بوده و این دو بازیکن خودشان هم می‌دانند که با این کار به پول نمی‌رسند و در نهایت، این سیستم داخلی است که پول آنها را پرداخت خواهد کرد.  به عبارت بهتر این دو بازیکن می‌خواهند که AFC متوجه شرایط داخلی فوتبال ایران شود؛ اتفاقی که شاید بنیان‌های فوتبال ایران را هم تغییر دهد و عوارض آن در بدترین حالت، می‌تواند باعث منحل شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شود.  مساله پایانی این است که آندرانیک تیموریان محکومیت باشگاه استقلال را در اختیار دارد و در نهایت، سازمان لیگ با برداشت پول از مطالبات باشگاه استقلال، پول او را خواهد داد و بار دیگر سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شکایت این دو بازیکن می‌تواند آغاز یک بدعت در فوتبال ایران باشد؟ بدعتی که تمام فوتبال ایران را تغییر می‌دهد و به انحلال سرخ‌آبی‌ها و حتی تراکتورسازی و ملوان و خیلی تیم‌های دیگر منجر می‌شود یا این که فدراسیون با ورود به این مساله، چاره‌اندیشی جدیدی خواهد کرد.
ماجرای کاوه رضایی، تیموریان و لغو مجوز استقلال چیست؟
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی