تارخ انتشار: یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر : 48073
چاپ خبر

مهمانی‌ های چاقی‌ آور در ماه مهمانی خدا

Untitled-1

ماه مبارک رمضان هم از راه ‌رسید و آداب و رسوم ویژه خود را نیز به همراه ‌آورد. یکی از این رسوم بسیار نیکو و پسندیده افطاری دادن است؛ اما اینکه این افطاری‌ها چقدر با رژیم سلامتی ما هماهنگی دارد، سۆالی است که در ذهن پدیدار می‌شود.

بسیاری از ما پیش خودمان یک حساب سر انگشتی می‌کنیم که با شروع ماه مبارک رمضان دیگر از پرخوری خبری نیست و اساسی لاغر می‌کنیم. واقعیت هم همین است و اگر در ماه مبارک رمضان از غذاهای پر کالری اجتناب کنیم، حداقل ۳-۴ کیلو کاهش وزن خواهیم داشت؛ اما با شروع شدن مهمانی‌ها و پهن شدن سفره رنگین افطار و غذاهای متنوع شام تمام نقشه‌هایمان نقش بر آب می‌شود و بعد از ماه مبارک رمضان ما می‌مانیم و ۳-۴ کیلو اضافه‌وزن…

مهمانی‌های ماه رمضان، خطری برای اضافه‌ وزن

بعد از افطار و همزمان با آزاد شدن مصرف مواد غذایی، افراد هر آنچه را در طی روز مصرف نکره‌اند، در وعده افطار و شام جبران می‌کنند و متأسفانه برخلاف غذاهای خانگی که مقدار کالری آن تحت اختیار خودمان است؛ غذاهای رستورانی و مهمانی‌ها اغلب بسیار پر کالری، پرچرب، پرادویه و سرشار از نمک می‌باشند؛ زیرا در این غذاها مسئله‌ای که حرف اول را می زند طعم و عطر غذا است؛ نه محتوای سلامتی آن. علاوه بر این چون در ماه رمضان به علت روزه‌داری سطح فعالیت بدنی افراد کاهش می‌یابد، نیاز است تا کالری کمتری به نسبت یک رژیم عادی مصرف شود. در غیر این صورت بعد از ماه رمضان چاقی و اضافه‌وزن اولین پیامد روزه‌داری اشتباه می‌باشد.

مواد غذایی پر کالری بر سر سفره افطار چیست؟

از جمله مواد غذایی پر کالری بر سر سفرهای افطار شله زرد، حلوا، شیر برنج، مسقطی، مربا و … می‌باشد. سعی کنید بیشتر از ۲-۱ قاشق مرباخوری به صورت سرخالی از این‌گونه شیرینی‌ها مصرف نکنید.

زولبیا و بامیه به دلیل اینکه سرشار از قندهای ساده می‌باشند برای روزه‌داری بالأخص در فصل تابستان مناسب نمی‌باشند؛ زیرا دفع آب از بدن را افزایش می‌دهند و باعث تشنگی در طول روز می‌شوند و نیز بسیار پر کالری می‌باشند. اگر قصد کاهش وزن دارید حداکثر مجاز به مصرف معادل ۱ عدد بامیه کوچک آن هم ۱ بار در هفته می‌باشید.

در صورتی که در ماه مبارک رمضان برنامه کاهش وزن خود را پیگیری می‌کنید. از مصرف حلیم تهیه‌شده در خارج از خانه اجتناب کنید؛ زیرا از چربی فراوانی در آن استفاده می‌شود و بسیار پر کالری می‌باشد. اگر قصد کاهش وزن دارید حداکثر مجاز به مصرف ۲-۱ قاشق مرباخوری از آن می‌باشید.

از مصرف حجم زیادی از غذا در وعده افطار اجتناب کنید و شام را به فاصله ۲-۱ ساعت از افطار میل کنید. نان و پنیر کم چرب و سبزی خوردن یا گوجه و خیار در کنار چای کم رنگ و خرما گزینه مناسبی برای افطار در مهمانی‌ها می‌باشد.

غذاهای کم کالری تر را از میان سفره شام برگزینید

اگر نمی‌خواهید بعد از ماه مبارک رمضان که به سراغ ترازو می‌روید، از افزایش وزن شدیدتان شوکه شوید. در مهمانی‌ها بسیار به چیزی که می‌خورید توجه کنید. برنجی که بر سر سفره شام وجود دارد مسلماً کم روغن نیست، اگر خیلی به آن تمایل دارید حداکثر ۴-۳ قاشق برنج مصرف کنید. ترجیحاً به جای برنج از نان استفاده نمایید. قبل از شام یا در کنار آن حتماً از سالاد کاهو یا سالاد سایر سبزیجات استفاده نمایید. اگر از خورش استفاده می‌کنید بیشتر حبوبات آن را مصرف نمایید.

سوپ‌های سفید اکثراً پرکالری می‌باشند. درحالی‌که سوپ‌هایی که بر پایه سبزیجات باشند، کالری کمتری دارند و برای کاهش وزن گزینه مناسبی می‌باشند. انواع آش‌ها در صورتی که بدون روغن تهیه شده باشد و به آن از طریق نعناع داغ یا پیاز داغ روغن اضافه نکرده باشید، نیز پیشنهاد خوبی می‌باشد؛ زیرا سرشار از حبوبات می‌باشد که فیبر محلول دارند و پیشنهاد مناسبی برای کاهش چربی خون، خون قند خون و کاهش وزن است.

از مصرف افزودنی‌ها و چاشنی‌های پر کالری مانند سس، کره، خامه، پنیر پرچرب، ماست پرچرب، انواع دسرها، نوشابه‌ها و … اجتناب کنید.

در مصرف پروتئین حیوانی زیاده‌ روی نکنید

پروتئین‌های حیوانی که در گوشت، مرغ و ماهی وجود دارند، در طی فرآیند سوخت و ساز خود به آب زیادی نیاز دارند و مصرف مقدار زیادی پروتئین حیوانی باعث کم آبی در طی روز و در نتیجه احساس تشنگی خواهد شد.

از میوه‌ها و سبزی‌ها در مهمانی به فراوانی استفاده کنید

تا می‌توانید در مهمانی سبزیجات مصرف کنید. مصرف انواع سبزیجات در کنار شام و افطار را فراموش نکنید. در ظرف میوه نیز به خیار توجه ویژه کنید زیرا در رفع عطش بسیار موثر است و کالری پایینی دارد. مصرف میوه‌ها را افزایش دهید؛ به اندازه ۳- ۲ میوه متوسط و یک برش هندوانه بسیار مناسب است؛ زیرا میوه‌ها و سبزیجات مانند اسفنجی عمل می‌کنند که آب را در میان لایه‌های فیبری خود نگه‌داری کرده‌اند و در زمان روزه‌داری وقتی احساس نیاز به آب ایجاد می‌شود، آن را آزاد می‌کنند.

ایده‌ای برای میزبان سفره افطار؛ تهیه غذای رژیمی

افطاری دادن در ماه مبارک رمضان و در روزهای بلند تابستان کاری سخت و طاقت‌فرسا است. ولی بسیاری از افراد به علت اجر معنوی تمایل زیادی برای مهمانی دارند. تهیه افطار و شام به صورت دو مقوله مجزا هم برنامه‌ای مشکل می‌باشد. برای همین در اینجا نمی‌خواهیم کار شما را سخت تر کنیم. تنها چیزی که از شما می‌خواهیم این است که جایگاه جداگانه‌ای برای یک غذای رژیمی در نظر بگیرید.

بی‌شک در میان مهمانان شما افراد سالمند، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون، چربی خون، کبد چرب، چاقی و اضافه‌وزن و یا افراد سالمی که در حال اجرای رژیم هستند و… وجود دارند. اگر غذایی ویژه برای آن‌ها تهیه کرده باشید. هیچ‌گاه این لطف شما را فراموش نخواهند کرد.

برای این کار لازم نیست غذای مجزایی تهیه کنید. همین که غذاهای سر سفره را به دو ظرف جداگانه رژیمی و غیر رژیمی تقسیم کنید، کافی است. غذاهای رژیمی مانند مرغ رژیمی چربی، نمک و ادویه کمتری دارند و نیز غیر سرخ‌شده هستند و در عوض به وسیله کمی سبزی‌های معطر خشک‌شده مانند شوید، جعفری، ترخون، مرزه، زیره و … و کمی لیموترش تازه طعم دار شده‌اند و غذای مهمانی هم که غیر رژیمی می‌باشد، غذایی است که دست‌پخت شما را نشان می‌دهد و کسی به خاطر کم نمک بودن یا کم مزه بودن آن، به دست‌پخت شما ایراد نمی‌گیرد.

 

 

 

همشهری

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
636441203323475020
بازگشت اوباما به میدان سیاست + تصاویر
اردوغان: در ایران دانشگاه D-8 را راه اندازی می کنیم
اردوغان: در ایران دانشگاه D-8 را راه اندازی می کنیم
استقلال با برد آلمانی به دربی رسید/ صعود آبی پوشان به یک چهارم
استقلال با برد آلمانی به دربی رسید/ صعود آبی پوشان به یک چهارم
معرفی بهترین گوشی‌های موبایل میان رده و مقرون به صرفه بازار (پاییز1396) + عکس
معرفی بهترین گوشی‌های موبایل میان رده و مقرون به صرفه بازار (پاییز۱۳۹۶) + عکس
خواص شگفت‌انگیز این دانه معجزه‌گر
خواص شگفت‌انگیز این دانه معجزه‌گر
کیانی ٢ ماه محروم، آغاسی ٢ ماه تعلیق
کیانی ٢ ماه محروم، آغاسی ٢ ماه تعلیق
نوکیا ۷ معرفی شد؛ میان رده ای با نصف قیمت نوکیا 8 + عکس
نوکیا ۷ معرفی شد؛ میان رده ای با نصف قیمت نوکیا ۸ + عکس
علائم و درمان طبیعی سنگ کلیه/خوراکی هایی که سنگ کلیه را نابود می‌کند
۱۰ ماده غذایی که باعث سنگ کلیه می‌شوند
امروز کمپانی زد تی ای از یک گوشی منحصر به فرد و عجیب به نام ZTE Axon M رونمایی کرد + عکس
کمپانی زد تی ای از یک گوشی منحصر به فرد و عجیب به نام ZTE Axon M رونمایی کرد + عکس
اقدامات لازم برای خرید موبایل پس از اجرای طرح رجیستری
نحوه شناسایی موبایل قاچاق
636345370617936780.jpg
پاسخ برانکو به انتقادات از بیرانوند
راز افرادی که هیچگاه سرما نمی خورند
راز افرادی که هیچگاه سرما نمی خورند
57574713
چمنیان: بازی با اسپانیا یک اتفاق تاریخی برای فوتبال ایران است
ساره امیری
دختر ایرانی وزیر علوم امارات شد
635917347787166002
اگر به پلیس توهین کنیم مجازاتمان چیست؟
کشتی
تیم توابع تهران قهرمان رقابت های کشتی آزاد جوانان کشور شد
2414700
هدف آمریکا از نام جعلی برای خلیج فارس ایجاد فتنه ای جدید است
حجت الاسلام کاظم صدیقی
برجام درس بی اعتمادی بود/ می خواهند ایران را خلع سلاح موشکی کنند
57574092
فرار بسیاری از فرماندهان داعش به ترکیه
57577010
سرلشکر باقری: پایان عمر گروهک های تروریستی فرا رسیده است
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی