تارخ انتشار: دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
کد خبر : 49560
چاپ خبر
بازدیدها: 1,979

نکات تغذیه ای مهم که یک «روزه دار» باید بداند

در ماه رمضان، دور اين کارها را خط بكشيد !

روزه گرفتن در روزهای گرم و بلند تابستان کمی با فصل‌های دیگر فرق دارد. زود تشنه می‌شوید و اگر شاغل باشید در طول روز با کاهش میزان انرژی و فعالیت‌ های جسمی روبه رو می شوید.

دکتر ناصر رضایی پور دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران دراین باره می گوید :

نخوردن سحری ممنوع

خیلی‌ها بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلا به ضررهای این کار فکر نمی‌کنند. نخوردن غذا در وعده سحر، به بدن آسیب می‌رساند و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می‌شود. اگر عادت دارید بدون خوردن سحری روزه بگیرید باید بدانید با دست خودتان باعث آسیب دستگاه گوارش‌تان مخصوصا معده و روده‌ها می‌شوید. پس تنبلی را کنار بگذارید و بدون سحری روزه نگیرید.

زیاده‌ روی نکنید

زیاد خوردن در روزهای معمولی سال خوب نیست چه برسد به ماه رمضان که سیستم گوارشی بدن ساعت‌هایی را بدون مواد غذایی می‌گذراند. اگر فکر می‌کنید هر چه بیشتر بخورید دیر‌تر گرسنه‌تان می‌شود اشتباه می‌کنید. در خوردن وعده سحری و افطاری باید حد اعتدال رعایت شود. غذا و آب را به اندازه‌ای بخورید که بدن‌تان نیاز دارد. با رعایت نکاتی مانند رعایت قدرت هضم، رعایت عادت‌های غذایی و داشتن نشاط پس از غذا خوردن و خوردن وعده‌های سحری و افطاری باعث سلامت معده و بدن، رشد بیشتر عقل و سبکی بیشتر جسم‌تان می‌شوید.

متناسب با مزاج‌  بخورید

رعایت اصول بنیادین درست خوردن و درست آشامیدن که در همه حال توصیه می‌شود، در ماه مبارک رمضان و به‌ویژه در روزهای بلند و گرم سال، اهمیت بیشتری دارد. دقت کنید از غذاهایی استفاده کنید که با مزاج‌تان متناسب است. برای شروع نخست سراغ غذای لطیف و سبک‌تر بروید. هرگز قبل و بعد از غذا یا بین غذا آب ننوشید. غذای‌تان را خوب بجوید و پرخوری نکنید.

افزایش رطوبت بدن

برای کاهش عطش و مقابله با خشکی بدن در ساعات روزه‌داری، می‌توانید از ماءالشعیر طبیعی استفاده کنید. اگر بر اثر گرمی مفرط مزاج قلب، معده، کبد یا تولید حرارت مفرط در بدن و بر اثر تعب جسمی یا روانی طی ساعات روزه‌داری، دچار تشنگی شدید و کاهش رطوبت بدن می‌شوید، می‌توانید با مصرف ماءالشعیر طبیعی به جای آب و چای در سحر و ساعات پس از افطار، عوارض ناخواسته احتمالی را کاهش دهید.

گیاهی برای تقویت بنیه

در روزهای گرم سال به‌ویژه روزهایی‌ که روزه‌ می‌گیرید، از خوردن میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه (و کمتر آناناس) پرهیز کنید چراکه زیاده‌روی در خوردن آنها موجب افزایش غلظت خون می‌شود. گلاب، هم برای تقویت معده و دهانه آن و همچنین تقویت روحیه و قوا هنگام افطار بسیار مناسب است.

معده را تقویت کنید

خوردن کمی شله‌زرد، فرنی یا شیربرنج برای شروع افطار خوب است. اگر معده مرطوبی دارید روی آنها کمی دارچین و سیاه‌دانه بریزید. بد نیست که برای تقویت دهانه معده، همراه با فرنی، شله‌زرد یا شیر‌برنج‌تان کمی مربا بخورید. البته شاید برای کسانی که گرمی و خشکی زیادی در معده دارند، سوپ‌جو همراه با آلوبخارا مناسب‌تر باشد البته به شرطی که در آن قارچ نریزند. برای گرم‌مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند (مثلا احساس سوزش یا درد گزنده‌ای سر معده دارند، دهان‌شان خیلی بدبوست، تحریک‌پذیر و عصبی شده‌اند)، شربت سکنجبین ولرم در شروع کار بسیار مفید است تا معده را از صفرا بشوید.

غذایی برای رفع عطش

برای کاهش تشنگی و عطش در ماه رمضان می‌توانید از شربت‌های سرکه‌شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده کنید. نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری هم برای کاهش تشنگی در طول روز به شما کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر خیلی تشنه می‌شوید، خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک را در وعده سحری فراموش نکنید. در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو، اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق، شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید.

روزه را چطور باز کنیم ؟

از نیم ساعت پیش از افطار، کمی از چهار مغز بادام، گردو، فندق و پسته، به اندازه یک قاشق غذاخوری بکوبید (طوری که پودر نشود) و آن را در یک لیوان شیر داغ بخیسانید و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید یا یکی، دو خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید. در زمان افطار ابتدا خرما میل کنید و سپس مخلوط را هم بزنید و قاشق قاشق با کمی نان برشته‌ شده، بخورید. یادتان باشد اگر خواستید خوراک دیگری بخورید، دست‌کم با یک ساعت فاصله بخورید.

نوشیدنی سنتی تهیه کنید

نوشیدن این مایع بهتر از هر نوشیدنی دیگری می‌تواند در برابر استرس گرمایی و تشنگی و تحلیل رطوبت بدن، شما را محافظت کند. اگر معده سرد یا تری دارید بهتر است در هر لیوان آن یک قاشق مرباخوری عسل حل کنید و سپس بنوشید. ماءالشعیر طبیعی نباید غلیظ و ژله‌ای شود وگرنه تاثیر آن معکوس خواهد شد. اگر جو کاملا مرغوب و مناسب باشد، رنگ ماءالشعیر به سرخ ملایم و کمرنگ مایل می‌شود. هنگام مصرف عادی، ماءالشعیر را تکان دهید تا دُردی و بخش رقیق آن با هم مخلوط و بخش غذایی ماءالشعیر هم خورده شود.

تدابیر سنتی را آویزه گوش کنید

غذا باید براساس فصل و ماه انتخاب شود. یادتان باشد که در فصل گرم سال دستگاه گوارش انسان ضعیف می‌شود و به همین‌دلیل است که ایرانیان از دیرباز در تابستان و روزهای گرم سال غذاهای سبک با مزاج معتدل مایل به خنک مانند آب‌دوغ‌خیار می‌خوردند. روزه‌های بلند تابستانه دستگاه گوارش را ضعیف‌تر می‌کند پس رعایت تدابیر خوردن و آشامیدن در روزه‌داری، بسیار مهم‌ و لازم است. ابتدا از شرایط بدنی و مزاجی خود مطلع شوید و پس از آن غذاهای مناسب فصل را انتخاب کنید؛ مثلا غذاهای خیلی سنگین مانند کله‌پاچه، حلیم، آبگوشت یا غذاهای خیلی گرم و خیلی شیرین یا تند را از برنامه غذایی این ماه‌تان حذف کنید.

تشنگی در ماه رمضان

اگر در ماه رمضان غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، غذاهای مولد صفرا، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی بخورید، شک نکنید که طی روز تشنگی امان‌تان را می‌برد. کارهای بدنی زیاد و سنگین، گرمای روز و تابش آفتاب، بوها، فکر و خیال، استرس‌ و احساساتی که موجب افزایش گرما در مغز و قلب و معده و کبد می‌شود همگی دلایلی هستند که شما را در روز تشنه‌تر می‌کنند.

پرخوری و شیرینی‌ ممنوع

باتوجه به طولانی بودن روزهای تابستان و فاصله کم وعده‌های افطاری و شام با سحری، از پرخوری در زمان افطار و پس از آن پرهیز کنید، در صورت رعایت نکردن دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوید. در روزهای ماه مبارک بهتر است کمتر از شیرینی‌ها، به‌ویژه شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه یا پشمک استفاده کنید. توصیه شده در مناطقی که درخت نخل رشد نمی‌کند، از مصرف زیاد خرما پرهیز شود ولی در مناطق خرماخیز زیاد خوردن آن منعی ندارد.

دور این غذاها خط بکشید

تا می‌توانید از خوردن خوراکی‌های چرب، مخصوصا در وعده سحری، پرهیز کنید چون باعث عطش و تشنگی زیاد طی روز می‌شود. اما اگر گاهی غذای چرب می‌خورید کافی ا‌ست پس از ‌آن (به‌ویژه در وعده افطار) کمی پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و بنوشید تا عوارض آن را کم کند و به گوارش بهتر خوراک کمک کند.

کی شام بخوریم ؟

باز کردن روزه و آغاز یکباره افطار با خوراک‌های سنگین معمول، به‌ویژه در افراد گرم‌مزاج و کسانی‌‌ که معده‌های گرمی دارند، به بدن آسیب می‌رساند. هر مزاجی که دارید برای باز کردن روزه، از یک استکان آب گرم و یک عدد خرما استفاده کنید و اگر خیلی احساس گرسنگی می‌کنید، دو تا سه لقمه غذا بخورید تا کمی گرسنگی‌تان رفع شود. شام را دست‌کم یک ساعت پس از افطار میل کنید.

 

 

 

العالم

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
12
گزارش تصویری؛ خدمت رسانی به مسافران نوروزی در کرج
تپه تاریخی ازبکی نظرآباد
گشایش تپه تاریخی ازبکی نظرآباد بر روی گردشگران
آغاز جشنواره نوروزگاه در کاخ مروارید کرج
آغاز جشنواره نوروزگاه در کاخ مروارید کرج
294 نفر به داوطلبان ثبت نامی انتخابات شوراهای البرز افزوده شد
۲۹۴ نفر به داوطلبان ثبت نامی انتخابات شوراهای البرز افزوده شد
3
شیلا خداداد برای بار دوم مادر شد + عکس
کلاهبرداری کارگزار تایلند از
مسافران
ایرانی
کلاهبرداری کارگزار تایلند از مسافران ایرانی
سعد حریری: سلاح حزب‌الله را نمی‌پذیریم/روابط من با عربستان جای تردید ندارد
سعد حریری: سلاح حزب الله را نمی‌پذیریم
طالقان
طالقان سرزمین مشاهیر و جاذبه های تاریخی با طبیعت بکر و زیبا
شاه عمان
هشدار مسقط به اردن؛ نشست سران عرب ضد ایران نباشد
فوتبال
جوسازی قطری‌ها علیه کی روش و فدراسیون فوتبال ایران
محسن هاشمی: کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شوم
محسن هاشمی: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوم
ویدئوی جنجالی از تمیز کردن شیشه هواپیما توسط خلبان عربستانی
ویدئوی جنجالی از تمیز کردن شیشه هواپیما توسط خلبان عربستانی
کاهش 2.5 درصدی استعمال دخانیات در جهان
کاهش ۲.۵ درصدی استعمال دخانیات در جهان
به گزارش ایسنا، سردار موسی امیری در حاشیه بازدید از ایستگاه پلیس راه رشت - انزلی اظهار کرد: بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به جلو موجب کشته شدن ١٤٥ تن و مجروح شدن ۲۹۵۰ نفر در روزهای گذشته شده است که این آمار زنگ خطر را برای جامعه به صدا درآورده است.

وی ادامه داد: استان گیلان جزو استانهای قرمز کشور در زمینه تصادف موتورسیکلت است، بنابراین روش‌های بازدارنده در این خصوص کافی نیستند و باید آموزش و فرهنگسازی را در پیش گرفت.

جانشین رییس پلیس راهور ناجا ضمن مهمان‌نواز خواندن مردم گیلان، گفت: با همکاری و تعامل پلیس و سایر دستگاه‌ها، تلفات تصادف در شهرهای استان گیلان در نوروز امسال به صفر رسیده و میزان تصادفات در جاده‌های این استان کاهش یافته است.

امیری با تاکید بر اینکه حجم سفرهای نوروزی در روزهای گذشته از همیشه بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد: از شروع تعطیلات تا امروز در استان گیلان شاهد گره ترافیکی خاصی نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه آمارهای اخیر در زمینه تصادفات هشدارآمیز هستند، اظهار کرد: راننده‌ها باید با التزام به قوانین، از تلخ شدن کام خانواده‌ها در نوروز جلوگیری کنند. همچنین با توجه به اینکه در ٢٩ اسفند و اول فروردین تردد بیشتر از حد انتظار بوده است، آرامش و امنیت راه‌ها تنها با مشارکت مردم ممکن خواهد بود.

وی تلاش شبانه روزی مأموران پلیس راهور را عامل برقراری ثبات در راه‌ها دانست و تاکید کرد: با همین مدیریت و همین مجاهدت، نوروز کم‌حادثه‌ای را پشت سر خواهیم گذاشت.

به گزارش سایت پلیس راهور، امیری اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از راه‌های کوهستانی شمال و شمال غرب کشور شاهد بارش برف هستیم، بنابراین صبر و حوصله در سفر، بسیاری از خطرات را کاهش خواهد داد.
مرگ ١۴۵ نفر بر اثر بی احتیاطی در جاده‌ها طی چند روز گذشته
چگونگی تغییر نام از «پرس» و «پرشیا» به Iran
چگونگی تغییر نام از «پرس» و «پرشیا» به Iran
بیانات راهگشای حضرتعالی مایه دلگرمی خادمان ملت و فعالان اقتصادی شد
بیانات راهگشای حضرتعالی مایه دلگرمی خادمان ملت و فعالان اقتصادی شد
بارش های جدید ازپنجشنبه درالبرز/گردشگران درکناررودخانه هاتوقف نکنند
بارش های جدید از پنجشنبه در البرز/ در کنار رودخانه ها توقف نکنید
ترافیک در محور کرج - چالوس سنگین است
ترافیک در محور کرج – چالوس سنگین است
ثبت 2 موقوفه جدید در ساوجبلاغ
ثبت ۲ موقوفه جدید در ساوجبلاغ
آمریکا دستکم 200 شهروند سوری را به خاک وخون کشید
آمریکا دستکم ۲۰۰ شهروند سوری را به خاک وخون کشید