تارخ انتشار: چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۲
کد خبر : 8983
چاپ خبر
بازدیدها: 250

هواپیمای رویایی سال ۲۰۳۰

ل

کرج رسا: برترین مهندسان هوانوردی به دنبال راه‌ حل‌ هایی برای پرواز پاک‌ تر، بی‌ صداتر و کم‌ مصرف‌ تر هستند؛ به گفته این مهندسان حدودا تا ۲۰ سال دیگر شاهد پرواز چنین هواپیماهایی خواهیم بود.

به گزارش کرج رسا، نمونه‌ های اولیه‌ ای که برای این منظور طراحی شده است، شاید استاندارد جدیدی را برای دو دهه بعدی هوانوردی بنا نهند. در این گزارش با سه طرح برتر آشنا می‌شویم.

جت Box Wing، لاکهید مارتین/ زمان ارائه: ۲۰۲۵ / ۱۴۰۴

جت‌های مسافربری مقدار زیادی سوخت مصرف می‌کنند. یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به ازای هر مایل هوایی که طی می‌کند، ۵ گالن سوخت مصرف می‌کند (۱۰ لیتر در هر کیلومتر) که با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت، باعث افزایش قیمت بلیط می‌شود. مهندسان شرکت لاکهید مارتین مدل مفهومی Box Wing (بال جعبه‌ای) را ارائه کرده‌اند تا بدون کنار گذاشتن شکل پایه هواپیماهای امروزی، راه‌های جدیدی برای کاهش مصرف سوخت پیدا کنند. با اقتباس از مواد سبک سازنده جت‌های جنگنده اف-۲۲ و اف-۳۵، آنها یک پیکربندی بال حلقه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند نسبت نیروی بالابرنده به نیروی پسا (مقاوم) را به میزان ۱۶ درصد افزایش دهد. به این ترتیب در عین حال که هواپیما هنوز برای فرودگاه‌های امروزی مناسب است، امکان پرواز طولانی‌تر را با مصرف کمتر سوخت فراهم می‌کند.

آنها همچنین به جای موتورهای توربوفن متداول، از موتورهای توربوفن فراکنارگذر (Ultrahigh-Bypass) استفاده کرده‌اند. همانند تمام موتورهای توربوفن، آنها نیروی پیشران را با کشیدن هوا به داخل موتور از طریق فن جلوی موتور، و سوزاندن مخلوطی از سوخت-هوا در هسته موتور تامین می‌کنند. با استفاده از پره‌هایی ۴۰ درصد پهن‌تر از فن‌های امروزی، نسبت کنارگذاری موتورهای Box Wing چندین برابر موتورهای معمولی است. در سرعت‌های مادون‌صوت، این چیدمان باعث افزایش ۲۲ درصدی راندمان می‌شود. اگر این مقدار را به کاهش مصرف سوخت ناشی از پیکربندی بال هواپیما اضافه کنید، راندمان این هواپیما ۵۰ درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری امروزی است. نیروی برا (بالابر) اضافی بال همچنین به خلبانان اجازه می‌دهد که در عین استفاده از نیروی کمتر موتور، در فرودگاه‌های شلوغ با شیب بیشتری فرود بیایند. این تغییرات باعث می‌شود که میزان سر و صدا ۳۵ دسی‌بل کاهش یابد و فاصله لازم برای فرود هواپیما روی باند فرود تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

ماشین سبز مافوق‌ صوت، لاکهید مارتین/ زمان ارائه: ۲۰۳۰ / ۱۴۰۹

نخستین دوره حمل و نقل تجاری مافوق صوت در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ / ۵ آذر ۱۳۸۲ یعنی زمانی‌که هواپیمای پر سر و صدا، پر مصرف و با آلودگی بالای کنکورد آخرین پرواز خود را انجام داد، به پایان رسید. اما رویای پرواز مافوق صوت کماکان باقی ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۰ / ۱۳۸۹، مهندسان شرکت لاکهید مارتین هواپیمای Supersonic Green Machine را که ۱.۶ ماخ سرعت داشت طراحی کردند. موتورهای چرخه متغیر هواپیما با سوئیچ کردن موتورها به حالت توربوفن معمولی در حین برخاستن و فرود هواپیما، راندمان هواپیما را بهبود می‌بخشند. ساخت محفظه‌های احتراق درون موتور میزان آلودگی اکسیدهای نیتروژن را تا ۷۵ درصد کاهش می‌داد. دم وی-شکل وارونه هواپیما و قرارگیری موتورها در زیر بال، غرش صوتی وحشتناک هواپیما را که باعث ممنوعیت پرواز کنکورد بر فراز خشکی شده بود تقریبا حذف کرد.

این پیکربندی هواپیما، امواج فشار هوا را (که در اثر برخورد هوا با هواپیمایی ایجاد می‌شود که با سرعت بیش از ۱ ماخ پرواز می‌کند و با پیوستن به امواج ضربه‌ای (Shock Waves) باعث تولید غرش صوتی می‌شود)کاهش می‌دهد. پیتر کوئن، محقق ارشد پروژه‌های مافوق‌صوت ناسا می‌گوید: «ایده کلی طراحی کم غرش؛ کنترل قدرت، موقعیت و اندرکنش امواج ضربه‌ای است.» به جای ایجاد حلقه مداومی از غرش‌های بلند، این هواپیما یک غرش کمرنگ منتشر می‌کند که شدت آن از روی زمین، تنها به بلندی صدای یک جاروبرقی شنیده می‌شود.

جت SUGAR Volt، بوئینگ/ زمان ارائه: ۲۰۳۵ / ۱۴۱۴

بهترین راه برای حفظ سوخت جت، خاموش کردن موتورها است. این عمل تنها با وجود یک منبع قدرت جایگزین امکان‌پذیر است؛ کاری که با استفاده از بسته‌های باتری و موتورهای الکتریکی در سیستم پیشرانش ترکیبی (هیبریدی) هواپیمای SUGAR Volt بوئینگ انجام می‌شود. این هواپیما که ابعادی به اندازه بوئینگ ۷۳۷ دارد و برد پروازی آن نیز حدود ۶۵۰۰ کیلومتر است، انرژی مورد نیاز خود در حین برخاستن را از هر دو سوخت جت و باتری تامین می‌کند؛ اما زمانی‌که ارتفاع می‌گیرد خلبان می‌تواند وضعیت را به حالت تمام الکتریکی تغییر دهد. مهندسان بوئینگ همزمان با اندیشیدن به نیروی پیشرانش، به طراحی مجدد بال‌ها نیز فکر کرده‌اند.

به گزارش العالم، مارتی بردلی، محقق ارشد بوئینگ برای این پروژه می‌گوید: «با نازک‌تر کردن بال‌ها و افزایش فاصله دو سر بال‌ها، می‌توان نیروی برا بیشتر و نیروی پسا کمتری تولید کرد.» بال‌های بزرگ‌تر از اندازه این هواپیما این قابلیت را دارند که تا بخورند (جمع بشوند) تا خلبانان بتوانند از باندهای فرود استاندارد استفاده کنند. وجود بال‌هایی با نیروی برا بیشتر، به همراه سیستم پیشرانش هیبریدی و موتورهای کارآمد، باعث شده است تا راندمان SUGAR Volt به میزان ۵۵ درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری معمولی باشد. این هواپیما ۶۰ درصد کمتر دی‌اکسید کربن و ۸۰ درصد کمتر اکسید نیتروژن تولید می‌کند. علاوه بر اینها، نیروی تقویتی بیشتری که سیستم هیبریدی در حین برخاستن هواپیما تامین می‌کند، خلبان را قادر می‌سازد تا از باند پروازی تنها به طول ۱۲۰۰ متر استفاده کند (اغلب هواپیماها به فضای کمتری برای فرود در مقایسه با برخاستن نیاز دارند). یک بوئینگ ۷۳۷ برای برخاستن به باندی حداقل به طول ۱۵۰۰ متر نیاز دارد، در نتیجه SUGAR Volt می‌تواند در پروازهای داخل کشوری از فرودگاه‌های کوچکتری استفاده کند.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
باطری خودرو
کشف محموله قاچاق باطری خودرو در شهریار
دهقان ویلا
دستگیری سارقان خودرو و لوازم داخل خودرو در دهقان ویلای کرج
حسینعلی امیری
بیش از سه میلیون نفر موفق به رای دادن نشدند
قطعه یک آزادراه تهران - شمال
قطعه یک آزادراه تهران – شمال در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد
نخستین نمایشگر خم‌شدنی جهان رونمایی شد+تصاویر
نخستین نمایشگر خم شدنی جهان رونمایی شد + تصاویر
چاقی
با این خوراکی ها به جنگ «چاقی» بروید
0
تکاپوی بانک ها در آستانه تعطیلی صندوق های سرمایه گذاری
جاده چالوس 1
اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج – چالوس
1
سخنگوی وزارت خارجه: ایران فریب نمی‌خورد/ امنیت خریدنی نیست
1
مواد غذایی که تشنگی را از روزه داران دور نگه می دارد
اسپانیا رکورد فروش تسلیحات نظامی را شکست
اسپانیا رکورد فروش تسلیحات نظامی را شکست
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس از دستگیری فردی خبر داد که مدعی ارتباط با امام زمان (عج) بود.
دستگیری فردی در فردیس که مدعی ارتباط با امام زمان بود
بررسی تخلفات انتخابات در فردیس/احتمال بازشماری آرا
بررسی تخلفات انتخابات در فردیس/ احتمال بازشماری آرا
واکنش جالب جمشید مشایخی به شایعه فوت خود! + فیلم
واکنش جالب جمشید مشایخی به شایعه فوت خود! + فیلم
1
صوت؛ لحظه ای که خبر آزادی خرمشهر با بی سیم به مرکز مخابره شد
ضرب و شتم خواننده معروف در بندرعباس
ضرب و شتم خواننده معروف در بندرعباس
نمایشگاه عکس حماسه فتح خرمشهر در فردیس بر پاشد
نمایشگاه عکس حماسه فتح خرمشهر در فردیس بر پاشد
مرحله دوم طرح ملی واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در فردیس اجراشد
اجرای مرحله دوم طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در فردیس
فرمانده نیروی دریایی ارتش در مجلس:
درصورت تهدید، ثابت می‌کنیم آزموده را آزمودن خطاست
به‌ گزارش ‌ایسنا ‌و ‌به نقل از الکاس، استقلال در دیدار رفت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا توانست با یک گل العین امارات را از پیش رو بردارد. با وجود این که این دیدار بدون هیچ مشکلی برگزار شد و هواداران استقلال تنها تیم محبوب خود را تشویق کردند اما بازهم اماراتی‌ها به دنبال بهانه تراشی هستند.

عصام عبدالله، مدیر باشگاه العین امارات سخنان عجیبی را بر زبان آورد. او گفت‌: انتظار هر چیزی را از هواداران استقلال داشتیم اما این انتظار را نداشتیم که مسئولان ایرانی چنین برخوردی داشته باشند. آنها قبل از بازی، در جریان بازی و بعد از آن بازی جوانمردانه را رعایت نکردند. عکاسان و خبرنگاران ایرانی به سوی خالد عیسی، دروازه‌بان ما سنگ پرتاب کردند و به او دشنام دادند اما  ناظران بازی هیچ واکنشی نشان ندادند. باید چنین بازی به خوبی کنترل و همه چیز آن زیر نظر گرفته می‌شد.

او ادامه‌ داد: ما از تماشاگران ایرانی انتظار هر چیزی را داریم و بر این باور هستم که کنفدراسیون فوتبال آسیا باید یک چالش بزرگ را از پیش رو بردارد و باید چنین بازی‌هایی را با تدابیر امنیتی شدید برگزار کند.

مدیر باشگاه العین در پایان گفت‌: شکست در دقایق پایانی برابر استقلال، انگیزه بازیکنان ما برای جبران در بازی برگشت را بیشتر کرده است. باید در خانه و با حمایت تماشاگران خود جبران کنیم و توانایی چنین کاری را داریم.
توهین باشگاه العین امارات به تماشاگران ایرانی