تارخ انتشار: چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۲
کد خبر : 8983
چاپ خبر

هواپیمای رویایی سال ۲۰۳۰

ل

کرج رسا: برترین مهندسان هوانوردی به دنبال راه‌ حل‌ هایی برای پرواز پاک‌ تر، بی‌ صداتر و کم‌ مصرف‌ تر هستند؛ به گفته این مهندسان حدودا تا ۲۰ سال دیگر شاهد پرواز چنین هواپیماهایی خواهیم بود.

به گزارش کرج رسا، نمونه‌ های اولیه‌ ای که برای این منظور طراحی شده است، شاید استاندارد جدیدی را برای دو دهه بعدی هوانوردی بنا نهند. در این گزارش با سه طرح برتر آشنا می‌شویم.

جت Box Wing، لاکهید مارتین/ زمان ارائه: ۲۰۲۵ / ۱۴۰۴

جت‌های مسافربری مقدار زیادی سوخت مصرف می‌کنند. یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به ازای هر مایل هوایی که طی می‌کند، ۵ گالن سوخت مصرف می‌کند (۱۰ لیتر در هر کیلومتر) که با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت، باعث افزایش قیمت بلیط می‌شود. مهندسان شرکت لاکهید مارتین مدل مفهومی Box Wing (بال جعبه‌ای) را ارائه کرده‌اند تا بدون کنار گذاشتن شکل پایه هواپیماهای امروزی، راه‌های جدیدی برای کاهش مصرف سوخت پیدا کنند. با اقتباس از مواد سبک سازنده جت‌های جنگنده اف-۲۲ و اف-۳۵، آنها یک پیکربندی بال حلقه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند نسبت نیروی بالابرنده به نیروی پسا (مقاوم) را به میزان ۱۶ درصد افزایش دهد. به این ترتیب در عین حال که هواپیما هنوز برای فرودگاه‌های امروزی مناسب است، امکان پرواز طولانی‌تر را با مصرف کمتر سوخت فراهم می‌کند.

آنها همچنین به جای موتورهای توربوفن متداول، از موتورهای توربوفن فراکنارگذر (Ultrahigh-Bypass) استفاده کرده‌اند. همانند تمام موتورهای توربوفن، آنها نیروی پیشران را با کشیدن هوا به داخل موتور از طریق فن جلوی موتور، و سوزاندن مخلوطی از سوخت-هوا در هسته موتور تامین می‌کنند. با استفاده از پره‌هایی ۴۰ درصد پهن‌تر از فن‌های امروزی، نسبت کنارگذاری موتورهای Box Wing چندین برابر موتورهای معمولی است. در سرعت‌های مادون‌صوت، این چیدمان باعث افزایش ۲۲ درصدی راندمان می‌شود. اگر این مقدار را به کاهش مصرف سوخت ناشی از پیکربندی بال هواپیما اضافه کنید، راندمان این هواپیما ۵۰ درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری امروزی است. نیروی برا (بالابر) اضافی بال همچنین به خلبانان اجازه می‌دهد که در عین استفاده از نیروی کمتر موتور، در فرودگاه‌های شلوغ با شیب بیشتری فرود بیایند. این تغییرات باعث می‌شود که میزان سر و صدا ۳۵ دسی‌بل کاهش یابد و فاصله لازم برای فرود هواپیما روی باند فرود تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

ماشین سبز مافوق‌ صوت، لاکهید مارتین/ زمان ارائه: ۲۰۳۰ / ۱۴۰۹

نخستین دوره حمل و نقل تجاری مافوق صوت در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ / ۵ آذر ۱۳۸۲ یعنی زمانی‌که هواپیمای پر سر و صدا، پر مصرف و با آلودگی بالای کنکورد آخرین پرواز خود را انجام داد، به پایان رسید. اما رویای پرواز مافوق صوت کماکان باقی ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۰ / ۱۳۸۹، مهندسان شرکت لاکهید مارتین هواپیمای Supersonic Green Machine را که ۱.۶ ماخ سرعت داشت طراحی کردند. موتورهای چرخه متغیر هواپیما با سوئیچ کردن موتورها به حالت توربوفن معمولی در حین برخاستن و فرود هواپیما، راندمان هواپیما را بهبود می‌بخشند. ساخت محفظه‌های احتراق درون موتور میزان آلودگی اکسیدهای نیتروژن را تا ۷۵ درصد کاهش می‌داد. دم وی-شکل وارونه هواپیما و قرارگیری موتورها در زیر بال، غرش صوتی وحشتناک هواپیما را که باعث ممنوعیت پرواز کنکورد بر فراز خشکی شده بود تقریبا حذف کرد.

این پیکربندی هواپیما، امواج فشار هوا را (که در اثر برخورد هوا با هواپیمایی ایجاد می‌شود که با سرعت بیش از ۱ ماخ پرواز می‌کند و با پیوستن به امواج ضربه‌ای (Shock Waves) باعث تولید غرش صوتی می‌شود)کاهش می‌دهد. پیتر کوئن، محقق ارشد پروژه‌های مافوق‌صوت ناسا می‌گوید: «ایده کلی طراحی کم غرش؛ کنترل قدرت، موقعیت و اندرکنش امواج ضربه‌ای است.» به جای ایجاد حلقه مداومی از غرش‌های بلند، این هواپیما یک غرش کمرنگ منتشر می‌کند که شدت آن از روی زمین، تنها به بلندی صدای یک جاروبرقی شنیده می‌شود.

جت SUGAR Volt، بوئینگ/ زمان ارائه: ۲۰۳۵ / ۱۴۱۴

بهترین راه برای حفظ سوخت جت، خاموش کردن موتورها است. این عمل تنها با وجود یک منبع قدرت جایگزین امکان‌پذیر است؛ کاری که با استفاده از بسته‌های باتری و موتورهای الکتریکی در سیستم پیشرانش ترکیبی (هیبریدی) هواپیمای SUGAR Volt بوئینگ انجام می‌شود. این هواپیما که ابعادی به اندازه بوئینگ ۷۳۷ دارد و برد پروازی آن نیز حدود ۶۵۰۰ کیلومتر است، انرژی مورد نیاز خود در حین برخاستن را از هر دو سوخت جت و باتری تامین می‌کند؛ اما زمانی‌که ارتفاع می‌گیرد خلبان می‌تواند وضعیت را به حالت تمام الکتریکی تغییر دهد. مهندسان بوئینگ همزمان با اندیشیدن به نیروی پیشرانش، به طراحی مجدد بال‌ها نیز فکر کرده‌اند.

به گزارش العالم، مارتی بردلی، محقق ارشد بوئینگ برای این پروژه می‌گوید: «با نازک‌تر کردن بال‌ها و افزایش فاصله دو سر بال‌ها، می‌توان نیروی برا بیشتر و نیروی پسا کمتری تولید کرد.» بال‌های بزرگ‌تر از اندازه این هواپیما این قابلیت را دارند که تا بخورند (جمع بشوند) تا خلبانان بتوانند از باندهای فرود استاندارد استفاده کنند. وجود بال‌هایی با نیروی برا بیشتر، به همراه سیستم پیشرانش هیبریدی و موتورهای کارآمد، باعث شده است تا راندمان SUGAR Volt به میزان ۵۵ درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری معمولی باشد. این هواپیما ۶۰ درصد کمتر دی‌اکسید کربن و ۸۰ درصد کمتر اکسید نیتروژن تولید می‌کند. علاوه بر اینها، نیروی تقویتی بیشتری که سیستم هیبریدی در حین برخاستن هواپیما تامین می‌کند، خلبان را قادر می‌سازد تا از باند پروازی تنها به طول ۱۲۰۰ متر استفاده کند (اغلب هواپیماها به فضای کمتری برای فرود در مقایسه با برخاستن نیاز دارند). یک بوئینگ ۷۳۷ برای برخاستن به باندی حداقل به طول ۱۵۰۰ متر نیاز دارد، در نتیجه SUGAR Volt می‌تواند در پروازهای داخل کشوری از فرودگاه‌های کوچکتری استفاده کند.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
0
قرعه کشی مرحله اول جام حذفی برگزار شد
۱۴ استارت‌آپ کرجی در نمایشگاه الکامپ حضوری موفق داشتند
۱۴ استارت‌آپ کرجی در نمایشگاه الکامپ حضوری موفق داشتند
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، این دختر ایزدی ۱۴ ساله تاکید کرد که شش ماه است که از خانواده‌اش جدا شده و طی این شش ماه هر روز مورد تجاوز اعضای داعش قرار گرفته است.  تعدادی از رسانه‌های غربی داستان این دختر ۱۴ ساله که نامش "اخلاص" است را منتشر کردند. او سعی داشت به تنهایی از طریق کوه‌های سنجار واقع در شمال عراق از دست داعشی ها فرار کند که مجددا به دست آنها اسیر می‌شود و نمی‌تواند فرار کند تا قربانی تجاوزات جنسی آنها شود.  داعش ایزدی‌های با اصالت کرد را در سال ۲۰۱۴ میلادی مورد هدف قرار داد.  اخلاص به یکی از رسانه‌های انگلیس گفت که طی این شش ماه هر روز مورد تجاوز قرار می‌گرفته و بارها دست به خودکشی زده است.  وی گفت که از او به عنوان برده جنسی استفاده می‌شده و از میان ۱۵۰ زن ایزدی ربوده شده قرعه به نام وی افتاد و یکی از داعشی‌ها صاحب او شد و هر روز به وی تجاوز می‌کرد.  این دختر ۱۴ ساله درباره این مرد متجاوز گفته است: او واقعا مانند حیوان وحشی پست و شنیع بود،‌ موهای بلندی داشت، بوی بدی می‌داد. من خیلی از او می‌ترسیدم و نمی‌توانستم نگاهش کنم.  اخلاص می‌افزاید، بعد از شش ماه ربوده‌ شدنش زمانی که صاحبش خارج از منزل و برای جنگ رفته بود توانست فرار کند.  او اکنون در آلمان در یکی از بیمارستان‌ها تحت مداوا و آموزش است و می‌خواهد وکیل شود.
دختر ۱۴ ساله ای که ۱۸۰ بار مورد تجاوز داعشی ها قرار گرفت
2
تفریح تازه و عجیب بچه پولدارهای تهران + عکس
واکنش سپاه به اقدام تحریک آمیزدر خلیج فارس: ناو آمریکایی پس از شلیک هوایی منطقه را ترک کرد
حرکت تحریک آمیز رزم ناو آمریکایی در خلیج فارس خنثی شد
تصادف جاده چالوس
فرود پراید پرنده در ایستگاه اتوبوس جاده چالوس + تصاویر
قتل 3
ماجرای جنازه سوخته در زباله های شهرداری کرج/ بخشش قاتل پای چوبه دار
سفر ریلی به مشهد ۶ساعته می‌شود
سفر ریلی به مشهد ۶ ساعته می‌شود
اجرای محدودیت ترافیکی در جاده کرج -چالوس
اجرای محدودیت ترافیکی در جاده کرج -چالوس
موسسه رازی
تولید واکسن های توکسوئیدهای کلستریدیایی دامی برای نخستین بار در کشور توسط موسسه رازی
رکوردزنی مصرف آب و برق درالبرز/تعطیلی پنجشنبه ها در دستور کار
رکورد زنی مصرف آب و برق درالبرز/ تعطیلی پنجشنبه ها در دستور کار
ساعات کار ادارات البرز تغییر کرد/پنجشنبه 5مرداد ادارات تعطیل است
ساعات کار ادارات البرز تغییر کرد/ پنجشنبه ۵ مرداد ادارات تعطیل است
به گزارش ایرنا، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در آئین افتتاح قرارگاه فضای مجازی کنگره شهدای استان البرز، گفت: اگر مسائل تاریخی و مذهبی با امور فرهنگی، تبلیغی و هنری تلفیق شود، ماندگارتر و برای همیشه ثبت می شود. وی اضافه کرد: آرام آرام نسلی که انقلاب را به وجود آورد و نسلی که سبب ماندگاری این انقلاب شد، از دنیا می روند و یا خاطرات آن دوران به فراموشی سپرده می شود، اما این فرهنگ باید به نسل های بعدی منتقل شود و علاوه بر ثبت مکتوب و شفاهی یکی دیگر از راه ها برای ثبت وقایع انقلاب جذب مخاطب از یک سرفصل جدید و چیزهایی است که با فترت و روح انسان در ارتباط باشد. حسینی همدانی گفت: همچنین یکی از مسایلی که همواره مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته اند و زنده بودن انقلاب ما را تثبیت می کند دوران هشت ساله دفاع مقدس است که نمی توان آن را از انقلاب جدا کرد، این دوران ممکن است آرام آرام از یادها برود و یا درآن تحریفی وارد شود، اما استفاده از عوامل دیگری مانند ساخت فیلم، انیمیشن کار موثری در سازگاری و توسعه و نشر ارزش های دوران دفاع مقدس است. وی ادامه داد: دشمنان با ساخت فیلم و دیگر عوامل سعی می کنند تا مطالب خود را به جامعه القاء کنند و در این میان نقش ما برای اینکه تولید محتوا و توسعه هر چه بیشتر آنها در جامعه را داشته باشیم بیشتر می شود. رئیس شورای سیاستگذاری کنگره شهدای البرز گفت: ساخت انیمیشن در نسل امروز بسیار موثر است و برای انتقال امروز آثار از نسلی به نسل های دیگر نیاز است تا از روش های جدید بهره برد. فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز نیز در این نشست گفت: امروز ذائقه افراد و به خصوص نسل جوان و نوجوان تغییر کرده و به همین منظور برای اثر گذاری هر چه بیشتر بر نسل جدید باید از روش های نوین بهره برد. سردار سید یوسف مولایی افزود: باید ذائقه مخاطب دنیای امروز را شناسایی و راههای اثر گذاری بیشتر بر این ذائقه ها را پیدا کرد. وی اضافه کرد: تغییر ذائقه ها را با یک نگاه به میزان گردش مالی بازار کتاب و میزان گردش مالی نرم افزارها می توان به خوبی فهید و به همین منظور است که باید از روش های نوین بهره برد.
قرارگاه فضای مجازی کنگره شهدای البرز راه اندازی شد
سکه
جدیدترین قیمت ها از بازار سکه و ارز
دما هوای البرز به 44 درجه می رسد
دما هوای البرز به ۴۴ درجه می رسد
توضیح دادستان کرج درباره پرونده واریز وجه 4 میلیارد تومانی؛ اشتباه کارمند بانک تعمدی نبوده است
اشتباه کارمند بانک در واریز مبلغ ۴ میلیارد تومان تعمدی نبوده است
سنگ کلیه
ببینید؛ سنگ کلیه را اینگونه از بدن خارج می کنند
12
گزارش تصویری؛ قرمز شدن رنگ آب دریاچه ارومیه
صدور رواید اربعین از شهریور
صدور رواید اربعین از شهریور
به گزارش ایسنا، چند روز است که از ماجرای شکایت آندرانیک تیموریان و کاوه رضایی از استقلال می‌گذرد و این مساله آبی‌ها را وارد حواشی جدیدی کرده است. شکایت تیموریان مربوط به زمانی است که علی فتح‌الله‌زاده و امیر قلعه‌نویی مدیرعامل و سرمربی استقلال بودند. کاوه رضایی هم خواهان دریافت مطالباتی است که اصطلاحا ادعا می‌کند باید به آنها دست پیدا کند.  موضع باشگاه استقلال برابر ادعای کاوه رضایی، این است که این بازیکن در قراردادش آپشن‌هایی از قبیل دعوت به تیم ملی، آقای گلی یا قرار گرفتن در بین سه آقای گل لیگ وجود داشت که در رسیدن به آنها ناکام بود ولی تصور می‌کند که باید این پول به او پرداخت شود. مدیران باشگاه استقلال معتقدند که کاوه رضایی حسن نیت خود را نشان نداد و به نوعی شکل جدایی‌اش از استقلال برای این تیم تبعاتی داشت. استقلالی‌ها می‌گویند که حداقل انتظار داشتند اگر قرار است کاوه از تیمشان جدا شود، این اتفاق به شکل محترمانه‌تر رخ می‌داد نه این که "واسطه‌ای مدام پیام بیاورد که کاوه رضایی در آستانه تمدید است و مشکلی برای ماندن در استقلال ندارد." شاید اگر نحوه جدایی کاوه رضایی از استقلال شکلی دیگر داشت، باشگاه استقلال در این زمینه کمی با او همراهی می‌کرد.  کاوه رضایی و آندرانیک تیموریان با ارسال نامه‌ای با یک سر برگ و یک مشخصات از AFC خواسته‌اند تا مجور حرفه‌ای‌گری استقلال را لغو کند و این تیم مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا نکند.  باشگاه استقلال هم نامه‌ای به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ارسال کرده و خواهان روشن شدن این مساله شده است. باشگاه استقلال از این کمیته خواسته که روشن کند آیا این دو بازیکن مجوز ارسال چنین نامه‌ای را داشته‌اند یا خیر چون برخی از مدیران باشگاه استقلال معتقدند که حرکت صورت گرفته از سوی رضایی و تیموریان تنها برای مطلع کردن AFC بوده و این دو بازیکن خودشان هم می‌دانند که با این کار به پول نمی‌رسند و در نهایت، این سیستم داخلی است که پول آنها را پرداخت خواهد کرد.  به عبارت بهتر این دو بازیکن می‌خواهند که AFC متوجه شرایط داخلی فوتبال ایران شود؛ اتفاقی که شاید بنیان‌های فوتبال ایران را هم تغییر دهد و عوارض آن در بدترین حالت، می‌تواند باعث منحل شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شود.  مساله پایانی این است که آندرانیک تیموریان محکومیت باشگاه استقلال را در اختیار دارد و در نهایت، سازمان لیگ با برداشت پول از مطالبات باشگاه استقلال، پول او را خواهد داد و بار دیگر سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شکایت این دو بازیکن می‌تواند آغاز یک بدعت در فوتبال ایران باشد؟ بدعتی که تمام فوتبال ایران را تغییر می‌دهد و به انحلال سرخ‌آبی‌ها و حتی تراکتورسازی و ملوان و خیلی تیم‌های دیگر منجر می‌شود یا این که فدراسیون با ورود به این مساله، چاره‌اندیشی جدیدی خواهد کرد.
ماجرای کاوه رضایی، تیموریان و لغو مجوز استقلال چیست؟
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی