تارخ انتشار: شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
کد خبر : 46487
چاپ خبر
بازدیدها: 2,833

و ناگهان سربازی/ همه چیز در مورد خدمت سربازی

سربازی 1

و ناگهان سربازی از راه می‌رسد و روال طبیعی زندگی شما را عوض می‌کند. شاید روال طبیعی زندگی شما چیز دندان گیری نباشد ولی سربازی در هر صورت تجربه‌ای متفاوت برای شما رقم خواهد زد.

 به گزارش کرج رسا، سربازی یکی از عمیق‌ترین بخش‌های زندگی شماست؛ بسیاری از عادت‌های خوب مثل نظم و سحرخیزی را احتمالا در دوران خدمت تجربه می‌کنید. هر قدر از بدی و خوبی سربازی برای شما گفته باشند تا وقتی نخستین صبح سربازی از راه نرسد، نمی‌دانید چه چیزی در انتظار شماست، پس بهتر است بدون پیش‌فرض وارد دوران خدمت شوید. برای اینکه بیشتر با این فضا آشنا شوید یک‌بار از ابتدا تا انتهای آن را با هم مرور می‌کنیم.

قبل از بسم‌ الله سربازی

ممکن است شما معاف از سربازی باشید. برای آگاهی از انواع و اقسام شروط معافی می‌توانید به سایت نیروی انتظامی به نشانی الکترونیک www.policevazifeh.ir  مراجعه کنید و قوانین مربوط به معاف‌شدن را مطالعه کنید. سامانه پیام کوتاه، باجه اطلاع‌ رسانی و تلفن گویا هم برای پاسخگویی به سؤالات‌تان در این زمینه وجود دارد. به راه‌های عجیب و غریب، شایعات و حرف‌های بی‌سند توجه نکنید، با الکترونیک شدن کارت‌های سربازی هیچ جوره نمی‌توان سرکسی را کلاه گذاشت.

ثبت‌ نام برای اعزام

بعد از اینکه در یک روز معمولی تصمیمتان را برای سربازی رفتن گرفتید، معطل نکنید مراحل ثبت‌نام برای اعزام شما بسیار آسان است، از نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ یک دفترچه خریداری می‌کنید و بعد از زدن واکسن (واکسن مننژیت و دوگانه را باید حداقل ۱۵روز قبل از اعزام در مراکز بهداشت زده باشید) و پرکردن فرم به همراه یکسری مدارک آن را به دفتر پلیس+۱۰برده و پست می‌کنید. از آن زمان تا یک هفته دیگر زمان اعزام شما به خدمت مشخص می‌شود. بعد از ۱۰ روز نیز برگه‌ای با عنوان «برگه سبز» که در آن تاریخ اعزامتان مشخص شده به نشانی‌ای که درون دفترچه داده‌اید ارسال خواهد شد. ۱۰روز قبل از اعزام هم یک «برگه آبی» دریافت می‌کنید که همان معرفی‌نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح است. اگر می‌خواهید زمان اعزام را جلو یا عقب بیندازید باید بعد از دریافت برگه سبز بلافاصله به همان پلیس+۱۰مراجعه کنید و درخواست بدهید. ۴۸ساعت بعد نتیجه درخواست از طریق همان دفاتر به شما اعلام خواهد شد.

تاریخ اعزام چه زمانی است؟

تمام مشمولان دیپلم و زیر دیپلم، نوزدهم هر‌ماه و مشمولان دارای مدارک دانشگاهی، اول ماه‌های زوج اعزام دارند و بنا به تاریخ درخواستشان، نخستین اعزامی که ظرفیت داشته باشد اعزام خواهند شد. سربازی را می‌توان به ۲ برهه تقسیم کرد؛ یکی دوره آموزشی و دوم دوره خدمت. همه کسانی که به سربازی رفته‌اند اعتقاد دارند دوره کوتاه آموزشی، خاطره‌انگیزترین بخش سربازی است و حتی دوستی‌هایی که در این مرحله شکل می‌گیرد از بقیه دوران خدمت، عمیق‌تر است دوره آموزشی شما ممکن است در پادگان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی باشد که هر یک از آنها نیز زیرشاخه‌هایی دارند؛ مثلا نیروی هوایی ارتش یا نیروی دریایی ارتش کلی با هم تفاوت دارند.

بفرمایید دوره آموزشی

برنامه اصلی شما در دوران آموزش عبارت است از: آموزش نظامی، تمرین زندگی در شرایط سخت و برنامه‌های دینی و عقیدتی. برای هر یک از این سرفصل‌ها نیز ساعات خاصی مقرر شده است.آموزش نظامی: شاید یکی از مهم‌ترین اهداف دوران آموزشی، آماده‌ کردن شما به‌ عنوان یک فرد نظامی است. اگر در دوران جنگ زندگی می‌کردید بعد از این ۲‌ماه شما باید قابلیت حضور در منطقه نظامی را پیدا می‌کردید. از این‌رو در این دوره فشرده انواع و اقسام آموزش‌ها را خواهید آموخت؛ ازجمله کلاس‌های اسلحه‌ شناسی، آموزش تیراندازی، انواع و اقسام استتار، مسیریابی در شب و روز، انواع حمله‌ های شیمیایی و بسیاری نکات ریز و درشت نظامی که هر کدامشان ممکن است در جنگ برای یک نظامی مفید باشند.

زندگی در شرایط سخت: از ابتدای سربازی شرایطی سخت برای شما مهیا می‌شود؛ مثلا اینکه سر ساعتی مشخص بیدار شوید یا بخوابید، هر روز نمی‌توانید به مرخصی بروید و برای تمام ساعت‌های شما برنامه‌ریزی شده است. فرماندهان با تحکم با شما سخن می‌گویند و حتی بعضی چیزهایی که فکر می‌کنید غیرمنطقی است را باید انجام دهید و در آخر رفتن به اردوگاه‌های نظامی و چند روز زندگی درآنجا؛ همه و همه‌‌چیزی به اسم زندگی در شرایط سخت است و شما را برای سختی بیشتر آماده می‌کند.

برنامه‌های عقیدتی- سیاسی: این بخش از برنامه‌های آموزشی مکمل باقی قسمت‌هاست. اینکه شما در این شرایط نیز ادعیه و مراسم مذهبی را برگزار کنید و بیاموزید که مراسم مذهبی از خود نظامی‌گری مهم‌تر است و نظامی‌گری برای حفظ چنین چیزهایی است. در عین حال، در شرایط سخت انسان به خدا نزدیک‌تر خواهد شد.

پایان دوره آموزشی

پس از ۲ماه، دوران آموزشی تمام و دوران خدمت شما شروع می‌شود و شما بنا به تحصیلات‌تان یک درجه نظامی دریافت خواهید کرد. اگر کسی شرایط خاص داشته باشد در شهر خود خدمت خواهد کرد. باقی سربازها با توجه به نمره و ارزیابی دوران آموزشی در حوزه نظامی و عقیدتی، یگان‌شان مشخص خواهد شد. در عین حال برخی از سربازان هستند که امریه دارند و با ۳‌ماه اضافه خدمت مأمور می‌شوند که در سازمان‌های مربوطه فعالیت کنند. سازمان‌هایی مانند استانداری‌ها، شهرداری‌ها و از این دست، شرایطی دارند که افراد را به‌عنوان امریه قبول کنند و فرد امریه شده از حالت نظامی خارج خواهد شد و به فعالیت تخصصی خواهد پرداخت.

شرکت در مراسم پایانی

شما پس از پایان دوره آموزشی باید بتوانید به‌راحتی رژه بروید. یکی از سخت‌ترین بخش‌های آموزشی، رژه است. در دورانی که خبری از جنگ در کشوری نباشد یکی از مظاهر آماده بودن نظامیان، رژه به‌حساب می‌آید. رژه رفتن در ارتش نسبت به بقیه مراکز نظامی سختگیرانه‌تر پیگیری می‌شود. سربازان معمولا در پایان ۲ماه آموزشی باید در یک مراسم رسمی رژه بروند. بنابراین در طول دوره، خود را برای مراسم پایانی و تحلیف آماده می‌کنند و تمریناتی را با عنوان نظام جمع انجام خواهند داد. حضور در این مراسم، آخرین مرحله دوران آموزشی است.

تقسیم سربازان بعد از آموزش

تقسیم سربازان بعد از آموزش براساس یک نرم‌افزار است. همه‌چیز بر مبنای امتیازدهی خواهد بود. شرایط خاص هم برای همین دوران بعد از آموزشی کاربرد دارد. سربازانی که دارای شرایط خاص باشند در شهر خود خدمت خواهند کرد. شرایط خاص موارد متعددی را شامل می‌شود؛ مثلا اینکه سربازی متاهل باشد یا پدرش جزو نظامیان به‌حساب بیاید یا اینکه ۲ برادر همزمان در حال خدمت باشند یا تک پسر خانواده باشد و…

دوره کُد، چه دوره‌ ای است؟

گروهی از سربازها به غیر از دوره عمومی دوماهه آموزشی، دو‌ماه نیز دوره تخصصی خواهند گذراند. این دوره‌های ویژه شامل آموزش‌هایی چون دوره‌ توپخانه، پیاده، تکاور، عقیدتی و غیره است. امکان دارد هر کسی دوره کد بخورد و در این صورت باید ۲‌ماه دیگر را نیز در یک یگان دیگر آموزش ببیند و بعد از آن به یگان خود منتقل شود.

نوبت دوران خدمت است

دوران خدمت به دوران بعد از آموزشی اطلاق می‌شود. پس از انتخاب یگان خدمتی، شما تا پایان سربازی باید در همین یگان خدمت کنید. شاید در این دوران خیلی کار تخصصی انجام ندهید و نظامی‌گری در اولویت باشد. در واحدهای نظامی مسائلی مانند نظم و آمادگی جسمی اهمیت بیشتری دارد و درعین حال مسئولیتی به افراد سپرده خواهد شد. در این دوران هنوز نگهبانی نیز وجود دارد. دوران خدمت به شیرینی دوران آموزشی نخواهد بود. معمولا یک‌ماه آخر را سربازها به پایان‌ دوره می‌روند و یک‌ماه زودتر از لباس سربازی جدا می‌شوند. بعد هم که با پایان یافتن دوران خدمت، کارت آن را می‌گیرند.

دوران آموزش کجا می‌روید؟

در دوره آموزشی ممکن است شما به هر نقطه‌ای از کشور اعزام شوید و امکان خاصی برای اینکه پادگان آموزشی خود را انتخاب کنید وجود ندارد. ممکن است در تهران باشید یا یک پادگان آموزشی در خاش؛ هر چند هر کدام از این پادگان‌ها یکسری تقسیم‌بندی‌های منحصر به‌خودشان را دارند و با توجه به سطح تحصیلات مکان آموزش شما می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال اگر محل خدمت‌تان ارتش و مدرکتان لیسانس باشد احتمال اینکه در پادگان‌های آموزشی ۰۱و ۰۲تهران دوران آموزشی خود را بگذرانید بسیار زیاد است. مدل و سبک رفتار فرماندهان نیز با توجه به سن و تحصیلات سربازان متفاوت است.

چه مدارکی لازم است؟

شما پس از پرکردن دفترچه نظام وظیفه باید مدارک لازم را تهیه کرده و به دفاتر پلیس + ۱۰ بروید. این مدارک مورد نیاز عبارتند از: برگه وضعیت مشمولین که همان برگه شماره یک دفترچه است، برگه معاینه اولیه و واکسیناسیون مشمولین که همان برگه شماره ۲ دفترچه محسوب می‌شود، یک قطعه عکس ۴×۳ رنگی فقط با زمینه سفید، اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، اصل و تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی.

 

 

 

 

همشهری

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
مجازات دادستان فردیس برای نامزدهای متخلف: شخصا پوسترهای تبلیغ را پاکسازی کنید
کاندیداهای متخلف پوسترهای انتخاباتی خویش را پاکسازی می کنند
هلال احمر آرم
۴ چوپان سرگردان در ارتفاعات جاده چالوس نجات یافتند
تشکیک آیت‎الله موحدی کرمانی در آرای روحانی/ ممکن است رای رئیسی از 16 به 19 میلیون رای برسد
تشکیک آی ‎الله موحدی کرمانی در آرای روحانی/ ممکن است رای رئیسی از ۱۶ به ۱۹ میلیون رای برسد
اطلاعیه ناجا برای ماه رمضان/برخورد قانونی با هنجارشکنان
اطلاعیه ناجا برای ماه رمضان/ برخورد قانونی با هنجارشکنان
دستگیری تروریست تکفیری در ورامین
دستگیری تروریست تکفیری در ورامین
مهدی راهنورد
نظارت بر واحدهای خام دامی و مطبخ ها در فردیس تشدید می‌شود
آب بنوشید تا چاق نشوید
آب بنوشید تا چاق نشوید
هوای کرج و ساوجبلاغ برای گروه‌های حساس ناسالم است
هوای کرج و ساوجبلاغ برای گروه های حساس ناسالم است
جایگاه پرسپولیس و استقلال در رده بندی برترین تیم های باشگاهی جهان
جایگاه سرخابی ها در رده بندی برترین تیم های باشگاهی جهان
شهید
پیکرهای ۱۳۵ شهید دفاع مقدس به کشور وارد شد
اولین خودروی جدید سیتروئن در ایران چه نام دارد؟ +عکس
اولین خودروی جدید سیتروئن در ایران چه نام دارد؟ + تصاویر
به گزاش جام جم آنلاین از مشرق، روزنامه «وطن‌امروز» در گزارشی نوشت: در دولت روحانی بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط زیر رکود اقتصادی له شدند و این وضعیت برای بنگاه‌های بزرگ و برندهای باسابقه نیز تحقق یافته است.

بانک‌ها و موسسات مالی در دولت یازدهم از رکود اقتصادی نتوانستند فرار کنند و بانک‌های بزرگ و باسابقه کشور در میان ناباوری مسؤولان اقتصادی و انفعال کشنده آنها در حال دست و پا زدن هستند.

زیان چند هزار میلیارد تومانی بانک‌های ملت، تجارت و صادرات نشان داد رکود فراگیر حتی با آمارهای رنگارنگ دولتی تطبیق ندارد و در رشد اقتصادی 9 درصدی که دولت اعلام می‌کند این بنگاه‌های بزرگ در حال زیان دادن هستند. بررسی‌ صورت‌های مالی بانک‌ها و صنایع بزرگ نشان می‌دهد اوضاع برای آنها مساعد نیست و دولت دوازدهم کار بسیار سختی برای پاکسازی عملکرد مفتضح دولت یازدهم دارد.

بانک صادرات که در سال ۹۴ (پس از تخفیفات بانک مرکزی) با ۱۹۶۷ میلیارد تومان زیان به کار خود پایان داد، براساس گزارش پیش‌بینی درآمد سال مالی ۹۶، در سال گذشته هم ۱۷۸۶ میلیارد تومان زیان ثبت کرده و برای سال ۹۶ نیز ۱۴۱۸ میلیارد تومان زیان پیش‌بینی کرده است.

گزارش پیش‌بینی درآمد بانک صادرات در سال 96 که توسط حسابرس مستقل حسابرسی شده بیانگر تعمیق زیان‌دهی این بانک در سال جاری است. در جدول صورت سود و زیان (پیش‌بینی) سال 96 رقمی بالغ بر 1418 میلیارد و 291 میلیون تومان زیان پیش‌بینی شده است. زیان ثبت شده در صورت‌ مالی حسابرسی نشده 9 ماهه سال گذشته 4 هزار و 349 میلیارد تومان درج شده بود.

هنوز صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 95 بانک صادرات منتشر نشده اما در این گزارش پیش‌بینی درآمد، حجم زیان سال 95 به میزان 1786 میلیارد تومان ثبت شده است.

در واقع در صورت تحقق این پیش‌بینی بانک صادرات در 3 سال پیاپی با زیان‌های هنگفتی مواجه شده است به طوری که زیان سال 94 به میزان 1967 میلیارد تومان، سال 95 (برآورد اولیه) 1784 میلیارد تومان و پیش‌بینی سال 96 بالغ بر 1418 میلیارد تومان است.

خوشبختانه بانک صادرات به سبک و سیاق برخی بانک‌ها سعی در ارائه تصویر غیرواقعی از وضعیت سال 96 نکرده و تلاش کرده وضعیت بانک را آنطور که هست و خواهد بود، به تصویر بکشد.

اما همانطور که از آمار و ارقام قابل ارزیابی است، بانک صادرات روند بهبود را طی نمی‌کند به طوری که با وجود پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه از گشایش‌های بانکی و اقتصادی، برای سال جاری هم زیان با رقم بسیار درشت پیش‌بینی کرده است.

زیان 4 هزار میلیارد تومانی ایران‌ خودرو

دولت در سال 1394 در پی پر شدن انبار خودروسازان طرح وام 25 میلیونی خودرو را اجرا کرد و انبار 2 خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌ خودرو و سایپا را خالی کرد اما گویا این طرح ناکام بوده و ایران‌ خودرو تا نیمه سال گذشته با 4 هزار میلیارد تومان زیان مواجه شده است.

زیان انباشته ایران‌ خودرو در نیم‌سال اول سال ۹۵ به رقم سرسام‌آور ۴ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی شرکت ایران‌ خودرو در سال مالی قبل در نیم‌سال اول ۴۶۳ ریال زیان به ازای هر سهم ساخته است که این این رقم در پایان دوره ۱۲ماهه به ۷۸۱ ریال خواهد رسید.

به گزارش نسیم‌آنلاین، تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا در سال مالی قبل دست‌کم ۲ هزار میلیارد تومان به‌دلیل دریافت وام به سامانه بانکی پرداخت کرده‌اند و این رقم همچنان و برای سال مالی جاری در حال افزایش است.

به گزارش نسیم، در شرایطی که حاشیه سود صنعت خودروسازی‌ نسبت به صنایع دیگر بسیار پایین‌تر است، با این حال بخش زیادی از درآمد شرکت‌های خودروساز صرف بازپرداخت اقساط وام‌هایی می‌شود که با بهره‌های بسیار سنگین از بانک‌ها دریافت کرده‌اند.

اطلاعات آماری از صورت سود و زیان ۲ شرکت بزرگ خودروساز یعنی ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد بخش عمده سود این دو شرکت در سال مالی قبل صرف پرداخت بهره بانکی شده که طبق پیش‌بینی رسمی ارائه شده به بورس این روند در سال مالی جاری هم تداوم خواهد یافت.

گزارش‌های مالی ۶ ماهه شرکت ایران‌خودرو (واقعی حسابرسی شده) برای سال مالی قبل نشان می‌دهد شرکت ایران‌خودرو در سال قبل جمعا ۱۰ هزار و ۳۹۴ میلیارد تومان درآمد داشته است که از این مقدار ۹۱۱۷ میلیارد تومان بهای تمام‌شده محصولاتش بوده است و جمع کل درآمد ناخالص ایران خودرو براساس گزارش ۶ ماهه سال مالی ۹۵ جمعا ۱۲۷۷میلیارد تومان بوده است.


این شرکت در همین مدت ۱۳۳۷میلیارد تومان را صرف بازپرداخت اقساط وام‌هایی کرده که از بانک‌ها دریافت کرده است. براساس پیش‌بینی‌های این شرکت احتمالا مقدار کل بازپرداخت اقساط این وام بیش از ۱۷۵۰میلیارد تومان است که البته با توجه به ارائه نشدن صورت‌های مالی ۹ و ۱۲‌ماه هنوز رقم دقیق آن مشخص نیست. اما این شرکت در عین حال پیش‌بینی کرده که رقم کل اقساط وام‌هایی که باید امسال بپردازد هم بیش از ۱۶۲۰میلیارد تومان خواهد بود. با چنین شرایطی زیان انباشته این شرکت در نیم‌سال اول سال ۹۵ به رقم سرسام‌آور ۴ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی شرکت ایران‌خودرو در سال مالی قبل در نیم‌سال اول ۴۶۳ ریال زیان به ازای هر سهم ساخته است که این این رقم در پایان دوره ۱۲ماهه به ۷۸۱ ریال خواهد رسید. خودروسازها در واقع برای جبران کسری سرمایه در گردش به ناچار از بانک‌ها با بهره‌های بالا وام می‌گیرند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

این وام‌ها خودروسازان ایرانی را عملا به برده بانک‌ها تبدیل کرده چنانکه ایران‌ خودرو در نیمه نخست پارسال هم ۹۸۰ میلیارد تومان و سایپا ۷۷۰ میلیارد تومان سود به نظام بانکی پرداخت کرده بودند. همچنین طبق گزارش عملکرد ۹ماهه سایپا، کل سود عملیاتی این شرکت ۶۶۸ میلیارد تومان بوده که بابت پرداخت هزینه مالی (عمدتا تأمین هزینه سود تسهیلات دریافت شده از بانک‌ها) از بین رفته است. طبق این آمار رقم بهره‌ای که بانک‌ها بابت سود وام‌های خود از سایپا در ۹‌ ماه منتهی به آخر آذر ۹۵ دریافت کرده‌اند از ۷۷۶ میلیارد تومان هم فراتر رفته است. براساس اطلاعیه‌های قبلی منتشر شده در بورس تهران رقم زیان انباشته سایپا (در گروه اصلی) در ۹‌ ماه سال مالی ۹۵ معادل ۸۹ میلیارد تومان بوده است.

با توجه به اینکه سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های تابعه سایپا هنوز افشا نشده، انتظار تحقق نیافتن سود برآورد شده در پایان سال مالی ۹۵ باعث می شود سهامداران به نگهداری بلندمدت این سهم اقبال چندانی نشان ندهند. در همین رابطه کارگزاری آبان در تحلیلی از عملکرد سایپا نوشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات سایپا، هزینه مالی بالای این شرکت است به‌طوری که در بودجه فعلی سال ۹۵ با افزایش ۱۸درصدی نسبت به بودجه قبلی تقریبا به اندازه سود عملیاتی، هزینه مالی پیش‌بینی شده است.

شرکت در بودجه قبلی برای سال ۹۵ پیش‌بینی کرده بود از محل سود سهام درآمد 3434 میلیارد ریالی داشته باشد که در بودجه فعلی با تعدیل منفی ۲۷درصدی 2491 میلیارد ریال برآورد شده است. درحالی‌ که سرمایه‌گذاری سایپا در آخرین بودجه سال ۹۵ پیش‌بینی کرده ۶۳ ریال سود به ازای هر سهم داشته باشد، سایپا در بودجه فعلی خود پیش‌بینی کرده است این مبلغ ۵۲۳ ریال باشد و تنها ۶ ریال آن تقسیم شود.
زیان فاجعه آمیز ایران خودرو و بانک صادرات
مهران احمدی وقتی کوچک بود
مهران احمدی وقتی کوچک بود + عکس
فیلم‌های آخر هفته تلویزیون با حال و هوای سوم خرداد
فیلم های آخر هفته تلویزیون با حال و هوای سوم خرداد
البرز درکنترل ضایعات برداشت محصول کشاورزی در کشور اول شد
رتبه اول البرز در کنترل ضایعات برداشت محصول کشاورزی
علیرضا خجسته
جودوکار البرزی به مدال برنز دست یافت
2 علت مهم نارسایی کلیه
۲ علت مهم نارسایی کلیه
عباسعلی کدخدایی
واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات اخیر «روحانی»
ماه رمضان
شنبه اول ماه مبارک رمضان است
ورودی جالب بازار ماهی فروش‌های دبی
ویدئو؛ ورودی جالب بازار ماهی فروش های دبی