تارخ انتشار: یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر : 157903
چاپ خبر
بازدیدها: 1,535

پروتئین حیوانی یا پروتئین گیاهی؟

پروتئین حیوانی یا پروتئین گیاهی

چه چیزی باعث شده پروتئین گیاهی، منبع پروتئینی بسیاری از ورزشکاران و سایر افراد شود؟ از همه مهم‌تر، تفاوت اصلی بین پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی چیست و کدامیک را باید برای مصرف بلند‌مدت‌تان انتخاب کنید؟

به گزارش کرج رسا، نیازی به توضیح نیست که گیاهان به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از تغذیه‌ی سالم و حیات ما هستند. البته، پروتئین حیوانی هم امتیازات زیادی دارد. اما آیا فواید یکی بر دیگری ارجحیت دارد؟ می‌خواهیم در مورد هر کدام از این پروتئین‌ها حرف بزنیم و اینکه آن‌ها چگونه بر سلامت عمومی‌ ما اثر می‌گذارند و کدامیک برای نیازهای خاص ما، بهتر است.

پروتئین گیاهی چیست؟

قبل از اینکه نوع خاصی از پروتئین را تعریف کنیم، اول باید بدانیم پروتئین چیست. پروتئین‌ها مولکول‌های بزرگی هستند که از زنجیره‌های بلند اسید آمینه تشکیل شده‌اند. اسیدها آمینه غیر از اینکه واحدهای سازنده‌ی پروتئین هستند، مسئول چیدمان عملکردهایی چون تکرار DNA، حرکت مولکول‌ها و تسریع واکنش‌های متابولیسمی می‌باشند. پروتئین‌ها بر اساس ترتیب و تسلسل اسیدهای آمینه‌شان، با هم متفاوتند.

پروتئین‌ها در تغذیه‌ی ما مهم‌اند و از آنجایی که نمی‌توانیم تمام اسید آمینه‌های ضروری برای زنده‌ماندن را تولید کنیم، باید مقداری از آن‌ها را از طریق تعذیه دریافت کنیم. ۹ اسید آمینه‌ی ضروری وجود دارد که بدن نمی‌تواند خودش آن‌ها را تولید کند و درست همین جاست که نقش پروتئین در تغذیه جلوه می‌کند. پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، شیر، تخم‌مرغ، و پنیر حاوی تمام اسیدهای آمینه‌ی ضروری بوده و پروتئین‌های کاملی محسوب می‌شوند.

یک منبع ناکامل پروتئینی، منبعی است که در یک یا چند اسید آمینه‌ی ضروری کمبود داشته باشد. مثلاً برخی از پروتئین‌های گیاهی معمولاً متیونین، تریپتوفان، لیزین و ایزولوسین کمی دارند. پروتئین‌های مکمل، ۲ یا چند پروتئین ناکامل هستند که با هم مقادیر کافی و کاملی از تمام اسید آمینه‌های ضروری را تولید می‌کنند. مثلاً هم برنج و هم لوبیا، در اسیدهای آمینه‌ی خاصی کمبود دارند اما اگر باهم ترکیب شوند، کامل به حساب می‌آیند.

پروتئین‌های گیاهی، به تنهایی پروتئین‌های ناکامل هستند

اما قبل از اینکه هر گونه قضاوتی بکنید، بگذارید نگاهی دقیق‌تر به پروتئین‌های گیاهی داشته باشیم. بادام، برنج، سویا، نخود سبز و سایر منابع پروتئین‌ گیاهی، همگی حاوی اسید آمینه‌های با کیفیت هستند. همانطور که پیش‌تر گفته شد، برخی از پروتئین‌های گیاهی، از نظر اسید آمینه‌های خاصی ناکامل هستند اما اگر با غذاهای متنوع و سالمی ترکیب شوند، مثلاً سایر منابع پروتئینی، می‌توانند قوی و کامل باشند. پروتئین‌های گیاهی، فواید بسیار زیاد دیگری هم دارند که بعداً در موردشان صحبت خواهیم کرد.

اینکه به پروتئین‌های گیاهی، ناکامل می‌گوییم دلیل نمی‌شود لزوماً هیچ گونه اسید آمینه‌ی ضروری نداشته باشند، بلکه فقط انواع خاصی از اسیدهای آمینه در آن‌ها کمتر است. بنابراین وقتی شما تغذیه‌ی متعادلی از تمام انواع داشته باشید، پروتئین‌های گیاهی می‌خورید که از نظر اسید آمینه‌های ضروری بدن‌تان فوق‌العاده هستند.

پروتئین حیوانی چه تفاوتی با پروتئین گیاهی دارد؟ کدام بهتر است؟تفاوت این ۲ نوع پروتئین در چیست؟

ما مردمی هستیم که به مصرف پروتئین حیوانی عادت کرده‌ایم و به سختی متقاعد می‌شویم که پروتئین گیاهی هم یک انتخاب خوب و موفق برای مصرف روزمره است. متقاعد کردن ورزشکاران که دیگر جای خود دارد! سوالی که اغلب از گیاهخواران پرسیده می‌شود این است که شما پروتئین لازم بدن‌تان را از کجا تامین می‌کنید؟ طرفداران پروتئین‌های حیوانی معمولاً در فضایل منابع حیوانی سخن می‌گویند و این فواید شامل مواد معدنی و ریزمغذی‌ها هم می‌شود.

پروتئین حیوانی حاوی اسیدهای آمینه‌ی کامل‌تری است، اما یک رژیم غذایی درست و متعادل بر پایه‌ی پروتئین‌های گیاهی هم می‌تواند چنین ویژگی داشته باشد. اگر از میوه‌ها و سبزی‌های متنوع استفاده کنید، می‌توانید به اندازه‌ی کافی از اسیدهای آمینه‌ی ضروری از منابع گیاهی بهره‌مند شوید. بنابراین لازم نیست نگران نیاز بدن‌تان به ترکیبات خاصی باشید؛ فقط غذاهای متنوع بخورید و خیال‌تان راحت باشد!

فواید پروتئین گیاهی

یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین‌های گیاهی، در مقایسه با پروتئین‌های حیوانی و کربوهیدرات‌ها، فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ کاهش وزن بدن، کاهش فشار خون و کاهش میزان کلسترول. پروتئین گیاهی همچنین می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را کم کند و میزان قند خون را تثبیت نماید.

اگر هدف‌تان کاهش وزن است، پروتئین گیاهی می‌تواند به شما احساس سیری طولانی‌تر بدهد و کمک کند تا میزان انرژی‌تان را تثبیت کنید، بنابراین کمتر گرسنه شده و سوزاندن چربی برای‌تان کمی آسان‌تر می‌شود. منابع پروتئین گیاهی حاوی مواد مغذی مهمی هستند مانند ترکیبات ضد التهابی، ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، فیبر و فیتونوترینت‌هایی که بدون کالری اضافی، برای سلامت مفیدند.

پروتئین‌های گیاهی دوام بیشتری دارند و کمتر روی محیط تأثیر می‌گذارند، هزینه‌ی کلی تولیدشان کمتر بوده و نسبت به تولید گوشت، آلودگی کمتری برای اتمسفر دارند. در نهایت اینکه، برچسب ناکامل بودن برای پروتئین‌ گیاهی، کاملاً از رونق افتاده است.

نیازی نیست شما تمام اسیدهای آمینه‌ی ضروری بدن‌تان را به یکباره بدست آورید. با پیروی از اصل پروتئین‌های مکمل، می‌توانید از مصرف منابع متنوع غذایی بهره برده و تمام اسیدهای آمینه‌ی ضرروری بدن‌تان را تامین کنید.

آیا پروتئین حیوانی مشکلی دارد؟

همانطور که گفته شد، پروتئین حیوانی فواید زیادی دارند: اسیدهای آمینه‌ی کامل همراه با دارا بودن مواد مغذی مهم مانند گروه ویتامین‌های ب و آهن. اما نقاط ضعفی هم وجود دارد که باید در ارتباط با سلامت و کنترل وزن آن‌ها را مدنظر داشت.

یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی شاید خطراتی داشته باشد. گوشت ممکن است هورمون‌ها، آنتی بیوتیک‌ها، باکتری‌ها و انگل‌هایی داشته باشد که مضر هستند. اسید آراشیدونیک، یک نوع اسید چرب است که در غلظت‌های گوناگون در تمام گوشت‌ها وجود دارد و گفته می‌شود‌، علت بیماری‌های پیش‌التهابی است. پروتئین حیوانی، هضم سخت‌تری دارد که می‌تواند به کبد فشار وارد کند. بیشتر پروتئین‌های حیوانی هنگام پخته شدن در معرض حرارت زیاد قرار می‌گیرند و این می‌تواند ماهیت پروتئین را تغییر دهد و از کیفیت آن بکاهد.

اگر از علاقه‌مندان گوشت‌های فرآوری شده هستید باید بسیار مراقب مصرف نمک و میزان نیترات آن باشید. به گوشت‌های فرآوری شده مقادیر زیادی نمک افزوده می‌شود تا در مدت زمان طولانی، طعم و ماندگاری آن حفظ شود. نیترات هم ترکیبی نگهدارنده است که منجر به رشد تومورهای سرطانی می‌گردد.

کدام را انتخاب کنید؟

اگر تا به حال به مصرف پروتئین‌های حیوانی عادت کرده‌اید و احساس می‌کنید تغییری لازم است، شاید بهتر باشد نگاهی دقیق‌تر به پروتئین‌های گیاهی بیاندازید. می‌توانید یک یا دو وعده از پروتئین‌ حیوانی را با پروتئین گیاهی جایگزین کنید یا هر روش دیگری را که مناسب خود می‌دانید در پیش بگیرید تا تدریجا پروتئین گیاهی، انتخاب غالب شما بشود.

انتخاب‌های زیادی دارید، مانند دانه‌ها، آجیل، سبزیجات سبز، کینوآ، بنشن و نخود سبز. عدس و سایر حبوبات، اسنک‌های بسیار خوبی هستند که پروتئین، آهن و فیبر بالایی دارند. بنشن و نخود سبز هر دو جزو سبزیجات چند جانبه هستند که سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشند (مانند فولاد و زینک که به رشد سلولی کمک می‌کنند، مخصوصا بعد از تمرینات دشوار).

امتحان کنید

پروتئین‌های گیاهی سرشار از فیتونوترینت‌ها، فیبر و پروتئین بوده و برای همین انتخابی هوشمندانه هستند که عوارض جانبی منفی بعضی از گوشت‌ها را ندارند. یک نکته‌ی دیگر اینکه، وقتی رژیم غذایی‌تان را به سمت مصرف بیشتر از منابع گیاهی می‌برید، شاهد تغییرات خوشایندی خواهید بود، مانند کاهش نفخ، افزایش انرژی، خواب راحت‌تر و خلق و خوی بهتر. شاید به این نتیجه برسید که پروتئین گیاهی، جواب بیشتر سوال‌ها و مشکلاتی بود که در مورد سلامتی‌تان داشتید.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
«دشمن شمارۀ یک زنان» عضو کمیته حقوق زنان شد!
«دشمن شمارۀ یک زنان» عضو کمیته حقوق زنان شد!
گروگانگیری بیماری در بیمارستان البرز
گروگانگیری به دلیل عدم پرداخت هزینه بیمارستان صحت ندارد
مناظرات زنده در انتخابات 1392
اولین مناظره شش نامزد از روز جمعه ساعت ۴ بعدازظهرپخش می‌شود
تصویری که هرچه نگاه کنید ترسناکتر می شود
تصویری که هرچه بیشتر به آن نگاه کنید، ترسناکتر می شود
چرا بسیاری از شخصیت‌های کارتونی زرد رنگ هستند؟
چرا بسیاری از شخصیت های کارتونی زرد رنگ هستند؟
ژنرال وینسنت بروکس
«همین دو کلمه» … پیام واشنگتن برای پیونگ یانگ
میوه
ویدئو؛ با این روش ها میوه ها را تازه نگهدارید
1
بدل ایرانی لیونل مسی + تصاویر
2
۱۱ مصدوم در جاده کرج – چالوس / انتقال مصدومان با امداد هوایی
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در قاره‌های مختلف تقریباً نیمه بیشتری از مسیر خود را سپری کرده و طی ماه‌های آینده تکلیف بسیاری از تیم‌های صعود کننده مشخص خواهد شد.  طبق اعلام فیفا تا اینجای کار در قاره آفریقا 68 درصد این مسابقات انجام شده است. در قاره آسیا 91 درصد کار پیش رفته و به نسبت مجموع رقابت‌های برگزار شده در مراحل گذشته، 3 هفته پایانی رقابت‌ها 9 درصد تعداد رقابت‌های باقی مانده را تشکیل می‌دهد.  در اروپا نیز 52 درصد رقابت‌‌ها برگزار شده است و در آمریکای شمالی 84 درصد مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه پیش رفته است.  از سوی دیگر در قاره‌های اقیانوسیه و آمریکای جنوبی نیز طبق اعلام فیفا به ترتیب 83 و 78 درصد رقابت‌ها برگزار شده است که به این ترتیب به جز قاره سبز که تقریبا نیمی از رقابت‌هایش باقی مانده، در سایر قاره‌ها کار این دوره از مسابقات برای روشن شدن تکلیف 30 تیم دیگر باقی مانده برای حضور در جام جهانی (برزیل صعود کرده و روسیه نیز میزبان است) رو به پایان باشد.  نکته قابل توجه اینکه طی برگزاری تمام رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در تمامی قاره‌های مختلف تا اینجای کار یک مهاجم ایرانی یعنی سردار آزمون با مجموع 8 گل زده در دور دوم و سوم مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا در رده سوم جهان در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه قرار دارد.   در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در تمامی قاره‌ها تا اینجا کار محمد الشهلاوی از عربستان و احمد خلیل از امارات با 15 گل زده در رده نخست قرار دارند و بازیکنان سرشناسی مانند رونالدوی پرتغالی، کارلوس رویز از گواتمالا، تیم کاهیل از استرالیا و ادینسون کاوانی از اروگوئه با 9 گل در رده دوم جدول گلزنان قرار دارند.  همچنین سردار آزمون بازیکن تیم ملی فوتبال ایران با 8 گل زده از این لحاظ در رده سوم قرار دارد. البته بازیکنانی مانند بانگ ژو از چین، لواندوفسکی از لهستان و عمر خربین از سوریه نیز با همین تعداد گل در رده‌بندی جدول گلزنان مشترکاً با آزمون در رده سوم جدول گلزنان هستند.
آزمون سومین گلزن برتر جهان در مقدماتی جام جهانی
جنگ اتمی رخ دهد انگلیس از روی زمین محو می شود
جنگ اتمی رخ دهد انگلیس از روی زمین محو می شود
1
بازیگرانی که در روز مبعث به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند + عکس
3
علیرضا خمسه عزادار شد + عکس
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2017-04-25 10:19:09Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
کف حقوق بازنشستگان اعلام شد | جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان
2
نامزدها به مردم قول دهند نگاهشان به ملت است نه بیرون از مرزها
1
ویدئو؛ چوب خدا صدا نداره !
سینما ساویز
فیلم های در حال اکران سینما ساویز کرج + رزرو اینترنتی
3
زمان برنامه های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری از تلویزیون
حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی
رئیسی: می‌توان یارانه را دو یا سه برابر کرد
حادثه
۵ مصدوم در تصادف در آزادراه کرج – قزوین