تارخ انتشار: یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر : 28260
چاپ خبر
بازدیدها: 604

پیشگیری از آرتروز زانو

آرتروز زانو

کرج رسا: رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: آنچه در مورد آرتروز اهمیت دارد جلوگیری از پیشرفت و کاهش علائم با روش‌ های صحیح در فعالیت‌ های روزمره زندگی است که باید در اموری چون نشستن، برخاستن، راه رفتن، خوابیدن،‌ دویدن و … لحاظ شود.

به گزارش کرج رسا به نقل از فارس، سیدمنصور رایگانی در مورد مراقبت‌هایی که افراد مبتلا به آرتروز زانو در زندگی روزمره باید داشته باشند گفت: آرتروز زانو یکی از شایع‌ترین آرتروز‌هایی است که در سنین مختلف اتفاق می‌افتد که در محدوده سنی ۵۵-۵۰  در زنان و مردان سالگی شیوع بیشتری داشته است؛ اگر چه در برخی از مطالعات عنوان شده که تعداد زنان مبتلا بیشتر است.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی اظهار داشت: آرتروز زانو یک پدیده وابسته به سن است که آرتروز اولیه نام دارد؛ اما آرتروز زودرسی که به واسطه شکستگی، در رفتگی، ضربه مستمر و اختلالات به ایجاد ضایعه در زانو می‌انجامد به آرتروز ثانویه مشهور است که زودتر از ۵۵ سالگی اتفاق می‌افتد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: آنچه در مورد آرتروز اهمیت دارد جلوگیری از پیشرفت و کاهش علائم با روش‌های صحیح در فعالیت‌های روزمره زندگی است که باید در اموری چون نشستن، برخاستن، راه رفتن، خوابیدن،‌ دویدن و … لحاظ شود.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: افراد مبتلا به آرتروز باید از نشستن‌های ممتد و پیوسته در حالت چهار زانو و دو زانو بپرهیزند چرا که این حالت نشستن به مفاصل زانو و غضروف‌ها فشار بیشتری وارد کرده و پیشرفت و علائم آرتروز را بیش از پیش خواهد کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر افراد مجبور بودند در این وضعیت بنشینند باید سعی کنند که مرتب تغییر وضعیت داده یا پا و زانو را به حالت صاف قرار دهند و چند دقیقه‌ای بایستند و راه بروند و دوباره بنشینند.

رایگانی افزود: در هنگام ایستادن نیز فرد باید دقت داشته باشد تا زانوی وی کمترین حالت خمیدگی را داشته باشد و فرد در حالت ایستاده مرتب پاهایش را عوض کند تا فشار تقسیم شود و با تغییر پا نیز فشار کمتری بر مفصل وارد شود.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی به راه رفتن افراد بر روی سطوح شیب‌دار اشاره داشت و گفت: افراد مبتلا به بیماری آرتروز زانو باید در سطوح هموار و صاف فعالیت داشته باشند و اگر قصد عبور از سطوح شیب‌دار چه سرازیری و چه سربالایی را دارند به آرامی و با گرفتن نرده و نگهدارنده این سطوح را طی کنند تا مقداری از وزن به نرده منتقل شده و به مفصل زانو فشار بیش از حد وارد نشود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به این افراد توصیه کرد: در حالتی بخوابند که مفصل زانو تحت فشار کمتری باشد و اگر آرتروز منجر به انحراف زانو و توزیع نامناسب فشار بر روی زانو شده و باعث شده که بافت اطراف مفصل زانو دچار التهاب و درد شوند در هنگام خوابیدن به پهلو یک بالش بین دو زانو قرار دهند تا از فشار و درد منتقله به بافت اطراف زانو بکاهد.

وی استفاده از سرویس‌های بهداشتی سنتی را به دلیل آنکه زانو بیش از ۹۰ درجه خم می‌شود و فشار بر روی سطح مفصل زیاد شده و منجر به تشدید درد می‌شود را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: بهتر است افراد از سرویس‌های بهداشتی مناسب استفاده کنند.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی پوشیدن دمپایی، صندل و انواع پوشش‌های پایی که استحکام مناسبی در مفصل مچ پا برقرار نمی‌کند و باعث ایجاد فشار و انتقال آن به زانو می‌شود را نامناسب دانست و افزود: افراد مبتلا به آرتروز زانو از کفش‌های ساقدار بندی یا کفش‌های نیم‌پوت یا چسبدار استفاده کنند تا دو قوزک پا را پوشش داده و از انتقال فشار به زانو بکاهد.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز