تارخ انتشار: یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
کد خبر : 35964
چاپ خبر

کم خوابی بهاری با پر خوابی جبران نمی‌شود

خمیازه

کرج رسا: خمیازه‌ های کشدار نیمروزی در بهار دست از سر خیلی‌ ها بر‌نمی‌دارد.

روز به نیمه نرسیده چشم‌ها خواب‌آلود می‌شود و تمرکز مغز کم، این ویژگی بهار است. این فصل بر خلاف ‌اینکه فصل شروع مجدد، شادابی و نشاط است، اما بسیاری از افراد از احساس خواب آلودگی شدید در این فصل رنج می‌برند و تصور می‌کنند که با خوابیدن بسیار از این رنج خلاصی خواهند یافت. این ویژگی‌ها را به‌حساب بیماری نگذارید چرا که احساس سستی و خواب آلودگی به‌علت تغییر آب و هوا، رویش گل و گیاهان و گرده‌افشانی در فصل بهار است. کم‌کم بدن به تغییرات فصلی عادت می‌کند و خواب‌آلودگی از تن به در می‌رود.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی با اشاره به اینکه خواب آلودگی نیازی به درمان ندارد و خودبه‌خود خوب می‌شود گفت: با تغییر آب و هوا و افزایش رطوبت و همچنین افزایش ذرات گیاهی موجود در هوا، رخوت و سستی در بدن افراد ایجاد می‌شود. کم خوابی با توجه به افزایش طول روز و کوتاهی ساعات شب در بهار تشدید می‌شود و پس از مدتی و گذشت حدود ۲‌ماه از بهار خودبه‌خود خوب می‌شود.

در واقع ساعت بیولوژیک بدن که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم شده است، در فصل بهار نمی‌تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود، بنابراین فرد در نخستین مرحله به اختلال خواب از نوع پرخوابی دچار می‌شود. از سوی دیگر میزان سوخت‌وساز بدن با تغییر فصل، تغییر می‌کند.

در فصل زمستان گردش خون در بدن کمتر و خون‌رسانی به مغز بیشتر می‌شود اما در فصل بهار گردش خون در اندام‌ها بیشتر می‌شود و خون کمتری به مغز می‌رود؛ به این ترتیب به‌دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به مغز فرد احساس خواب آلودگی بیشتری می‌کند.

بدن افراد در هماهنگ شدن با تغییرات فصلی متفاوت است؛ برخی زودتر و برخی دیرتر به شرایط جدید عادت می‌کنند. مثلا در افراد مسن یا سفید پوست و یا افرادی که کم خونی و فقر آهن دارند این عارضه بیشتر طول می‌کشد.

خوردن روزی ۴ تا ۵ عدد خرما، مصرف غذاهای حاوی ویتامینB نظیر حبوبات، مصرف مایعات بین ۸ تا ۱۰ لیوان در روز و مصرف انجیر و آلو و گیاهان حاوی فیبر و همچنین مصرف خوراکی‌هایی که حاوی آهن است مانند حبوبات، سبزی‌ها، گوشت، برگه‌زردآلو، گروه لبنیات مانند ماست و شیر بدون چربی، سبوس گندم و نخودفرنگی در بهبود وضعیت خواب آلودگی افراد بسیار تأثیرگذار است.

همچنین خواب عصر در فصل بهار نباید بیش از نیم ساعت باشد و بین شام و زمان خواب باید حداقل ۳ ساعت فاصله باشد.

در این فصل خوردن غذاهای گرم و سنگین، یبوست، نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی نیز احساس خواب‌آلودگی را در افراد بیشتر می‌کند. خوابیدن زیاد در فصل بهار خستگی را برطرف نمی‌کند.

 

 

 

همشهری

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
636516969442678283
چین: سانچی روی پهلوی راست، آرام گرفته است
636179283806756401
واکنش علم الهدی به شایعاتی مبنی بر دخالت در ایجاد اغتشاشات اخیر
باران 6
پیش بینی بارش باران و برف از فردا در البرز
دستگیری
بازداشت اعضای باند اخاذی از مدیران برند‌های معروف در فردیس
57305065
برنامه وزارت نیرو برای برقی شدن خودروها
n82755532-72037177
همایش دوچرخه سواری در کرج
چرا دندان می‌پوسد؟
چرا دندان می‌پوسد؟
رانندگی بدون فرمان و پدال!
رانندگی بدون فرمان و پدال!
بهترین ورزش برای بیماران مبتلا به التهاب مفاصل
۲ خوراکی معجزه‌گر درمان آرتروز را بشناسید
برخی مشخصات ایسوس زنفون 5 لایت فاش شد + عکس
برخی مشخصات ایسوس زنفون ۵ لایت فاش شد + عکس
بهترین بازی‌های ویدئویی 2017 از دید متاکریتیک
بهترین بازی‌های ویدئویی ۲۰۱۷ از دید متاکریتیک
حادثه بسیار تلخ برای شناگر المپیکی ایران / «مبرز» به کما رفت، همسرش درگذشت
پیشامد بسیار تلخ برای شناگر المپیکی ایران / «مبرز» به کما رفت، همسرش درگذشت
همنشینی ید و تیروئید
همنشینی ید و تیروئید
اولین گوشی هوشمند 5G زد تی ای در سال 2019 رونمایی خواهد شد
اولین گوشی هوشمند ۵G زد تی ای در سال ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد
635930274693392416.jpg
ستاره والیبال بانوان ایران لژیونر شد
بازار مکاره کهکشانی
بازار مکاره کهکشانی
با این نسخه‌های گیاهی موهایتان را تقویت کنید
۶ بیماری، با ضعف سلامت موها ارتباط دارند
کره شمالی هم صاحب خودروی ملی شد +عکس
کره شمالی هم صاحب ماشینی ملی شد
Untitled-3
سامسونگ به همه‌ المپیکی‌های پیونگ‌چانگ ۲۰۱۸، گلکسی نوت ۸ هدیه می‌دهد + عکس
آنهایی که دل هواداران شکستند +تصاویر
آنهایی که دل هواداران شکستند +تصاویر
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا