تارخ انتشار: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
کد خبر : 223382
چاپ خبر

گاهی گوشی را فراموش کن!

گاهی گوشی را فراموش کن!

نمی‌توانید تلفن همراه‌تان را لحظه‌ای از خود دور کنید؟ اگر این‌طور است، شما تنها نیستید. در تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۶ هر فرد روزانه به‌طور متوسط ۱۴۵ دقیقه ـ بیش از ۳۶ روز در سال‌ ـ از وقت خود را با تلفن همراه می‌گذراند. اما برای برخی افراد استفاده از فناوری، چیزی بدتر از صرفا یک عادت بد است.

به گزارش کرج رسا ، در بیمارستان‌هایی که معمولا به درمان افراد الکلی یا معتاد به مواد مخدر می‌پرداختند، اکنون بیمارانی معتاد به فناوری، تحت درمان هستند. مثل پسر نوجوانی که بعد از مدرسه، هشت تا ده ساعت مقابل صفحه نمایش ابزارهای دیجیتال می‌نشست. یا دختر دیگری که بشدت نگران دنبال‌کنندگان (فالوئرهای) اینستاگرامش بود. این افراد معمولا ارتباطات و دوستان حقیقی‌شان و حتی کارهایی را که دوست دارند انجام بدهند، از دست می‌دهند. تمام این شرایط این پرسش را مطرح می‌کند که «چه‌وقت عادت به انجام کاری تبدیل به یک مشکل می‌شود؟»

منظور از اعتیاد به فناوری، استفاده بیش از حد از ابزارهای الکترونیک بویژه گوشیهای هوشمند و کنسولهای بازی است، به طوری که فرد نمیتواند آن ابزار را لحظهای از خود دور کند. تخمین تعداد افراد معتاد به فناوری در هر کشوری، با توجه به کشور و گروههای سنیاش، بین ۲ تا ۶ درصد متغیر است. استفاده بیش از حد این ابزارها، فرد را به محرومیت از خواب، اضطراب و افسردگی مبتلا میکند. خبر بد این که اعتیاد «حقیقی» به فناوری در مغز اوست و درست مانند اعتیاد به مواد مخدری مانند هروئین است. اگرچه همه ما به فناوری تا این اندازه وابستگی نداریم، اما وقتی دائما به تلفن همراهمان نگاه میکنیم، احتمال برخورد با ماشین در خیابان را بالا میبریم، نمیتوانیم به افرادی که در زندگیمان هستند، پاسخ دهیم و حتی خواب شبانه خوبی نخواهیم داشت. علاوه بر اینها این مقدار استفاده از فناوری، سلامت، شادی و رفاهمان را به خطر میاندازد.

با این حال بیشتر ما به دلیل شغلمان و ارتباط با خانواده و دوستان خود، به فناوری متکی هستیم. محققان بر این باورند نه تنها نمیتوان فناوری دنیای مدرن را کنار گذاشت، بلکه بیشتر مواقع بسیار مفید هم هست. بنابراین باید یاد بگیریم از فناوری و ابزارهای خود بدرستی استفاده کنیم. اما نخست باید به زهرزدایی از فناوری بپردازیم.

فاجعه دنیای مدرن

گراهام، روانشناسی از دانشگاه ناتینگهام ترنت بریتانیا، پس از بررسی ۲۰ ساله به این نتیجه رسید که اعتیاد به اینترنت یا تلفن هوشمند، عبارتهایی بیمزهرا هستند. در واقع افرادی که به بازیهای آنلاین، خرید آنلاین یا قمار آنلاین اعتیاد دارند، در واقع به بازی، خرید یا قمار معتاد هستند و فقط از وسیلهای به نام اینترنت برای انجام رفتارهای اعتیادآورشان استفاده میکنند. فردی که به بازی با تلفن هوشمند خود معتاد است، تغییرات ساختاری در سیستم پاداش مغزشان بهوجود آمده و او را به جای صرفا استفاده از کارکرد اصلی تلفن، به بازی بیشتر مشتاق میکند. تکرار این رفتار (یا هر نوع رفتار اعتیادآور دیگر)، باعث میشود سلولهای عصبی درون هسته اکومبنس و قشر جلوی پیشانی مغز که به ترتیب مربوط به انگیزه و تصمیمگیری است، بهگونهای در ارتباط با هم باشند که فرد هرچیزی را که دوست داشته باشد، بخواهد.

بررسی دائمی پیامهای ارسالی از طریق شبکههای همایشی، بهدلیل ترس از دست دادن یک پیام، تقریبا به شکل بیاختیاری درآمده است. فرد دائما نگران است شاید موضوعی جالب یا هیجانانگیز در جایی از فضای آنلاین در حال رخ دادن باشد و او آن را از دست بدهد!

پس در دنیایی که همه ما یک تلفن هوشمند در جیب خود داریم و برای در ارتباط بودن با دیگران، به این ابزارها وابسته شدهایم، چگونه متوجه میشویم دچار مشکل شدهایم؟

گراهام میگوید: اگر بازی، بررسی توییتر یا تماشای نتفلیکس جای خود را بیشتر و بیشتر در زندگیتان باز کردند، بدانید که مشکلی وجود دارد. در واقع اگر به جای این که صرفا بخشی از یک بازی را انجام دهید و سراغ کار یا بازی دیگر بروید یا از یک شبکه همایشی دیگر دیدن کنید، دائم مشغول یک نوع بازی هستید یا مدام وارد شبکه همایشی خاصی میشوید، شما به فناوری معتاد شدهاید. همچنین مراقب تغییرات زیستی بدنتان بهدلیل استفاده بیش از حد از فناوری نیز باشید. مثلا وقتی بهدلیل استفاده از تلفن همراه نمیتوانید شبها به اندازه کافی بخوابید، ساعت بدنتان دچار اختلال شده و شما صبحها برای بیدار شدن به ساعتی شماطهدار نیاز پیدا میکنید یا بسیار خسته از رختخواب بیرون میآیید. در ضمن زمانیکه به علت استفاده نامتعارف از فناوری، عادتهای غذاییتان به هم میریزد و سراغ غذاهای حاضری میروید یا روزانه ۳۰ دقیقه ورزشتان را انجام نمیدهید، فناوری زندگیتان را به سطح ناسالمی سوق داده است.

همیشه تشخیص و شناخت مشکل، گام مهمی در برطرف کردن آن است؛ اما چگونه میتوان مشکل را حل کرد؟

سمزدایی دیجیتالی

برخی محققان بهمنظور زهرزدایی دیجیتالی، روی خود ابزارها متمرکز شدهاند. بهطور مثال، محققانی از دانشگاه بورنموث بریتانیا پیشنهاد کردهاند روی ابزارها، برچسبهای هشدار زده شود. این برچسبها میتواند زمان استفاده از ابزارها را مشخص کند و به این ترتیب به کاربران هشدار دهند. برچسبهای دیجیتال برخلاف برچسبهای معمولی تنباکو یا الکل، میتوانند تعاملی باشند و وقتی از ابزار بیش از حد استفاده شد، رنگ آنها تغییر کند یا به کاربر پیام شخصی بفرستند. برنامههای کاربردی هم میتواند بر مقدار زمان استفاده نظارت داشته باشد.

اما افرادی که به استفاده از این ابزارها معتاد شدهاند، به کمک بیشتر و موثرتری نیاز دارند.

گراهام، با بررسی بیماران معتاد به فناوری، به این نتیجه رسید که سمزدایی فنی ۷۲ ساعته، به طوری که هیچ نوع فناوری در این مدت در دسترس نباشد، موثر است. این کار برای بیماران سخت است و علائم افسردگی مانند معتادان به مواد مخدر را از خود نشان میدهد. از آنجا که در دنیای امروز نمیتوان بدون فناوری زندگی کرد، پس از زهرزدایی فنی، باید ابزار مورد نظر دوباره معرفی شود و این بار به روشی کنترلشده و صحیح مورد استفاده قرار گیرد.

گراهام در نتیجه بررسیهای خود متوجه شد این روش زهرزدایی واقعا موثر و کارآمد است. او این کار را از سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ برای بیماران خود انجام داده و نتایج خوبی بهدست آورده است. همچنین او میگوید در شرایط اعتیاد نوجوانان به فناوری، اگر والدین، فرزندشان را هنگام جداسازی از فناوری، یک هفته یا زمان طولانیتری به تعطیلات ببرند، نتایج مثبت آن شگفتآور خواهد بود. در این مدت وضعیت خواب، بهبود یافته و از اضطراب همایشی کاسته میشود. زمانی که فرد احساس کند دیگر مجبور نیست دائم شبکههای همایشی را بررسی کند یا تا آخر بازیهای آنلاین پیش برود، احساس آرامش بیشتری خواهد داشت.

قدم بعدی در سمزدایی فنی سختتر است. در این مرحله فرد باید برنامههای زندگیاش را بر اساس اولویتهایش که پاداشی حقیقی بهدنبال خواهد داشت، بریزد. بنابراین باید به کارهای دیگر مانند دوچرخه سواری، آشپزی، شرکت در کلاسهای مورد علاقه و ارتباط چهره به چهره با دیگران بپردازد. این نوع فعالیتها زمان کمی برای گذراندن با فناوری برای او میگذارد. مسلما هیچ کدام از ما تلفنهای همراهمان را دور نمیاندازیم. اما با استفاده صحیح از آن و دیگر ابزارهای دیجیتال میتوانیم از فواید آنها بهرهمند شویم.

۵ راهنمایی برای پرهیز از اعتیاد به تلفنهمراه

۱- زمان بررسی پیامها

گاهی اوقات بررسی دائمی پیامهای دریافت شده در تلفن همراه به نوعی واکنش غیرارادی تبدیل میشود. اگر احساس کردید لحظه به لحظه این کار را انجام میدهید، سعی کنید هر ۱۵ دقیقه سراغ تلفنتان بروید و سپس مدت آن را به ۳۰ دقیقه، یک ساعت و حتی چند ساعت برسانید.

۲ـ برنامه نظارت

با استفاده از این برنامهها میتوانید زمان استفاده از ابزارهای مختلف، بویژه تلفن همراه را محدود کنید.

۳ـ ساعت شماطهدار

به جای استفاده از تلفنهمراه برای بیدار شدن، ساعتی شماطهدار تهیه کنید. به این ترتیب تلفن را از رختخوابتان دور کرده و به خواندن پیامها وسوسه نمیشوید.

۴ـ پاک کردن تماسها

شماره تماسهای اضافی را از شبکههای همایشیتان حذف کنید تا مدام حواستان پرت نشود. همچنین برنامهها و نرمافزارهای بیمصرف و نیز هر نوع بازی را که وقتتان را بیش از حد میگیرد پاک کنید.

۵ ـ منتظر ماندن

سعی کنید به محض شنیدن دریافت پیام، کمی منتظر بمانید و نخست کارهای ضروری دیگرتان را انجام دهید.

مترجم: نادیا زکالوند

جامجم

منبع: BBC Focus

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
57782246
ادعای پیدا شدن بقایای کشتی نوح (ع) در ایران + عکس
قتل
جوان اردبیلی قربانی کری خوانی فوتبال شد
30315
مهاجرت اجباری دو میلیون البرزی را تهدید می‌کند
937475
زوج نیکوکار البرزی برای زن بی پناه کرجی سرپناه پدید آوردند
938110
آغاز فعالیت بوکس بانوان در ایران
938076
خانواده هایی که فرزندخوانده معلول دارند ماهانه ۵۰۰ هزار تومان می گیرند
938074
پاسخ آیت الله مکارم به سوالی درباره «ترمیم بکارت دختران»
938019
مزایده اموال بابک زنجانی/ از موتور سوزوکی ۹۰۰ میلیونی تا پورشه
2192502253168493311114216137805321267161
فیلم | پخش سرود شاهنشاهی برای ایران در جام جهانی تکواندو!
دستگیری
کارگر قنادی به خاطر رابطه با یک زن، نامزدش را کشت
1019_rain_jpg
آغاز بارش های سنگین و سیل آسا از روز جمعه
937475
نیکوکاری هست تا این زن پر غُصه کرجی را حمایت کند ؟
شاکرمی خبر داد: کشف محموله اسلحه شکاری غیرمجاز در کرج
ریختن گازوئیل در جاده چالوس صحت ندارد
دلار ۴۰۰۰ تومان شد
۳۰ اخلال گر ارزی در البرز دستگیر شدند
حادثه
برخورد خودروی پراید با سمند پلیس در کرج + عکس
13970620000682_Test_PhotoN
مالکان خودرو و موتور سیکلت کارت سوخت خود را دریافت کنند
آلودگی هوا
هوای کرج و فردیس آلوده است
a5649714-6f7d-4f55-a4ff-c097f6cd67d3
نقشه گسل‌ اشتهارد دقیق سازی می‌شود
46600
پلیس البرز هکر حساب های بانکی را دستگیر کرد
13970805000825_Test_PhotoN
هیچ سامانه پیامکی برای دریافت بسته حمایتی دولت وجود ندارد
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی