تارخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر : 43047
چاپ خبر
بازدیدها: 1,967

۹ توصیه مفید برای کاهش اشتها

ShowImage.ashx

اضافه‌ وزن و چاقی علل متعددی دارد. از جمله علل آن می‌توان مصرف برخی داروها، ابتلا به بعضی بیماری‌ها، مشکلات روحی روانی، زمینه‌های ژنتیکی تجمع چربی در بدن، فعالیت بدنی محدود، تمایل شدید به مصرف غذاهای بسیار چرب یا بسیار شیرین و … را نام برد.

در این مطلب چند توصیه کاربردی که آزمایش خود را در افراد مختلف پس داده است؛ به منظور کاهش اشتها ارائه می‌شود.

اضافه‌وزن و چاقی علل متعددی دارد. از جمله علل آن می‌توان مصرف برخی داروها، ابتلا به بعضی بیماری‌ها، مشکلات روحی روانی، زمینه‌های ژنتیکی تجمع چربی در بدن، فعالیت بدنی محدود، تمایل شدید به مصرف غذاهای بسیار چرب یا بسیار شیرین و … را نام برد.

این اضافه‌ وزن و چاقی به هر علتی که باشد، اولین قدم برای درمان آن، کاهش دریافت کالری می‌باشد.

بسیاری از افراد انگیزه‌های درونی بسیار قوی‌ای دارند که آن‌ها را به سمت کاهش دریافت مواد غذایی سوق می‌دهد و برخی دیگر نیاز دارند تا به گونه‌ای اشتهای خود را کاهش دهند. در زیر چند توصیه کاربردی که آزمایش خود را در افراد مختلف پس داده است؛ به منظور کاهش اشتها ارائه می‌شود:

۱. سرکوب احساس گرسنگی به وسیله مصرف سبزیجات خام

وقتی به شدت احساس گرسنگی می‌کنید به جای مصرف تنقلات پرکالری مانند شیرینی‌جات، از سبزیجات خام استفاده نمایید. خیار، هویج، کاهو، کلم قرمز، کلم سفید، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گوجه‌فرنگی، کرفس و … به صورت خام میان‌وعده‌های مناسبی هستند. ریزه‌خواری خود را بر این مواد متمرکز کنید.

۲. به عنوان میان‌ وعده از سالاد مخلوط میوه‌ها استفاده نمایید

استفاده از سالاد مخلوط میوه‌های فصل، پیشنهادی بی‌نظیر برای رژیم محدود از کالری شما می‌باشد. چرا که در این رژیم، برای مصرف بسیاری از مواد خوراکی که به آن‌ها علاقه داشته‌اید، محدودیت ایجاد شده است. می‌توانید با جایگزین کردن میان‌وعده‌های جذاب و درعین‌حال کم کالری، تنوع و جذابیت را به رژیم غذایی خود برگردانید

۳. کنار وعده های اصلی خود سبزیجات را فراموش نکنید

کنار تمام غذاهای خود حتماً یک بشقاب بزرگ سالاد سبزیجات، بدون هر گونه سس یا روغنی مصرف نمایید.

سالاد کلم، سالاد کاهو، سالاد شیرازی، سالاد سبزیجات مخلوط که در آن‌ها کدو سبز را رنده کرده باشید، بسیار خوش‌طعم است و تجربه‌ای جدید و متفاوت را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

۴. در تمام طول روز سبزیجات را مصرف نمایید

مثلاً در صبحانه در کنار نان و پنیر از خیار، گوجه‌فرنگی یا سبزی خوردن استفاده کنید. در وعده شام از سوپ سبزیجات استفاده کنید. همچنین می‌توانید درون ماست کم چرب خود، خیار خرد کنید.

۵. جایگاه ویژه‌ای برای سبزی‌ها در میان‌وعده‌تان در نظر بگیرید

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که میزان مصرف سبزیجات در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی پایین است. یک پیشنهاد این است که در کنار ظروف میوه خود در میان‌وعده‌ها، جایگاه ویژه‌ای برای خیار، هویج، گوجه‌فرنگی، کدو، کرفس، کاهو، کلم بروکلی، کلم بروکسل و … در نظر بگیرید.

۶. در رژیم‌های کاهش وزن، میوه‌ها و سبزی‌ها بر آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها ارجحیت دارند

میوه‌ها و سبزی‌ها دارای فیبر بیشتری می‌باشند و این فیبر خود دفع‌کننده کلسترول می‌باشد و نیز حجم زیادی از معده را اشغال می‌کند که مانع از دریافت غذاهای پرکالری توسط شما می‌شود. در ضمن آب میوه‌ها به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از فروکتوز در رژیم‌های کاهش وزن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

۷. نسبت به کالری پنهان موجود در رژیم غذایی خود حساس باشید

منظور از کالری پنهان، بیشتر گروه چربی و قندها می‌باشد که حجم زیادی در رژیم غذایی ندارند و در معده نیز حجم زیادی را اشغال نمی‌کنند، اما کالری بالایی را در رژیم غذایی به همراه دارند. این کالری پنهان بیشتر به صورت روغن در برنج‌ها و خورشت‌ها، چربی گوشت و مرغ، لبنیات پرچرب، شیرینی خامه‌ای، شربت، نوشابه، ژله، سس و … وجود دارد.

۸. سیستم سرکوب اشتها را گول بزنید

مکانیسم عمل معده به گونه‌ای است که بعد از ۲۰ دقیقه از شروع غذا خوردن شروع به مخلوط کردن غذا با شیره‌های گوارشی می‌کند و از این زمان به بعد سیگنال‌هایی را به سمت مغز مبنی بر سرکوب اشتها می‌فرستد. اگر آهسته‌تر غذای خود را مصرف کنید؛ یعنی زمان صرف غذای خود را افزایش دهید؛ و در طی ۲۰ دقیقه اول مقدار کمی غذا میل کنید تا حدود زیادی موفق شده‌اید که بدن خود را به اشتباه بیندازید و در رابطه با سرکوب اشتهای خود قدم بزرگی برداشته‌اید.

شاید به همین علت باشد که در روایات توصیه شده است که ۴۰ تا ۵۰ مرتبه، هر لقمه غذایی را بجوید. این جویدن زیاد فواید بسیاری به همراه خواهد داشت: اولاً؛ مرحله اصلی هضم و نرم شدن غذا در دهان صورت می‌گیرد و فشار کمتری به معده وارد می‌آید و فرآیند هضم با کارایی بیشتری عمل می‌کند؛ و ثانیاً مدت زمان بیشتری صرف غذا به طول می‌انجامد در نتیجه با مصرف مقدار کمتری از غذا، احساس سیری در فرد ایجاد می‌شود.

۹. رنگ آبی سرکوبگر اشتها است

ظروف غذا، سفره، دکوراسیون آشپزخانه و اتاق غذاخوری خود را به رنگ آبی در آوردید. تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ آبی اشتهای افراد را سرکوب می‌کند و رنگ‌های گرمی مانند قرمز و نارنجی اشتها را تحریک می‌نمایند. در نتیجه سعی نمایید که رنگ‌های قرمز و نارنجی کمتر در جلوی دیدتان باشد؛ و در عوض بیشتر در ارتباط با رنگ آبی باشید.

 

 

 

 

منبع: تبیان

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کرج رسا
آخرین اخبار
شهادت یک کشتی‌گیر تهرانی در سوریه
شهادت یک کشتی گیر در سوریه
ایران 15 شرکت ایالت متحده آمریکا را تحریم کرد + اسامی
ایران ۱۵ شرکت ایالات متحده آمریکا را تحریم کرد + اسامی
تقدیر کسبه کرج از دادستان برای ساماندهی دستفروشان و رفع سد معبر
تقدیر کسبه کرج از دادستان برای ساماندهی دستفروشان و رفع سد معبر
از اتوبوس تیم ملی فوتبال ایران امروز در کمپ تیم های ملی رونمایی شد.
اتوبوس مدرن تیم ملی رسما رونمایی شد
هشدار شدید سوریه به صهیونیستها: موشکهای اسکاد ما آماده پاسخ به حملات هوایی هستند
هشدار شدید سوریه به صهیونیستها: موشکهای اسکاد ما آماده پاسخ به حملات هوایی هستند
قاتل خاموش اینبار در نکا جان یک زوج را گرفت
قاتل خاموش جان یک زوج را گرفت
افزایش دما و وزش باد طی 2 روز آینده در البرز
افزایش دما و وزش باد طی ۲ روز آینده در البرز
http www globe
قیمت اینترنت کاهش می یابد؟
Turkish Crime Family
هکرها اپل را تهدید کردند اطلاعات ۶۰۰ میلیون کاربر را پاک می‌کنند
داور فوتبال در سودان به روی بازیکنان اسلحه کشید
داور فوتبال به روی بازیکنان اسلحه کشید
انتخابات 2
ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراها تا ساعت ۲۴ امشب در البرز
1
بارسلونا استادیوم جدید خود را «کرویف» نامگذاری می کند
عکس آرشیوی
فرمانده پلیس راه چابکسر در تصادف جان باخت
2
تاسیس قانونی باشگاه «شیطان پرستان» در مدارس آمریکایی
باران
ورود سامانه جدید از سمت نوار غربی کشور
تصادف 7
تصادف در اتوبان کرج – قزوین با ۲ مصدوم و ترافیک سنگین همراه شد
گوشت این ماهی آبی است
گوشت این ماهی آبی است + تصاویر
خوردن تخم مرغ
۱۰ اتفاق خوبی که با خوردن تخم مرغ برای بدن تان می افتد!
1
تیم ملی فوتبال زنان آلمان در صدر جدول رده بندی فیفا قرار گرفت
ادامه بارش پراکنده در ارتفاعات البرز
ادامه بارش پراکنده در ارتفاعات البرز