تارخ انتشار: جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر : 23810
چاپ خبر

معاون تحقیقات وزیر بهداشت:

۸۸ درصد ایرانیان، میوه کافی نمی‌ خورند

میوه جات

کرج رسا: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: میانگین مصرف میوه و سبزی تازه در کشور یک سوم میزان لازم است و ۴۷ میلیون ایرانی این محصولات را به میزان کافی مصرف نمی‌کنند و علاوه بر این ۴۸ درصد مردم با اضافه وزن و ۴۵ درصد با مشکل کم تحرکی مواجهند.

به گزارش کرج رسا به نقل از ایسنا، دکتر رضا ملک زاده که روز پنجشنبه در جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی سخن می‌گفت، اظهار داشت: طی یک دهه گذشته، نرخ باروری در کشور به ۱.۹ کاهش یافته که هیچ کشوری در دنیا چنین کاهش رشدی نداشته است. با ادامه این روند، جمعیت پیر و بزرگسال در کشور در حال افزایش است.

وی اظهارداشت: ایران در زمینه کنترل بیماری های واگیردار بسیارموفق بوده به عنوان مثال در سال ۱۹۵۰ بیماری مالاریا در تمام ایران شیوع داشت اما امروزه ریشه کن شده است. شاید این بیماری گاه در بخش هایی کوچک دیده شود اما به عنوان یک بیماری واگیردار از بین رفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: ایران در بخش کنترل بیماری های عفونی و واگیردار بسیار موفق بوده اما از سوی دیگر شاهد افزایش بیماری های غیر واگیر مانند افسردگی هستیم.

وی گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جمعیت کشور ۳۰ درصد شهری و ۷۰ درصد روستایی بود اما اکنون این رقم کاملا جابه جا شده است. این تغییر و جابه جایی در طولانی مدت مشکلاتی ایجاد می کند که امروزه با برخی از آنها مواجه هستیم از این رو باید به این بخش نگاه ویژه ای شود که هوای آلوده در کلان شهرها به ویژه تهران یکی از آنهاست.

ملک زاده گفت: بسیاری از بیماری هایی که افراد در سنین بالا به آن مبتلا می شوند ریشه در کودکی آنها دارد از این رو نحوه زندگی و محل زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با تاکید بر این که سیستم وزارت بهداشت باید از کنترل و درمان بیماری های واگیردار به سمت بیماری های غیرواگیر حرکت کند از شیوع ریسک فاکتورهای بیماری های غیرواگیر در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: امروزه مصرف دخانیات به ویژه قلیان بسیار باب شده است که جلوگیری از این گونه رفتارها نیازمند فرهنگ سازی و صرف هزینه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر این که اولویت تحقیقات این حوزه نیز باید براساس بار بیماری ها معطوف به کاهش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر باشد گفت: برخی ریسک فاکتورها در کشور وجود دارد که به آنها توجه نمی شود. مثلا هر فرد باید روزانه پنج نوبت میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند در حالی که ۸۸ درصد مردم ما کمتر از این میزان میوه و سبزی می‌خورند و میانگین میوه و سبزی مصرفی یک و نیم واحد است.از سوی دیگر ۴۸ درصد مردم اضافه وزن و ۱۷ درصد مشکل چاقی دارند که این معضل رو به افزایش است. ۴۵ درصد افراد جامعه نیز کم تحرکند و درصد قابل توجهی از فشار خون و قند خون بالا رنج می‌ّرند در حالی که این ریسک فاکتورها تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری هستند.

وی در ادامه به وضعیت تحقیقات علوم شزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه علوم پزشکی پیشرفت های خوبی داشتیم به گونه ای که اکنون ۲۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور وجود دارد که ۵۶۷ مرکز دیگر در نوبت تصویب برای راه اندازی هستند. همچنین ۳۰ پژوهشکده و ۵۴ دانشگاه علوم پزشکی در کشور فعال است.

ملک زاد گفت: از سوی دیگر تولید علم در زمینه پزشکی در کشور قابل توجه است به طوری که ۳۷ درصد مقالات ایرانی ثبت شده در پایگاه اسکوپوس و ۳۸ درصد مقالات ارائه شده در نشریات نمایه شده در ISI به بخش پزشکی اختصاص دارد.

وی افزود: ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر تعداد مقالات در رتبه ۱۷ و از لحاظ میزان استناد به مقالات در رتبه ۲۸ دنیاست. همچنین در حال حاضر ۳۱۵ مجله در حوزه علوم پزشکی در کشور چاپ و منتشر می شود که باید طبق برنامه به ۳۵۰ مجله افزایش یابند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: اگرچه از حدود هزار و ۲۵۱ مجله علمی منتشر شده در کشور ۹۴۶ عنوان مربوط به وزارت علوم و ۳۱۵ مجله مربوط به وزارت بهداشت است ولی نسبت مجلات پزشکی نمایه شده در پایگاه های بین‌المللی بیش از نشریات غیرپزشکی است به طوری که در حال حاضر ۸۷ مجله علوم پزشکی کشور در پایگاه اسکوپوس و ۱۶۳ مجله در کل نمایه ها ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه باید تا سال ۱۴۰۴ شمار ثبت اختراعات سالانه کشور در حوزه سلامت به ۲۸۰ ژتنت برسد.

ملک زاده با تاکید بر ضرورت گسترش تحقیقات در پژوهشگاه ها و مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان گفت: در سال جاری اعتباری حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای کمک به شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده بود.

وی در خصوص بودجه پوهش کشور نیز گفت: تولید ناخالص ملی کشور در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار بوده که حدود نیم درصد آن یعنی یک میلیارد دلار به بخش پژوهش اختصاص یافته در حالی که طبق برنامه توسعه باید سهم این بخش از تولید ناخالص ملی باید حدود ۲ درصد باشد.

ملک زاده اظهارداشت: بودجه پژوهشی وزارت علوم در سال ۹۲ تنها ۸۵ میلیون دلار – کمتر از ۱۰ درصد بودجه پژوهش کشور – بوده و این در حالی است که ۴۰ درصد تولیدات علمی کشور مربوط به وزارت بهداشت است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد بودجه وزارت بهداشت صرف درمان، بیش از ۲۰ درصد صرف بهداشت، ۳ درصد صرف آموزش و حدود ۲ درصد صرف پژوهش می‌شود.

ملک زاده تصریح کرد: بودجه پژوهشی سالانه آمریکا، ۱۲۰ میلیارد دلار، اروپا، ۸۱ میلیارد دلار، ژاپن ۲۷ میلیارد دلار، هند دو میلیارد دلار و کره ۱.۵ میلیارد دلار است.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

مجتمع فنی تهران شعبه البرز
آخرین اخبار
فرود اضطراری هواپیمای آتا در فرودگاه اهواز/ مسافران سالم هستند
فرود اضطراری هواپیمای آتا در فرودگاه اهواز/ مسافران سالم هستند
عملیات احداث باغ موزه دفاع مقدس استان البرز آغاز شد
عملیات احداث باغ موزه دفاع مقدس استان البرز آغاز شد
اقامه اولين نماز جمعه رسمي جمهوري اسلامي ايران در تهران به امامت آيت ‏اللَّه طالقاني (1358 ش)
اقامه اولین نماز جمعه رسمی پس از انقلاب به امامت آیت ‏اللَّه طالقانی
1
اماکن ممنوعه جهان + عکس تصاویر
6
نوشیدنی قاتل سرطان و چربی سوز + دستورالعمل
لغو کنسرت موسیقی فریدون آسرایی در کرج خبر ساز شد
لغو کنسرت موسیقی فریدون آسرایی در کرج خبر ساز شد
0
دومین مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی البرز در فردیس راه‌اندازی می‌شود
به گزارش ایسنا، دو تیم منچستریونایتد و بارسلونا در دیداری دوستانه به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی آبی اناری ها به پایان رسید. بارسلونا توانست با یک گل پیروز این بازی حساس باشد و به روند پیروزی‌های پیاپی شیاطین سرخ پایان دهد.
شاگردان مورینیو پیش از این در دیدار برابر منچسترسیتی و رئال مادرید توانسته بودند که بازی را به سود خود به پایان برسانند اما در دیدار برابر بارسلونا تن به شکست دادند.
تک گل بارسلونا را در این دیدار دوستانه نیمار در دقیقه 31 به ثمر رساند. این بازیکن برزیلی در بازیهای دوستانه بارسلونا عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است این درحالی است که خبرهای زیادی درباره جدایی او به گوش می رسد و چه بسا راهی پاری سن ژرمن شود.
پیروزی بارسلونا برابر یونایتد با گل نیمار
رجب طیب اردوغان
اردوغان: اسرائیل هویت اسلامی قدس را نشاه رفته است
0
شرایط تعیین تکلیف وجوه سپرده‌گذاران الزهرا
0
عرضه سه سیم‌کارت‌ جدید اپراتور مجازی تا چند روز دیگر
EMRG
ساخت مسلسل الکترومغناطیسی با سرعت شلیک ۳۵۰ کیلومتر در ساعت
پیشنهاد گرانی ۱۰درصدی آب و برق در راه است/آزادسازی قیمت تا ۱۴۰۰
پیشنهاد گرانی ۱۰ درصدی آب و برق در راه است/ آزادسازی قیمت تا ۱۴۰۰
گوشت الاغ
۸ کشوری که مردمش «گوشت الاغ» می‌خورند + نقشه و نمودار
اظهارنظر سرمربی مکابی رژیم صهیونیستی درباره غیبت لژیونرهای ایرانی
اظهارنظر سرمربی مکابی رژیم صهیونیستی درباره غیبت لژیونرهای ایرانی
تغییر ساعات اداری دستگاه‌های اجرایی استان البرز
امروز کلیه دستگاه‌ های اجرایی استان البرز تعطیل است
هماهنگی‌های داعش در حمله به مجلس از طریق تلگرام
هماهنگی‌های داعش در حمله به مجلس از طریق تلگرام
معاون احمدی نژاد با تامین وثیقه آزاد شد
معاون احمدی نژاد با تامین وثیقه آزاد شد
منزل بنیتا کوچولو پس از کشف جسدش +عکس
منزل بنیتا کوچولو پس از کشف جسدش +عکس
به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، شهروندان و کارشناسان آلمانی این روزها یک دغدغه جدید ذهنی دارند؛ اینکه داعش چگونه توانسته است یک دختر نوجوان 16 ساله به نام لیندا را جذب کند. دختری که در موصل دستگیر شده است، و از عضویت در داعش ابراز ندامت و پشیمانی می‌کند.

عناصر داعش در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خود را محافظانی گشاده‌رو معرفی می‌کنند. آن‌ها برای جذب دختران جوان تبلیغات خاص خود را دارند.

به گفته سوزانه شروتر، کارشناس مردم‌شناسی دانشگاه فرانکفورت داعش برای جذب دختران جوان چهره‌ای رومانتیک از خود عرضه می‌کند.

در وبلاگ‌هایی که توسط جنگجویان داعش اداره می‌شوند، حکایت‌های بسیاری از زندگی دخترانی که به «دولت اسلامی» پیوسته‌اند و از فداکاری‌ها و جانفشانی‌های قهرمانانه آنان منتشر می‌شود.

سوزانه شروتر در این باره می‌گوید: «موفق‌ترین نمونه‌ها ویدیوهایی هستند که در آن‌ها جنگجویان داعش با بچه‌گربه‌‌ها تصویر شده‌اند».

در واقع داعش در این تبلیغات، صرفا چهره‌ای قدرتمند و شجاع از خود به تصویر نمی‌کشد، بلکه به موازات آن تصویری از پشتیبانی پرمهر اعضای خود را به نمایش می‌گذارد. از این رو هیچ بعید نیست که داعش با همین تبلیغات این دختر آلمانی را شکار کرده باشد.

به باور این کارشناس، داعش یک بخش بسیار فعال و موفق برای شبکه‌های اجتماعی دارد.

موفقیت داعش در شبکه‌های اجتماعی تنها به حضور آن‌ها در فیسبوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و اسنپ‌چت محدود نمی‌شود، بلکه آن‌ها می‌دانند چگونه کاربران مورد نظر خود را خطاب قرار دهند.

داعش در شبکه‌های اجتماعی به بحث‌هایی پیرامون «مفهوم زندگی» نیز دامن می‌زند.

اشتفان هومر، جامعه‌شناسی که در حوزه تروریسم و افراط‌گرایی در اینترنت تحقیق و پژوهش می‌کند، می‌گوید: داعش با طرح مباحثی پیرامون مفهوم زندگی، توجه جوانان را به اسلام جلب می‌کند. در واقع جوانان با این امید که شاید برای این پرسش در اسلام پاسخی بیابند، به آن کشش پیدا می‌کنند.

در همان آغاز فعالیت‌های داعش، یعنی در همان ایامی که هنوز تحقیقات کافی پیرامون فعالیت‌های داعش در اینترنت صورت نگرفته بود، اشتفان هومر و همکارانش متوجه شدند که داعش تبلیغات اینترنتی خود را چنان سامان داده است که جستجوی مفاهیمی همچون «جهاد» یا «شریعت» خیلی سریع به سایت‌هایی پیوند می‌خورد که توسط داعش اداره می‌شوند.

هومر می‌گوید هدف، جذب نیروهایی بود که تصادفا چنین واژه‌هایی را جستجو می‌کردند.

این جامعه‌شناس می‌گوید داعش از این طریق خیلی سریع متوجه چنین افرادی می‌شد و می‌توانست آن‌ها را به طور هدفمند با تبلیغات اسلامی تغذیه کند.

اشتفان هومر می‌گوید: «افرادی که مایل بودند در چنین مواردی بیشتر بدانند، به تالارهای گفت‌وگوی آنلاین منتقل می‌شدند. در آنجا امکان تماس مستقیم برای نخستین بار با این افراد حاصل می‌شد».

هومر بر این باور است که داعش بر مبنای یک اصل کلاسیک روانشناسی افراد را جذب می‌کرده است.

به باور او، تفاوتی نمی‌کند که موضوع بر سر یک فروشگاه باشد، یا یک مسجد و یا یک تالار گفت‌وگوی آنلاین. هرگاه از کسی پرسیده شود که آیا به کمک احتیاج دارد، یا در جستجوی چیزی است یا مایل به دانستن موضوعی، گرایش به دانستن یا داشتن در این فرد تقویت می‌شود. همین گرایش می‌تواند زمینه‌های جذب چنین افرادی را فراهم آورد.
روش های جذب دختران توسط داعش
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی