امروز: جمعه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 19 شوال 1443 | 2022-05-20
کد خبر: 2296 |
تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۳:۲۳ |
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

از هفته آینده با عرضه خودروهای کارتکسی‌ روند نزول قیمت‌ها آغاز خواهد شد.

به گزارش کرج رسا، شمارش معکوس برای ریزش قیمت ‌خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار آغاز شده است. گزارش همشهری نشان می‌دهد ممنوعیت صلح حواله خودروهای ثبت‌نامی ایران‌خودرو رفع شده است. با توجه به رشد ۳۴درصدی تولید و تداوم طرح‌های فروش فوری و اعتباری ایران‌خودرو و سایپا، قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی بر لبه آبشار ریزش قرار گرفته است. به گزارش همشهری، از تیر ماه امسال و پس از تغییر و تحولات مدیریتی در رأس ۲خودروساز بزرگ ایران، خرید وفروش حواله‌ای خودرو ممنوع و امکان صلح خودروهای ثبت‌نام شده به سایر افراد سلب شد. در پی این اقدام در طول تابستان و پاییز امسال، ایران‌خودرو و سایپا، در همه طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش خود به مشتریان تأکید کردند امکان صلح یا واگذاری یا فروش حواله‌های خرید خودرو وجود ندارد؛ در نتیجه خودروسازان محصولات خود را فقط به نام مشتریان ثبت‌نام‌کننده سند می‌زدند و پلاک می‌کردند. در نتیجه این روند؛ بازار کلاهبرداری و تقلب در بازار خودرو در فضای مجازی و آگهی‌های خرید و فروش حواله‌های خودرو، هر روزداغ‌تر شد و آنطور که فعالان صنفی و خودروسازان به همشهری گفته‌اند در ۶‌ماه گذشته مشتریان و خریداران حواله‌ خودروهای ثبت‌نام شده اغلب زیان دیده‌اند. حالا به‌نظر می‌رسد با توجه به رشد ۳۴درصدی تولید خودرو در آذرماه و چشم‌انداز تداوم این روند متولیان بازار و صنعت خودرو به این نتیجه رسیده‌اند شرایط را به حال عادی بازگردانند؛ شرایطی که به گفته مسئولان صنف فروشندگان خودرو می‌تواند بازار را از هفته آینده به سوی آرامش هدایت کند.

امکان صلح حواله‌های ایران‌خودرو

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید خبر آزادشدن فروش یا صلح حواله‌های‌ محصولات ایران‌خودرو در نمایندگی‌های رسمی این شرکت گفت: قیمت صلح رسمی حواله خودروهای یادشده، ۵تا ۱۰میلیون تومان، بنابر نوع خودرو و زمان تحویل، نسبت به قیمت‌های حاشیه بازار کمتر است. این امر بیانگر بهبود روند تولید و رشد عرضه خودروهای داخلی است.

به گفته او این اقدام به همراه طرح‌های متنوع فروش ایران‌خودرو و سایپا می‌تواند زمینه ریزش قیمت خودروهای پرتیراژ را در یکی، دو هفته آینده فراهم کند.

خرید سبدی چیست؟

سعید مؤتمنی در توضیح مفهوم خرید سبدی تأکید کرد: خرید سبدی خودروهای پرتیراژ، شیوه‌ای مرسوم در بازار خودروست. براساس آن برخی افراد مرتبط با نمایندگی‌های فروش خودروسازان، برای سرمایه‌گذاری سبدی شامل ۵تا ۵۰محصول خودروسازان را پیش‌خرید می‌کردند. در طول ۶‌ماه گذشته امکان صلح حواله این نوع خودروها در نمایندگی‌های خودروسازان وجود نداشت؛ در نتیجه اینگونه مشتریان، خودروهای خود را با تعداد کم و به مرور تحویل می‌گرفتند.

او با ابراز بی‌اطلاعی از فراهم‌شدن امکانی مشابه برای خودروهای ثبت‌نام شده در نمایندگی‌های سایپا، گفت: از دیروز فروش حواله‌های مذکور با عنوان فروش «ویرایشی» محصولات ایران‌خودرو در فضای مجازی رایج شد؛ به این ترتیب اینگونه خریداران می‌توانند حواله خودروهای ثبت‌نام شده را به شیوه فروش ویرایشی یا کارتکسی، فعلا در نمایندگی‌های فروش ایران‌خودرو، به افراد غیر(شامل خریداران اینگونه حواله‌ها) منتقل کنند.

افزایش فاصله قیمت و رکود بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، بر تشدید شکاف، بین قیمت کارخانه و قیمت بازار خودروهای پرتیراژ داخلی، از شهریور تا دی امسال تأکید کرد و گفت: در ماه‌های اخیر حتی قیمت بازار خودروهای وارداتی هم از هیجانات روانی این گرانی تأثیر ‌پذیرفته‌اند.

به گفته موتمنی، در ابتدای شهریورماه امسال قیمت حاشیه بازار پراید۱۳۱ به ۴۰میلیون تومان رسیده بود که در مقایسه با قیمت مصوب ۳۷میلیون و ۷۰۰هزار تومانی، فاصله قیمت کارخانه و بازار این خودرو به ۲.۳میلیون تومان می‌رسید، اما اکنون قیمت بازار این خودرو به ۵۰میلیون تومان و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن به ۱۲میلیون تومان رسیده است.

مؤتمنی تأکید کرد: نرخ بازار پراید ۱۱۱نیز در شهریورماه امسال ۴۴میلیون، قیمت مصوب این خودرو ۳۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان و اختلاف نرخ کارخانه و بازار این خودرو ۴میلیون تومان بود، اما با قیمت ۵۴میلیون و ۸۰۰هزار تومانی کنونی بازار این خودرو، فاصله قیمت مصوب و کارخانه آن به ۱۵میلیون تومان رسیده است.

او افزایش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو را عامل تشدید گرانی و رکود بازار خودروهای داخلی و وارداتی دانست و افزود: اختلاف قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای پرتیراژ سایپا از ۳میلیون تومان درشهریور به ۱۵میلیون تومان در دی‌ماه امسال رسیده است.

مؤتمنی تأکید کرد: فاصله قیمت کارخانه و بازار محصولات ایران‌خودرو نسبت به سایپا بیشترشده؛ به‌نحوی که قیمت مصوب ۶۷میلیون تومانی پژو ۲۰۶تیپ ۲معمولی، در مقایسه با نرخ بازار ۷۷میلیون تومانی شهریور و نرخ ۹۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان کنونی، بیشتر بوده است.

به گفته او عامل روانی گرانی خودروهای داخلی به همراه نوسان نرخ ارز زمینه گرانی خودروهای خارجی را فراهم کرده و نرخ ۷۳۰میلیون تومانی بازار سانتافه در شهریورماه امسال را به ۹۵۰میلیون تومان افزایش داده است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری: از دیروز چهارشنبه، امکان صلح خودروهای ویرایشی وکارتکسی خریداران سبدی در نمایندگی‌های رسمی فروش ایران خودرو فراهم شد

تداوم فروش اینترنتی خودرو

رشد تولید موجب تداوم طرح‌های فروش فوری، اعتباری و پیش‌فروش شرکت‌های خودروسازی شده است؛ به‌نحوی که ایران‌خودرو در ادامه طرح‌های قبلی فروش اینترنتی خود از ساعت ۱۱دیروز چهارشنبه نیز فروش فوری اعتباری خودروهای پژو ۴۰۵ و پژو پارس TU۵ را به‌صورت اقساطی و با موعد تحویل حداکثر ۳۰روزه از تاریخ ارائه و تأیید نهایی چک‌های تضمین را اجرا کرد. سایپا نیز از ساعت ۱۰صبح دیروز عرضه کوئیک دنده‌ای با قیمت مصوب ۶۱میلیون و ۲۲۰هزار تومان را به‌صورت اعتباری و در قالب اقساط ۳چک چهارماهه به مشتریان عرضه کرد.

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top