امروز: جمعه, ۱۲ آذر ۱۴۰۰ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 28 ربيع ثاني 1443 | 2021-12-03
کد خبر: 19269 |
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۴:۴۰ |
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

در روزه‌ داری ماه رمضان به علت گرسنگی طولانی‌مدت متابولیسم پایه به صورت طبیعی حدود ٢٠درصد کاهش می‌یابد. از طرفی به علت کاهش فعالیت‌ های روزانه در این ماه نیز حداقل ١٠ درصد کالری کمتری می‌سوزانیم.

پس روزه‌داران ٣٠ درصد کمتر از ماه‌های قبل به غذا نیاز دارند و برای این‌که فقط چاق‌تر نشوند بایستی ٣٠ درصد مصرف کالری خود را کاهش دهند البته در هفته اول ماه رمضان معمولا افراد بین یک تا سه کیلو وزن کم می‌کنند که این به لاغری ربطی ندارد؛ بلکه این مقدار کاهش آب بدن است که در چند روز بعد از عید فطر جبران می‌شود. حالا بیاییم تحلیلی کنیم از خوراکی‌های مرسوم در ماه رمضان.

کالری یک عدد پیتزای بزرگ برابر است با یک عدد نان لواش + ٨٠ گرم پنیر + ٣٠ گرم کره + (۴ عدد گردو یا یک عدد تخم‌مرغ).

همین طورکالری یک برش بزرگ کیک خامه‌ای برابر است با یک عدد زولبیا + چهار عدد بامیه. پس افطاری که بسیاری از ما می‌خوریم یعنی یک عدد پیتزا + یک عدد کیک خامه‌ای به عنوان دسر است.

فکر کنید در روزهای عادی هر روز ما ساعت هشت شب یک بمب کالری به این بزرگی را بخوریم! چه اتفاقی برای ما می‌افتد؟ تازه خیلی از ما اسم این را افطار می‌گذاریم و منتظر شام هم هستیم!
راستش را بخواهید اگر با این سبک روزه‌داری کنید، نه‌تنها کمکی به سلامت خود نمی‌کنید، بلکه این روش برهم‌زننده سیستم بدن شما نیز خواهد بود.

حالا ببینیم سحر چه اتفاقی می‌افتد: یک پرس باقالی‌پلو با گوشت یا غذای مشابه خورده می‌شود و بلافاصله خواب! این سبک غذاخوردن خود به تنهایی کافی است تا دستگاه گوارش انسان را برای یک سال بیمار کند.

سبک غذایی صحیح در روزه‌داری

بهترین روش تغذیه برای روزه‌داری به این صورت است که سحر، غذا حداکثر به مقدار نیم‌پرس خورده شود و تا ۴۵ دقیقه بعد از آن مطلقا به رختخواب نروید. به نماز و دعا و و… بپردازید و بعد از آن خواب مجاز است. در افطار نیز به چای و شیر و چند عدد خرما و کمی نان و پنیر یا یک کاسه کوچک سوپ یا آش بسنده کنید و یک ساعت بعد از این افطار، وعده بعدی غذایی خورده شود.

در این ماه بهترین زمان پیاده‌روی فاصله افطار سبک تا شام است. برای تمام وعده‌ها میل‌ کردن سالاد یا سبزی‌خوردن توصیه می‌شود. بهترین زمان میوه خوردن برای روزه‌دار آخر شب است.

همین طور از نوشیدن هشت تا ده لیوان آب غافل نشوید. بهتر است آب با تخم شربتی، خاکشیر لیمو و کمی گلاب مخلوط شود و این ترکیب به صورت خنک و نه یخ میل گردد تا ایجاد نفخ نکند.

مهرداد رحیم‌زاده – کارشناس تغذیه و رژیم درمانی / روزنامه جام جم

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top