امروز: چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 14 ربيع أول 1443 | 2021-10-20
کد خبر: 36251 |
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴ |
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

«کرج» به عنوان منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا، در زمان «قاجار» و در دوران «پهلوی»، تفریحگاه مطلوبی برای مردم، درباریان و اشراف به شمار می‌آمد و از سویی تنها راه ارتباطی با شمال کشور بود.

با گسترش و ازدیاد اتومبیل، جاده پیشین که به عنوان «جاده قدیم» شناخته می‌شد، پاسخگوی ازدحام اتومبیل نبود. بنابراین، سال ۱۳۴۱، دولت وقت تصمیم گرفت برای کنترل بار ترافیکی، راه مناسبی برای اتصال «تهران» به کرج بسازد که از آن به عنوان شاهراه «تهران‌ ـ کرج» نام برده می‌شد.

این پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفت و با مذاکره و مشاوره با شهرداری تهران، بزرگراه مورد نظر از فاصله هزار و ۴۰۰ متری شمال «سه راه مهرآباد» در امتداد جاده شمالی – جنوبی «باغ فیض» و از شمال باغ­ های کاروانسرای «سنگی» و ۲ روستای «کلاک» و «گرمدره» گذشته و به سمت جنوب کرج منحرف می‌شد.

 

عکس قدیمی از اتوبان تهران - کرج

 

در آن زمان قرار بر این شد تا یک شرکت ایرانی، این شاهراه را بسازد تا هزینه ها را از عوارضی بگیرد. شرکت «راهسازی ایرانی» آغاز به ساخت نخستین بزرگراه ایران در مسیر تهران – کرج کرد. آذرماه سال ۱۳۴۵، ساخت این شاهراه با ۵۰ میلیون تومان هزینه به پایان رسید. در این بزرگراه، ماشین ها با سرعت حداکثر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بر پهنای ۳ ‌باند می‌توانستند تردد کنند.

 

 

همشهری

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top