امروز: شنبه, ۶ آذر ۱۴۰۰ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 22 ربيع ثاني 1443 | 2021-11-27
کد خبر: 66135 |
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۳:۴۷ |
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

دکتر سید حمید سجادی، محقق برجسته ایرانی و عضو فرهنگستان علوم‌ پزشکی به خبرگزاری صداوسیما می‌گوید: «تمام کسانی که در «آی سی یو» بستری بوده و ویتامین «دی» زیر ۲۰ داشته‌اند، فوت کرده‌اند. در حالی که این میزان اگر بین ۲۵ تا ۴۰ باشد شدت بیماری کمتر و هرچه به سمت ۴۰ نزدیک‌تر می‌شویم وضعیت بیمار بهتر است».

به گزارش کرج رسا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: پروفسور سجادی در حالی این موضوع را مطرح می‌کند که سازمان جهانی بهداشت تا به حال چیزی به صراحت ومشابه آن نگفته  و محققان اروپایی، کانادایی و ژاپنی پرونده ۴۰۰ هزار بیمار را بررسی کرده‌اند و به نقل از ایندیپندنت معتقدند که مدرک قابل تاملی در تایید این فرضیه که میزان بالاتر ویتامین دی، باعث مبتلا نشدن به کرونا می‌شود، ندارند.

اما مقاله‌ای در مجله پزشکی لنست هم حاکی از آن است که مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند احتمال ایجاد عفونت‌های تنفسی، به ویژه در گروه‌های دچار کمبود ویتامین دی را کاهش دهد، اما آزمایش‌های تصادفی ،نتایجی قطعی در اثبات این فرضیه، به دست نداده است. علاوه بر آن، این ویتامین محلول در چربی و جزو ویتامین‌هایی است که دریافت بیش از حد آن(سطح بالای ۱۵۰ نانوگرم بر میلی لیتر)، منجر به مسمومیت و عوارض خطرناک برای فرد می‌شود.

در دسترس‌ترین منابع گیاهی و حیوانی ویتامین دی

از منابع حیوانی این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- زرده تخم مرغ| زرده یک تخم مرغ معمولی حاوی ۳۷ واحد ویتامین D یا ۵ درصد میزان توصیه شده روزانه است.

۲- شیر گاو| عموما در یک فنجان( ۲۳۷ میلی لیتر) حاوی ۱۱۵تا۱۳۰ واحد ویتامین D یا به عبارتی ۱۵ تا ۲۲ درصد میزان توصیه شده روزانه است.

۳- ماهی تن| یک قوطی کنسرو ماهی‌تن سبک در هر ۱۰۰ گرم ۲۶۸ واحد ویتامین D دارد که ۳۴  درصد میزان توصیه شده روزانه است.

و از منابع گیاهی می‌توان به ۲ مورد اشاره کرد:

۱- قارچ| (در هر ۱۰۰ گرم قارچ حدود ۲۳۰۰ واحد ویتامین دی)

۲- غلات و جودوسر| نصف فنجان (۷۸ گرم) از این غذاها می‌تواند ۵۴ تا ۱۳۶ واحد ویتامین D تا ۱۷درصد میزان توصیه شده روزانه را تامین کند.

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top