پروژه آزادراه تهران – چالوس به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالى و مرکزى کشور و سهولت ارتباط با کشورهاى همسایه شمالى در حال اجراست.
مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران – چالوس در سال ۱۳۵۳ آغاز شد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى مطالعات مسیر آزادراه از سوى وزارت راه و ترابرى به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه ریزى نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.
ضمناً در طرح کالبدى منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاستها که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شوراى عالى معمارى و شهرسازى رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطى سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است.
این آزادراه بخشى از آزادراه سراسرى شمال – جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه عمدهترین نقش را بر عهده خواهد داشت.
به گزارش همشهری، مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد.
اجرای این قسمت که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر میباشد باعث میشود مسیر فعلی حدود ۶۰کیلومتر کوتاهتر گردد.
از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج – چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۳۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج میشود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر – چالوس -تنکابن متصل میشود.
مشخصات فنی آزادراه تهران – شمال
- طول آزادراه ۱۲۱ کیلومتر بوده و دارای ۲ خط در هر باند (در فرازهای تند ۳ خط) میباشد
- حداکثر شیب طولی مسیر ۶ درصد
- حداقل شعاع قوسها (در اکثر مسیر)۴۵۰ متر
- میانگین سرعت سیر ۸۰ کیلومتر در ساعت
- تعداد تونلها (در باند رفت و برگشت) ۱۴۵ دستگاه که جمعاً به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر میباشد که بلندترین آنها تونلهای بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی ۴۸۵۰ متر و ۶۳۵۰ متر (در هر باند
- تعداد پلهای بزرگ (در باند رفت و برگشت) جمعا ۹۷ دستگاه و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر
- حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود ۴۰ میلیون متر مکعب پیشبینی میشود
- امکانات رفاهی : پیش بینی محلهای لازم برای احداث مجتمعهای خدماتی و رفاهی و …
مزایای احداث آزادراه تهران – شمال
- صرفه جوییهای ملی و عمومی شامل سوخت، استهلاک، زمان، تصادفات و …
- اشتغال زایی
- توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای موجود در منطقه شمال
- ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال
- کوتاه شدن مسیر عبوری در مقایسه با جاده موجود
- افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی
- کاهش زمان مسیر
- کاهش شیب طولی مسیر
- کاهش آلودگی ناشی از بهبود وضعیت ترافیک
آخرین اخبار
پربیننده ترین های
-
کلینیک مغز و اعصاب بیمارستان رجایی به دستگاه (VEP) مجهز شد
کلینیک مغز و اعصاب بیمارستان رجایی به دستگاه (VEP) مجهز شد
-
قرعه کشی هزار قطعه زمین برای خانواده های دارای سه فرزند انجام شد
قرعه کشی هزار قطعه زمین برای خانواده های دارای سه فرزند انجام شد
-
بازتاب گسترده بیانات رهبر انقلاب در رسانه های خارجی
بازتاب گسترده بیانات رهبر انقلاب در رسانه های خارجی
-
حرف آمریکایی ها درباره اجازه غنی سازی ندادن غلط زیادی است
حرف آمریکایی ها درباره اجازه غنی سازی ندادن غلط زیادی است
-
آغاز ثبت نام سرویس مدارس در سامانه (سپند) از اول خردادماه
آغاز ثبت نام سرویس مدارس در سامانه (سپند) از اول خردادماه
-
هشدار سطح زرد و پیش بینی تندباد و گرد و خاک برای البرز
هشدار سطح زرد و پیش بینی تندباد و گرد و خاک برای البرز
-
وام ۴ میلیارد تومانی با سود ۴ درصد برای توسعه مشاغل خانگی
وام ۴ میلیارد تومانی با سود ۴ درصد برای توسعه مشاغل خانگی
-
خانواده های ۳ و ۴ فرزندی البرز زمین رایگان میگیرند
خانواده های ۳ و ۴ فرزندی البرز زمین رایگان میگیرند
-
برخورد اتوبوس و پژو آردی در اتوبان کرج – تهران با فوتی همراه بود + عکس
برخورد اتوبوس و پژو آردی در اتوبان کرج – تهران با فوتی همراه بود + عکس
-
بازداشتگاه موقت در همه حوزههای قضایی استان البرز ایجاد میشود
بازداشتگاه موقت در همه حوزههای قضایی استان البرز ایجاد میشود
-
مشکین دشت در مسیر توسعه؛ از رشد بودجه تا گامهای بلند در هوشمندسازی
مشکین دشت در مسیر توسعه؛ از رشد بودجه تا گامهای بلند در هوشمندسازی
-
افتتاح پروژه عمرانی جدید با تأکید بر نقش امنیت و توسعه زیرساختهای اجتماعی
افتتاح پروژه عمرانی جدید با تأکید بر نقش امنیت و توسعه زیرساختهای اجتماعی
-
پروژه های عمرانی مشکین دشت یکی پس از دیگری به بهره برداری میرسند
پروژه های عمرانی مشکین دشت یکی پس از دیگری به بهره برداری میرسند
-
مشکین دشت در مسیر توسعه؛ بهره برداری از دو پروژه جدید عمرانی
مشکین دشت در مسیر توسعه؛ بهره برداری از دو پروژه جدید عمرانی
-
مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی از امروز واریز میشود +جزئیات
مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی از امروز واریز میشود +جزئیات
-
واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از امروز با ارقام جدید
واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از امروز با ارقام جدید
-
هشدار آتش نشانی کرج؛ رودخانه های کم عمق، قاتلان خاموش تابستانی اند
هشدار آتش نشانی کرج؛ رودخانه های کم عمق، قاتلان خاموش تابستانی اند
-
ورودی شهرستان نظرآباد نیازمند رسیدگی و توسعه زیرساختهای خدماتی است
ورودی شهرستان نظرآباد نیازمند رسیدگی و توسعه زیرساختهای خدماتی است
-
آسمانی شدن یک نفر از کارکنان انتظامی کرج در حادثه آزادراه کرج – قزوین
آسمانی شدن یک نفر از کارکنان انتظامی کرج در حادثه آزادراه کرج – قزوین
-
پیشرفت چشمگیر پروژه تکمیل ورزشگاه ۶ هزار نفری انقلاب کرج
پیشرفت چشمگیر پروژه تکمیل ورزشگاه ۶ هزار نفری انقلاب کرج
-
پیروزی قاطع فلسطین برابر سریلانکا در چهارمین روز رقابتهای بیسبال غرب آسیا
پیروزی قاطع فلسطین برابر سریلانکا در چهارمین روز رقابتهای بیسبال غرب آسیا
-
ضرورت هماهنگی نظام بانکی با رشد جمعیتی و ظرفیت های اقتصادی البرز
ضرورت هماهنگی نظام بانکی با رشد جمعیتی و ظرفیت های اقتصادی البرز
-
بانک ها باید به بازوی توانمند توسعه اجتماعی و اقتصادی محلات تبدیل شوند
بانک ها باید به بازوی توانمند توسعه اجتماعی و اقتصادی محلات تبدیل شوند
-
بارزانی: هربار به ایران میآیم دوست دارم عظیمیه کرج را ببینم
بارزانی: هربار به ایران میآیم دوست دارم عظیمیه کرج را ببینم
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.