امیدواریم دولت آتی با انتخاب وزیری کاربلد و مقتدر از بدنه اموزش و پرورش به مطالبات به حق و انباشته شرکای اموزش و پرورش و فرهنگیان نجیب جواب مناسب و مساعد دهد.
✍️ رضا قاسمپور
حدود سه هفته دیگر دولت روحانی جای خود را به رییسی خواهد داد و دولت جدید در حال چینش و جانمایی کابینه خود بوده و با توجه به شرایط حاد بینالمللی در خصوص مذاکرات برجام و به تبع آن استیلای وضعیت نامطلوب اقتصادی و همچنین عدم حضور بیش از نیمی از مردم در انتخابات (رقابت منتخب با آراء باطله) روزهای سختی در پیش رو خواهد بود.
واقعیت آنست که پس از معاون اول رییس جمهور مهمترین عضو کابینه دولت، وزیر آموزش و پرورش میباشد. لذا وزیر آ.پ باید شخصی باشد که با حضور خود این جایگاه مهم را تنزل نداده بلکه در ترفیع و تحکیم آن مؤثر افتد و در یک کلام بتواند از کیان و منزلت و معیشت آموزش و پرورش در موقعیت پرچالش فعلی به شایستگی مدافعه کرده و بر وزانت حوزه حساس تعلیم و تربیت بیافزاید.
این روزها هر گروه و تشکلی سعی در پیشنهاد و جا انداختن گزینههای احتمالی خود برای وزارت آموزش و پرورش بوده و انتشار لیستهای متعدد نشان از تحرک ذینفعان و بعضا دلسوزان حوزه تعلیم و تربیت دارد.
فارغ از کیستی وزیر آتی میتوان ویژگیهای یک وزیر ششدانگ و چالشهای پیش رو را به شرح زیر خلاصه نمود:
۱⃣ عدالت آموزشی:
وجود مدارس طبقاتی و رنگارنگ و همچنین وجود مافیای قدرتمند کنکور یکی از معضلات عینی حوزه تعلیم و تربیت ماست. وزیری که بتواند ضمن بر چیدن تدریجی کنکور با اجرای اصل سی قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش و پرورش تدریجا بر مدارس طبقاتی و تبعیضآمیز پایان دهد منجی بخش عدالت بر باد رفته آموزشی خواهد بود.
۲⃣ اشراف بر مسائل آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش یک ابر وزارتخانه بوده و شاید مخاطبان و شرکای آموزش و پرورش به تنهایی با الباقی دولت برابری نماید. اداره چنین وزارتخانهای مستلزم شناخت عمیق و اشرافیت بر مسائل آموزشی و پرورشی میباشد. تشخیص و تنظیم اولویتهای وزارتخانه با مشورت اهالی فن و داشتن نقشه راه معقول و برنامه عملیاتی برای حل و فصل آنها از الزامات یک وزیر مورد انتظار جامعه فرهنگیان میباشد.
۳⃣ منزلت و معیشت معلمان و بودجه ناکافی آموزش و پرورش:
یکی از شرکای اصلی آموزش و پرورش جامعه دو میلیونی شاغلین و بازنشستگان فرهنگی میباشد.
در دهههای اخیر منزلت و معیشت معلمان همواره سیر نزولی داشته و باعث خمودگی و بیانگیزگی معلمان شده است. پیگیری مصوبه لایحه رتبهبندی معلمان و اجرای بیتنازل آن تسکینی بر الام تاریخی فرهنگیان خواهد بود.
تلاش، رایرنی و چانهزنی مؤثر برای ارتقاء سطح بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی و درآمدهای دولت کاری سترگ و البته شاق میباشد.
۴⃣ سیاستزدگی و استفاده ابزاری از آموزش و پرورش:
یکی از چالشهای مهم وزیر آتی حفظ استقلال آموزش و پرورش از گزند نهادهای مهاجم و دستاندازی سایر قواست.
در دهههای اخیر دخالت بی حد و حصر نمایندگان در عزل و نصبها، استفاده ابزاری سایر نهادها از نجابت فرهنگیان و امکانات آموزش و پرورش محل اشکال و تنازع بی حد و حصر بین وزارتخانه و متعرضین بوده است.
وجود وزیری مقتدر میتواند ضمن حفظ استقلال و حراست از کیان آموزش و پرورش وارد تعاملات برد_ برد با سایر قوا و نهادهای هدف گردد.
۵⃣ صلاحیت حرفهای و شایستگیهای شغلی:
داشتن صلاحیتهای حرفهای و شایستگیهای شغلی برای وزیر کف بایستههای یک وزیر آ.پ میباشد. داشتن اقتدار، تجربه کافی در دو حوزه آموزشی و پرورشی، شجاعت و شهامت مدافعه از کیان آ.پ، بالانس مطالبات شرکای آموزش و پرورش در اندرونی و بیرون از وزارتخانه، داشتن برنامه منسجم و استراتژیک منطبق بر اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای حداقل یک دوره چهارساله از دیگر ویژگیهای یک وزیر مقتدر و کارآمد خواهد بود.
همه این شرط و شروط زمانی محقق خواهد شد که وزیر آتی فردی مجرب، مطلوب، محبوب و برخاسته از بدنه آموزش و پرورش بوده و در یک کلام روح رهبری این وزارتخانه عظیمالجثه و بیمار را دارا باشد.
? سخن آخر
گرچه نمی خواستم وارد مصادیق و گزینه های وزارت شوم ولی برای ادای حق مطلب حیفم آمد اشاره ای گذارا به سوابق دکتر باقرزاده نکنم.
در کنار گزینه های مطرح و خود مطرح فعلی، یکی از گزینه های جدی و مورد انتظار جامعه برای وزارت آموزش و پرورش که برخاسته از بدنه این وزارتخانه می باشد دکتر #علی_باقرزاده با کوله باری از تجربیات مختلف در حوزه های مختلف تعلیم و تربیت از کف کلاس تا معاونتهای مختلف وزارت در دولتهای مختلف می باشد.
به گواه پیشینه و عملکرد، باقرزاده مدیری تحول گرا،پاکدست،بی حاشیه و در عین حال #انقلابی و #جهادی بوده و از محبوبیت و مطلوبیت نسبی در وزارتخانه و مهمتر از آن بین فرهنگیان برخوردار است.
امیدواریم دولت آتی با انتخاب وزیری کاربلد و مقتدر از بدنه اموزش و پرورش به مطالبات به حق و انباشته شرکای اموزش و پرورش و فرهنگیان نجیب جواب مناسب و مساعد دهد.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.