نماینده مدیران البرز گفت: انجمن بازو و یاور مربیان مدرسه در تحقق اهداف عالی نظام آموزش و پرورش و تربیت نسلی شایسته برای کشور می باشد امید است خداوند متعال در طی این مسیر یاور همه ما باشد.
خسرو پرویز نماینده مدیران البرز در جلسه تکریم انجمنِ اولیا و مربیان گفت: قبل از هرسخن اجازه دهید تعریف انجمن را یک بار مرور کنیم؛ تقویت همکاری و مشارکت و افزایش نقش خانواده در تصمیم گیری و تصمیم سازی برای تحقق اهداف پرورش و آموزش در ساحتهای ۶ گانه سند تحول
از تعریف فوق میشود مطالب زیر را استخراج نمود:
۱- استفاده از ظرفیت اولیا یعنی استفاده از یک منبع نیروی انگیزشی و محرکی که بدون پرداخت هزینه ای می تواند به جریان تعلیم و تربیت کمک شایانی کند و این در انجمن اولیا و مربیان بصورت بالقوه وجود دارد و مدبر باید بتواند آن را به بالفعل درآورد.
۲- مدرسه محل امنی برای رفع تضدهای میان اولیا و فرزندان که دوران نوجوانی و جوانی را سپری می کنند و طرز تفکر متفاوتی با اولیای خود دارند می باشد، این بستر امن با حضور پررنگ اولیا در مدارس و کلاسهای آموزشی و مشاوره ای که توسط انجمن اولیا و مدرسه تشکیل می شود براین چالش خانواده که به جامعه هم امکان انتقال هست چیره شد و راههای برون رفت از آن را آموزش داد تا تعاملات بین خانواده عمق بیشتری پیدا کند.
۳- استفاده از تجارب اندوخته سده توسط اولیا که در سالیان متوالی زندگی کسب نموده اند و انتقال آن به سبک و سیاق زندگی ایرانی و اسلامی به دانش آموزان می تواند آنان را در آغاز زندگی چندین سال از نظر زندگی پیش انداخته و برای زندگی آینده ی خود بهتر بتوانند تصمیم سازی نموده و زندگی کنند که این امر به بهینه تر شدن زندگی اجتماعی جامعه منجر خواهد شد.
۴- مدرسه و انجمن اولیا و مربیان امروز با توجه به آسیبهای اجتماعی فراوانی که در جامعه وجود دارد بستر مناسبی برای بروزرسانی سواد رسانه ای و اجتماعی جامعه می باشد که برای کاهش آثار این آسیبها باید روی آن حساب ویژه ای بازنمود.
۵- یکی دیگر از عملکردهای انجمن اولیا و مربیان نظارت است، نظارت در سازمان مدرسه بر دونوع است: نظارت درون سازمانی- نظارت برون سازمانی. در نظارت درون سازمانی سیستم توسط خود مدیر،اداره،اداره کل و وزارت،نظارت میشود این نظارت جامع و کامل نیست اما در نظارت برون سازمانی که توسط اولیا از عملکرد مدرسه صورت میگیرد جامع و کامل است و به تعداد دانش آموزان و اولیا چشم ناظر بر جریان عملکرد آموزشی و پرورشی مدرسه وجود دارد و این امر کمک شایانی به مدیر و مدرسه می کند تا کاستی های احتمالی را به حداقل برساند که این امر به بالندگی و پایندگی نظام تعلیم و تربیت کمک شایانی میکند.
۶- در سال تحصیلی جدید که آموزش در وضعیت بحران کرونا مجازی صورت میگیرد حدود حداقل ۷۰ درصد نظارت های آموزش و پرورش برعهده والدین است که این امر باز هم بر اهمیت ارتباط اولیا با مدرسه جهت همکاری و هماهنگی بیشتر از سالهای گذشته می افزاید ، به نظر می رسد که ارتباط از طریق تلفن،فضای مجازی، ضروری تر از گذشته می باشد، پیشنهاد میشود که درفضای مجازی شاد برای هر مدرسه یک کانال انجمن اولیا هم در نظر گرفته شود تا ارتباط با اولیا و همچنین ارتباط اولیا با مدرسه راحت تر صورت گیرد و از نظرات همه اولیا بهره بیشتری ببریم و آموزش خانواده را به آنجا منتقل کنیم.
۷- پیشنهاد می شود مدیران عزیز بستری فراهم کنند که جلسات انجمن از دعوت به همکاری و مساعدت مالی که یک بخش جزئی از فعالیت های انجمن است خارج شده و از دیگر ظرفیت های اولیا که میتوانند یارویاور مدرسه و کادر آموزشی مدرسه و دانش آموزان ضعیف باشند استفاده کنند.
و در نهایت یکی از چالش های مدیران و انجمن اولیا و مربیان این است که اعضای انجمن تا چه میزان حق دخالت در امور مدرسه را دارند؟ جواب خیلی ساده است همه افراد در چهارچوب قانون و اختیاراتی که قانون مشخص نموده حق فعالیت دارند و قانون حیطه کاری و نظارتی هر کدام را دقیقا مشخص نموده است، رعایت قانون فصل الخطاب است انجمن بازو و یاور مربیان مدرسه در تحقق اهداف عالی نظام آموزش و پرورش و تربیت نسلی شایسته برای کشور می باشد امید است خداوند متعال در طی این مسیر یاور همه ما باشد.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.