امروز: دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 15 جماد ثاني 1446 | 2024-12-16
کد خبر: 40410 |
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶ |
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت نیروهای آموزشی شاغل در بخش غیردولتی که در استخدام دولت نبوده، اما توانمند هستند گفت: ما تعهدی در قبال استخدام نیروهای مدارس غیردولتی نداریم اما راه آن ها برای استخدام باز است و می‌توانند از طریق کنکور سراسری و یا آزمون های استخدامی وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

به گزارش کرج رسا به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در برنامه “مدرسه ایران” شبکه چهار سیما با بیان اینکه دنیا با پدیده ای کاملا غیرمنتظره به نام کرونا روبه رو شد که تمام دنیا را غافلگیر کرد گفت: اینکه چگونه در برابر یک پدیده غیرمنتظره واکنش نشان دهیم فوق العاده اهمیت دارد.

وی افزود: یکی از اهدافی که آسیب جدی دید نظام تعلیم و تربیت بود.

وزیر آموزش و پرورش درباره عدم دسترسی سه میلیون دانش آموز به ابزار هوشمند برای دریافت آموزش های مجازی گفت: ما با یک مسئله جدی روبه رو هستیم که باید راه حلی برای آن می یافتیم. دنیا به سمت آموزش مجازی رفت؛ اما آموزش مجازی هم پدیده مانوسی در تمام کشورها نبود و بسیاری کشورها برای نخستین بار آن را تجربه می کردند.

حاجی میرزایی افزود: ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز ما به صورت مجازی قابل حل بود اما بخشی روی زمین می ماند و به همه دانش آموزان تعهد داشتیم. استراتژی اصلی ما تاکید بر آموزش حضوری بود و بر این باور هستم که هیچ چیز جایگزین آموزش مجازی نمی شود. ارتباط با همسالان و تقویت ظرفیت روانی اجتماعی دانش آموزان در آموزش حضوری دنبال می شود.

وی با بیان اینکه حتی پیش بینی کرده بودیم جمعیت کلاس را به یک سوم کاهش دهیم و یکی از دلایل اصرار به برگزاری حضوری کلاس ها این بود که دانش آموزان با معلمان خود مانوس نبودند گفت: اکنون هم مترصد فرصت هستیم و هرزمانی که امکان فراهم شود آموزش حضوری را دنبال می کنیم و تجربه نشان می دهد بازگشایی مدارس با اعمال مراقبت ها، تاثیری چندانی در شیوع کرونا نداشته است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای ۳۰ درصد دانش آموزان باقی مانده که دسترسی به ابزار هوشمند نداشتند، آموزش تلویزیونی را پیش بینی کردیم ولی اشکالی که در تلویزیون وجود داشت این بود که تعاملی نبود. پیش بینی کردیم دانش آموزانی که از آموزش تلویزیونی استفاده می کنند هر ۱۰ روز تا دوهفته به مدرسه بروند تا معلم از آموزش مطمئن شود. همچنین تاکید کردیم مدارس دارای اطلس یادگیری بشوند و وضعیت دانش آموزان خود را رصد کنند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه از روش های دیگر چون تهیه درسنامه ها و بسته های خودآموز نیز استفاده می شود عنوان کرد: خانواده ها به عنوان مسئولین اصلی تعلیم و تربیت فرزندانشان مراقب می کنند. به ستاد کرونا تاکید کردم حتی اگر دانش آموز به مدرسه نمی رود اما مدرسه را تعطیل نکنیم. کادر اجرایی باید حضور داشته باشد تا اتصال مدرسه به خانواده برقرار باشد.

وی افزود: در کنار همه تهدیدات کرونا، فرصت هایی طلایی ایجاد شده که یک مورد آن درگیر شدن خانواده ها با امر آموزش فرزندشان است. کنترل والدین می تواند کیفیت کار ما را بالا ببرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه وزارت آموزش و پرورش برای کاهش نگرانی خانواده ها چه کرده است؟ اظهار کرد: اکنون یکی از کارهایی که روی شبکه شاد انجام شده این است که همزمان همه محتوای آموزشس در شاد نیز بارگذاری شده و خانواده می تواند از آن استفاده کند. امکان استفاده از مدرسه تلویزیونی نیز وجود دارد. کانالی برای والدین در شبکه شاد داریم که سه میلیون و ۶۰۰ هزار عضو دارد و به مقوله تربیت بچه ها در آن پرداخته می شود.

حاجی میرزایی درباره نمره ای که به عملکرد وزارتخانه می دهد گفت: در مجموع از عملکردمان راضی نیستم و دائما نیازمند تلاش بیشتر هستیم. وارد فضایی شده ایم که تجربه کمتر از شش ماهه درباره آن داریم. اما از جهت عملکرد کشور، معتقدم عملکرد کشور در حوزه آموزش را در مقایسه با دنیا قابل قبول است.

وی افزود: امروز شاد بزرگترین اپلیکیشن داخلی ایران است و بیشترین تعداد کاربر دارد.ترافیک شبکه شاد بالاتر از شبکه های دیگر است و بزرکترین خدمت مبتنی بر آی تی در کشور محسوب می شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره عدالت آموزشی گفت: شاید یکی از تلخ ترین بی عدالتی ها دسترسی به فرصت آموزش باشد. یکی از مهمترین ماموریت های ما این است که همه دانش آموزان را در معرض آموزش قرار دهیم. این هدف اکنون محقق شده و ۱.۲ درصد از بازماندگان از تحصیل به دلیل اینکه مدرسه در دسترسشان نیست بازمانده شده اند. در دورترین مدارس کشور مدرسه داریم و ۵۰۰۰ مدرسه ما زیر پنج دانش آموز دارند.

حاجی میرزایی ادامه داد: باید کیفیت آموزش را در سراسر کشور ارتقا دهیم و همه دانش آموزان از آموزش باگیفیت برخوردار شوند. امسال به علت کرونا برای ما این امکان فراهم شده که تدریس بهترین معلم ها را از طریق مجازی یا تلویزیون در اختیار دورترین مناطق قرار دهیم. اما قطعا تحقق عدالت آموزشی جزو مهمترین ماموریت های ماست.

وی درباره کاهش هزینه های جاری مدارس و اینکه آیا قرار است درآمد حاصله از محل این صرفه جویی صرف اموری مانند مدرسه سازی شود؟ گفت: اعتبارات نوسازی مدارس در دولت تدبیر و امید بیش از چهار برابر شده است. اکنون اعتبارات وزارتخانه طی این سال های چهار برابر شده و در حدی است که امکان پذیر بوده است. سهم دولت در تکمیل مدارس خیرساز ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که به ۳۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. هر ۲۷ روز یک مدرسه در این دولت ساخته شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از ۹۹ درصد بودجه ما صرف حقوق می شود و با کرونا یا بدون کرونا تغییری در هزینه های پرسنلی ما ایجاد نشده است.

حاجی میرزایی درباره وضعیت نیروهای آموزشی شاغل در بخش غیردولتی که استخدام دولت نیستند اما توانمند هستند نیز اظهار کرد: مسیر حرکت این نیروها بسته نیست. مسیر ما برای ورود، دانشگاه فرهنگیان است. امسال ۲۰ هزار نفر از طریق کنکور سراسری جذب کردیم و ۲۸ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب می شوند و این نیروها می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند. ما تعهدی در قبال استخدام نیروهای مدارس غیردولتی نداریم اما راه آن ها برای استخدام باز است و می توانند از این روش ها برای ورود استفاده کنند.

وی افزود: تا سال ۱۴۰۴ از نظر نیروی انسانی به تعادل می رسیم. امسال ۱۹۷ هزار معلم کمبود داشتیم. ۳۳ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ۲۵ هزار نیرو از طریق تبدیل وضعیت جذب کردیم و از راههای دیگری نیز استفاده شد. بیش از ۸۰ هزار نیروی حق التدریس داریم. قانون ما را متعهد کرده که اینها را تا پایان قانون برنامه ششم جذب کنیم. اینها که جذب شوند مابقی را از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب کرده و نیروی انسانی را به تعادل می رسانیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در درجه اول اولویت ما افزایش کیفیت دانشگاه فرهنگیان است عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان مسئولیت تربیت دانش آموزان را برعهده دارد. این سیستم باید مورد ارزشیابی قرار بگیرد که به اهدافش دست یافت یا خیر.

حاجی میرزایی درباره روند ارزشیابی ها گفت: شاید یکی از اشکالاتی که مانع پیشرفت نظام آموزشی کشور می شود کاستی در نظام ارزشیابی است. یک سیستم کنکور را داریم که تکنیک تست زنی دانش آموزان را می سنجد اما اگر در طول سال تحصیلی روی مسائلی چون کرامت و فضائل اخلاقی کار کنید این موارد سنجیده نمی شود. ۸۵ درصد رشته محل های کنکور نیازی به شرکت در آزمون ندارد و ۱۵ درصد رشته هاست که جذابیت دارند، طبق قانون به تدریج سهم سوابق تحصیلی افزایش می یابد اما این مسیر اصلی حذف کنکور نیست.

وی ادامه داد: باید از حافظه محوری فاصله بگیریم و نظام سنجشی ایجاد کنیم که مهارت ها را بسنجد. در سندتحول بنیادین بر تربیت در ساحت های شش گانه تاکید شده و همه ساحت های تربیتی به یک اندازه مهم هستند و باید تمام این قابلیت ها را در دانش آموز ایجاد کرد. مسیر حذف کنکور طبق سند تحول باید اینگونه باشد.

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top