نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: اینکه شورای رقابت به خاطر تغییرات ظاهری و چند میلیون تومانی خودروها، مجوز افزایش ۴۰ درصدی یک خودروساز و ۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی خودروساز دیگر را صادر می کند جای بسی تامل و تاسف است، چرا که روند تولید شش ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، حکایت از رشد تولید ۴۳۰ هزار دستگاه خودرو، اما کاهش ۹ تا ۱۸ درصدی عرضه را نشان میدهد.
به گزارش ایسنا، مهدی عسگری گفت: کمیسیون صنایع، از ابتدای مجلس یازدهم پیگیر تحول و رقابتی کردن صنعت خودرو بود که در این راستا، قانون ساماندهی صنعت خودرو به منظور بهبود کیفیت و افزایش عرضه خودروهای داخلی و واردات خودروهای کارکرده و نو را به تصویب رساند اما همچنان خودروسازان هرچندماه یکبار با شگردهای مختلف به دنبال کسب مجوز افزایش قیمت از مجرای شورای رقابت هستند.
عسگری در انتقاد به روند افزایش مداوم قیمت خودرو گفت: با فشارهایی که دوخودروساز از طریق احتکار، عدم عرضه، کاهش تولید و اخیرا با شگرد افزایش آپشن و استاندارد اجباری وارد کردند، مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت را دریافت کردند درحالی که اجرای استاندارد اجباری از تکالیف سالهای قبل خودروسازان بود.
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد تنزل جایگاه و تغییر در کارکرد شورای رقابت بهعنوان تنها مرجع رسیدگی به رویههای ضد رقابتی را خطری برای این نهاد فراقوهای عنوان کرد و افزود: اینکه شورای رقابت به خاطر تغییرات ظاهری و چند میلیون تومانی خودروها، مجوز افزایش ۴۰ درصدی یک خودروساز و ۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی خودروساز دیگر را صادر می کند جای بسی تامل و تاسف است، چرا که روند تولید شش ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، حکایت از رشد تولید ۴۳۰ هزار دستگاه خودرو، اما کاهش ۹ تا ۱۸ درصدی عرضه را نشان می دهد.
عسگری با اشاره به اجحاف درحق مشتریان در پرداخت هزینه های بیشتر به بهانه افزودن برخی آپشنهای ارزان خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چرا خودروسازان باید به بهانه افزودن پسوند و پیشوند نام خودرو و نصب آپشن از متقاضیان هزینههای گزافی را دریافت کنند؟ در حالی که خودروسازان حتی اطلاعات جدیدی از مدل ها را منتشر نکرده و به نظر میرسد خودروساز میخواهد برای جبران هزینههای خود محصولات قدیمی خود را رنگ و لعاب داده و به نام خودرو جدید راهی بازار کند. اما چرا وزارت صمت به عنوان متولی صنعت، آنها را الزام به توسعه محصول نمیکند؟ با این رویکرد باید منتظر افزایش قیمت سایر محصولات شرکتهای خودرو ساز به بهانه تغییر نام، استاندارد یا ارتقاء باشیم.
رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی اضافه کرد: درحالی که خودروسازان بزرگ دنیا با انواع بحرانهای تولید و بازار فروش و اخیرا با مساله بحران انرژی مواجه شده اند، خودروسازان داخلی ما محصولات خود را به صورت دوساله پیش فروش کرده اند و بدون رضایت مشتریان، خودروهای پیش فروش شده را به قیمت فردا می فروشند و ادعای ضرر و زیان هم دارند.
وی در پایان راه حل خروج خودروسازان از زیان را رفع تعارض منافع و تعیین تکلیف ساختار سهامداری و تعارض بین قطعه سازان و خودرو سازان، افزایش بهره وری، کاهش هزینه های مازاد و کیفی سازی محصولات عنوان کرد.
-
برچسب ها:
- بازار خودرو
- خودرو
- مجلس شورای اسلامی
- مهدی عسگری
آخرین اخبار
پربیننده ترین های
-
تیم ملی ایران در جایگاه سوم مسابقات بیسبال غرب آسیا ایستاد
تیم ملی ایران در جایگاه سوم مسابقات بیسبال غرب آسیا ایستاد
-
دستگیری ۲۶۳ سارق و مالخر در البرز/ کشف ۱۰ قبضه سلاح
دستگیری ۲۶۳ سارق و مالخر در البرز/ کشف ۱۰ قبضه سلاح
-
مجلس مجددا تعطیلی پنجشنبه ها و کاهش ساعت کاری کارکنان را تصویب کرد
مجلس مجددا تعطیلی پنجشنبه ها و کاهش ساعت کاری کارکنان را تصویب کرد
-
قالیباف قانون الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو را ابلاغ کرد
قالیباف قانون الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو را ابلاغ کرد
-
موافقت مجلس با کلیات معاهده مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه
موافقت مجلس با کلیات معاهده مشارکت جامع راهبردی ایران و روسیه
-
ایران و عمان در مسیر توسعه همکاریهای دامپزشکی گام برمیدارند
ایران و عمان در مسیر توسعه همکاریهای دامپزشکی گام برمیدارند
-
طالقان پایلوت حفظ حیات وحش و پیشگیری از انتقال بیماری ها است
طالقان پایلوت حفظ حیات وحش و پیشگیری از انتقال بیماری ها است
-
برگزاری رزمایش ملی جهاد دامپزشکی البرز در شهرستان طالقان
برگزاری رزمایش ملی جهاد دامپزشکی البرز در شهرستان طالقان
-
البرز؛ پیشتاز توسعه صنعت حلال ایران در مسیر صادرات جهانی
البرز؛ پیشتاز توسعه صنعت حلال ایران در مسیر صادرات جهانی
-
دور کمرتان از این عدد بیشتر باشد، قلب تان در خطر است
دور کمرتان از این عدد بیشتر باشد، قلب تان در خطر است
-
مردم انقلابی ایران محکم پای آرمان های امام و شهدا ایستاده اند
مردم انقلابی ایران محکم پای آرمان های امام و شهدا ایستاده اند
-
تردد در جاده کرج – چالوس و آزادراه تهران – شمال به حالت عادی بازگشت
تردد در جاده کرج – چالوس و آزادراه تهران – شمال به حالت عادی بازگشت
-
کلینیک مغز و اعصاب بیمارستان رجایی به دستگاه (VEP) مجهز شد
کلینیک مغز و اعصاب بیمارستان رجایی به دستگاه (VEP) مجهز شد
-
قرعه کشی هزار قطعه زمین برای خانواده های دارای سه فرزند انجام شد
قرعه کشی هزار قطعه زمین برای خانواده های دارای سه فرزند انجام شد
-
بازتاب گسترده بیانات رهبر انقلاب در رسانه های خارجی
بازتاب گسترده بیانات رهبر انقلاب در رسانه های خارجی
-
حرف آمریکایی ها درباره اجازه غنی سازی ندادن غلط زیادی است
حرف آمریکایی ها درباره اجازه غنی سازی ندادن غلط زیادی است
-
آغاز ثبت نام سرویس مدارس در سامانه (سپند) از اول خردادماه
آغاز ثبت نام سرویس مدارس در سامانه (سپند) از اول خردادماه
-
هشدار سطح زرد و پیش بینی تندباد و گرد و خاک برای البرز
هشدار سطح زرد و پیش بینی تندباد و گرد و خاک برای البرز
-
وام ۴ میلیارد تومانی با سود ۴ درصد برای توسعه مشاغل خانگی
وام ۴ میلیارد تومانی با سود ۴ درصد برای توسعه مشاغل خانگی
-
خانواده های ۳ و ۴ فرزندی البرز زمین رایگان میگیرند
خانواده های ۳ و ۴ فرزندی البرز زمین رایگان میگیرند
-
ارائه خدمات جهادی سلامت به مناسبت سالگرد شهید خدمت در البرز
ارائه خدمات جهادی سلامت به مناسبت سالگرد شهید خدمت در البرز
-
برخورد اتوبوس و پژو آردی در اتوبان کرج – تهران با فوتی همراه بود + عکس
برخورد اتوبوس و پژو آردی در اتوبان کرج – تهران با فوتی همراه بود + عکس
-
بازداشتگاه موقت در همه حوزههای قضایی استان البرز ایجاد میشود
بازداشتگاه موقت در همه حوزههای قضایی استان البرز ایجاد میشود
-
مشکین دشت در مسیر توسعه؛ از رشد بودجه تا گامهای بلند در هوشمندسازی
مشکین دشت در مسیر توسعه؛ از رشد بودجه تا گامهای بلند در هوشمندسازی
-
افتتاح پروژه عمرانی جدید با تأکید بر نقش امنیت و توسعه زیرساختهای اجتماعی
افتتاح پروژه عمرانی جدید با تأکید بر نقش امنیت و توسعه زیرساختهای اجتماعی
-
پروژه های عمرانی مشکین دشت یکی پس از دیگری به بهره برداری میرسند
پروژه های عمرانی مشکین دشت یکی پس از دیگری به بهره برداری میرسند
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.