«جشنواره منتقدان بازیهای ویدئویی» یا «ویگما»، تلاش منتقدان، خبرنگاران و فعالان رسانهای بازی کشور برای برگزاری رویدادی با استاندارد و قالبی جهانی است. این قشر از فعالان بازی ایران، از ابتدای شکلگیری جشنوارههای بازی کشور در آنها نقش داشتهاند؛ اما با این حال پررنگ بودن نقش دیگر اقشار و بیتوجهی نهادها به خبرنگاران بازی سبب شد پس از سالها ویگما شکل بگیرد.
ویگما با همکاری مستقیم هشت رسانه بازی بهعنوان تیم برگزاری و هشت رسانه بازی و عمومی بهعنوان حامیان رسانهای، اولین دوره خود را آغاز کرد.
همچنین بنیاد ملی بازیهای رایانهای بهعنوان مشارکتکننده در امور اجرا، تیم برگزاری را همراهی کرد.
علی فخار، دبیری جشنواره را بهعهده داشت و تیماجرایی ده نفره آن، هسته مرکزی ویگما را تشکیل دادند.
سفری پر فراز و نشیب
پیش از این تاریخ ۱۵ اسفند ۹۸ و محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برگزاری اولین دوره ویگما در نظر گرفته شده بود.
قرار بود رویداد یک روز تمام در جریان باشد و حاضران در سخنرانیها و پنلهای گفتوگوی فعالان بازیهای ویدئویی کشور شرکت کنند. با همهگیری ویروس کرونا و بهدنبال آن تعطیلی رویدادهای مشابه، تیم برگزاری تاریخ دیگری برای «ویگما ۲۰۲۰» در بهار سال جاری در نظر گرفت.
با این حال و با گذر زمان مشخص شد بخت چندان با تیم برگزاری یار نیست و شورای برگزاری ویگما، تصمیم به برگزاری آنلاین رویداد گرفت. تصمیمی که سبب شد پنلهای رویداد، جای خود را به سخنرانیهای بیشتر بدهد و البته ساختار اختتامیه نیز به کل تغییر کند.
سرانجام روز جمعه، ۹ خرداد، رویداد به میزبانی بستر اینترنتی آپارات برگزار و تماشای اختتامیه نیز بهصورت رایگان برای علاقهمندان میسر شد.
به این ترتیب، ویگما متفاوت از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود، اولین دوره خود را پشتسر گذاشت. در جریان رویداد، سخنرانیهایی با محوریت اکوسیستم بازیسازی کشور ارائه شد.
از مدیریت بحران روابط عمومی (که این روزها بیش از هر چیزی به آن احتیاج داریم!) گرفته تا چند و چون ارائه بازی به ناشران بزرگ.
طه رسولی، علی فخار، محمد زهتابی، حامد نصیری و امین شهیدی از جمله سخنرانان رویداد بودند. علاوه بر این، آرش عیاری اجرای اختتامیه ویگمای امسال را بر عهده داشت.
فرزندان مورتا، فاتح اولین دوره
منتقدان بازیهای ویدئویی کشور در کنار قراردادن موقعیتی برای بازیسازانی که تمایل به دیدهشدن آثارشان داشتند، خود به انتخاب و گزینش آثار مورد نظرشان پرداختند. پیرو همین رویکرد، عناوینی انتخاب شدند که در طول این ماهها، بیشترین تاثیر را از دید هیات داوران ویگما در اکوسیستم بازیسازی کشور از خود به جا گذاشتند.
در بخش خلاقانهترین بازی، رقابت بین «زیرزمین خانه مافیایی»، «سایه هیچ»، «شاهدزد» و «آنسوی باران» بود. جایی که فانوس توانست جایزه دیگری به ویترین افتخارات خود و «آنسوی باران» اضافه کند.
رقابت برای مورد انتظارترین بازی سال ۹۹، بین «قصه رونین»، «قصه بیستون» و «به دور مریخ ۲» شکل گرفت و هیات داوران، ساخته بلک کیوبگیمز یعنی «قصه بیستون» را با تندیس ویژه ویگما بدرقه کردند. در بخش بهترین صدا و موسیقی، درخششهای ساخته تیم فنافزار یعنی «فرزندان مورتا» آغاز شد.
«فرزندان مورتا» علاوه بر این جایزه، سه جایزه دیگر را هم به خانه برد که مهمترین آنها بهترین بازی سال ویگما بود.
بهترین روایت و داستان و بهترین طراحی بازی، دیگر بخشهایی بودند که «فرزندان مورتا» در آنها موفق به کسب جایزه شد.
در ادامه بهترین کارگردانی هنری به «سایه هیچ» رسید و عنوان «پسرخوانده»، ساخته استودیو پاییزان با وجود رقبای قدرتمندی چون «پرسیتی»، «ارباب جنگ» و «کوییز آو کینگز» بهعنوان بهترین بازی در جریان انتخاب شد.
ویگما در شرایطی به کار خود پایان داد که بسیاری از همین حالا منتظر برگزاری دومین دوره آن هستند. رویدادی که اگر به وقوع بپیوندد، قطعا با شکل و شمایلی متفاوت با آنچه در خرداد ۹۹ دیدیم میزبان دوستداران خود خواهد بود.
روزنامه جام جم
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.