رییس اتحادیه پوشاک البرز گفت: به مشتریان لباس و پوشاک توصیه میکنم به جای توجه به برند لباس (که اکثرا فیک و بدلی است) به کیفیت مرغوب تولیدات وطنی توجه نموده و کالای ایرانی بخرند همچنین کرجی ها به جای تهران از اصناف خود کرج خرید نمایند.
✍ رضا قاسمپور
سهشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ در معیت مهندس میراسماعیل صدیق (رییس اتحادیه پوشاک البرز) بازدیدی از فروشگاه های حوالی میدان شهدا داریم به دلیل وضعیت بد اقتصادی، مردم در کف جدول مازلو گیر افتاده و مسئله معیشت در حال تبدیل شدن به اولویت اول و آخرشان میباشد. حتی خرید پوشاک نیز برای اقشار آسیبپذیر کم کم در حال حذف شدن از سبد خرید روزانه خانوارهاست.
مغازه های اجاره ای ول معطلند
شایان جوانی است که به امید رونق کسب و کار پسا کرونایی به دریای پر تلاطم پوشاک دل بسته است. وی میگوید ده سالی است که در کار پوشاکم تا شیوع کرونا وضعیت رضایت بخش بود ولی کرونا کمر کسبه را شکست و خیلیها را ورشکست نمود و متاسفانه دریغ از حمایت حداقلی مسئولین از کسب و کارهای خرد، پسا کرونا وضعیت رو به بهبود است ولی تورم و اوضاع بد اقتصادی بازار را با رکود تورمی مواجهه کرده است. اگر مغازه اجارهای باشد کلاهت پسِ معرکه بوده و عملا برای صاحب ملک در تلاش خواهی بود.
دست دولت در جیب کسبه است
سری به فروشگاه پاتن جامه میزنیم اسماعیل هژپر مسئول فروشگاه که از سال ۷۹ در کار پوشاک است توضیحاتی در خصوص فروشگاههای زنجیرهای پاتن جامه داده میافزاید:بیش از ۴۰۰ نفر در ۲۳ فروشگاه پاتن جامه مشغول فعالیتند پاتن جامه برند داخلی با خدمات فوق العاده پس از فروش میباشد ما بدون فاکتور جنس مشتری را در فروشگاههای سراسر کشور تعویض میکنیم رضایت مشتری هدف ماست. ولی متاسفانه از همه طرف مورد حمله هستیم افزایش تصاعدی اجارهها، مالیات، عوارض، شهرداری همه و همه دست در جیب کسب و کارهای خرد کردهاند. حمایتی از حوزه پوشاک نمیشود. سیما منظر شهرداری بابت نصب تابلو ده میلیون عوارض میخواهد. عنقریب بحث تراکنش مالی نیز به داستان هزینهها اضافه خواهد شد.
صدیق؛ ستون خیمه اتحادیه پوشاک
در ادامه بازید تصادفا با مهندس اباذری رئیس اتحادیه کیف و کفش برخورد میکنیم ایشان نیز از اوضاع بازار راضی به نظر نمیرسد و نگران فروشگاههای استیجاری خرده پای صنف خود است. اباذری رو به همراهان ما میگوید: قدر این میراسماعیل صدیق رو بدانید از جان و دل و با ابرو و اعتبار خانوادگیش برای بهبود وضعیت صنف پوشاک با مسئولین در رایزنی و کشمکش بیامان است.
صدیق در تعزیرات، استانداری، فرمانداری، اتاق اصناف و ادارات مرتبط سینه سپر کرده و به شدت مدافع حق و حقوق صنف خود است. در یک کلام صدیق ستون خیمه اتحادیه پوشاک است.
مردم کرج، از اصناف کرج خرید کنند
به اتفاق همراهان سری به فروشگاه در حال افتتاح کاردو میزنیم. فوجی از جمعیت در انتظار حضور مسئولین برای افتتاح فروشگاهند با صحبتهای اغازین رئیس اتحادیه پوشاک، مراسم استارت میخورد. صدیق میگوید با افتتاح هر فروشگاه حداقل ۵ نفر مستقیم و ۵۰ نفر غیرمستقیم درگیر اشتغال میشوند کسب و کارهای خرد نیازمند حمایت اند در تلاشیم گرههای صنف پوشاک را با رایزنی و مذاکره باز کنیم. برای رونق کسب و کارهای خرد لازم است مردم کرج از اصناف کرج خرید نمایند تا کسب و کار در بازار بومی استان رونق بگیرد.
در ادامه گپ و گفتی در چرایی،چیستی و فلسفه اتحادیه با سیداسماعیل صدیق رئیس اتحادیه پوشاک استان البرز و مهدی سلطانی بازرس اتحادیه داریم که باهم تورق میکنیم.
وجود سه اتحادیه برای پوشاک
حدود شصت اتحادیه فعال در کرج وجود دارد که سه تای آنها مربوط به حوزه تولید و توزیع پوشاک است. اتحادیه توزیع لباس با بیش از ۵۰۰۰ هزار عضو و دو اتحادیه در حوزه تولید (حدود ۱۵۰۰ واحد کارگاهی و حدود بیست واحد کارخانه صنعتی بزرگ) در استان فعالند. از قبل تولید و توزیع صنف پوشاک بیش از ۳۰ هزار نفر اشتعال پایدار داشته و امرار معاش میکنند. بخش مهمی از کارخانجات تولید پوشاک کشور در چهار گوشه البرز مستقر هستند.
ضرورت تجمیع سه اتحادیه پوشاک
سازمان صمت میتواند این سه اتحادیه را ادغام و تجمیع کرده و به پراکندگی و موازیکاری در دو حوزه تولید و توزیع پوشاک سامان و پایان دهد.
محصول این سه گانگی، ناهماهنگی و تشتت در حوزه تصمیم گیری و مدیریتی است، بطوریکه ما در کرج عملا نمیتوانیم میزبان نمایشگاههای مختلفی چون عفاف و حجاب و… باشیم. از دیگر معایب این تثلیث مدیریتی، تحمیل هزینههای مضاعف به مخاطبان و مشتریان متقاضی جواز کسب و کارهاست.
بعضا متقاضیان کسب و کار صنف پوشاک مجبور به دریافت مجوزهای متفاوت هستند. برای مثال جهت تولید دو جواز مختلف و فروش پوشاک مجبور به دریافت جواز جداگانه (در جمع سه جواز) می شوند. محصول این بلبشو اتلاف وقت و هزینه بوده و باعث سردرگمی کارآفرینان در حوزه پوشاک شده است.
تشدید تهاجم فرهنگ غربی در قالب مد لباس و حوزه عفاف و حجاب، ناکارآمدی در حوزه تولید البسه ایرانی _اسلامی و طراحیهای اصیل ایرانی نیز بخشی از عواقب انشقاق مدیریتی در حوزه لباس و پوشاک میباشد.
حیطه فعالیت و خدمات اتحادیه
صدیق می گوید: کل اتحادیهها خودگردان و شکل غیرانتفاعی داشته و هر چهار سال یکبار ترکیب هیات مدیره با انتخابات تعیین و یا تثبیت میگردد. بابت صدور هر مجوز حدود ۲/۴۰۰ میلیون دریافت میشود و شهریه سالیانه هر واحد صنفی حدود ۲۵۰ هزار تومان میباشد. در قبال دریافت این هزینه، صدور جواز، آموزش مستمر صنفی اعضا، نظارت بر کسب و کار، کارشناسی اجناس و کمک به حل و فصل دعاوی حقوقی بخشی از وظایف ذاتی و خدمات اتحادیه میباشد.
چالشهای منفی حوزه پوشاک
دوره کرونا چندان ثبت سفارش خارجی نداشتیم، پسا کرونا نیز ذائقه مردم به سمت برندهای خارجی و ترک است. لذا برخی از تولید کنندگان برای فروش تولیدات خود به ناچار از آرمهای خارجی و مشخصا ترک استفاده میکنند.
چالش دیگر حوزه پوشاک بقا بر مصوبه سود ۲۰ درصد قیمت پایه ۵۰ سال پیش است. با توجه به تورم و افزایش سرسامآور هزینههای تولید، اجاره ها و هزینه حاملهای انرژی برخی از فروشندگان عملا مجبورند قانون را دور بزنند. بهتر است قیمت گذاری واقعی بوده و با نظارت دولت توسط تولیدکننده صورت گیرد.
فعالیت های زیرزمینی در قالب دست فروش ها، فروش چمدانی و ساکی و بیش از ۵۰۰ واحد بدون مجوز فعالیت نیز از دیگر چالشهای صنف لباس و پوشاک میباشد.
همچنین نباید در حوزه لباس از حوزه نوظهور به شکل فعالیت سایتها و شبکههای مجازی “شوهای لباس و مزونهای غیرمجاز” غافل بود.
چالشهای مثبت حوزه پوشاک
توجیه اقتصادی داشتن سرمایهگذاری در این حوزه، ایجاد اشتغال مناسب به شرط حمایتهای بیمهای دولت از شاغلین در این حوزه، وجود بازار بکر و مناسب همسایگان برای صادرات تولیدات مرغوب ایرانی و… میتوان اشاره نمود.
به مشتریان لباس و پوشاک توصیه میکنم به جای توجه به برند لباس (که اکثرا فیک و بدلی است) به کیفیت مرغوب تولیدات وطنی توجه نموده و کالای ایرانی بخرند همچنین کرجیها به جای تهران از اصناف خود کرج خرید نمایند.
صدیق در پایان اضافه میکند: برای حمایت از اقشار آسیب پذیر مرکز نیکوکاری صنف پوشاک را زیر نظر کمیته امداد تاسیس و تجهیز کردهایم.
ضرورت شرکت گسترده در انتخابات اصناف
مهندس صدیق معتقد است که مقوله تولید و توزیع درآمدزا بوده و اررش سرمایهگذاری و حمایت دولت در جهت اشتغالزایی را داراست.لذا تقاضای صنف پوشاک از دولت مشورت و استفاده از تجربیات پیشکسوتان و اهالی صنف پوشاک در تصمیمسازی و البته تصمیم گیری هاست.محصول تقویت واحدهای صنفی برداشتن بار انباشته از دوش دولت است.توقع و انتظار دولت فرمانبرداری محض اصناف بدون حق اعتراض آنهاست.
رئیس اتحادیه پوشاک در پایان با اشاره به در پیش بودن انتخابات ۱۴ تیر اتحادیه پوشاک کرج می افزاید: از همینجا از تمامی همصنفان خود تقاضا میکنم با شرکت گسترده در انتخابات صنف پوشاک،قدرت چانهزنی منتخبین را در رایزنی برای تغییرات مثبت و بهبود شرایط فعلی را ارتقا دهند.

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.