امروز: یکشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 14 جماد ثاني 1446 | 2024-12-15

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرج در خصوص کارگردان شهیر داریوش مهرجویی و همسرش می‌گوید: مهرجویی موثرترین کارگردان و سکاندار فرهنگ و اجتماع ماست و سهم زیادی در زیبا شدن جهان‌ مان دارد.

✍️ رضا قاسمپور

جستارگشایی

رشید کاکاوند متولد ۱۳۴۶ در نیشابور شاعر، داستان‌ نویس، ترانه‌ سرا، پژوهشگر ادبیات فارسی، مجری رادیو و تلویزیون و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرج است. از جمله برنامه‌هایی که او اجرای آن‌ها را بر عهده داشته، می‌توان به برنامهٔ دو قدم مانده به صبح، رادیو هفت، صد برگ و برنامهٔ شبانگاهی رادیو پیام اشاره کرد.

وی ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ میهمان برنامه گپ ۵۴ در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی کرج است.

 

 

در برنامه دو ساعته با اینکه به گفته خودش حال دلش چندان کوک نیست ولی بسیار طناز، حاضر جواب، خوش صحبت و نکته سنج حاضر بوده و با اشعار حضرت حافظ شروع و صحبت‌ هایش را با لسان‌ الغیب به اوج و اتمام می‌رساند.

مهندس رحیمی مجری حاذق برنامه نیز لابه لای مسلسل واژگان و هجوم احساس و خیال و کشاکش ترنمات و تموجات روحی کاکاوند، چهارسوی بحث را مدیریت کرده و هرزگاهی تکانه‌ای به مباحثات و تلنگری به مذاکرات می‌زند.

 

 

حافظ بزرگترین رویا پرداز تاریخ است

استاد کاکاوند در بخشی از صحبت‌ها با اشاره به سیر تطور شعر می‌افزاید: حافظ از بزرگترین رویا پردازان تاریخ است.

وی همچنین در خصوص مرگ دلخراش کارگردان شهیر داریوش مهرجویی و همسرش می‌گوید: مهرجویی موثرترین کارگردان و سکاندار فرهنگ و اجتماع ماست و سهم زیادی در زیبا شدن جهان‌ مان دارد.

 

 

کاکاوند با اشاره به تکرار تاریخ می‌افزاید: تکرار تاریخ ملال‌ آور است در تاریخ ناگواری‌ها و دلگیری‌ ها منعکس شده و سکاندار و راوی تاریخ ما اکثرا بیگانگان بوده‌اند. پشت تبریزی‌ ها غفلت پاکی بود پاسخ شایسته جهان تلخ را در ذهن خود مرور کرده و رویای خود را بسازیم. به گفته سهراب سپهری: دهان، گلخانه فکر است.

حال دل‌ مان خوب نیست

امروزه حال و روز مردم ما خوب نیست. به خاطر بحران در کنش‌های فردی و اجتماعی زبان فارسی نیز در بحران سیر می‌کند. تربیت روح و روان ما با شعر و ادبیات فاخر و جهانی امکان پذیر است و‌… بهشت صحبت یاران همدم و همدل بوده و سلامتی،مهربانی و دوستی محصول رؤیاهای انسانی و انتخابی ماست. قطعا در این رویاپردازی و تربیت روحی و روانی با موانعی روبرو خواهیم بود.کسب منزلت و اخذ امتیاز در رد کردن موانع است حال دل ما دست خودمان است و بس…

 

 

تحول نیازمند شجاعت و صبوری است

کاکاوند در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به سیر ترانه در سده معاصر می‌افزاید: دهه پنجاه در سیر ترانه وسط ماجراست. ترانه و موسیقی ما در دهه چهل متحول گردید‌ تحول ترانه، موسیقی و سینمای ما را متحول ساخت. اشعار محاور‌ه‌ای شاملو حرفهای جدی برای گفتن داشت و شهریار قنبری پیشقراول ترانه جدید است.

وی افزود: هر تحولی نیازمند شجاعت و صبوریست. در واقع ترانه زمان شاه اعتراض به دوگانگی فرهنگی اجتماعی ماست. ترانه‌ ای که طبیعی تولید شود همانند شعری است که از دل برآمده ماندگار و دلنشین خواهد شد.

 

 

مولوی به مثنوی ستم کرده است…

کاکاوند در قسمتی از سخنانش با اشاره به اشعار فاخر و عرفانی مولوی می‌افزاید:از منظری مولوی به مثنوی ستم کرده است چرا که جای تأویل و تفسیر را در داستان‌هایش مسدود کرده است. تئوری و زیبایی هنر معلق گذاشتن ماجرا و برداشت آزاد مخاطب است. ما نیازمند هنریم. در واقع هنر ضرورت، کیفیت و فلسفه بودنمان است. ما با احساس گناه رشد می‌کنیم در حالی که لذت بردن از زیبایی گناه نیست و حال خوب مستلزم مهربانی و همدلی است.

 

 

 

رضا قاسمپور
گزارش: رضا قاسمپور

 

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

Scroll to Top