هر چند مصوبه اخیر شورای رقابت برای قیمتگذاری خودروها باعث به هم خوردن ثبات نسبی بازار خودرو شد اما مخالفت سازمان بازرسی با این مصوبه و در نتیجه عدم ابلاغ قیمتهای جدید باعث شد رشد دوباره قیمتها در بازار متوقف شود و نرخهای بازار به حالت قبل از مصوبه بازگردد.
به گزارش کرج رسا، مخالفت سازمان بازرسی با شیوه جدید قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت مانعی برای ابلاغ نرخ های جدید خودروسازان و به تبع آن رشد قیمت ها در بازار خودرو شد و در نتیجه قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی به خود گرفت.
بررسی بازار خودرو نشان می دهد قیمت پراید صفر در بازار به ۱۰۲ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سایپا ۱۱۱ با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان معامله می شود.
همچنین قیمت سمند ال ایکس به ۱۷۶ میلیون تومان رسیده و سمند EF7 نیز با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان به خریداران عرضه می شود.
قیمت پژو ۴۰۵ نیز به ۱۷۷ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با قیمت ۲۴۸ میلیون تومان معامله می شود. قیمت پژو ۲۰۶ صندوق دار نیز در بازار به ۲۴۴ میلیون تومان رسیده است.
در مورد تیبا صندوق دار نیز باید به قیمت ۱۱۱ میلیون تومانی در بازار اشاره کنیم، در عین حال قیمت تیبا هاچ بک نیز به ۱۱۹ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه کوئیک نیز با قیمت ۱۴۵ میلیون تومان و ساینا با قیمت ۱۲۲ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود.
معاملات خودرو دوباره راه افتاد
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این مورد گفت: با اعلام رئیس شورای رقابت مبنی بر تعیین دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودروها در روز سه شنبه هفته پیش شاهد افزایش قیمت ها در بازار خودرو بودیم به طوری که قیمت برخی خودروهای داخلی ۲ تا ۴ میلیون تومان افزایش یافت.
وی با بیان اینکه از امروز معاملات در بازار خودرو دوباره راه افتاده است، تصریح کرد: از روز پنج شنبه هفته پیش که سازمان بازرسی مخالفت خود را با دستورالعمل شورای رقابت اعلام کرد، شاهد کاهش قیمت ها در بازار خودرو بودیم و بازار به تعادل برگشت.
موتمنی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها در بازار به دلیل جو روانی حاصل از فرمول جدید شورای رقابت بود، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر بازار ارز دارای نوسان خاصی نیست، بعید است که در شرایط عادی شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم.
نابسامانی بازار خودرو با فرمول جدید شورای رقابت
در پی اعلام دستورالعمل جدید شورای رقابت برای افزایش قیمت کارخانه ای خودروها در هفته پیش، قیمت پراید در بازار از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۰۳ میلیون تومان افزایش یافت و تیبا ۲ نیز که با قیمت ۱۲۲ میلیون تومان به فروش می رسید، قیمتش به ۱۲۴ میلیون تومان افزایش یافت.
همچنین قیمت سمند طی یک شب از ۱۷۶ میلیون تومان به ۱۷۸ میلیون تومان رسید و قیمت پژو ۴۰۵ مدل جی ال ایکس نیز از ۱۷۷ میلیون تومان به ۱۷۹ میلیون تومان افزایش یافت. در همین حال، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۸۷ میلیون تومان به ۱۹۱ میلیون تومان رسید و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ۲۴۷ میلیون تومان به ۲۵۱ میلیون تومان افزایش یافت.
طبق مصوبه جدید شورای رقابت، خودروهایی که قیمت و تیراژ پایین دارند، ۵۵ درصد تولید خودروسازان به خودروهایی که اقتصادیتر هستند و عامه مردم میتوانند خرید کنند، اختصاص دارد که آنها از دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت تبعیت میکنند، ۴۵ درصد خودروها نیز مشمول فرمول جدید می شوند.
به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، ۱۸ خودرو مشمول فرمول جدید قیمت گذاری خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می شود.
اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت سازمان بازرسی در این مورد با بیان اینکه دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو باعث شوک قیمتی در بازار شد، می گوید: در صحبتی که با مسئولان وزارت صنعت و حتی معاون وزیر صنعت داشتیم، گفتند که فرمول جدید شورای رقابت یک فضای تصاعدی را در بازار خودرو ایجاد میکند و باعث فشار به مردم خواهد شد، گرچه آنها نیز به دنبال افزایش قیمت هستند اما نمیخواهند به مردم فشاری وارد شود.
به گفته وی، در مصوبه شورای رقابت به تولید به صورت عام و کلی اشاره شده، اما در مورد عرضه، اشارهای صورت نگرفته است.
میرمحمدی با اشاره به تأثیر روند نزولی قیمت دلار بر بازار خودرو می گوید: در کنار این موضوع، کاهش ارزبری قطعات و داخلیسازی نیز صورت گرفته که بر این مبنا قیمت خودروها باید مورد بازنگری قرار گیرد. این طور نیست که نرخ تورم بخشی صنعت خودرو همچنان شیب مثبت داشته باشد.
وی ادامه می دهد: پیش از اینکه رئیس شورای رقابت در روز سهشنبه هفته گذشته فرمول جدید شورای رقابت را اعلام کند ما روز دوم دیماه طی نامهای به وزیر صنعت که به رئیس شورای رقابت نیز رونوشت شد، خواستیم تا با توجه به اینکه کشور در وضعیت بحرانی و التهاب قرار دارد برای تصمیمگیری در مورد قیمتگذاری و بازار خودرو، کارشناسی لازم صورت گیرد اما دیدیم که فرمول جدید یک شبه اعلام شد و کارشناسی لازم در این مورد صورت نگرفت.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.