منزلت و معیشت در ارتباطی دو طرفه و تنگاتنگ با یکدیگرند و البته نوسان و ضریب رضایتمندی معلمان دامنه طولانی دارد.
به گزارش کرج رسا، رضا قاسمپور به مناسبت ۵ اکتبر “روز جهانی معلم” در یادداشتی با عنوان “معلم جهانی و جهان معلمی” نوشت:
معلم جهانی معلمی است که:
۱٫ مختصات زمانی، مکانی و فرهنگی محل زندگی خود را به درستی درک کرده و با فکری جهانی کارکردی منطقه ای و بومی داشته باشد.
۲٫ به جای آموزش صرفِ ایده ها و قوانین کهنه و تلنبار کردن محفوظات در مخیله مخاطب خود، روش فکر کردن را بیاموزد.
یک معلم خلاق برای هر مشکلی یا راه و روشی در آستین دارد و یا با مشارکت دانش آموزانش راهی (هرچند کوره راه) خواهد ساخت.
۳٫ از مهمترین مشکلات جامعه کنونی بشر، ناتوانیِ دانش آموزان در ارتباط گیری با همسالان و مهمتر از آن برقراری ارتباط مناسب با اجتماع پیرامونی خویش است.
معلم جهانی معلمی است که توانایی و مهارت ارتباط با اجتماع را در عمل به مخاطبانش آموزش دهد.
+ از همین نویسنده بیشتر بخوانید؛ ملت عشق در چهارراه سرگردانی
۴٫ شیوه سنتی معلم محوری، سخنرانی یکطرفه و مونولوگ بودن معلم سپری شده است. معلم جهانی کسی است که کلاس داری او دوطرفه، مشارکتی و به قولی دیالوگ محور است.
در این روش معلم عقل کل و محور آموزش نیست، محور آموزش مدرسه محوری است، نه معلم محوری و نه حتی دانش اموز محوری.
۵٫ و بالاخره معلمی در مختصات جهانی گلوبالیزیشن، معلمی است که خود همواره در حال مطالعه و آموزش ضمن خدمت است (البته نه ضمن ذلت !)
تفاوتهای فردی را می شناسد و همگان را با یک چوب نمی راند. با توجه به اقتضائات محیطی و الزامات محاطی به آموزش آزادانه مخاطبان بها می دهد و ….
? جهان معلمی
جهان پیرامونی یک معلم و جهان بینی معلمان، از منطقه ای نسبت به مناطق دیگر، از فرهنگی نسبت به فرهنگها و حتی زبانها و ادیان دیگر متفاوت، متنافر و بعضا متقاطع میباشد.
فصل مشترک مشکلات معلمان در گستره جهانی در دو بخش خلاصه میشود:
منزلت معلم، معیشت معلم
منزلت و معیشت در ارتباطی دو طرفه و تنگاتنگ با یکدیگرند و البته نوسان و ضریب رضایتمندی معلمان دامنه طولانی دارد.
در مناطق توسعه یافته و در حال توسعه، معلمان به خاطر تأمین شغلی و مالی و همچنین توانمندی و مهارتهای حرفه ای خود از منزلت قابل توجهی برخوردارند.
البته بگذریم از خزعبلاتی که در خصوص معلمان رد و بدل میشود مثلا این که در فلان کشور اروپایی دو گروه در پشت چراغ قرمز متوقف نیستند: پلیس و معلم !
در کشورهای جهان سوم معلمان وضعیت مشقت بار مالی و وضعیت تحقیر آمیز منزلتی را تحمل می کنند. در این کشورها عموما نگرش به آ.پ ایدئولوژیک بوده و در استخدام معلمان به تنها چیزی که توجه نمیشود مهارتهای حرفه ای است؛ معلمان عموما چند شغله، بی انگیزه و فاقد سواد روز بوده و به خاطر چند شخصیتی بودن خودشان مشابهین خود را تربیت میکنند.
در این کشورها سرمایه گذاری روی آموزش و پرورش به مثابه برباد دادن بودجه تلقی می شود و آموزش و پرورش هرگز در اولویت دولتها و نظامات مستقر نیست.
محتوای کتب درسی کهنه و غیرکاربردی بوده و سیستم آموزش و پرورش معمولا سانترالیستی و مرکز گراست، بر عکس کشورهای توسعه یافته (فدرالیسم فرهنگی).
✅ سخن آخر:
ما معلمان باید در کنار استیفای تمام و کمال حقوق به حقِ خود از مجاری قانونی در نظامات مستقر، به توانمندسازی حرفه ای خود توجه شایسته و بایسته داشته باشیم.
یک معلم در نرم استاندارد یونسکو و اشل جهانی، سعی در تربیت شهروند قرن ۲۱ دارد نه تربیت شهرنشین قرون وسطی !!
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.