معاون ابتدایی ناحیه ۳ کرج گفت: با توجه به این که در مقطع ابتدایی اکثر پرسنل و مدیران خانم هستند و نیاز دانشآموزان به توجه مادرانه، وجود یک خانم در این معاونت پذیرفتنی است. اما در کل هنوز در پستهای ارشد مدیریت نیاز به کار هست و امیدوارم به زودی ملاک عمل در انتصابات توانمندی باشد نه جنسیت.
کرج رسا؛ رضا قاسمپور: با هماهنگی قبلی جهت مصاحبه به دیدار معاون ابتدایی ناحیه ۳ کرج میروم. خانم رمضان زاده دانش آموخته ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه علوم تحقیقات زنجان؛ بانویی فعال و چندبعدی است که در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، صنفی و سیاسی فعال است. این کنشگر اجتماعی یک سالی است که مسئولیت سنگین معاونت ابتدایی بزرگترین ناحیه ۳ کرج را به دوش میکشد و به واسطه تلاشهای مستمر، حسن خلق و اخلاقمداری کارنامه قابل قبولی را ارائه داده است.
وی در سال ۱۳۸۰ تجربه کار در استانهای کردستان و زنجان را به البرز الحاق نموده و در نواحی ۴ و ۳ کرج پستهای مختلف اداری را تجربه کرده است. وی مدتی مشاور مدیرکل بوده و دبیری شورای بانوان فرهنگی البرز را یدک میکشد. همچنین علاوه بر مقالات مختلف کتاب بررسی ابعاد شخصیت هگزالو در پیشبینی یک رهبر تحول آفرین را منتشر کرده است.
از رمضانزاده سؤالهای مختلفی در حوزه کاری خود پرسیدم. طرح ملی دوره پیش دبستانی، چالشهای حوزه آموزش ابتدایی، شبکه شاد و سطح پوشش آن، تهیه گوشی و تبلت با کمکهای مؤمنانه خیرین و تهیه اقلام ضدعفونی برای مناطق محروم محمدشهر و ماهدشت، همسنگ بودن فعالیتهای اموزشی با پرورشی، کم و کیف تولید محتوا، کثرت بخشنامههای حوزه پرورشی، نحوه تعامل معاونت ابتدایی با سایر معاونتهای ناحیه و فعالیتهای خاص در خصوص ارتقاء وضعیت آموزش و پرورش ناحیه آنچه و…. ذیلا میخوانیم حاصل گپ و گفتگوی ماست.
طرح ملی دوره پیش دبستانی
حسب بند ٢ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و راهبرد کلان ١٠ و راهکارهای ١-۵، ٢-۵، ٣-۵ و ٢-۴ سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، دوره پیشدبستانی دورهای رسمی و امری حاکمیتی است که کودکان دو سال قبل از دبستان را تحت پوشش برنامههای آموزشی و پرورشی قرار دهند.
با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی قرار بر این شد تا طرح ملی پوشش سراسری نوآموزان و آموزش مجازی پیش دبستانی رایگان برای کودکان ۵ سال تمام با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید آموزش و پرورش ناحیه٣ کرج اجرا گردد. لذا تمامی مدارس ابتدایی ناحیه آمادگی ثبت نام نوآموزان و دریافت مدارک را دارند.
از اولیای گرامی خواستاریم با مراجعه به نزدیکترین مدرسه محل زندگی خود مدارک فرزند خود را تحویل داده و ثبت نام را انجام دهند تا از امکانات آموزش مجازی محروم نشوند.
چالشهای حوزه ابتدایی
در آموزش ابتدایی از مهمترین چالشها نبود فضای کافی برای کلاس درس است، به طوری که تراکم دانشآموز به طور متوسط در ناحیه ۳ در هر کلاس ۴۰ نفر می باشد.
از دیگر چالشها پایین بودن سواد رسانهای اکثر آموزگاران جهت تولید محتوا میباشد. این مورد در خانوادهها بسیار مشهودترمی باشد.
کم و کیف شبکه شاد در حوزه ابتدایی
وجود سامانهای مخصوص آموزشهای از راه دور در آموزش و پرورش بدیهی میباشد. شبکه شاد را در این برهه از زمان باید به فال نیک گرفت، اما باید در نظر گرفت که سامانه شاد در نهایت دارای قابلیت های یک پیامرسان است و حضور اجتماعی و حضور تدریس که از لازمههای آموزش مجازی است در آن حمایت نمیشود.
کمکهای مومنانه خیرین به آموزش و پرورش
در این رابطه با حمایت خیرین و پیگیریهای مدیران دلسوز و حمایت دوستان شورای شهر توانستیم ۱۳۹ دستگاه موبایل و تبلت هوشمند برای دانشآموزان نیازمند مناطق محروم تهیه نماییم.
آموزش و پرورش دو بال پرواز
در این که آموزش و پرورش دو بال پرواز هستند شکی نیست و از بدیهیات است، ولی با توجه به مشکلات سیستمی از جمله کمبود نیروهای تخصصی پرورشی و تعدد طرحهای آموزشی و پرورشی که و عدم تناسب بعضی از برنامه ها موجب شده این دو بال به تناسب رشد نکنند که این موضوع باید با عنایت به الزامات سند تحول مورد توجه قرار گیرد.
تولید محتوا توسط همکاران
تقریبا تولید محتوا توسط تمامی آموزگاران انجام می پذیرد. آموزشهای لازم جهت آشنایی و آموزش تولید محتوا به صورت برپایی کارگاههای تولید محتوا در تابستان ۹۹ در مدارس دایر گردید.
با تهیه اینفوگرافیکهای تولید محتوا، نرمافزارهای تولید محتوا و مراحل ساده برای تولید محتوا به آموزگاران معرفی کردیم. همچنین سرگروههای آموزشی با عضویت در گروه های معلمین در برنامه شاد به آموزش مجازی تولید محتوا میپردازند که این امر مورد استقبال اکثر مدارس ما قرار گرفته است.
همچنین کارشناسان آموزش هم به صورت تلفنی و هم به صورت حضوری در رابطه با تولید محتوا به آموزگاران مشاوره میدهند.
در حال حاضر گروههای آموزشی ابتدایی ناحیه ۳ بانک محتوای بودجه بندی مهر و آبان را که منتخب تولیدات معلمین میباشد، جمع آوری کرده و به صورت سی دی و یا فلش در اختیار معلمین و والدین قرار میدهند.
ارتباط با سایر معاونت ها
با توجه به در هم تنیدگی فعالیتهای حوزههای مختلف در آموزش و پرورش باید ارتباط خوبی بین معاونتها برقرار باشد و این امر در ناحیه با مدیریت اخلاقمدار جناب فلاحنژاد به خوبی اتفاق افتاده است.
میزان پذیرش مدیران زن
با توجه به این که در مقطع ابتدایی اکثر پرسنل و مدیران خانم هستند و نیاز دانشآموزان به توجه مادرانه، وجود یک خانم در این معاونت پذیرفتنی است. اما در کل هنوز در پستهای ارشد مدیریت نیاز به کار هست و امیدوارم به زودی ملاک عمل در انتصابات توانمندی باشد نه جنسیت.
کار ویژه های مدیریتی
در معاونت ابتدایی ما جوانگرایی و تخصص را مورد توجه ویژه قرار دادیم و از نیروهای علاقمند و صاحب ایده دعوت به کار کردیم. در این روش تجربه و تخصص در کنار هم با همدلی جمع شده و توانمندسازی نیروها در دستور کار قرار دارد. مدیریت مشارکتی را به خوبی اجرا کردهام و رئیس و مرئوس نداریم و تیم ٢۴ساعته در خدمت و در حال پشتیبانی از مدیران هستند که قدردان زحمات همه عوامل این معاونت از همکاران اداری تا معلمان مهربان و پای کار هستم.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
بسیار عالی