عضو هیات رئیسه اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل کرج درباره نارضایتی برخی شهروندان از مبالغ دریافتی پارکینگها گفت: پارکینگ یکی از ۵۶ رسته اتحادیه تعمیرکاران خودرو است و نیروی کافی برای بازدیدهای بیشتر در اختیار نداریم.
آرش شریفیان در گفت و گو با ایسنا، درباره نحوه فعالیت و نرخ پارکینگهای کرج اظهار کرد: در حال حاضر پارکینگها در چهار نوع مکانیزه، شبانهروزی مسقف و غیرمسقف و توقیفی طرف قرار داد با بنیاد تعاون ناجا به شهروندان خدمات ارائه میکنند. تعداد پارکینگهای مکانیزه محدود و پارکینگهای مسقف هم در مالها مستقر هستند.
نرخ پارکینگهای مسقف
وی افزود: بر اساس نرخ مصوب، نرخ پارکینگهای مسقف اینگونه تعیین شده که ورودی تا یک ساعت ۲۲ هزار تومان است. برای خودروی سواری و وانت توقف تا ۲۴ ساعت به ازاء هر ساعت ۳۳۵۰ تومان محاسبه میشود. در توقف شبانهروزی خودروی سواری و وانت بیشتر از ۲۴ ساعت ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان و برای موتورسیکلت تا ۲۴ ساعت به ازاء هر ساعت ۱۳۰۰ تومان است. توقف بیشتر از ۲۴ ساعت برای هر شبانهروز ۳۱۰۰ تومان تعیین شده است.
شریفیان ادامه داد: در پارکینگهای مسقف توقف مینیبوس و کامیونت تا ۲۴ ساعت ۴۶۵۰ تومان و توقف شبانهروزی بالاتر از ۲۴ ساعت برای هر شبانهروز ۳۱ هزار تومان محاسبه میشود. برای اتوبوس و کامیون هم توقف تا ۲۴ ساعت به ازاء هر ساعت ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان و توقف بالاتر از ۲۴ ساعت به ازاء هر شبانه روز ۴۰ هزار تومان است.
عضو هیات رئیسه اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل کرج اظهار کرد: در پارکینگهای مسقف برای تریلی توقف تا ۲۴ ساعت به ازاء هر ساعت ۱۱ هزارتومان و بیشتر از ۲۴ ساعت به ازاء هر شبانهروز ۴۶ هزار تومان است.
نرخ پارکینگهای غیرمسقف
وی بیان کرد: برای پارکینگهای غیرمسقف ورودی تا یک ساعت ۱۷ هزارتومان و توقف تا ۲۴ ساعت برای خودروی سواری و وانت ۳۱۰۰ تومان و توقف شبانهروزی بالاتر از ۲۴ ساعت برای هر شبانهروز ۱۷ هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین موتورسیکلت تا ۲۴ ساعت به ازاء هر ساعت ۱۰۰۰ تومان و برای توقف بیشتر از ۲۴ ساعت برای هر شبانهروز ۲۳۵۰ تومان است.
شریفیان گفت: در این نوع پارکینگ برای کامیونت و مینیبوس توقف تا ۲۴ ساعت برای هر ساعت ۴۳۰۰ تومان و توقف بیشتر از ۲۴ ساعت برای هر شبانهروز ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. در مورد اتوبوس و کامیون توقف برای ۲۴ ساعت به ازاء هر ساعت ۸۲۰۰ تومان محاسبه میشود و برای توقف بیش از یک شبانهروز به ازاء هر ۲۴ ساعت ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان است. برای تریلی توقف تا ۲۴ ساعت برای هر ساعت ۱۰ هزار تومان و برای توقف بالاتر از ۲۴ ساعت برای هر شبانهروز ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.
عضوهیات رئیسه اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل کرج اظهار کرد: محاسبه هزینه پارکینگ به ازاء هر ساعت با توجه به نرخ تعیین شده است، اما در صورتی که بیش از یک ساعت خودرو در پارکینگ توقف داشته باشد، هزینه هر یک ساعت به نرخ ورودی اضافه میشود.
نرخ پارکینگ خصوصی با تردد نامحدود توافقی است
وی افزود: در پارکینگها یک مورد در نرخنامه اصلاح شده که در مورد جانمایی پارک خودرو توسط مالک خودرو است. به این معنی که مکان خاصی از پارکینگ را به عنوان پارکینگ خصوصی با تردد نامحدود در شبانهروز، با تنظیم قرار داد و نرخ توافقی درخواست میکنند که این نوع پارکینگ با تعیین این شرایط بلامانع است، هیچ نرخنامهای ندارد و کاملا توافقی است.
شریفیان گفت: اما اگر نرخ اضافهتری از توافق اخذ شود و یا اینکه بازه زمانی تعیین شده و شرایط قرارداد رعایت نشود، غیرقانونی بوده و مالک خودرو میتواند نسبت به پیگیری آن با ارائه مدارک لازم و مکتوب شده از طریق اتحادیه و یا بازرسی صمت اقدام کند. تاکید ما در مورد این نوع پارکینگها، مکتوب کردن توافق صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: بر اساس قاعده نرخهای جدید باید دو ماهه آخر هر سال مشخص و از طرف سازمان حمایت و اداره صمت و اتاق اصناف تایید و در ۱۵ فروردین هر سال به اعضا ابلاغ شود. ولی به بخش خصوصی که میرسد هر تاریخی که سال قبل تعیین نرخ اتفاق افتاده باشد، همان را برای افزایش قیمت مدنظر قرار میدهند.
عضو هیات رئیسه اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل کرج گفت: در حالی که علی رغم ارائه نرخ پیشنهادی توسط اتحادیه در موعد مقرر، تعیین و تصویب نرخ ارائه شده به دلیل بروکراسی اداری، تغییر و تحولات اداری این اتفاق در موعد مقرر انجام نشده و اعضا بر اساس رشد تورم و اجاره بها متضرر میشوند.
شریفیان بیان کرد: کافیست یک سال به صورت واحد کلیه قیمتها در فصل زمستان تدوین و برای ابتدای سال آماده شود. مورد بعدی تفاوت نرخنامه در منطقههای البرز است. به طور مثال تا پل سرحد آباد نرخ پارکینگ با اتحادیه تعمیرکاران خودرو کرج و بعد از پل مربوط به اتحادیه دیگری و با نرخ متفاوت در شهرستان فردیس است و این خود مردم استان را دچار سردرگمی میکند. برای رفع این مشکل، پیشنهاد کردیم در مورد نرخهای خدمات رستههای فراگیر اتحادیههای مربوطه با هم نرخ واحدی را پیشنهاد دهند.
عضوهیات رئیسه اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل کرج خاطر نشان کرد: از همه ارگانها و نیز اتاق اصناف و صمت درخواست میکنیم که تمام نرخها را در سه ماه آخر سال تایید کنند تا برای ابتدای سال بعد ابلاغ و اجرایی شود.
نیروی کافی برای نظارت نداریم
وی در مورد رسیدگی به تخلفات پارکینگها گفت: بررسی تخلفات پارکینگها در حیطه وظایف کارشناسان پارکینگهاست، اما اگر تخلفی صورت بگیرد، فرد باید به اتحادیه مراجعه کرده و اتحادیه آن را بررسی خواهد کرد. نظارت میدانی به همراهی بازرسی اتاق اصناف و نماینده اتحادیه، منطقه به منطقه انجام میشود.
شریفیان مطرح کرد: البته جرائم در حوزه پارکینگها خیلی جزیی است و برای تعیین و اخذ جریمه فرد خاطی به تعزیرات فرستاده میشود. بیشترین تخلف هم مربوط به نرخ دریافتی از طرف پارکینگ و یا مربوط به خودروهای بلاصاحب و عدم پرداخت هزینه از طرف مالک خودرو است.
وی یادآور شد: البته در بحث رسیدگی به تخلفات اتحادیه دسترسی به تلفن اعضای اتحادیه ندارد و حتی در سامانه نوین اصناف بنابر تصمیم دولت از قبل دسترسی به شماره تماس اعضاء قطع شده و درخواست برای حضور فرد خاطی فقط با ارسال پیامک انجام میشود که این امر هم غیرمنطقی است و هم روند بررسی شکایت را دچار مشکل میکند. در حالی که در بسیاری از موارد با یک تلفن اتحادیه به فرد خاطی شکایت حل و فصل میشود.
وی افزود: متاسفانه گاهی فرد متخلف ارسال پیامک را جدی نگرفته و گاهی برای پاسخگویی در اتحادیه حضور پیدا نمیکند. پارکینگ یکی از ۵۶ رسته اتحادیه تعمیرکاران خودرو است و نیروی کافی برای بازدیدهای بیشتر در اختیار نداریم و برای این بازرسی به دفعات هم حقوقی به بازرس پرداخت نمیشود. بنابراین روزهایی تعیین شده و عوامل بازرسی با نماینده اتاق اصناف برای بازرسی میروند.
شریفیان با بیان اینکه اتحادیه به قدرت اجرایی نیاز دارد، گفت: متاسفانه برخی از بازدیدها و گزارشهای قبلی هنوز از طرف بالادستیها تعیین تکلیف نشده از این رو ما نیاز داریم که برای اقدام بعدی بازرسیهای قبلی تعیین تکلیف شود.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.