سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران با اهدای بیشترین جوایز به دو فیلم «جایی برای فرشتهها نیست» و «خط باریک قرمز» و انتقاداتی سیاسی و اجتماعی به پایان رسید.
به گزارش کرج رسا به نقل از ایسنا، آیین پایانی سیزدهمین جشنواره مستند ایران (سینما حقیقت) به دبیری محمد حمیدی مقدم، دوشنبه ۲۵ آذرماه از ساعت ۱۸:۳۰ با حضور جمعی از مستندسازان و مدیران سینمایی در تالار وحدت برگزار و برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.
این مراسم با اجرای محمدرضا شهیدیفر و نیز حضور علی ربیعی سخنگوی دولت، سردار احمد نوریان معاون اجتماعی نیروی انتظامی و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی همراه بود.
محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر این رویداد که پس از چند سال به جای طباطبایی نژاد به بر مسند مدیریت سینمای مستند آمده است در بخش ابتدایی این مراسم گفت: پرسشهای جدید نیاز به پاسخ های جدید دارد و نمیشود یا راه های قدیم به آنها پاسخ داد و به همین دلیل از همه کسانی که در این دگرگونی برای استانداری سازی جشنواره همراهی کرد قدردانی میکنم.
او آماری از این جشنواره ارائه کرد که شامل ۳۵۰۸۷ نفر تماشاگر در این جشنواره، بیش از ۷۰۰۰ بلیت فروخته شده و نمایش فیلمها در ۱۹ استان میشد.
وی تاکید کرد:جشنواره چهاردهم نزدیک است و روند استاندارد سازی را ادامه میدهیم. ضمن اینکه سینما حقیقت به جایگاهی رسیده که میتواند محل اولین نمایش فیلمها باشد.
اولین بخش اهدای جوایز به هنر و تجربه، ناجی هنر و تلویزیون اختصاص داشت که جایزه بخش هنر و تجربه همزمان به دو فیلم تعلق گرفت.
خط باریک قرمز به کارگردانی فرزاد خوشدست و تهیه کنندگی او به همراه نگار اسکندرفر اولین جایزه را گرفت.
خوشدست پس از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم این فیلم مورد استقبال قرار گرفت و راهی تازه را پیشنهاد میدهد. من الان ۴۲ ساله هستم ولی وقتی فیلم را شروع کردم ۳۷ ساله بودم و پنج سال ساخت این فیلم طول کشید.
جایزه دیگر این بخش هم به فیلم «جایی برای فرشتهها نیست» به کارگردانی سام کلانتری تعلق گرفت.
جایزه ناجی هنر برای بهترین مستند با موضوع آسیبهای اجتماعی به مستند «خط باریک قرمز» اهدا شد.
رأی و جایزه شبکه مستند سیما هم به «صد سال تنهایی» برای فیلم محمدعلی فارسی تعلق گرفت.
بخش بعدی اهدای جوایز به مستندهای کارآفرینی اختصاص داشت که با حضور خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران نیز همراه بود.
جایزه سوم این بخش به محمد ثقفی برای فیلم خودکار تعلق گرفت.
جایزه دوم به محمد واعظی برای فیلم «رویای آب» اهدا شد.
جایزه اول این بخش نیز به مهدی گنجی برای ساخت فیلم من «میخوام شاه بشم» تعلق گرفت.
در این بخش اعلام شد که از دو شخصیت این سه فیلم برای همراهی شان تقدیر میشود و این تقدیریها شامل علی اکبر رفوگران در فیلم «خودکار» و محمد قائم پناه در فیلم «رویای آب» بودند.
در بخش بعدی این مراسم برگزیدگان مستندهای کوتاه و نیمه بلند و نیز بلند بخش بینالملل با حضور داوران از جمله رائد فریدزاده در بخش کوتاه نیمه بلند و مهرداد اسکویی در بخش بلند معرفی شدند.
جایزه ویژه هیات داوران در مستند کوتاه به مایا نوا کوویچ برای فیلم «و آنگاه شب فرا میرسد» اهدا شد.
تندیس بهترین مستند کوتاه با قید خرید یک تبلت برای شخصیت اصلی فیلم آشو، به فیلم کوتاه «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی که در جشنواره مستند ایدفا هم چندی قبل موفق بود، رسید.
جایزه ویژه هیات داوران در بخش نیمه بلند به فیلم «قاشق» به کارگردانی لایلا پاکالنینیا رسید.
بهترین مستند نیمه بلند این دوره از جشنواره هم به سازنده فیلم «حیوانات از نفس افتاده» از چین رسید.
در بخش مستند بلند دیپلم افتخار به محسن استاد علی برای فیلم «خسوف» تعلق گرفت.
جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند بلند به فیلم «قهرمان گله» از هلند اهدا شد.
دیگر جایزه ویژه هیات داوران در این بخش به سام کلانتری برای مستند «جایی برای فرشتهها نیست» تعلق گرفت.
سام کلانتری پس از دریافت جایزه خود گفت: در این ۱۳ دوره گاهی داور بودم و فیلم داشتم ولی هیچ وقت جایزه نگرفته بودم و الان این جایزه ارزشمند را به دختران تیم ملی هاکی تقدیم میکنم.
اگرچه اسکویی دختران تیم هاکی را هم روی سن برای دریافت جایزه دعوت کرد اما سرپرست این تیم اعلام کرد «آنها در سالن حضور ندارند و اگر میدانستیم فیلم قرار است جایزه بگیرد حتما امشب به اینجا میآمدند.»
تندیس بهترین مستند بلند بخش بینالملل هم به فیلم آندره هورامان برای فیلم «کنار رینگ» تعلق گرفت.
ادامه این مراسم اختتامیه با معرفی برگزیدگان دهمین جایزه شهید آوینی همراه بود.
طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربانپور داوران این بخش بودند که ابتدا تندیس برنزی این بخش را به حامد سعیدی راد برای فیلم «کاست» اهدا کردند.
تندیس نقرهای جایزه شهید آوینی هم به امیرحسین نوروزی برای فیلم «خاطرات موتورسیکلت» رسید.
تندیس طلایی این بخش نیز به امیر اصانلو برای فیلم «پیرمرد و خواننده» تعلق گرفت.
در بخش بعدی، حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی در سخنانی گفت: سینمای مستند مسیر رود به تعالی دارد و یکی از جلوههایش همین جشنواره است. این رویداد به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء یافته که باید از زحمات آقای طباطبایی نژاد قدردانی کرد چون بخش زیادی از فیلمها محصول دوران مدیریت او در مرکز گسترش است.
او افزود: حضور صنوف در سیاستگذاری جشنواره امسال یک نقطه عطف بود و مسیری است که در بخشهای دیگر هم باید دنبال شود.
وی با قدردانی از همراهی بخشهای غیرسینمایی مثل اتاق بازرگانی، افزایش بودجه حمایتی را برای سینمای مستند ادامهدار دانست و گفت: بویژه برای پخش و عرضه باید تمهیدی در نظر گرفت که فیلم مستند بیشتر دیده شود.
دیگر بخش اهدای جوایز مربوط به مسابقه ملی سینمای مستند بود که برگزیدگانش با حضور حبیب احمدزاده، مونا زندی، یونس شکر خواه، سیف اله صمدیان، پیروز کلانتری و محمدحسین مهدویان معرفی شدند. کامران شیردل هم یکی دیگر از دوران این بخش بود که به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت.
در این بخش ابتدا اعلام شد که دبیر جشنواره قول مساعد داده تا شخصیت فیلم مستند ایرانووود که برای ساخت فیلمش دچار مشکل بود بتواند فیلم خود را بسازد.
جایزه بهترین متن به امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت نویسندگان فیلم مهدی که به دنیا آمد اهدا شد.
جایزه بهترین صدا به انسیه ملکی برای فیلم کاغذپاره ها رسید.
جایزه بهترین موسیقی به حبیب خزائی فر برای ساخت موسیقی جایی برای فرشتهها نیست اهدا شد.
جایزه بهترین پژوهش به بابک گودرزی برای مستند ناگفتههای شهر شلوغ تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلمبرداری به مرتضی پورصمدی برای تصویربرداری فیلم خط باریک قرمز اهدا شد.
جایزه بهترین تدوین به مرتضی پایه شناس برای فیلم گلوله باران رسید.
پایه شناس پس از دریافت جایزه خود با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر در قله بودن سینمای مستند، تاکید کرد: ما نیازی نداریم مسیر سینمای مستند را به سمت سینمای داستانی ببریم.
ویکه به همراه دو دخترش روی صحنه حاضر شده بود، اشاره کرد که پیش از جشنواره در سوریه بوده و با انتقاد از عملکرد مسئولان در قبال مردم، در حضور علی ربیعی – سخنگوی دولت – روی صحنه، گفت: مسوولان ما سخنگو دارند ولی ای کاش یک سخن نیوش داشتند.
او افزود: من از وقتی بچهدار شدهام آنها را برای گرفتن جایزه روی سن میبرم؛ چون بچههایم به وطن نیاز دارند؛ به جایی که وقتی بزرگ شدند، بگویند ما ایرانی هستیم.
صحبتهای این هنرمند با تشویق علی ربیعی هم همراه بود که پس از اهداء جایزههای این بخش اعلام شد برای قرار کاری از پیش تعیین شدهای، مراسم را ترک می کند.
در ادامه جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به شهابینژاد برای فیلم «آبشار» رسید.
جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند نیز به مرتضی پایه شناس برای فیلم «گلوله باران» تعلق گرفت.
جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به محسن استاد علی برای «خسوف» اهدا شد.
در یادداشتی که از سوی این کارگردان در مراسم خوانده شد او با اشاره به تحولات جامعه، جایزه خود را به ثبت کنندگان مستند گونه رویدادهای جامعه اهداء کرد.
جایزه ویژه هیات داوران به محمد صادق اسماعیلی برای فیلم آدور تقدیم شد.
در ادامه با حضور منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما، مرتضی رزاق کریمی و حمیدی مقدم از سه نفر شامل ناصر زوری شخصیت فیلم مهمان شهر، محسن اسلام زاده برای جسارت در ساخت مستند افغانستان و عصمت احمدیان تقدیر شد.
عصمت احمدیان شخصیت مستند عصمت بانو از مستندسازان خواست که با فیلمهایشان به جوانان این مملکت امید بدهند.
در بخش پایانی جایزه ویژه دبیر جشنواره به فرزاد خوشدست برای فیلم خط باریک قرمز اهدا شد.
جایزه بهترین جشنواره به تهیه کننده گلوله باران مرتضی شعبانی رسید.
نماینده بخش اهدای جوایز پرمخاطبترین،پرفروشترین فیلم از نگاه تماشاگران پیش از اعلام اسامی برندهها بیان کرد:۲۱ هزار نفر در ۱۶۰ سانس فیلم دیدند که ۱۵ هزار برگه رای به صندوقها ریخته شد.
سه فیلم پرمخاطب:
رتبه اول: جایی برای فرشتهها نیست
رتبه دوم: پروژه ازدواج
رتبه سوم: صحنههایی از یک جدایی
سه فیلم پرفروش
رتبه اول: جایی برای فرشتهها نیست
رتبه دوم: واکس چه
رتبه سوم: صحنههایی از یک جدایی
برترین فیلم ها از نگاه تماشاگران
رتبه پنجم: آدور
رتبه چهارم: خط باریک قرمز
رتبه سوم: تارهای ممنوع
رتبه دوم: صحنههایی از یک جدایی
رتبه اول: جایی برای فرشتهها نیست
این گزارش تا ساعت ۲۱:۴۵ دقیقه بروزرسانی شده است.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.